MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu vr maart 29, 2024 2:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 30, 2008 7:58 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Sauvage is vandaag 2 jaar geworden!
Alweer een jaartje ouder. Ik heb haar een krab beurt gegeven van een half uur. Zij vond het heerlijk! Haar lip krulde heen en weer en ze genoot er van.
Ik ga even een flesje wijn opentrekken. Proost lieve meid! :D

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 31, 2008 4:30 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hai Corinne,

Gefeliciteerd!
Hoever ben je met haar? Qua opvoeden en beleren? Heb er zelf ook een van net 2 jaar, en hoor nogal verschillende meningen.
Zou graag jouw mening willen horen.

gr Karin

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 31, 2008 6:28 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Gefeliciteerd, alweer 2 jaar, gaat echt snel die tijd :D

Nog maar even en je zit er zo op weg te rijden ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 31, 2008 10:07 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 22, 2007 10:26 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Zutphen
Gefeliciteerd met Sauvage!
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het met haar gaat,
mijn Noor wordt ook bijna 2 jaar en ik weet nog
dat ik in het begin vaak je verhalen las om te
vergelijken zeg maar.

Ik ben benieuwd, groetjes Jasmijn

_________________
Merens-gek-geworden!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 31, 2008 10:18 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Dank jullie wel.
Ja hoever ben ik?....Ik doe nu minder dan dat ik zou willen maar van de andere kant is het voor Sauvage ook fijn lekker te kunnen opgroeien. Ze heeft totaal geen angst en iets aanleren gaat vrij makkelijk. Nu is het wel zo dat ik geen moeilijke dingen vanhaar vraag hoor. Ze is verkeersmak en ik loop danwel naast haar of achter haar. Ze gaat op mijn stem dan vooruit en houdt halt als ik achter haar loop. Echt stilstaan lukt nog niet goed en dat is wel iets dat ik belangrijk vindt.
Daar moet ik nog aan werken. Hoeven geven gaat wel maar is nog niet wat ik wil. Ze leunt nog teveel met haar lichaam op mij en dat is voor mijn rug niet altijd plezierig.
Sauvage verdraagt een longeersingel maar longeren heb ik nog niet gedaan. Ik doe verder wijken voor druk, voorhand en achterhand oefenen en verder is ze al op de trailer gegaan.
Nu gaat ze vaker mee als handpaard terwijl ik op Chanty rijd. Dat gaat overigens heel goed in alle gangen.
Ze is enorm gegroeid en ik denk dat ze bijna 1.50 m is.

Ik wil haar met 4 jaar gaan berijden dus ik heb nog wel even de tijd. Met drie jaar ga ik beginnen met longeren en aangezien ik daar niet veel van weet krijg ik dan longeerles met haar.
Tot die tijd wil ik e.a blijven trainen en vorderingen maken met wat ze nu kan.
Heb ij nog tips Karin, en hoever ben jij nu?

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 01, 2008 11:29 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hai Corinne,

Leuk om je verslag te lezen!
Sebastian is in april 2 geworden. Hij is in maart gecastreerd. Toen hij hier kwam in oktober was hij behoorlijk dominant, een ongeleid projectiel, maar wel enthousiast naar mij toe. In januari (na periode van wennen hier, niet meer in een groep hengsten lopen wat hij daarvoor wel deed) werd hij al wat rustiger en stond meer open voor zaken. Ik heb de periode van oktober tot december gebruikt om IN de bak met hem te oefenen, durfde nog niet met hem de bak uit. Aan het halster lopen, voorwaarts en achterwaarts, stilstaan en borstelen. Toen ik hem na 3 maanden wat begon te vertrouwen, durfde ik meer en aan mijn houding en stem merkte hij dan ik hier de alpha was. Dat was al heel wat!! Toen kon ik naar de volgende stap, over de plaats lopen en leren opgesloten in een stal te staan, ook met het oog op zijn castratie. In maart werd het al echt een schatje, superbraaf en aanhankelijk, aankomen galopperen achteruit de wei als hij me ziet of hoort. Castratie eind maart verliep probleemloos. In april begonnen met 2 zijdig vastzetten, maar dat vind ik best wel eng. Hij laat het prima toe, maar is al wel een keer gaan hangen en dan is niet leuk om te zien. Ik wil dat nu 3 x in de week gaan doen (gewoonte van maken) en met minuutjes gaan uitbouwen, maar, blijf ik er bij ja of nee of moet ik juist de stal uit, dat weet ik niet zo goed. Dan de hoeven, ik mag Sebas overal aanraken en hij geeft zijn voorhoeven op commando, maar Corinne, inderdaad hetzelfde als bij jou, teveel leunen en bij wijze van spreken omkiepen. Echt krabben lukt dus nog niet, want daarvoor is de tijd tekort. Sebas geeft verder heel goed aan wat hij snapt of niet, want ik denk dat we gauw de fout maken teveel van ze te vragen. Zo begon ik in maart om hem een keer te longeren, gewoon alleen aan het halster. Nu moest hij dus bij mne vandaag in plaats van het netjes naast me lopen wat ik voorheen van hem vroeg. En als Sebas iets niet snapt, dan zakt zijn hoofd, kijkt hij wat verdrietig en gaat rollen. Ik weet dan dat ik dit nog niet moet doen.
Van de week probeerde ik het weer en toen snapte hij duidelijk al veel meer. Ik ga nog niet met hem van de plaats af, dus hij is niet verkeersmak. Hij is enorm gegroeid dit voorjaar, inderdaad ik gok net op de 1.50.
Mijn plan verder; het 2 zijdig vaststaan uitbreiden, dan hoeven verzorgen en een keer de hoefsmid laten komen. Dan alleen longeren aan halster met aanleuning in een stuk van de bak. Dan met zadeldekje op en elastische singel, alleen aan halster. Later met longeersingel en hoofdstel en dan rustig aan gaan bijzetten, maar dan praten we over volgend voorjaar. Dan is hij 3. Het zou mooi zijn als ik er volgend jaar augustus op zou kunnen.....Maar, geen haast en net als jij zou ik nu al meer willen doen, maar een baan en 4 kids en natuurlijk een man en tig andere dieren vraagt tijd, veel tijd. Ik zou Sebas ook heel graag willen leren voor de kar te lopen.plannen plannen plannen genoeg.
Verder heeft Sproetje, het ponytje van onze Noortje (10) 1 mei haar eerste veulentje gekregen, Parel en vosbont merrietje en laat ik nu af en toe Sebas daar een uurtje bij, wat goed gaat.
Nou, een heel verhaal. Vind het leuk en leerzaam om van jullie, bezitters van 2 jarigen de vorderingen en plannen tav het beleren te horen en sta open voor alle adviezen!

gr Karin

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 01, 2008 10:15 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 22, 2007 10:26 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Zutphen
Hoi Corinne en Karin,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen, echt super! Ik heb ook al aardig wat vorderingen gemaakt, al zeg ik het zelf. Het is bij mij misschien een iets
ander verhaal, maar toch ook wel leuk om even op te reageren. Toen Noor vorig jaar bij mij kwam kon ze helemaal niks. We zette haar in de wei, maar ik had
echt geen ideel hoe ik haar daar ooit weer uit zou halen. Ze was echt nog wild. Ik heb toen een week vrij genomen en elke dag in haar wei gebleven. Ik mocht steeds iets dichterbij komen en na twee dagen mocht ik haar aaien en overal kriebelen. Het bleek later dat ze luizen had, dus vond ze dat kriebelen natuurlijk
het einde! Toen de luizen weg waren mocht ze bij de twee Fjorden en toen was het echt feest voor haar. In het begin ging het heel voorspoedig. Ze kreeg na een paar maanden haar eerste kuren in de vorm van staken. Niet voor of achteruit en dat duurde soms wel een half uur, maar ik wilde nooit opgeven. Daarna
kreeg ze in de gaten dat ze kon stijgeren. Ik wandelde regelmatig buiten, maar door dat stijgeren ben ik daar even mee opgehouden. Ik de bak ben ik toen verder gegaan met oefenen met lopen, maar ook daar ging ze weer stijgeren en daar schrok ik behoorlijk van. Als ik haar dan op haar kop gaf deed ze het gewoon nog een keer! Ik besloot toen echt weer van 0 te beginnen. Ze moest eerst leren stil staan met poetsen. Ze at eerder telkens het touw zeg maar op, maar ook dat heb ik afgeleerd en ho is ho. Heel duidelijk zijn en niet te lief. Dit heeft enorm geholpen. Ze kan nu echt genieten van het poetsen en staat meestal heel rustig. Nu ben ik weer bezig met wandelen. Eerst in de bak. Als ze nu stijgert wordt ik heel boos en krijgt ze echt een mep. Toen ik dat voor het eerst deed keek ze echt beteutert, maar daarna liep ze poeslief mee. Echt een opluchting. Volgensmij vertrouwt ze mij nu meer en ik haar dus ook. Woensdag komt de smid voor het eerst, ik kan er zelf niet bij zijn, dus ik ben benieuwd.
Soms vraag je het inderdaad af of je het allemaal wel goed doet, maar ik probeer eigenlijk voornamelijk heel duidelijk te zijn. Als ik nu ho zeg, staat ze stil en ook terug doet ze prima, handig als je de wei in en uit gaat.
Wat gaaf dat Sauvage mee gaat als handpaard! Dat zie Noor nu nog niet doen hoor. Vandaag voor het eerst naar een andere wei gelopen, samen met de Fjorden. Noor mocht op de terugweg (+/- 10 min. stappen) voorop en dat ging gelukkig super.
Ik had eerder ook een hele planning in mijn hoofd, maar ik heb besloten dit een beetje te laten voor wat het is. Ik zie wel, we hebben alle tijd.

Groetjes Jasmijn

_________________
Merens-gek-geworden!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 01, 2008 10:27 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Leuk om te horen en ja, de basis is denk ik het opvoeden voordat je met wat dan ook begint.
Klopt het dat Noor dan 7 is nu? Hoe lang heb je haar?
Sebastian liet zich weer van zijn beste kant zien vanmiddag :) ; zadeldekje erop, vastgemaakt met een zwachtel, lekker losjes en even naar de straat gewandeld, ging perfect!
Zal van de week even wat foto's uploaden en bij de Photoshoot zetten.

gr Karin

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 01, 2008 11:00 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
@ Jasmijn,

Komt me heeeeeel bekend voor je verhaal, het is inmiddels een paar jaartjes geleden met quinoa maar pffff dat stijgeren dat is me wat.
Zo te lezen is je aanpak goed, ik stond in het begin ook even te trillen op m'n benen toen hij de lucht in ging. Maar al m'n moed bij elkaar gepakt en 'm op z'n donder gegeven.

Veel succes, er zijn ongetwijfeld veel meer mensen die zich in je verhaal herkennen :roll:

Het komt allemaal goed, daar heb ik 't volste vertrouwen in :D

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2008 7:13 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Wat leuk Jasmijn en Karin om ook van jullie te horen hoe het gaat. Ik heb inderdaad ook gemerkt dat je dudelijk moet zijn en soms ja heel soms verkoop ik haar ook wel eens een mep. Het is dan niet anders. Ze is bijvoorbeeld heel brutaal in de wei als ik met iets lekkers aankom. Als ik me dan opstel als een alfa merrie of hengst dan houdt ze afstand en dan.....dan krijgt ze ook wat. Sauvage kan ook wat van stijgeren. Dat doet ze de eesrte 10 minuten als ze buiten loopt. Ze is nog jong en dartel, soms echt een kleuter en gelukkig kan ik het hebben.
Als ze te gek gaat doen dan houdt ik haar kort maar tot nu toe is dat alleen de eerste 10 minuutjes. Ze is dan ook zo blij en uitgelaten. k heb bij de wei ook geen last van verkeer dus het kan allemaal. We hebben al heel veel gewandeld daarom kan ze nu ook als handpaard mee.
Ja dat is ook fijn want haar stap was te sloom. Nu stapt ze veel beter door en na een drie kwartier is madam moe.
Vandaag heb ik haar hoeven weer bekapt en toen ze ging leunen heb ik haar been losgelaten en kreeg ze een correctie van mijn husband met het uiteind van het halstertouw. Haar hoef viel toen op de grond. Ik wil zeker naar het op commando geven van haar hoef en omhoog houden maar ik denk dat ik dan de clickermethode moet toepassen. Met een stukje wortel krijg ik veel meer gedaan. Maar verder ging het vandaag best goed. Het gaat steeds een stukje beter en dan is het goed.
Ik ben niet te veel eisend naar, ze hoeft echt niet 10 minuten haar been op te houden. (was natuurljk wel zo gemakkelijk :D ). Sauvage is verder uiterst nieuwsgierig, dat is zooo leuk. Als ik buiten wandel zoek ik vanalles op, een stuk asfalt kiezel, een goot een muurtje een trapje, een tunneltje en zelfs in de grotten hier wilde Sauvage een kijke nemen. Ze loopt mij overal achterna. Bij een bruggetje was er twijfel maar geef ik haar het vertrouwen en geef ik haar rustig de tijd dan loopt ze na enkele minuten achter mij aan en krijgt ze een beloning.
De wereld is een grote speeltuin zeg ik vaak.
Longeren wil ik ook maar volgens mij zijn de benen nog te zwak op deze leeftijd. Misschien kan daar iemand meer over vertellen.
Ik vind het heel prettig haar van alles te leren en haar straks in te rijden. Ik heb ook niet altijd tijd, net als jullie een gezin en andere dieren en werken enz. Maar.....misschien is dat wel heel goed voor die jonge Merensen want zo worden ze niet overvraagd en kunnen ze lekker op het gemak volwassen worden.

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2008 7:31 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Helemaal mee eens! Sebas heeft net weer een partij lopen dollen, helemaal bezweet, lekker afgesponsd en rollen maar......Zwart paard???

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2008 8:12 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 22, 2007 10:26 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Zutphen
Hoi

Nee, das even een misverstand. Noor heet eigenlijk Shera de Blaricum, maar ik vond dat niet zo'n leuke naam. Noortje was de naam van de moeder van mijn vorige pony Lotje. Lotje heb ik bijna twee jaar geleden moeten laten inslapen toen ze 15 jaar was. Noortje was een zwarte pony, van 1,26 m waar ik veel van geleerd heb. NoorTJE vond ik niet passen bij zo'n stoere Merens, vandaar Noor. Pfff, lang verhaal.
Noor was 1 jaar toen ik haar kreeg en 13 juni wordt ze 2. Dat stijgeren was echt een rot periode. Ik dacht altijd dat ik niet zo snel van mn stuk te brengen was, maar nu ging dat toch aardig lukken. Ik merk trouwens ook dat ik vaak eerst naar mezelf moet kijken. Als ik zekerder over kom, en duidelijk blijf snapt Noor het ook beter. Als mijn houding al minder is merkt ze dat volgens mij al.
We lopen nu dus elke dag op en neer naar een nieuwe wei. Gister kwam er een motorcrosser heel hard langs. Noor schrok wel, maar ikzelf ook dus dat kon ik haar niet kwalijk nemen. Ze schoot gewoon een stukje opzij en daarna liep ze netjes verder.
Vandaag was de hoefsmid voor het eerst geweest. Volgens de man waar Noor staat was ze niet heel braaf, maar goed de smid heeft zijn werk kunnen doen dus ik was al lang blij!
Even iets heel anders: gaan jullie ook naar de keuring in september? Het lijkt mij wel heel leuk, maar ik heb nog geen iedee of het zal gaan lukken.

Groetjes Jasmijn

_________________
Merens-gek-geworden!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2008 8:20 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Wat goed van die hoefsmid!
Had je met haar geoefend met hoeven geven enzo, of kan iedere smid ieder paard, gemanierd of niet bekappen? Ik wil bij Sebastian ook een hoefsmid laten komen, maar ik denk altijd dat hij dan echt al 5 min zijn hoef omhoog moet kunnen houden...... :?
Ik zou heel graag met Sebastian naar de keuring willen gaan, maar zie niet goed hoe..... Ik moet dan echt gaan oefenen met een trailer die ik niet heb en heb geen idee hoe hij zich gedraagt in een drukke hal?? met veel meer andere paarden om zich heen... Ik heb dan van die visioenen dat ie helemaal wild wordt en ik hem niet houden kan......Hoe zie jij dat met jouw jonge paard??

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2008 9:30 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Toen ik vorig jaar in Belgie naar de keuring wilde heb ik eerst geoefend met trailerladen. Helaas heb ik zelf geen trailer maar ik heb die een aantal keren mogen lenen om te oefenen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar geen held in ben maar stapje voor stapje was het dan toch gelukt. De eerste 10 meter rijden.....brrr ik vond het maar eng maar Sauvage was best kalm. Ik heb zo'n 6 keer geoefend geloof ik voorda ze erin stond en ik heb haar daarvoor wel het vast staan geleerd. De keuring zelf verliep goed, een Meren die helemaal wild wordt heb ik niet gezien daar. (zijn ze er wel die helemaal wild worden???)
Wat is wel doe is niet kijken naar mijn paard maar met de rug naar haar toe staan. Dat gaf mijn paard meer rust, zo ook als er een vrachtwagen voorbij komt of zo'n scheurijzer op 2 wielen.
Met trailerladen heb ik dat ook, zo veel mogelijk gedaan. Bij elk stapje voorwaarts een beloning. Toen ze erin stond mocht ze er ook weer uit, achterwaarts dan. Dat achterwaarts gaan vond Sauvage wat minder. Dus veel voorwaarts en achterwaarts trailer in en uit. Dat hielp. Ik heb daar wel aardig wat tijd in gestoken maar was er achteraf wel blij om.
Wel jammer dat ik het nu niet een keer zo tussendoor kan blijven oefenen......Dat was wel veel beter geweest.

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling