MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 4:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 1:04 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Dank je wel. :D
't Voelt ook wel erg lekker moet ik zeggen, zeker zoals hij maandag reageerde. Gister ging het weer het zelfde, toen ik aan kwam was hij druk en sprong met rare bokkensprongen weg toen ik aan kwam (hij wordt de kleine ruimte zat, Ben wil kunnen rennuh... Ik ben ook druk op zoek naar andere stalling, heb iets op het oog en hoop hem nog voor oud en nieuw te kunnen verhuizen. Gaat dan wel moeilijker worden met oefenen, hij krijgt dan weer een grotere paddock, maar ik kan dit gekrab op de vierkante meter ook niet meer aan zien. Dan voor mezelf maar wat lastiger, voor't paard moet het goed zijn vind ik). Ik dacht dus dat ik het wel weer kon vergeten, maar nee hoor.. terwijl ik z'n 'zandplaat' van mest ontdeed bleef hij bij me op het zand staan, dus mestvork aan de kant gelegd en weer even aaien.. Weer even een siddering door z'n huid maar braaf staan en weer kon ik uitgebreid aaien. Even kwam de gedachte in me op om te proberen het halster te pakken, maar op de gedachte alleen draaide hij zijn hoofd al iets weg dus van af gezien (oh lekker dan... net zo'n telepatielijntje als ik met m'n eerste Paint had.. ik hoefde maar aan galop te denken of ze begon te dribbelen. Zelfs begin dit jaar, toen ik weer even op haar mocht rijden terwijl ze al 8 jaar niet meer van mij is, bleek dat 'lijntje' er nog te zijn :D Leuk, zo'n 'lijntje', maar kan ook lastig zijn.)

Ik snap dat anderen sceptisch waren of nog zijn, 't is een heel project en zelf zou ik normaal gesproken de eerste zijn om te zeggen 'laat staan dat dier, zoek de problemen niet op'. Wat het was dat ik het toch gedaan heb weet ik niet, maar Ben ging niet meer uit m'n kop nadat ik hem voor't eerst gezien had en ik had gewoon van't begin af aan het volste vertrouwen dat het goed komt. Daarvoor moet je hem gezien en in de ogen gekeken hebben denk ik. Ik weet zeker dat als je hem i.r.l. zou zien, je minder sceptisch geweest zou zijn. Hij is alles behalve autistisch, hij is juist heel geinteresseerd in wat je doet en dat was hij gelijk al. Zodra de afstand groot genoeg was ging hij in je richting staan en stond dan echt met z'n oortjes d'r op naar je te kijken van 'Gezellig.. visite' ... zo lang je geen stap zijn richting in zou doen, zou je niet zeggen dat hij zo'n probleem heeft. Nu komt hij met z'n hoofd in stal staan als ik de stal aan't doen ben, komt kijken of dat hooinet nou al es gevuld is (tja, 't is en blijft een Merens he) en ik kan als hij op z'n gemak is ook rustig de stal vegen ofzo terwijl hij er in staat.
Nee.. Ben komt er echt wel, daar ben ik niet bang voor. Als ik daar ook maar even aan getwijfeld had was ik er niet aan begonnen.
Het kost me ook absoluut geen moeite om m'n geduld te bewaren bij hem... Normaal zou ik op een gegeven moment als een paard moeilijk blijft doen wat kortkonterig worden en doorpakken zo van 'niet zeiken', maar ik weet dat dat bij Ben niet zal werken en vind het prima als het een keer minder lekker gaat... 'dan niet ventje...'
Moet zeggen dat m'n beide Paintmerries me dat ook wel geleerd hebben, waren beiden ook geen paarden waarbij je door kon drukken. Dat werkte alleen maar averechts. Ik heb dus wel een goede leerschool gehad voor ik Ben kreeg, dat zal dan ook wel niet voor niets geweest zijn denk ik dan maar. Maar daar waar ik me bij m'n vorige Paintmerrie (waar ik trouwens een te sterke band mee had, dat kan ook nog... dat was te veel m'n 'kind' omdat ik haar zelf gefokt en opgevoed heb en dat was ook niet goed) m'n geduld nog wel es kon verliezen of boos kon worden, heb ik dat bij Ben dus totaal niet... heb me nog niet in hoeven houden wat dat betreft, moet me alleen in houden niet te veel te willen.. dat is soms wel moeilijk.

Ik denk inderdaad wel dat het een paard voor het leven is.. dat besefte ik me gelijk al toen ik hem ophaalde en dat was ook wel even slikken want o jee wat als ik 't niet meer red... heb eerder een paard moeten verkopen en er is niet veel in mijn situatie veranderd waardoor het er nu ineens rooskleuriger uit zou zien. Maar ik heb het vertrouwen dat als dit dan zo 'ment to be is' het ook wel goed komt...
En inderdaad, als hij hier eenmaal doorheen is, verwacht ik dat het zo'n paard wordt wat voor je door het vuur gaat...
Maatje voor het leven. En dat wilde ik... :D
Ik heb er dan ook nog geen moment spijt van gehad dat ik hem opgehaald heb. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 1:30 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 10:18 pm
Berichten: 362
Woonplaats: almere
fijn dat het zo goed gaat,
ik blijf nog steeds zeggen dat ik er niet aan begonnen was.......
ik vind het knap!

_________________
B+13, L1+10, L2+10 januari M1 !!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 1:54 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Dat snap ik ook.. meeste mensen waren er niet aan begonnen en daar geef ik ze nog gelijk in ook ;)
Ik ben blij dat ik het wel gedaan heb.
't is precies zoals in't liedje van Michael Jackson (staat ook op't blog).

"Ben, most people would turn you away
I don't listen to a word they say
they don't see you as I do
I wish they would try too
I'm sure they'd think again
If they had a friend like Ben"

:D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 02, 2009 10:42 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hai Francis,
Wat een toestanden zo met oudjaarsnacht. Fijn dat het weer helemaal is opgelost. Ik denk dat het gewoon door het vuurwerk met knallen kwam. Onze paarden kropen ook zo wat in onze broekzak toen we om 1.30 uur even gingen controleren. Met name Polie reageerde wat erop. Wilde de andere dag niet in de container (waren ze even met veel hooi in opgesloten geweest rond 0.00 uur). Even aandringen en het lukte wel. Ben reageert natuurlijk wat extremer maar ja dat past ook wel bij hem. Hopelijk gaat het vandaag ook goed en heb je geen trubbels meer met op stal zetten en de mensen daar. Succes.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jan 04, 2009 1:43 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Tja, ik denk dat het een optelsom van factoren was. Hij was natuurlijk nog maar net verhuisd, nét in een grote paddock dus weer lekker de ruimte, ondanks dat hij op het vuurwerk niet leek te reageren zal dat toch inwendig stress opgeleverd hebben en dan kom ik 's middags en zet er druk op als het niet wil... da's dan de bekende druppel. Ben is heel duidelijk een binnenvetter. 't Gaat een tijdlang goed maar inwendig loopt z'n emmertje vol en als het vol is ontploft'ie...
Na oud en nieuw hebben we 't een beetje omgegooid en staat Ben in een van de nieuwe paddocks die ik met lint verkleind heb, en vanaf het moment dat'ie daar staat gaat het súper.. elke dag heb ik hem zo kunnen pakken, ook op stal is'ie super.. Ik weet niet hoe het kan met zoveel stress maar op één of andere manier lijkt hij toch iets geleerd te hebben van oudjaarsnacht. Misschien heeft hij gemerkt dat hij juist van mij niks te vrezen had en ik hem z'n ruimte gaf toen hij dat nodig had... ik weet het niet. Maar ik ben er wel heel blij mee, 't gaat super de afgelopen dagen. Sinds vandaag heeft hij ook buren, dus nog beter... Ik ben nu al aan't denken over 'hoe nu verder'...
Ik wil in ieder geval binnenkort een privé les TTeam regelen, waarbij het me dan voornamelijk om de touches gaat, zodat ik dat kan gebruiken om Ben's stress te laten afvloeien, zodat dat emmertje niet meer zo snel vol raakt. Ook zou je daar het vertrouwen mee moeten kunnen opbouwen enzo, dus dat gaan we binnenkort een keer doen. Vandeweek eerst zelf 't boek halen en vast mee aan de slag maar zo'n privé les specifiek op Ben's problemen gericht lijkt me ook wel goed.

Verder heb ik niks meer gehoord over oudjaarsnacht. Ik heb Mandy namens Ben een taartje gegeven vrijdag, dat vond ze heel lief en was niet nodig geweest, dus wat haar betreft zit 't wel goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: weblog Ben
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2009 7:49 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Goedenavond Francis,

Graag schrijf ik je als reactie op je Blog, want Polie was vandaag ook (corrigeerbaar) lastiger dan normaal. Of anders gezegd weer fieperig. Onze conclusie was dat dit komt omdat het weer om is geslagen en er vrij veel wind staat. Sommige paarden waaronder Polie (en waarschijnlijk ook Ben) reageren daar wellicht wat gevoeliger op volgens mijn instructrice. Ik geloof dus niet dat je hem te veel overbelast hebt. Ik vind dat namelijk nogal meevallen en ik heb je zelf met Ben bezig gezien en ik heb Ben gezien. Of anders gezegd: geef je zelf niet de schuld van terugval van Ben! Het hoort er gewoon bij en ik geloof dus niet in jouw "schuld". Zoals ik je toen al vertelde vind ik Ben erg leuk, hij is alert, volgt je overal en hij zag duidelijk Nicole en mij in de stal en bleef relaxed. Hij zit volgens mij in zijn gewoonte en had gewoon een wat mindere dag. Succes ermee en groeten.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 24, 2009 9:25 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 06, 2006 4:20 pm
Berichten: 245
Woonplaats: Nuenen
Nou zeg, Myrna was maandag ook totaal niet lief. Ik ben zelfs afgestapt uit veiligheids overwegingen... Ze vloog van alles weg. Elke windvlaag en piepje en kraakje, heeeeel vervelend. Ik was alleen in de bak en er was niemand om om hulp te vragen.
Om het toch goed af te sluiten ben ik in de blubber en stromende regen even in de buitenbak gaan rijden. :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 24, 2009 8:36 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Sorry voor de late reactie, beetje druk geweest afgelopen week dus even niet hier geweest.

Het zou inderdaad heel goed kunnen hoor, dat het weer er mede debet aan was. Maar ik denk wel dat het ook te maken heeft met de dingetjes die ik gevraagd heb. Dat is op zich ook niet erg hoor, ik neem het mezelf niet kwalijk zeg maar, dit zal nog wel vaker gebeuren naarmate ik meer van hem ga vragen... ik moet om hem goed te krijgen toch continu tegen zijn grens aan blijven duwen en ja, dan duw je er soms net even wat doorheen. Dat zal er voorlopig wel bij blijven horen, elke dag verbetering kán ook gewoon niet, af en toe een stapje terug hoort bij het groeien.
Dat hij het nu min of meer op mij 'projecteert'/afreageert, komt denk ik, omdat ík deze keer degene ben geweest die 'het enge' deed. Normaal zijn dingen van buitenaf of omstandigheden eng en ben ik juist zijn 'anker', zijn 'safe zone'. Maar met de plantenspuit was ik degene die eng deed. En zijn vertrouwen in mij is daar gewoon nog lang niet stevig genoeg voor. Hij vertrouwt me tot op zekere hoogte maar dat vertrouwen is nog heel breekbaar.
Voorlopig ga ik dus wel weer door met dingen doen en dingen vragen, maar niet zélf enge dingen doen... geen plantenspuit en ook niet idioot lopen springen. Ik ga uiteraard ook niet op m'n tenen lopen voor hem, maar als hij van een beweging van mij schrikt, moet ik die nú nog niet tig keer herhalen om hem 'te laten wennen', want daarvoor vertrouwt hij mij gewoon nog niet voldoende. Dat soort dingen komen later wel, als zijn vertrouwen in mij wat vaster wordt.
En dat kan ik laten gebeuren door wel veel spannende dingen met hem te doen, maar daarbij juist zijn rots in de branding zijn. Dus wandelen en andere spannende situaties en dingen opzoeken. Dan kan hij steun zoeken bij mij en daarmee vertrouwen opbouwen, zodat ik op een later tijdstip wel voldoende vertrouwen heb van hem, dat hij mij ook vertrouwd in enge dingen en weet dat ik hem geen kwaad zal doen, hoe eng ik ook doe.

Ik vind het wel heel leuk om te lezen dat jullie 't blog nog steeds een beetje volgen. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 13, 2009 10:25 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hé Francis,

Wat een geweldige vooruitgang wat ik zo las op je blog en wat een mooie foto's van Ben en jou! Ben je afgevallen? Het lijkt alsof er heel wat kilo's verdwenen zijn bij jou en bij Ben zitten ze eraan (was ook nodig). Ben je al na aan het denken hoe je verder gaat? Of anders gezegd ga je er een goede ruiter op zetten en loop jij er dan naast met longeertouw? Of is dat allemaal nog veel te vroeg. Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat Ben helemaal niet zo'n moeite heeft met verkeer, ruiter erop. Maar dat zijn vertrouwen in mensen heel erg beschadigd was en dat jij dat al weer aardig hersteld hebt. Ik ben zo benieuwd. In ieder geval heel erg proficiat, het ziet er prachtig uit zo jullie tweetjes.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 12, 2009 11:22 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Hai Pauline,
Sorry voor de late reactie hier, ookal had ik dat in't blog al wel gedaan. Ik check hier meestal even via 'toon active onderwerpen' en dan komt mijn eigen topic niet meer omhoog blijkbaar, vandaar dat ik niet gemerkt had dat je hier wat neer gezet had.

Goed gezien, ik ben inderdaad afgevallen, 21 kilo om precies te zijn. Nog 10 te gaan... Heb even een kleine pauze gehad omdat ik een paar daagjes naar Noord Frankrijk geweest ben (moet ik écht ooit nog es met Ben terug naar toe, mooie buitenrijomgeving daar!) en nog bezig ben wat lekkere dingetjes op te maken uit de koelkast, maar komende week ga ik beginnen aan de laatste strenge fase om ook die laatste 10 kilo aan te pakken.

Ben ziet er inmiddels echt super gaaf uit, hij glanst je tegemoet en al heel veel mensen op stal hebben er iets over gezegd of vragen of ik een glansspray gebruik ofzo. Niet dus. Pure Blakende Gezondheid!

Wat rijden betreft, zover zijn we echt nog láng niet. De kleine stapjes die ik nu doe zijn ook echt genoeg voor hem, grotere stappen zou nog te veel zijn. Ik zal er vast een zadel op krijgen en met hulp d'r op kunnen klimmen, maar dan gaat het niet op een manier die ik wil. Ik wil dat het vanuit vertrouwen gebeurt, dat ik op zijn rug een logische volgende stap in onze gezamelijke ontwikkeling is. Zo heb ik het met mij Paintveulen ook gedaan, daar ben ik na veel grondwerken en andere dingen op een gegeven moment zo zonder zadel op gestapt. Zij had zo'n rostsvast vertrouwen in mij dat dat voor haar ook helemaal niet gek was, gewoon een nieuw spelletje van het vrouwtje. Zo wil ik dat het met Ben ook gaat. Gewoon een nieuw spelletje (en zonder zadel is voor de meeste paarden minder beangstigend en dus ook idd een 'volgende stap'). Uiteraard ga ik dit wel met hulp doen, dezelfde vriendin die me met Dot geholpen heeft en héél veel ervaring heeft in't inrijden van jonge maar ook 'half wilde' paarden (zij hebben samen met een partner Ierse Tinkers geïmporteerd, die zij met haar man dan zadelmak maakte. Ook paardjes die half wild uit de heuvels kwamen).
Maar zoals gezegd, voorlopig is dat nog láng niet aan de orde. Grondwerk en lange lijnen werk komt eerst en daar moet hij volledig vertrouwd in zijn voor ik een volgende stap ga doen. De kans is héél groot dat ik er dit jaar nog niet op zit... daar ga ik tenminste niet van uit.
We gaan deze zomer eerst es héél veel wandelen. Samen door de bossen, een band opbouwen. Verder longeren en lange lijnen werk om z'n rug te sterken en een stuur te kweken e.d. en TTEAM grondwerk voor vertrouwen en samenwerking. Ik hoop dat de mei-clinic van Vanda bij mij op stal door kan gaan (hoewel ik met grote vreze vrees dat het niet gaat lukken), maar anders ga ik het boek wel bestuderen en zelf aan de slag. Binnenkort komt er eerst een vriendin die érg goed is in longeren, dat ook leuk vindt en het ook voor elkaar krijgt dat de paarden het óók leuk vinden. Dat moet ik hebben dus zij komt me een handje helpen met Ben, die van longeren nu nog niet veel snapt. Dat is maar stóm. B-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 13, 2009 8:25 am 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Hey wat goed Fransis, dat je zo goed bent afgevallen. Zoals je nog wel weet van het weekend ben ik ook nog aan het lijnen en dat gaat ook nog steeds goed, ik ben dan nog wel niet zóveel afgevallen als jou maar die kant ga ik wel op.
Ga zo door je ziet er al fantastisch uit!
Als ik vragen mag, wel dieet doe jij of zit je bij een club aangeloten of via dietiste of gewoon zelf aan de slag in de sportschool?

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 13, 2009 11:00 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Dat ga ik even per PB vertellen Nance, anders gaan we wel héél erg off-topic ;)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling