MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 2:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 05, 2008 6:22 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Baasje terug van vakantie en de paarden zijn beleerd voor de wagen afgelopen weken. De verhalen waren zeer positief dus vandaag zou ik voor het eerst mee gaan mennen.
Nou dat was me wel wat. Zeer nadrukkelijk heb ik geweigerd om het erf af te rijden want ik wilde eerst zien hoe het ging. Ook al wist ik dat beiden paarden het goed gedaan hebben de afgelopen weken. Wat waren we allen blij dat ik geweigerd heb om zelf het erf af te rijden want het ging goed fout door Polie die even goed haar kontje dwars zette en niet naar links wilde. Een ongeluk is dan gauw gebeurd als een paard zo stout is(en dat gebeurde dus ook) en ik dacht serieus dat ik Hercule kwijt zou zijn ivm gebroken been. Enfin een uur later reden we met een andere wagen en ander tuig weer het erf linksaf (met knikkende knieën weliswaar bij mij) en alles ging klasse. Polie deed het gelijk zonder problemen, Dus ik heb toen het goed ging zelf gemend en de paardjes deden het fantastisch. Behalve de schrik hebben de paarden en de mensen geen ernstig letsel overgehouden van het ongeluk. Het tuig en de wagen zijn wel beschadigd. "Gelukkig, zei ook mijn instructeur, gebeurde het bij hem, want het zou wel heel naar zijn geweest als het bij mij de eerste keer zo fout zou zijn gegaan". Hier kon gewoon niemand wat aan doen (ja Polie die even heel erg stout was). Tweespan mennen vind ik wel heel anders als eenspan rijden. Ik vind het heftiger want je hebt voelbaar meer power voor de wagen.
Voorlopig blijf ik dus maar even samen met de instructeur mennen totdat ik me zeker voel met beiden paardjes. Nu was ik dat al, maar nog meer ben ik overtuigd geraakt dat je nooit alleen moet gaan mennen (heb ik ook nog nooit gedaan). Want als het echt fout gaat heb je iedereen die wil helpen nodig en gelukkig hadden we veel hulp om de paarden los te maken. Voor Polie is het ook sneu, dat de eerste keer dat ze echt stout is, zo'n tumult met zich teweeg brengt. Ze is echt een toppertje.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 06, 2008 11:02 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Wow, dat is wel heftig ja! Goed dat je je gevoel gevolgd hebt en 't erf niet af gegaan bent, zulke ellende wil je niet langs de weg. Gelukkig alleen materiele schade dus al met al nog goed afgelopen...
Ik blijf mennen 'eng' vinden. IK vind het hartstikke leuk om op de kar te zitten hoor, heb het met m'n eerste shet gedaan, maar dan moet je wel zo 200% zeker zijn van je paard... met zo'n onervaren stel zou ik het echt doodeng vinden. Ik zit er toch altijd nog liever op dan dat ik er achter hang, zeg ik altijd.

Kan me goed voorstellen dat 2 span heftiger is, je hebt tenslotte twee keer zoveel 'kracht' voor de kar. Kun je nagaan hoe een 4 of zelfs 6 span moet voelen!
Heb daar wel respect voor hoor. Voor jou ook... Je hebt het toch maar mooi gedaan en dat moet een trots gevoel geven, niet alleen op je paardjes maar ook op jezelf.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 06, 2008 11:09 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Pfff Pauline, zo na je relax vakantie direct alweer zo'n spannende ervaring.
Oh oh die polie, ja als ze stout zijn dan heb je zeker wat, gelukkig was je inderdaad het erf niet af gegaan en heeft je intuïtie je goed bijgestaan ;) Maar fijn dat jullie het toch goed af hebben kunnen sluiten, voor de paardjes maar ook zeker voor jezelf.

Ik vind mennen ook "eng" heb al zoveel ongelukken gehoord en gezien, dus respect voor jou pauline, als het maar bij materiële schade blijft............

Succes met ze ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 06, 2008 2:35 pm 
Offline
**
**

Geregistreerd: ma maart 07, 2005 10:16 pm
Berichten: 644
Woonplaats: gaillac-toulza
Jeetje zeg !
Gelukkig dat ze daarna heel braaf was, ja het zijn geen robotjes zelfs het braafste paard...
Maar het moet wel een geweldig gevoel zijn geweest met je twee eigenpaardjes zo te rijden!
Ik ben er van overtuigt dat je zeer binnenkort lekker met Jef rijd!

Ik hou zelf ook niet zo van mennen vind het ook een beetje eng.
Alleen met Orion vind ik het leuk.
Ik had nog nooit een paard gement en ik heb het hem geleerd (of wij elkaar eigenlijk)
Je kan dus wel nagaan hoe braaf hij is voor de kar en hoe leuk hij het vind.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 06, 2008 4:03 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Vandaag hebben de paardjes weer voor de wagen gelopen. Duidelijk aangegeven dat ik toch wel bang was en zelf niet durf te mennen. (Vannacht slecht geslapen, de film bleef zich maar herhalen). Graag eerst het gevoel wil krijgen dat tweespan mennen leuk is (met Hercule heb ik jaren alleen met groom gemend overal in NL, Hercule is zeer ervaren en een enorme koele kikker). Mijn instructeur reageerde super. Terugkijkend hebben we alletwee het gevoel dat er een klein optoomfoutje is geweest (linker oogklep zat misschien net niet goed?) en dat Polie in haar onervarenheid daar te heftig op heeft gereageerd. En dan is het een samenloop van omstandigheden en kan het dus een keer fout gaan. Gewoon dikke pech met goede afloop. Mijn instructeur heeft dus vandaag gemend en we hebben een prachtige rustige rit door het bos gemaakt. Ook een zeer drukke weg overgestoken en over rooster gegaan. De paarden waren super en ik voelde me allengs zekerder worden. Ik vond het heerlijk om er gewoon naast te zitten en te gromen (was niet echt nodig). Het was zo'n mooi gezicht die twee zwarte konten voor ons en die paardjes die mooi in kadans draafden. Ze liepen mooi naast elkaar keurig recht voor de wagen. Al duurt het jaren voordat ik het kan, mennen is wel leuk en ik ga heel rustig tweespan mennen leren samen met mijn instructeur. Stapje voor stapje opbouwen. Pas als ik me echt zeker voel dan ga ik alleen met ze (uiteraard met groom). Of zoals mijn instructeur zei: "je hebt gewoon pech gehad en als dit gelijk de eerste keer gebeurd dan is dat heel sneu en moet je tijd nemen om vertrouwen weer op te bouwen". Komt dus helemaal goed :D .

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 07, 2008 1:38 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Hey Pauline,

Allereerst wat fijn dat je weer heelhuids terug bent en een leuke vakantie achter de rug hebt.

Jeetje wat een ervaring voor de eerste keer in tweespan mennen met je twee zwarte beauty's. Gelukkig ging het gisteren al een stuk beter :)
Neem er lekker zelf de tijd voor, en dan komt het helemaal goed, daarvan ben ik echt overtuigd. Wel fijn dat je instructeur met je meedenkt!

Door wie heb je ze laten beleren?

Ik ben eigenlijk een beetje nieuwschierig naar foto's :D

Groetjes,
Lucia


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 12:44 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Nou idd, ik vind het ook wel tijd voor foto's...

En natuurlijk komt het goed. Net als wanneer je van je paard valt, dan duurt dat ook even voordat je het vertrouwen weer volledig terug hebt. Zal met mennen niet anders zijn. Gewoon 'terug op de bok' en stapje voor stapje vooruit. Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 4:17 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 10:18 pm
Berichten: 362
Woonplaats: almere
ja pauline, ik ken je gevoel.

vorig jaar ook met paard en wagen in de sloot beland! ook echt bang geworden. maar angsten overwonnen en zelfs mijn koetsiersexamen gehaald :twisted:
niet opgeven, gewoon doorgaan.

en ik kom snel een keertje langs om ze weer eens te zien, en om ze in actie te zien voor de wagen!

_________________
B+13, L1+10, L2+10 januari M1 !!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 8:49 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Goh, spannend allemaal hoor. Wij mennen enkelspan met Renske, en dat vind ik soms al spannend genoeg. Je schrijft dat jullie ook over een rooster gingen. Wat voor rooster? Ze kunnen toch niet over een veerooster? Renske vindt de spoorbaan al moeilijk! Ben benieuwd. Fijn dat je goed bij je gevoel blijft en alle tijd neemt om weer vertrouwen te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 11, 2008 10:01 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Trudy schreef "Je schrijft dat jullie ook over een rooster gingen. Wat voor rooster? Ze kunnen toch niet over een veerooster?" Het is een rooster speciaal voor paarden gemaakt waardoor het andere vee niet uit het boskan. De openingen zijn smaller en de breedte waar de paarden overheen moeten is hooguit 40 cm.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 11, 2008 10:22 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Oke, dan begrijp ik het. Ik heb zo'n rooster nog nooit gezien. "Speciaal voor paarden", dat klinkt luxe. Hier in Zeeland (Schouwen-Duiveland) doen ze niets voor ruiters en heel weinig voor menners. Oude ruiterpaden verdwijnen soms door aanleg van e.e.a. Nieuwe komen er niet bij en er wordt geen onderhoud gedaan. De Gemeente Schouwen-Duiveland heeft niet veel op met paarden, terwijl ze b.v. in Renesse en Haamstede voor veel ruiter toeristen zorgen....
Veel succes verder met het tweespan mennen!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling