[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - Weer koliek

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di apr 16, 2024 11:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weer koliek
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 3:57 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 06, 2006 4:20 pm
Berichten: 245
Woonplaats: Nuenen
Mijn lieve myrna heeft weer zand koliek!

Een viertal weken geleden was Myrna koliekerig, veearts stelde zand koliek als oorzaak vast, maar zei hij: het is lang niet zo erg als vorig jaar.

De weken daarna tot aan gisteravond was Mynra sloom en niet zichzelf, maar geen koliek verschijnselen. Toch was ik er niet geheel gerust op.

Gisteravond kwam ik aan op stal en zag haar liggen, ik deed de stal open en zag dat ze de hele dag nog niets had gegeten. Ze had heel veel buikpijn en was duidelijk ziek. Weer de veearts erbij hij haalde bijna puur zand uit haar buik :cry: :cry:

Myrna heeft net als een paar weken geleden weer paraffine gehad en pijnstillers.
Ze moet nu andere brok en we moeten een ander beleid omtrent haar weidegang gaan bedenken.

Myrna heeft het afgelopen jaar gewoon net als alle andere paarden op stal de hele dag op de wei gestaan in de zomer (met kuil) en in de winter een halve dag (zonder kuil). Daarnaast heb ik haar elke maand een week lang sandclear gevoerd en lijnzaad olie gegeven om de dag.

Myrna eet geen happen zand en graaft geen kuilen, maar wil elk grassprietje eten die op haar wei staat en krijgt daarbij veel zand binnen. Nu ben ik in overleg met de pensionouder om haar op een volledige zand wei te gaan zetten en haar daar kuil bij te voeren. Het klinkt raar om haar op zand te zetten, maar als ze geen grassprietjes ziet staan kan ze ze ook niet eten en daardoor dus ook geen zand binnen krijgen.
Het is om 2 redenen geen optie om haar in de winter kuil op haar eigen wei te voeren, mijn pension houder wil het niet in de winter omdat hij dan zn weides kapot maakt met de traktor. Stel dat hij haar wel zou willen voeren, dan gaat ze zodra haar kuil op is toch aan het "gras" beginnen, of soms laat ze het kuil links liggen en begint meteen aan het "gras".

De pesionhouden wil Myrna een muilkorf omdoen en haar daarmee twee of drie uur buiten laten staan, zodat ze wel buiten komt maar niets kan eten. Ik vind dat geen optie. Daarom het idee om een zand wei te maken en dan op een plek dat hij er met de traktor wel kan komen zonder door andere weides heen te gaan. Dit heb ik nog niet besproken, dat ga ik vanavond doen.

Heeft er hier iemand nog nuttige ideeen of adviezen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:13 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 12:57 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Rijssen
sterkte met je paard.

mijn merrie staat gewoon in de bak 3 keer per dag geven wij haar hooi en dat gaat heel goed. als zij op de wei staat trekt ze ook alle kleine sprietjes met zand eruit. toen dacht ik dat ze dat ook op de bak zou doen,zand eten dan. maar nee gaat super gelukkig.

succes ermee!!!

Rochelle


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 8:19 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
pfoe wat vervelend zeg...

maar goed klinkt als een echte merens eten eten eten...
heb hier met de dames ook hetzelfde gehad. Nu gaat het gelukkig al een jaar goed. Wat ik doe is wel iedere dag lijnzaadolie voeren zodat het zand wat ze opnemen toch vrij vlot kan worden afgevoerd. Op dit moment staan ze overdag op een zo goed als kale paddock en krijgen ze verspreid over de dag 3x kuilgras (t zit in plastic dus mag geen hooi heten maar is het bijna wel)
Ik merk toch dat ze desondanks ieder pieterpeuterig sprietje opeten maar heb al een jaar geen zandkoliek meer gehad gelukkig, volgens mijn DA kan dit best eens komen door de lijnzaadolie die ik dus trouw 2x daags over de brokjes geef. En bijkomend voordeel: ze glimmen als spiegels.

Sterkte en succes!

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 8:43 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Ipv een muilkorf heb je ook graaskorven. Volgens mij is het dan onmogelijk het gras heel kort af te knabbelen. Ze kunnen dus wel gras eten maar met mate en niet geheel dichtbij de grond komen.
Is dat niet iets?

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 11:06 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 06, 2006 4:20 pm
Berichten: 245
Woonplaats: Nuenen
Bedankt voor jullie reacties. Goed om te lezen dat op zand zetten en bijvoeren bij jullie in iedergeval een optie is.
Wat betreft de muilkorf: als ze er toch een beetje mee kan eten, ben ik bang dat als het gras wat er staat in een modderige ondergrond staat, er dan aan dat gras nog heel veel zand blijft zitten. Of zou dat niet kunnen met zo'n muilkorf?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 1:26 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Ik heb een shet gehad die drie dagen in Utrecht gestaan heeft vanwege zand. Hij kreeg er geen koliek of verstopping van, maar raakte vreselijk aan de dunne en viel enorm af. Mestonderzoek leverde niks op dus is hij naar Utrecht gegaan om binnenstebuiten gekeerd te worden.
Hij stond samen met m'n Paint op een zandpaddock en preventief gaf ik al eens per maand ofzo zo'n kuur sandclear of dat soort korrels.
Dat bleek dus totaal niet te helpen! Ondanks dat je met zo'n zandtestje weinig zand in de mest vond, bleek hij in Utrecht dus toch helemaal vol met zand te zitten.
Van Utrecht kreeg ik toen het advies om hem om de dag gekookt lijnzaad te voeren in plaats van die kuren korrels. Dat werkt nl. veel beter. Eigenlijk moest hij wel van het zand af... Ik heb hem dus weg gegeven aan iemand die hem op een wei zou zetten, maar na een half jaar kreeg ik hem weer terug met dezelfde symptomen.. mager, waterdunne ontlasting.. bleek dat ze'm op een dusdanig schrale wei had gezet dat die pony's 't gras met wortel en al d'r uit trokken. Ja, dan krijgen ze nog zand binnen. Ben dus direct weer met de lijnzaad begonnen, eerst een week dagelijks en daarna weer braaf om de dag en binnen twee weken was z'n ontlasting weer goed, keek hij weer fris uit z'n oogjes en begon weer aan te komen.
Sindsdien heb ik m'n paarden altijd gekookt lijnzaad over hun voer gegeven, minimaal drie keer per week. Die korrels hoef ik niet meer. Sindsdien ook met de shet nooit meer problemen gehad.
Ze vinden het nog lekker ook, 't is goed voor hun vacht en niet duur, dus wat wil je nog meer :D

Oh en nee.. lijnzaadolie werkt niet (inkepink, lijnzaadolie is wel goed voor de spijsvertering en helpt wel een beschermend laagje in de darmen te houden, maar neemt het zand niet mee naar buiten en dat is wel wat je wilt als ze veel zand binnen krijgen), ongekookte lijnzaad of lijnzaadbrokken ook niet. Het gaat echt om de 'snot' die ontstaat als je lijnzaad kookt, dat neemt het zand mee naar buiten. Half klein kopje is meer dan genoeg voor 1 paard, koken in ruim water (even bij blijven en regelmatig roeren, je wilt echt niet dat dat spul over kookt en op je gasfornuis terecht komt), 5 minuutjes koken is genoeg, af laten koelen tot acceptabele temperatuur en door het voer roeren (eventueel met een scheut koud water als het te dik is). Ook toen ik die bewuste shet al niet meer had en m'n paard niet meer bij huis stond ging ik nog met m'n pannetje in de auto naar stal. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 3:27 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 06, 2006 4:20 pm
Berichten: 245
Woonplaats: Nuenen
Francis bedankt voor je reactie.
Je schrijft dat ze je shet binnenste buiten hebben gekeerd, maar wat hebben ze dan gedaan om er achter te komen hoeveel zand er in zijn buik zat?
Mij hebben ze nl verteld dat er geen mogelijkheden zijn om er achter te komen hoeveel zand er in Myrna haar buik zit. (behalve dan mest onderzoek meerdere keren) Maar daarmee kun je niet vast stellen Hoeveel er nog in haar buik zit.

Interessant om te lezen dat jij het advies hebt gekregen om alleen lijnzaad te geven en geen korrels e.d.. Ik ga zeker ook lijnzaad koken, alle beetjes helpen hoop ik.
Klopt het dat ze dat ook meteen op moet eten omdat het anders na 24 uur giftig wordt, of is dat alleen als je het niet zou koken?
En kan je het ook zo geven, of moet het over het voer zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 4:37 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Omdat toen nog niet bekend was dat het zand was heeft hij zo'n beetje elk onderzoek gehad wat ze konden bedenken, zelfs een of ander heel ingewikkeld hartonderzoek omdat ze een typisch geluidje bij de longen hoorde wat met z'n hart te maken kon hebben (kan't je na al die jaren niet meer precies vertellen hoor). Hij is in ieder geval als leuk studieprojectje gebruikt (tja, daar is Utrecht natuurlijk ook voor en Pino een super makkelijke pony dus daar konden ze wel even op 'los')... maar tot de mogelijkheden hoort dus ook een inwendig onderzoek met een endoscope.. zo'n klein kameratje waarmee ze je darmen van binnen kunnen bekijken. Of ze daarmee ook tot in de maag kunnen weet ik niet (maar dat kan volgens mij weer via de slokdarm) maar ze konden in ieder geval concluderen dat hij behoorlijk vol met zand zat. Hij heeft daar qua eten drie dagen op pure lijnzaad gestaan en verder niks.

Wat die lijnzaad betreft.. je moet het koken omdat er blauwzuur in zit en dat is giftig. Dat komt er door het koken uit, maar door het koken krijg je dus ook dat 'snot' wat het zand mee neemt uit de darmen. Is echt heel klef spul en je zou het na 24 uur niet eens meer kunnen voeren want dan is't inmiddels keihard denk ik. Als het over kookt en afgekoeld is krijg je't al haast niet meer van je fornuis af (vandaar dat ik zei dat je echt niet wilt dat het over kookt).
Je kunt het ook wel zo geven, ik zei al, Pino heeft 't in Utrecht puur gehad, maar meeste paarden hoeven het dan niet omdat 't dus heel kleverig klef spul is. Door een handje muesli krijgt het wat meer structuur en valt er op te kauwen en dan vinden ze't meestal heerlijk, hoewel een latere shet die ik had er eerst niks van moest hebben. Die heeft het echt moeten leren eten. Ik wil eigenlijk vanavond een pannetje voor Ben mee nemen.. kijken wat hij er van vindt ;)
Je kunt natuurlijk ook een zakje slobbermix halen en dat er door doen, is je paard je helemaal super dankbaar :D

Je haalt het trouwens heel goedkoop bij fouragehandel, niet de zonnaturazakjes van de supermarkt gebruiken hoor, da's hartstikke duur. Hier kon ik het bij 'de molen' in putten halen, waar ze ook losse granen e.d. verkopen. Denk dat een beetje fouragehandel het wel heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 5:38 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
ook bij de welkoop hebben ze vaak wel zakken van een kilo pure lijnzaad aangezien dit ook wel aan vogeltjes gevoerd wordt voor de veren....is ook niet zo duur.

Eenmaal gekookt kun je lijnzaad best een dag of 2 bewaren maar niet langer. De eerste dag kun je het nog gewoon uit de pan of emmer krijgen, dag 2 kun je het makkelijk iets verdunnen met warm water, dan wordt het 'snot' weer wat vloeibaarder nl.

Er zit ook nogal een verschil in lijnzaadolie en lijnzaadolie die in een fles te koop is. Sommige zijn niet troebel en hoef je niet te schudden en deze zijn dan ook erg gezeefd dus zit er niet al te veel meer in aan 'goede'stofjes.
De lijnzaadolie die ik voer komt van Hofman, is te krijgen in 1, 2,5 en 5 liter, deze is troebel en moet je altijd ff schudden voor het voeren.
Ik heb ook nergens geschreven dat de lijnzaadolie het zand afvoert, alleen dat het helpt om het zand makkelijker te kunnen afvoeren, toch 2 verschillende dingen denk ik zo...

Ik voer hier naast de gewone lijnzaadolie eens in de twee weken gekookt lijnzaad inclusief smurrie en gemengt met zemelen en een toefje muesli, ze doen er hier een moord voor!

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 1:44 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Ik kook altijd vers, vind dat zelf prettiger, dan is het makkelijker te verwerken en kun je't ook warm geven. Daarnaast adviseerden ze in Utrecht om het niet élke dag te geven maar bijv. om de dag, of 1 dag wel en twee dagen niet... als je't dagelijks geeft kan het 'snot' weer een laagje in de darmen leggen dat opname van voedingsstoffen door de darmen kan tegenwerken (gebeurt niet na 1 of 2 weken voeren hoor, maar stel dat je maanden lang dagelijks gekookt lijnzaad zou voeren).

Gisteren dus ook maar met m'n pannetje naar stal en heb ik de lijnzaad bij Ben geïntroduceerd. Na even snuffen werd het met volle overgave 100% goed gekeurd. Bak ging heel rap en heel schoon leeg en van Ben mag dit vaker :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 9:21 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Gisteren kreeg ik de tip van de dierenarts om het hooi in een bak te doen. Bij ons wordt het op de grond gelegd. Wellicht dat dit de reden is zei hij, dat de paarden toch regelmatig diaree hebben. Ze krijgen geen kuil en het hooi is goed, dus zou dat de enige reden kunnen zijn. Wellicht een tip in het koliek verhaal (hebben mijn paarden gelukkig nooit gehad).

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer koliek
BerichtGeplaatst: za dec 20, 2008 12:36 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Bij mij gooiden ze de bak altijd om, wat ik ook verzon.. steen d'r in, vast zetten aan een paal.. dan trokken ze't hooi er wel eerst allemaal uit. Tenzij je zo'n hooivoerbak maakt met gaas er bovenop... dat werkt wel.

Als je niet wilt dat ze 't hooi van de grond eten in een zandpaddock zijn fijnmazig hooinetten een super oplossing. Even linkje zoeken, je bestelt ze in duitsland. Door de extra fijne mazen van deze netten valt het hooi niet alleen niet zo snel door de mazen, paarden moeten ook net iets meer hun best doen om het hooi er uit te krijgen, waardoor ze langer met hun hooi doen en het niet met grote plukken naar binnen kunnen werken. Je kunt ze per strekkende meter bestellen en zo één grote of meerdere kleinere in een paddock neer zetten. Rubber mat er onder voor dat beetje wat er nog wel uit valt en je paard eet 't hooi niet meer van de grond. Ik heb twee 'maxi-5' hooinetten, extra grote hooinetten maar wel 'normaal' model, met mazen van 5x5. Da's fijn zat voor langstengelig voordroog of grof hooi. Voor fijner/korter hooi kun je eventueel ook nog 4cm nemen. de 3 cm mazen zijn echt voor pony's en schapen enzo.. voor grote paarden wordt het dan wel een beetje 'paardje pesten'.

Hier 't linkje: links even op Heunetzen aller art klikken. De großraumtetzen zijn die netten per strekkende meter, ik heb twee 'standard heunetzen' en dan de Maxi-5. Daar kan zo'n 10 kilo hooi in één keer in.
Kennis van mij heeft van deze netten (de grote dus) in d'r paddock, één waar ze aan twee kanten bij kunnen en twee tegen het gaas, heeft ze aan de achterkant windbrekergaas gemaakt zodat het hooi niet door het gaas buiten de paddock komt.
Ze heeft er ook een doormidden geknipt en in elke stal een helft tegen de binnenkant van de staldeur gemaakt, zodat ze ook op stal 't hooi uit zo'n net eten.
Dat was waar Ben nu staat allemaal geen optie, op zich vond ik dat net tegen de staldeur een mooi idee, maar dat kan bij Ben op stal dus niet vanwege de kunststof planken in de elementen, vandaar dat ik dus van die 'gewone' netten heb. Daar heb ik een musketon aan het touw gemaakt, touw gaat om een aantal spijlen en dan weer terug naar voren, waar ik dan de musketon aan de onderkant van het net vast maak, zo hangt het net dus steviger en gaat het niet zo heen en weer als ze er van eten. Ik gebruik em puur om Ben langer met z'n hooi te laten doen, omdat hij momenteel weinig voedingen per dag krijgt, maar ze zijn dus ook ideaal voor in de paddock.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling