MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu vr maart 29, 2024 7:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2009 1:40 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Dat is jammer zeg, dat het toch een andere ervaring is geweest dan verwacht. Tsja aan de meeste reacties over rechtrichten heb ik niet veel toe te voegen. Je moet gewoon de instructie opvolgen waarbij jezelf een goed gevoel hebt. Opzich heb je met deze les zeker wel wat geleerd dus ;) Alleen we hadden het liever positief gezien natuurlijk :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2009 5:00 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Jammer dat het niet was wat je er van gehoopt had.
Wat ik me dan wel af vraag is of je gevraagd hebt wat het idee achter de oefening is. Ik ben iemand die niet zomaar klakkeloos doet wat een instructeur zegt, ik wil eerst weten waarom ik iets moet doen, wat het idee er achter is en wat het doel van de oefening is. Als ik weet waarom ik iets doe, weet ik ook wanneer ik het wel of niet moet doen, wanneer mijn paard de gewenste reactie laat zien en wanneer ik dus kan stoppen met vragen (klinkt heel logisch maar je zult ze de kost moeten geven die dus gewoon doen wat een instructeur zegt en niet weten waarom of wanneer ze dan moeten stoppen met vragen ofzo...)
Er kan best een heel logische verklaring liggen achter de oefening (zoals pauline al aangaf, 't is wel een goeie oefening om te checken hoe recht ze zonder jouw beenhulpen al dan niet loopt), maar als je er niet naar vraagt weet je dat niet.
Dat volledig tegenhangen vind ik dan inderdaad weer een beetje vreemd, kan ik de logica ook niet zo snel van ontdekken. Maar goed, er zijn meer wegen die naar Rome leiden dus wie weet zit ook daar een logica achter. Hoef je't dan natuurlijk nog steeds niet mee eens te zijn en 't is ook altijd nog zo dat wat voor 't ene paard super werkt, voor't andere paard juist een totaal verkeerde methode is. Een goed instructeur past zijn methode aan aan het paard... (helaas zijn de meesten genijgd het paard aan hun methode aan te passen...).
Overigens vind ik 'hoefslagrijden' sowieso voor geen enkel paard handig... daar leert een paard nl. niks. Ik rij zelden tot nooit over de hoefslag, rij kriskras door de bak, veel verschillende lijnen, circels, slangenvoltes enz. Daarmee leert een paard op z'n eigen benen lopen en opletten wat jij doet, want er is geen 'automatisme' in je route. De hoefslag rij ik alleen als beloning... daar mag 't paard ontspannen, wordt 'ie met rust gelaten en mag 'ie lopen als hij/zij een oefening braaf gedaan heeft (maar da's een beetje de 'western way', ook met oog op bijv. de Western Pleasure, waar je wilt dat je paard rustig en relaxed blijft op de hoefslag).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 10:42 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Nou laat ik zo zeggen, het idee was om hem rechts wat losser te krijgen en natuurlijk recht gericht. Het is natuurlijk moeilijk omdat je elkaar niet kent en niet precies weet wat de lastige punten zijn.
Met beenhulpen (begrenzing) kan hij aardig recht over de middenlijn lopen, maar zonder beenhulpen en alleen teugels is het één gezwabber. Ze vertelde mij dat als je wel been erbij gebruikt, het teveel hulp is over z'n lichaam en daarom onduidelijk............

Maar goed, zo zijn we weer een ervaring rijker en ik ben er wel achter dat deze methode (antoine de bodt) niet iets voor mij is.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling