MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 5:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2009 9:08 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Onlangs zijn we teruggekeerd van een schitterende vakantie uit Schotland. We gingen naar de Higlands en hebben twee weken in de eenzaamheid doorgebracht in de hoge bergen tussen de herten en watervalletjes in. Geweldig. :)) Al vanaf dat ik jong meisje was wilde ik daar naar toe. 25 Jaar geleden heb ik ooit in NL een highland pony gezien (er waren er toen en ik geloof nu nog steeds zeer weinig in NL). Ik vond het toen al geweldige paardjes en keek jalours naar wat die vrouw allemaal deed met haar pony/paardje. Het zijn paardjes die gefokt zijn in Schotland en echte bergpaardjes die zeer robuust en stevig zijn. Ik heb er twee keer op gereden in de vakantie en zoals ook bij de Merens heb je traditionele types (zoals Hercule bv) en moderne types meer sporttype (zoals Polie). In Schotland kennen ze dan ook de Highlands and the Sport Highlands. Wij reden meer op de tradionele types.
Als ik ze vergelijk met de Merens zie ik veel overeenkomsten. De paardjes zijn ook bomproof en zeer relaxed. Tevens kunnen ze enorm klimmen en zijn zeer gehard. We zijn over de keien door de rivier gegaan, de bergen op en de bergen af. Ze zijn onvermoeibaar en gaan maar door. Ik denk dat ze als het om het koude weer gaat ze nog iets meer gehard zijn dan de merens, maar dat moet ook want in Zuid Frankrijk is het in de winter aanzienlijk warmer dan in de Schotse Hooglanden. We hebben vanaf de paarden ongelooflijke vergezichten gezien, meren (Loch), watervalletjes, noem maar op. Gewoon prachtig.
In Schotland zijn er goed georganiseerde bedrijven die de pony's verhuren. Een ervaring wil ik hier graag vertellen omdat het zo enig was. We wilden graag gaan rijden en volgden de borden "highland trekking and trail riding". in Tomich (in de buurt van Inverness). Met de auto gingen we maar hoger en hoger de bergen in. Gelukkig stond het allemaal goed aangegeven, anders hadden we het nooit gevonden. Na een lange rit met de auto de bergen in, kwamen we in "the middle of nowere" aan op zondag en een aardige vrouw Sasha stond ons te woord en met haar hebben we een afspraak om te rijden gemaakt voor een paar dagen later (ik kijk altijd eerst voordat ik iets afspreek zo op den vreemden). Ik heb zelden iemand zo mooi zien wonen als Sasha. De highlands liepen voor het huis in de weide en ook zonder afzetting rondom haar huis. We mochten gelijk naar de paarden toe en ze aanhalen. We voelden ons hierdoor op ons gemak en voelden ons thuis bij de "Schotse Annebel". Forum lezers die Annebel kennen en daar geweest zijn in Gaillac Toulza snappen wat ik bedoel. Ik heb het dan niet over het uiterlijk van de dames want ze lijken niet echt, maar over de hartelijkheid van beiden, de informeelheid en de fijne paarden. Het is allemaal wat kleinschaliger, rommeliger en stukken gezelliger dan de andere bedrijven die we gezien hebben en Sasha en man zijn gewoon mensen die knokken voor hun bestaan daar zo hoog in de bergen. Wij vonden dit veel leuker als die formele bedrijven die natuurlijk ook een stuk duurder zijn. Mochten mensen naar Schotland gaan en willen paardrijden dan kan ik aanraden om te kijken op de site: http://www.highlandponytrekking.com en http://www.cougie.com . Dan kom je bij Sasha terecht.
Trudy heb ik gevraagd om een paar foto's voor mij te plaatsen bij fotoshoot (dat kan ik nog steeds niet). Dus later zullen de foto's daar hopelijk verschijnen.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2009 10:27 am 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Waauw, wat heb jij een leuke vacantie gehad. Heerlijk zo'n verslaving als paardrijden. Ik zou dat ook best een keer willen zo in de bergen te paard. Ooit ga ik het ook eens doen.

Ik kijk uit naar de foto's.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jun 26, 2009 5:31 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Klinkt allemaal heel super Pauline, heb net de foto's even bekeken, geweldig!!
Je hebt daar echt weer een heel andere natuur dan in nederland of frankrijk, toch wel leuk dat er dan ook een soort gelijk paard bestaat.

Ik ga in augustus naar Ijsland en heb daar ook al een ijslander rit besproken, ik hoop dat het net zo'n mooie ervaring wordt al bij jou.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 11:28 am 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: vr okt 05, 2007 7:54 pm
Berichten: 53
Fijn dat jullie zo genoten hebben er is daar nog echte ongerepte natuur met veel vogels en wild.Je moet allen vroeg opstaan daar voor,dan zie je het meeste.
Veel mensen gaan dit jaar naar Schotland,voor de Natuur, Endurance en niet te vergeten de Whisky-Stokerijen die er volgens de kenners in alle smaken en soorten zijn.

Ik heb in Nerderland ook wel eens op Highland poneys gereden zitten ook fijn.ook pitige beestjes.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling