MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 11:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 8:26 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
De eerste dag
Totaal negen amazones van onze stal hadden zich met hun paarden aangemeld. We bekeken die ochtend elkaars paarden en elkaar in groepjes van drie. Een sterkte en zwakte analyse werd gemaakt van paard en ruiter. Met Polie deed ik mee. Polie kwam er goed vanaf. Ze is een rechthoek paard met mooie gangen en een goede galop van nature zo luide het oordeel. Ikzelf zou erg netjes op het paard zitten met als aandachtspunt dat ik mijn benen iets meer naar achter moet leggen. Volgens het oordeel van mijn stalgenootjes heb ik een zeer zachte hand en ben ik zelfs iets te lief voor Polie. :P
Ik heb die ochtend veel geleerd over paarden die rechthoekig of vierkant gebouwd zijn en twee paarden hadden “een rib te veel” als het ware.

De tweede dag
Als we onze paarden los hebben gereden in groepjes van drie en ze fijn en nageeflijk zijn moeten we op elkaars paarden gaan rijden. Dus iedere keer rijden drie ruiters en beoordelen en bekijken er zes vrouwen de verrichtingen. Ik ben eenkennig en wat bang. “Sandra help je me?” En dat doet ze. Ik vind het eng zo’n hoog paard, maar hij zit goed en is erg braaf. Het paardje is pas op stal en heeft de neiging om onder de teugel te lopen. Het lukt me om hem mooi te laten lopen en iedereen is blij. Daarna ga ik op de halflinger die veel kan en erg snel is. Ze heeft de neiging om snel te zijn en te drammen. Met moeite lukt het me om het overwicht te houden en zacht te blijven in de hand.
Kim, zit op Polie. Ze vindt haar fijn reageren op de been hulpen. Ze vertelt enthousiast dat ze dat toch echt niet verwacht had van koudbloed. Als ik naar haar laarzen kijk zie ik dat ze Polie met sporen heeft gereden, we liggen allemaal in een deuk. Polie is dus voor het eerst met sporen gereden! :)) Wederom wordt de galop van Polie geroemd.

De derde dag
Gelijk klimmen we nu op elkaars paarden zonder dat deze zijn los gereden. Ik kom op een tinker terecht als tweede ruiter. De tinker is zeer flegmatiek maar is al goed voorwaarts gereden door mijn voorganger en dat scheelt. Door Hercule heb ik veel ervaring met wat tragere paarden en het lukt me om hem goed te rijden en zelfs wat zachter in de mond te laten worden. Polie wordt door twee meisjes gereden die niets met haar hebben. Dus dat werd niets, jammer genoeg. Als ik er zelf op klim voel ik dat ze toch heel braaf is en fijn loopt. Is ze wat eenkennig en heeft ze wellicht geen respect voor de meisjes gehad? Bij Vicky, Kim en Frederiek doet ze toch goed haar best.
Dan zegt Sandra dat we carrousel gaan rijden als afsluiting en iedereen op zijn eigen paard gaat. Gelukkig hebben we een paard tekort en mag Hercule meedoen. Ik rijd hem los en hij is voorwaarts en vindt het leuk dat hij erbij is. Daniela wil de carrousel met hem rijden zodat ik op Polie kan. Polie en Hercule zijn een setje en dat vinden ze duidelijk erg leuk. Iedere keer als de paarden weer samen komen kletsen ze met de beugels tegen elkaar. Het liefst zo hard mogelijk en Daan en ik hebben daar geen keuze in. Beiden doen verschrikkelijk hun best en Daan en ik kijken goed naar elkaar. Gelijk komen de gewoontes terug van het carrousel rijden met de merens groep en de ervaring van het show rijden. Ik ben zeer ontroerd om die lieve Hercule, die nu alleen nog maar buitenritten maakt, mooi aan de teugel te zien lopen zichtbaar genietend van hetgeen hij altijd het liefste heeft gedaan. Hij valt op. De merens paarden krijgen na afloop van Sandra uitgebreide complimenten. Ze is zeer enthousiast over hoe mooi wij als een setje ons werk deden goed lettend op elkaar. We en onze paarden zijn een voorbeeld voor de anderen.

Samengevat
We hebben vorige week drie geweldige ochtenden gehad en veel gelachen met zijn allen. We hebben veel geleerd en alle paarden zijn enorm vooruit gegaan omdat wat de een niet goed kan de ander wel aan kan pakken. Ikzelf ben zekerder geworden van mijn rijkunst. Ik ben strenger geworden en eis meer van Polie. Tevens let ik zoveel mogelijk erop mijn benen meer naar achteren te leggen.
Het heeft de band onderling op stal dieper gemaakt. De bedoeling is dat we elkaar kunnen helpen omdat we nu elkaars paarden beter kennen en weten dat het vaak niet zo gemakkelijk lijkt als dat het er uit ziet. Nog steeds ruilen we van paard. We hebben geleerd dat het niet verkeerd is om te ruilen. Alleen hebben we niet met Justine geruild omdat zij na die week naar de Brabantse kampioenschappen zou gaan. We wilden niet het risico lopen dat we iets zouden verstoren waardoor ze lager zou scoren. We maken plannen om af en toe met zijn allen carrousel te rijden. Kortom het was een ervaring die de herhaling waard is en wellicht naar aanleiding van dit verhaal ook leuk is voor anderen om te doen. :)

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 1:44 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Wat leuk Pauline, zo'n cursus op stal. Zo merk als je zelf even op een andermans paard zit dat het niet altijd even makkelijk is dan het eruit ziet.

Zo te lezen hebben jullie er allemaal een hoop van opgestoken. En zo'n carrouselproef als afsluiting is helemaal top :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 6:09 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee Pauline,

Klinkt leuk zeg, je leert er inderdaad veel van. Vaak ben je helemaal gewend aan je eigen paard en wordt het allemaal zo gewoon. Op een ander paard moet je dan weer nieuwe kunstjes en trucjes proberen om hetzelfde resultaat te krijgen.
Toch had ik wel gezegd dat er niet met sporen gereden mag worden, nou was polie daar niet zo van onder de indruk, maar je hebt ook paarden die daar absoluut niet tegen kunnen. (maar dat is natuurlijk je eigen keus).

Volgende keer wel even foto's maken he ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2009 7:44 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hé Marjolein,

Je hebt helemaal gelijk dat je zoiets van te vore moet aangeven. Ik had er alleen geen erg in en met mij had niemand er erg in. Totaal niet opgelet dus dat er met sporen werd gereden. Ik zag het pas toen ze er af kwam. En ja Lucia, het was erg leerzaam en heeeeel leuk. Groeten.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling