MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 3:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 10:06 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Nou vorige week zondag hebben wij onze kudde van de ene wei naar de andere gebracht. Het was maar een klein stukje.
Ik vroeg mijn man Sauvage vast te houden en ik liep ernaast. Ze is nu 3,5 jaar en goed gegroeid. Op een gegeven moment zei ik : En nu ga ik erop.
Mijn kids hebben er al eens op gezeten en vooral het "erop" gaan zitten was natuurlijk al goed beoefend. Ik voelde gewoon aan "This is the moment!".....
Even een voetje en ik zat erop.....te glunderen.....geweldig!!!! :x
Voor het eerst zat ik op mijn paard! Ze zat heerlijk en het voelde meteen heel fijn. Lekker hoog ook. Sauvage geeft altijd wel even een bokje als ze naar een nieuwe wei gaat en dat deed ze natuurlijk halverwege de rit ook maar daar was ik al op voorbereid. Daarna liep ze weer lekker voorwaarts door.
Na een kilometer of wat ben ik weer afgestapt en beloonde haar alsof het de normaalste zaak van de wereld was. O:-) Maar stiekem moest ik mijn YIEHAAAAAA kreet flink inhouden.
Mijn dag kon niet meer stuk.
Ik geloof dat mijn BIG SMILE van veraf te zien is geweest toen ik erop zat. :))

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2009 8:22 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Wat ongelooflijk gaaf Corinne! Zo heb je een frans merens die net als in Frankrijk op zijn Frans voor het eerst beleerd wordt. Namelijk gewoon er op klauteren. Echt heel erg leuk. We glunderen met je mee :))

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2009 9:23 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
super leuk zeg!!

Geweldig gevoel geeft dat hé. Ook heel mooi dat ze zo braaf was.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2009 9:29 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 18, 2008 5:18 pm
Berichten: 207
jeetje wat leuk zeg..
Denk dat je nu nog steeds een super leuk gevoel van binnen heb
nu maar hopen dat het lekker op deze manier doorgaat :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2009 5:31 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Ja ik hoop het ook. Ik leg de lat niet hoog en zal tevreden zijn met ieder stapje vooruit. Vandaag heb ik er weer een kleine even op laten zitten en haar laten gewennen aan het hoofdstel. Ze had gelukkig al snel door hoe het werkt.
Het ging allemaal netjes.
Zijn er nog meer paardjes met het beleren bezig?

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 4:52 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Super dat het zo relaxt met Sauvage gaat.

Afgelopen zomer heb ik 2 jonge Mérens laten beleren, eentje bij mij thuis en de ander is twee maanden bij de zadelmakmaker geweest.
Ik heb het niet zelf gedaan, omdat de één een jonge hengst is en de ander een driejarige merrie is die echt een trutje kan zijn.
Maar goed ook, want achteraf gezien is de hengst supersnel in zijn reactie en zelfs ervaren zadelmak-makers heeft hij door zijn snelle reactie te grazen genomen en zijn nog aardig onder de indruk van deze zwarte jongen. Niet uit kwaadheid, maar hij is "gevoeliger" dan menig Mérens en hij heeft al zijn voelsprieten open staan. Als hij ergens bang voor is, dan is hij heel snel en soms ook heel onverwachts.
Gelukkig is hij heel werkwillig en slaat hij ook alle goede ervaringen meteen op. Hij vindt het elke keer geweldig als we weer wat met hem gaan doen. Wel verradelijk, want conditioneel zou hij meer kunnen doen, maar of hij dat op de langere termijn tussen de oren trekt, weet ik niet. Dus ook met hem doen we rustig aan (2 keer in de week) en proberen het elke keer afwisselend voor hem te houden.
De zomer hebben we verder gebruikt om juist het "probleem" van het opstijgen van de ruiter weg te werken en daarna hebben we hem keuringsklaar gemaakt.
Gelukkig heb ik daar goede en rustige hulp bij. Pas sinds vorige week zijn we het rijden weer aan het oppakken en dat hebben ze hem goed aangeleerd.

Sophie is in juli op de Natural Horsemanship zadelmak gemaakt en dat is heel rustig (2 x per week) en goed gegaan.
En ze pakte het wonderwel ook heel goed op, ze bleef rustig en onderging alle veranderingen prima. Maar schijn bedriegt. Al hoewel ze geen gekke dingen met het zadelmak maken heeft gedaan, bleek dat na 2,5 week dat ze van ons wegliep als we haar uit de wei wilden komen halen. Haar "emmertje" stroomt snel over en dan is het klaar.
Op het moment dat ik er zelf op had gekund en we besloten hadden om voorlopig alleen leuke dingen te doen, zoals eventjes aan de hand gras eten of troetelen, kwam ze helemaal niet meer en toen heb ik haar zonder keuze een tijdje vrijaf gegeven.
Na ongeveer een maand stond ze weer samen met de anderen ons bij het hek op te wachten en hebben we haar keuringsklaar gemaakt, wat overigens zonder problemen ging.
Na de keuring ook weer lekker in de wei laten bijkomen en vorige week had ik weer eens willen kijken of ze wat meer openstaat voor wat "werk", maar toen had ze een verstoppingskoliek.
Gelukkig gaat het weer helemaal goed met haar en wil ik deze week eens kijken hoe ze reageert als ik haar in de roundpen doe.
We zien het wel - de beginselen zitten erin en nu kijken of ze dit leuk gaat vinden.
Twee driejarigen van hetzelfde ras die totaal anders reageren. Apart en leerzaam tegelijk.

Succes met Sauvage en hou ons maar op de hoogte van de ontwikkelingen.
Jammer dat ik haar niet op de keuring in België heb gezien. Misschien volgend jaar weer?

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 8:14 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Ja wellicht volgend jaar. Leuk hoor dit verhaal te lezen.
Ik heb nu drie keer op Sauvage gereden en ik wil het niet te snel doen.
Ze zal verder bereden worden in een manegebak omdat ik buiten niet alles kan doen. Ze heeft daar toch veel vrijheid en ik wil haar die gelegenheid niet geven, nu nog niet.
Ik, nou ja een manege houder hier in het dorp, heb geprobeerd te longeren maar ze loopt voor geen meter. Ze is niet onder de indruk van de zweep of de man die haar longeerde. Hij zei zelf dat Sauvage niet vooruit te branden is en dan zou hij haar al moeten gaan slaan, iets dat hij niet wilde en ik ook niet. Volgens de man die haar longeert is het gewoon haar "ding"niet. Ik moet zeggen dat Sauvage buiten zeer voorwaarts is en in de bak niet wilde lopen aan de longe. Dat was wel opvallend maar ik had het ergens wel verwacht.
We gaan nu proberen haar te rijden in de bak en dit af te wisselen met buitenritten met Chanty erbij.
Chanty is voor haar de vertrouwde merrie en omdat ik niet meer naast haar loop is ze mijn steun kwijt.
Nu ik erop zit luistert ze heel erg naar mijn stem en ik merk dat ik haar kan kalmeren. Ze is behoorlijk schrikachtig terwijl ze dat voorheen nooit was.
Ik merk dat Sauvage meer vertrouwen moet krijgen en dat probeer ik haar te geven door wekelijks een kort ritje te maken. Zo zal het gewoon worden. Makkelijk is het niet, dat merk ik wel. Ik moet voor haar bekende plekken opzoeken en geen onbekende route rijden.
Nou ja, binnenkort zal een collega mij gaan helpen met het africhten. Dat is een ZZ ruiter en die rijdt echt super goed en heeft al veel jonge paarden beleerd. Ik weet zekr dat ik veel van hem ga leren, maar ik heb er veel zin in, dat wel.
Ik weet zeker dat ik nog vaak denk "waar ben ik aan begonnen" maar ja, dan lees ik hier weer anderen hun verhaal en dan merk ik ook dat ik niet de enige ben die moet worstelen met haar paard.
Ik kan echt blij zijn met kleine vooruitgangen en het gaat ons lukken. Over een jaartje hoop ik lekker ontspannen een buitenrit te kunnen maken.
Succes allemaal

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 8:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 10, 2009 9:26 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Vlagtwedde
Zoals ik het lees gaat het hardstikke goed ! =D>
Oké het longeren niet,maar als dat haar ding niet is zou ik me daar niet te druk over maken.
(ik moet nog een paar jaar geduld hebben,maar dan wil ik Vigora ook het liefst zelf beleren.)
Ik hoop dat je komende zomer mooie verhalen over je buitenritten gaat schrijven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 9:43 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Leuk dat het zo goed gaat. Het longeren is een bekend verhaal, quinoa wilde ook nooit.
Voor een jong paard is het ook heel moeilijk om rondjes te lopen, lange rechte paden in het bos vinden ze veel makkelijker. Zo kan je aan het tempo werken en komt het longeren vanzelf ;). Quinoa kan ik nu pas eindelijk longeren, terwijl ik a 2 jaar op 'm rijdt.
Dus gaat helemaal goed komen =))

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 8:29 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Goed om te horen Marjolein dat Sauvage geen uitzondering is.
Een Merens heeft zo weer andere kwaliteiten nietwaar O:-)

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 10:08 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hé Corinne,

Leuk dat het zo goed gaat. Polie kan goed tegen longeren, maar vind in de longeerbak rond lopen zonder longeertouw fijner. Kun je ook een hoop dingen leren zoals op stem commando regeren en houding. Misschien vindt souvage dat wel leuk.
Groeten en veel plezier.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: zo dec 20, 2009 7:42 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Intussen heb ik een drietal keren in de bak gereden maar echt vooruit wilde Sauvage niet. Ik wilde nu ook niet blijven meppen met een zweep en liet daarom mijn man achter haar lopen met een longeerzweep. Door het geluid achter haar was ze al meet voorwaarts hetgeen meteen beloond werd.
Ze snapte al veel meer maar het is niet echt haar ding geloof ik in die bak.
De keer daarna hebben we een buitenrit gemaakt. Sauvage liep als een trein. Ik hoefde mijn benen niet te gebruiken want ze liep al voorwaarts op stem zoals ook de draf. Wat een verschil!
Ondanks de minder leuke ervaring in de bak denk ik toch dat ze daar wel van geleerd heeft. Ik blijf het gewoon afwisselen.
De tweede rit buiten ging ook geweldig. Als ze voorop liep ging ze ook super. Soms bleef ze wel eens staan en wilde ze weten wat daar in die wei liep....
Als ze dan zag dat daar ook een paard liep dan deed ze alsof ze die nog nooit eerder had gezien.
Tijdens deze rit bemerkte ik dat ze een lichte druk van de benen al begreep.
Ik was zeer, zeer tevreden en na een half uurtje weer lekker de wei op.

De volgende keer zal wel weer in de bak worden want het weer is niet al te rij vriendelijk.

Fijne feesdagen allemaal!

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: wo dec 23, 2009 1:02 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Hoi,

Ik heb mijn Rens nu ruim 1 jaar. Gekocht met 3,5, gecastreerd en verhuisd. Zo groen als gras. Het eerste half jaar zijn Rens en ik begonnen met leidoefeningen, wandelen en grondwerk. Veel met belonen, stemgeluid en lichaamstaal. Vandaaruit spelenderwijs naar lange lijn werk met houding en lichaamstaal. Desensibiliseren met vanalles en nog wat en veel verschillende oefeningen. En heel veel samen wandelen. Langzaam maar zeker zijn we richting het longeren met enkele lijn en longeren met dubbele lijnen gaan werken. Daarna zijn we met zadelen aan de slag gegaan. Inmiddels had ik met Rens als zo'n hechte band opgebouwd met ernaast werken dat ik uiteindelijk besloten heb Rens zelf zadelmak te maken in april/mei. En dat was een goede keuze. Rens doet alles voor me.

Rens was in het begin heel erg gesloten, en is erg gevoelig. Hij wil "eerlijk" behandeld worden anders sluit hij zich volledig af. Een Merens eigenschap volgens mij.
Alles wat hij doet, doet hij om mij te plezieren en anders niet.
Tijdens het zadelmak maken, kwam ik al snel tot de conclusie dat hij absoluut niet wil lopen in de binnenbak. Niet voorwaarts te krijgen. Rens is dus voornamelijk buiten ingereden. Daar hij het gebied tijdens alle wandelingen al kon dromen en hij alles al op de stem geleerd had was dat buiten inrijden geen probleem. Daarna zijn we het wat meer gaan bevestigen en gaan verfijnen in de binnenbak.
En ooit dacht ik dat ik mijn paard nooit voorwaarts zou krijgen in de bak,,,, maar ook hier heeft hij vleugels....Ook al gaat Rens liever naar buiten, het rijden in de bak gaat nu super.
Hij krijgt alle tijd om dingen te leren, maar als hij het snapt dan is het vragen en leveren en geen flauwekul. Dat zijn de momenten dat de koppigheid naar boven komt en dan moet ik erg standvastig zijn.

Sinds kort zijn we begonnen met betuigen. Gelukkig kan ik ook dat zelf doen samen met behulp van iemand die daar verstand van heeft. En ook dat gaat heel goed. He tuig licht er al op, de oogkleppen zijn ok, en de sleep wordt al getrokken..... Nu de koets nog. Om een lang verhaal kort te maken, denk ik dat men met de juiste aanwijzingen en geduld een heel eind kan komen. Ik had zelf nooit verwacht dat ik zo veel zou leren als ik afgelopen jaar gedaan heb.
Succes ermee.

gr

groe

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 9:41 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Hoi Natascha,
Ja het eerste gedeelte is zeer herkenbaar in je verhaal. Nu ik jouw versie lees denk ik dat ik over een tijdje inderdaad wel weer in die bak kan maar dat het gewoon nog te vroeg was. Er gebeurd zoveel in haar koppie en buiten weet ze wat de bedoeling is want daar hebben we al jaren gewandeld.
Fijn hoor dat Rens zo goed gaat. Jouw wijze sluit wel aan bij die van mij en zo wil ik het ook doen.

Ik kan me voorstellen dat de hengst van Christell een ander verhaal is. Sauvage is nu al zo groot en steigeren kan ze als de beste. Het maakt dan wel indruk hoor.
Laatst steigerde ze, in de wei, van gekkigheid, en ze stond zo recht dat ik dacht dat ze achterover zou vallen =)) .
Dan zie je waar ze aanleg voor heeft en wat ze dus allemaal kan. :P .
Gelukkig maakt mijn gewicht het weer iets moeilijker voor haar :) .

De afgelopen weken hebben we niets gedaan ivm het weer. Overal ligt ijs en ik zou gek zijn Sauvage nu te berijden.
Dat is vragen om problemen. Maar een pauze van 6 weken kan ook heel goed zijn. Ze kan alles een plaats geven in dat hoofdje van haar en we pakken de draad wel weer op.

Wat spannend dat je Rens nu voor de koets gaat zetten. Hugo mijn man wil een men cursus gaan volgen. Ik ben een aantal jaren groom geweest en wil dat best wel weer oppakken zolang ik maar zelf niet hoef te mennen.
Heerlijk weer op de koets ritjes maken en lekker genieten van de natuur. Kids mee en een picknick mand met een flesje rose.
Ik zie het al helemaal voor me =D> . Nou ja, droom maar lekker verder voorlopig heb ik nog veel meer andere dingen te doen.

Leuk ook van jullie je verhaal te horen!

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voor het eerst erop
BerichtGeplaatst: wo jan 13, 2010 4:39 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
tja een steigerend paard..... we zijn geen 20 meer he... :) ten minste ik niet meer.

En ja een koetsje met picknick mand klinkt leuk... alleen vroeger was ik de groom en nu wordt ik de verantwoordelijke op de koets en dat voelt toch anders. Dus ik snap wel wat je bedoeld.
Maar ook ik droom stiekum van zón relaxed tochtje met een boel fun. En terwijl aangespannen niet eens op mijn wenslijstje voorkwam toen ik begon met Rens. Maar inmiddels durf ik het met Rens wel aan.
Ben benieuwd of we zover komen. Heb overwogen om eerst zo;n cursus te doen, maar heb het nu toch omgedraaid. Eerst Rens beleren en dan met Rens mischien zó'n cursus gaan doen.
Of dat slim is weet ik over een jaartje weer te vertellen. Natuurlijk heb ik hulp van iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik. Veiligheid voor alles.
Ben nu aan het kijken naar een 2e hands koetsje en tuig. Snel zal het allemaal niet gaan, want ook ik ben maar een leek en we oefenen alleen als het kan.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling