MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 1:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: update Hercule en Polie
BerichtGeplaatst: vr jul 23, 2010 3:23 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hercule hebben we nadat hij terug kwam uit Frankrijk rustige buiten ritten laten doen met wat beginnende ruiters. Een beetje had ik daarbij het gevoel : "ach hij is ook niet meer piep". Hercule wordt eind deze maand 15 jaar en heeft sinds kort een nieuwe bijrijdster Suus die ook de cross clinic met hem gereden heeft in Renswoude. En tja, mijnheer begint aan zijn tweede jeugd. Suus rijdt hem drie keer in de week en gaat ook op hem lessen. Ze springt met hem in de bossen, laat hem soms volle sjas gaan en hij vindt het allemaal heerlijk en leuk. Binnenkort gaat hij mee doen met viertal kür op muziek tijdens de stal dag in september en hij is braaf meer voorwaarts geworden en af en toe rijdt een meisje van 8 jaar hem (L1 niveau) en hij geniet. Vorige week heb ik hem zelf even los gereden voor Suus en hij toonde zich mooi verzameld en liep goed. Roept bij mij de vraag op: tot hou lang hij nog actief zal kunnen rijden want hij doet het gewoon erg goed? In ieder geval heeft Suus aangegeven om tijdens merens dagen in Renswoude hem onderling in de B uit te gaan brengen. Dus weer een klantje erbij Christel :) !
Vorige week had ik wat Polie betrof het gevoel "allemaal mooi en aardig wat ik wil, namelijk het gaan rijden van de moeilijkere oefeningen, maar wij samen zullen dat gewoon niet kunnen". Ik vond dat er te weinig vooruit gang in zat. Tot gisteren, toen liep ze opeens prachtig mooi bovenin en was ze heel soepel en super op de hulpen. Fijn licht in de hand. De eenvoudige galops wissel kwam er goed uit, ze kwam mooi terug op mijn zit en was kwiek aan de hulpen. Dus op aanwijzing van Sandra met zweepje heel zacht ritmisch op haar kont getikt naast beenhulp en tevens van voren tegen gehouden zodat ze met kont moet zakken en verzameld verend moet gaan draven (voorloper van de passage). En jawel hoor een paar stappen deed ze dat en ze reageerde vol vertrouwen op het zweepje op haar kont :)) . Daar wordt een mens dus blij van en dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Met Polie ben ik nu aan het oefenen met de Kür op muziek (die ik met Hercule wel eens gereden heb tijdens bijeenkomst van het stamboek) en ik verwacht dat ik haar in het juiste ritme kan krijgen. Is een beetje lastig want de muziek is onder de kür gezet nadat Hercule en ik opgenomen waren op video. Dus de muziek is niet helemaal haar ritme. Maar zo klooien we rustig aan verder op mijn "oude" dag met de fijne merens paardjes van ons.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Laatst bijgewerkt door Pauline op di jul 27, 2010 7:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 23, 2010 10:01 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 13, 2008 8:48 pm
Berichten: 27
Hallo,
hier even een reactie op de vraag hoe lang je je paard actief kan houden terwijl hij/zij 'op leeftijd' is...Ik kocht Fabi twee jaar geleden toen ze 15 was, ben rustig aan met haar aan de slag gegaan omdat ze daarvoor toch een tijdje stil heeft gestaan. Per week rij ik haar 3 tot 4x, en buiten de dazen tijd gaan we meestal op zondag aangespannen rijden in het bos (vindt ze 't leukst!) of wandelen met dubbele lijnen, en soms doen we een trail les (onder het mom van 'nieuwe dingen' oefenen) Ze is nu 17, staat helaas even op rust vanwege een peesblessure, maar buiten dat is het een actief paard dat flink met Quasir door de paddock kan dollen, graag werkt en goed gezond is, die 17 jaar zie je er niet aan af...en ik hoop nog lang met haar te kunnen genieten. Het is voor ieder paard anders, maar zolang het paard gezond is en er zin in heeft en het goed doet, lekker in beweging houden! Veel plezier samen,
Mariska


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2010 7:50 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hé Mariska,

Bedankt voor je reactie. Ja dat klinkt leuk zo'n actief paard en ik hoop ook met mijn verhaaltje om meerdere ervaringen te lezen met wat oudere paarden. Want ook Hercule ziet er jong uit. Het fijne is vind ik dat die oudere paarden zo veel ervaring hebben en door het lange samen zijn in ons geval is het ook zo bevestigd allemaal. Ik hoop nog heel lang van hem als actief paard te kunnen genieten ook al zal ik hem in principe nooit weg doen ook niet als hij aan zijn oude dag toe is en niet meer om te berijden is. Maar mijn droom is het om nog met hem naar het bos te kunnen als hij 25 jaar oud is (Dan is Polie 17 jaar).
Mijn dochter heeft vroeger op een Fabi af en toe gereden. Die Fabi stond toen in de buurt van de Gaasjes weg te 's Gravenmoer. Die eigenaren woonden in een mooi oud huis/ boerderij. Ik heb die Fabi het laatste gezien toen ze net haar veulen had gehad. Is dat jouw Fabi? Want ik weet van mijn dochter dat zij helemaal weg was van Fabi zo fijn vond ze haar om te rijden. Ik vond die Fabi een heel mooi paardje met mooie gangen en een super karakter. Dus ik ben wel benieuwd.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2010 10:25 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 13, 2008 8:48 pm
Berichten: 27
Oh, dat zou zomaar kunnen! De vorige eigenaar woonde op een hele mooie boerderij aan de Vaartweg in Dongen. En dat toenmalige veulen moet Quasir zijn geweest. Misschien heb je d'r per ongeluk gezien op de wedstrijd van het stamboek in april? Hopelijk zijn we er een volgende wedstrijd weer bij.
En ja, ze is super! Het is mijn eerste paard, ik ben een groentje en zocht dus een paard met veel ervaring. Mijn vriend en ik reden allebei bij op merenspaarden van de pension houder. Hij op Quasir en ik op Nicolette. Op 'n gegeven moment konden we Qausir kopen en zochten we nog een paard voor mij. Via de verkooplijst kwamen we uit bij Fabi, toen nog niet wetende dat dat Quasirs moeder was, daar kwam ik pas achter toen ik belde om een keer te komen kijken naar Fabi. Ik vond haar meteen leuk, en het was helemaal geweldig dat moeder en zoon weer samen zijn. Zal binnenkort eens wat foto's maken en plaatsen....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 25, 2010 10:52 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Dat is ze dus, want inderdaad ze woonde op de Vaartweg in Dongen. Dan heb je echt een heel goed paard, vind ik. Leuk om haar en haar zoon weer eens terug te zien. Als er weer wedstrijden zijn vanuit het stamboek georganiseerd dan zou het wel heel leuk zijn om kennis te maken en de twee paardjes weer te zien. Wij komen als we enigszins kunnen dan namelijk met beiden paardjes en drie amazones.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 25, 2010 8:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 23, 2008 8:23 pm
Berichten: 35
Woonplaats: geesbrug
Dat is leuk he! als ineens weer een stap verder bent.
Soms duurt dat maanden en denk je dat het nooit meer lukt en dan in eens valt het kwartje.
Ik heb nog een Appaloosa van 24 jaar. Die staat sinds 2 jaar bij een vriendin van mij.
Ik had haar eigenlijk al met pensioen, maar ze rijdt nu weer 5 dagen per week.
1 lesje en de rest buiten ritten. toen ik haar laats weer zag was ik bijzonder verast ze zag er echt 10 jaar jonger uit.
Dus zolang ze lekker aan het werk zijn blijven ze jong.
gr. conny


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 25, 2010 8:53 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
In september vindt er geen wedstrijd plaats.
Alleen organiseren we dan de jaarlijkse keuring op zondag 12 september (en staan we datzelfde weekend op Horse Event).

Op onze keuring is een rijproef voor Mérens van 3 jaar of ouder, die minimaal 1 keer een 1e premie (vanaf hun 3e jaar) op de keuring hebben gehaald.

Geen dressuur, dus.
En volgens mij staat het ook nergens (of ik moet me vergissen).

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 25, 2010 9:26 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
Leuk om te lezen dat hercule weer zo lekker gaat en ach 15 is helemaal nog niet oud. Onze folie van 17 met haar mankementje gedraagt zich nog regelmatig als een malle 3jarige stuiterbal, wat haar verzorgster niet altijd kan waarderen maar waar ik dubbel om kan liggen (helemaal als je weet dat ze 3 jaar geleden er bijna niet meer was)

Wat wedstrijden betreft: wellicht dat pauline even in de war is gekomen met het feit dat er hoogstwaarschijnlijk wel een derde merensdag wordt georganiseerd? (later dit jaar, correct me if i'm wrong christel)
@Pauline: laat je polie dit jaar ook keuren?

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 26, 2010 9:44 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Mijn reactie over de wedstrijd op Maris heb ik inmiddels veranderd. Sorry voor de verwarring ik was echt overtuigd dat het tijdens de keuring ook wedstrijd rijden was.
Polie laat ik (nog) niet keuren. Ze moet eerst meer presteren en wat meer uitgroeien dan kan ze eventueel pas naar de keuring. Dat heb ik ook zo met Hercule gedaan. Pas toen hij een M paard was met winst mocht hij naar de keuring en dat ook nog na lang zeuren van mijn dochter. Toen kreeg hij ook zijn verdiende eerste premie ruin. Is heel persoonlijk dat ik die opvatting heb. Leuk dat verhaal over de 24 jarige. Ik geloof ook dat als je de paarden in beweging houdt dat dit jongheid oplevert.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 26, 2010 7:11 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Fijn dat het allemaal zo goed gaat met je kerel en je dame.

Volgens mij kan Hercule nog jaren mee hoor, heb altijd wel het idee dat als ze maar actief worden gehouden gaat het ook langer goed. Kortom rust -> roest haha.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 26, 2010 9:04 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Super Pauline! Ik herken je gevoel maar al te goed. Wat zul jij trots zijn op die zwarte kanjers van je!

We moeten nog steeds weer eens een bosritje gaan rijden he ;)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling