MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu vr maart 29, 2024 1:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 5:26 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Afgelopen weekend heb ik een trainingsweekend gedaan bij degene waar ik altijd les heb. www.holistischtrainen.nl
Het was een trainingsweekend voor volwassenen met een maximaal aantal deelnemers van 4 personen, we waren uiteindelijk met z'n drietjes dus genoeg individuele aandacht.

Het was een basis cursus en er was één persoon bij die nog nooit op een paard had gezeten.
Toch merkte ik dat je (ondanks dat het basis is) toch nog altijd weer veel kan (bij-)leren. Ik en Quinoa vonden het dan ook erg leuk en zeker erg leerzaam.

Nou wat hebben we allemaal gedaan:

Grondwerk: Hoe kan je het beste met je paard lopen m.b.t. veiligeheid en verstandhouding. Het klinkt heel suf maar bij elk paard is het toch heel verschillend op welke plaats t.o.v. het paard moet staan als je die van of naar de wei brengt bijvoorbeeld.
Uiteraard kwam het achterwaarts lopen, tempo wisselingen e.d. ook aan bod.

Loswerken: Ze heeft dit simpelweg laten zien en dan leer je toch erg veel. Ze deed het met een Quinoa typje en had eerst een grote leidende cirkel en een kleine drijvende cirkel, je zag naar verloop van tijd dat deze cirkels gelijk werden en zelfs de drijvende cirkel groter werd.

Wat ik zelf vooral heel grappig vond is dat paarden een privé cirkel van 3 meter hebben en als ze dus op stal staan er eigenlijk altijd een ander paard in de privé cirkel van je paard staat (tenzij die exact in het midden staat). Soms kan dus een buurpaard erg stressvol zijn voor je eigen paard omdat hij geen persoonlijke ruimte heeft. Ook dat paarden alles 5x groter zien dan ons en dat de wereld voor een paard links- en rechtsom totaal verschillend is vond ik erg leuk om te weten. x_x

Wat we ook nog hebben gedaan is dubbele lijnen. We hebben dit eerst op elkaar geoefend met blindoek en al /?) , zo merk je dat je zelf soms erg verwarrend bent en als je paard het niet goed doet het toch werkelijk aan jezelf ligt.

Uiteraard hebben we ook nog gereden (3x totaal) met daar nog een zitles bij (voornamelijk naar de theorien van het centered riding principe). Omdat ik al rijles van haar heb, zijn we eigenlijk gewoon verder gegaan met waar we mee bezig zijn (pfffff nog steeds de rechter galop). Quinoa zou het moeten kunnen (lichaamlijk gezien) maar hij probeerd het niet eens. Nu moet ik de galop aan een stemhulp koppelen, hopende dat hij dan ooit een keertje rechts gaat aanspringen.

Ik vond het een erg leuk maar vermoeiend weekend. Ondanks dat dit alle basis principes zijn, waren heel veel dingen nieuw of gaven je een andere kijk op de verhouding met je paard.

Kortom, zeker een aanrader!

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo okt 20, 2010 6:34 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Lijkt me inderdaad erg leuk en leerzaam zo'n weekend.
Altijd ook weer bijzonder om een heel weekend op diverse manieren met je maatje bezig te zijn.

En ja je leert altijd weer nieuwe dingen en de herkenning dat je houding en gedrag van veel invloed zijn op je paard is herkenbaar en denk ik ook wel heel bijzonder om mee te maken.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling