MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di maart 19, 2024 7:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: rood lintje
BerichtGeplaatst: za apr 30, 2011 10:51 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hallo allemaal,

2 weken geleden ben ik op paardrij weekend geweest in Zorgvlied. Ik heb dit gedaan met een vaste club mensen vanuit mijn les instructrice. Het was een geweldige plek, een mooi hotel en super stallen voor de paarden, echt een aanrader www.villa-nova.nl

De eerste dag dat we gingen rijden ging prima, quinoa was wel een beetje drammerig maar super braaf. 's nachts stond hij in een middenbox dus zowel links en rechts van hem een "vreemd" paard. De volgende ochtend had hij zijn hooi al niet helemaal opgegeten en hij was erg uit zijn doen. Tijdens het rijden (ik moest kaart lezen dus reed voorop) heeft hij zo vanuit het niets een arabier getrapt. De arabier had een sneetje bij de schouder en ze gingen terug rijden (je voelt je toch altijd schuldig als zoiets gebeurd).
Ik had zelf zoiets dat ze er misschien toch een tijdje te dicht achter had gereden, maar toch niks voor quinoa eigenlijk. Ik reed verder naast een schimmel waar ik wel vaker mee rij. We reden tussen bossen en een weiland, quinoa draait zijn kont (tijdens draf) naar de schimmel en begint volop tegen de schimmel te meppen echt wel een paar keer. De schimmel kon nergens heen dus dat was echt heel sneu, gelukkig had de schimmel niks.

Zelf denk ik dat hij helemaal uit zijn doen was door de nacht tussen 2 vreemde paarden, de volgende nacht heb ik hem in een buitenste box gezet en dat leek beter te gaan. Ook is het zo dat op de pension stalling hij de enige ruin is, de rest zijn allemaal merries die constant hengstig worden. Hij moet ze soms letterlijk van zich af meppen om een beetje rust te krijgen. Hij staat nu in een apart stuk zodat hij wat meer rust krijgt.

Herkennen jullie dit gedrag??

Ik ga in ieder geval voortaan met een rood lintje en achteraan rijden :-(.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: rood lintje
BerichtGeplaatst: zo mei 01, 2011 9:43 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 17, 2003 2:55 pm
Berichten: 564
Woonplaats: Zoetermeer
Het gedrag herken ik niet, maar Fleur kan wel uithalen soms. Ik doe als ik op vreemd terrein rij wel altijd een rood lintje in, omdat ze wel eens kan trappen, vooral als iemand mij inhaalt of schuin achter me komt rijden, vlak naast mij is geen probleem. Bij ons in het bos zijn weinig paarden en doe ik hem nooit in eigenlijk. M'n stalgenoten weten dit en houden er ook rekening mee. Want ook al zijn het vriendjes van Fleur, ze doet gewoon lelijk als ze ergens rijden waar het haar niet uitkomt.

Het zou best kunnen dat hij een beetje "gefrustreerd" is inderdaad. Én die hengstige merrie's de afgelopen tijd én vreemd terrein én drukte. Vreemd hoor, hopelijk vergeet hij het gauw en doet hij snel weer "normaal".


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: rood lintje
BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2011 9:11 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Je verhaal gelezen marjolein. Ik herken het niet en vind het ook niets voor Quinoa. Ik kan maar een oorzaak bedenken namelijk dat hij in de stal stond en daar frustratie heeft opgelopen. Ik verwacht dat als je de volgende keer hem kan wegzetten in paddock of op een wei hij dat gedrag niet zal vertonen. Het is wel heel vervelend met name de uithaal en gemep naar de schimmel.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: rood lintje
BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2011 5:46 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik denk ook dat het frustratie was, vorig weekend nog weer samen met de schimmel gereden en niks aan de hand. Maar toch ben ik nu wel erg voorzichtig, de meppen van hem zijn niet mis.

Ik had 'm expres op stal gezet zodat hij "eigen" ruimte had en zich niet hoefde te weren tegen andere paarden. Misschien voortaan maar anders doen dan.
Toch is hij op de pension stalling ook niet altijd even gezellig, hij mept vrij gemakkelijk van zich af. Hij staat nu gezellig in een groep met shetjes, dat is dan weer helemaal geen probleem, gek genoeg......

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: rood lintje
BerichtGeplaatst: di mei 17, 2011 2:37 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Misschien voelt hij zich eigenlijk wel een shetje - maar dan met groeihormoon !!!!

Wel lastig als hij dat geirriteerde gedrag maar af en toe en zo onverwachts toont. Nu weet je niet wanneer je er rekening mee moet houden (waarschijnlijk als je van huis bent, maar misschien gebeurt het een volgende keer niet). Zou sowieso met rijden wel altijd een rood strikje in de staart doen. Dan weet je zeker dat mensen ook rekening met hem houden (tenminste als ze het rode strikje begrijpen - doet ook niet iedereen meer tegenwoordig) en automatisch meer afstand houden. Scheelt als het goed is, een hoop uitleggen.

Hier begrijp ik het gedrag ook niet altijd - dan niet onder het rijden, maar gewoon in de wei of op stal.

Heb namelijk een shet (merrie) die zich door alle paarden & ponies op de kop laat zitten. Dat kan = laagste in rang. Zover begrijp ik het nog.
Maar als ik haar bij mijn oudste Mérens ruin zet - waar geeneen merrie (Mérens of Welsh) iets bij te vertellen heeft - dan "pikt" ze hem in en is ze helemaal het dametje en durft ze alles. Zelfs hem giga voor de knieën trappen als hij haar liefdevol in haar poeperd bijt, omdat ze in de weg staat. Als hij dan wijkt voor dat getrap van haar, loopt ze zelfs nog achteruit om hem nog een keer goed te raken. Ik durf haar dus niet meer bij hem te zetten - vrees dat hij geen voorbenen meer over houdt.

Deze shet heeft afgelopen winter 's nachts samen de box gedeeld met onze uitgekookte en verwende 2-jarige Welsh merrie en als die laatste de kans krijgt, dan trapt ze die Shet finaal de hoek in. En Shetje doet helemaal niets !!! Begrijp het echt niet. Je laat je toch niet zo op je kop zitten door een jonkie. Ze doet dan niets terug en staat de klappen op te vangen. Af en toe hoor ik haar dan een gil geven, maar niets terug doen.
Heb regelmatig die kleine etter van een Welsh (we noemen haar "ons terroristje") op de donder moeten geven, omdat het geweld wat zij gebruikte buitensporig was.
Haal ik deze twee dan weer uit elkaar, dan "missen" ze mekaar en zijn ze weer van slag en staan ze de hele dag te mekkeren.

Ik bemoei me niet zo snel met wat er in de groep gebeurd, maar soms lijkt het hier wel oorlog.

Wat deze Shet ook nog doet, is alles uit de wei jagen. Behalve andere dieren ook een Welsh ruin van 3 jaar - die staat ze met de oren plat in haar nek op te wachten.
Daar kan ze dus niet bij staan. Heb dat een keer geprobeerd, maar ze blijft hem in volle galop opjagen (en dan geen paar minuten, hoor). En dan kunnen ook shetlanders heel hard. Ze laat hem dan geen moment met rust. Zoekt hem dan ook op. Grote paniek dan. Ze hebben toen zelfs een ijzeren poort ontwricht.
Later geprobeerd om ze aan elkaar te laten wennen, door ze in de wei naast elkaar te zetten. Maar ik blijf die kleine zwarte niet vertrouwen. Zodra ze die blonde Welsh ziet, gaan de oren in de verkeerde stand.

Kan er een psycholoog op los laten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: rood lintje
BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2011 10:20 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Ik herken het gedrag zelf niet. Maar wat ik inmiddels wel heb gemerkt is dat wanneer je de omstandigheden veranderd je paard ook veranderd.
En deze verandering uit zich bij het ene paard anders dan bij het andere.
Omgeving en samenstelling van de groep kan wellicht een rol spelen. Jij kent jouw boef het beste.
Wanneer ze andere paarden raken is dat ontzettend vervelend. Rens trapte in het begin erg vlot naar andere paarden als ze te dicht in de buurt kwamen, zowel onder het zadel als waneer ik er langs liep.
Inmiddels heeft hij al zo veel geleerd en is hij al zo veel gewend, dat ik gelukkig met bijna iedereen prima kan rijden zonder gedonder.

Ik kan me voorstellen dat je je rot voelt naar de anderen. En opgelucht dat er niks gebeurd is.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling