MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 7:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: lang weekend in Limburg
BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2011 10:42 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Afgelopen weekend ben ik met Rens een aantal dagen naar Limburg geweest om te rijden. Rens kon ik stallen in een weitje met schuilstal bij een kennis in de omgeving van Weert, waar mijn ouders wonen. Rijden in de omgeving van Weert is mij dus niet onbekend en was voor mij een rit "terug in de tijd" toen ik daar 15 jr. geleden nog met mijn verzorghaflinger rond reed en droomde van een eigen paard. Een droom dus die uitkwam toen ik met Rens op pad ging. Inmiddels was Rens al diverse malen met de trailer op pad geweest. Altijd zo erin gelopen. Genoeg om erover na te kunnen denken en te besluiten dat je ook kunt laten zien dat je NIET zo maar de trailer in loopt. Na alle vlekkeoze momenten is hier weer een uitdaging om aan te gaan. Die emmer voer die ik voor zijn neus hielt blijft natuurlijk ook niet oneindig dit nieuwe probleempje oplossen.

Het weitje was al snel goedgekeurd door Rens en na de kennismaking met de buurpaarden in de wei, was hij al snel aan het eten. De overnachtingen heeft wel weer veel bij hem gedaan. Daar was hij toch mee bezig in zijn hoofd, dat merkte ik wel. Buiten was hij net iets wakkerder en vlotter dan normaal en hij wilde liever niet weg van de wei.
De ritten waren geweldig! Langs beekjes en door bossen en dwars door dorpjes. Prachtig mooi en vele herinneringen kwamen weer boven drijven. Vrijdag 2x 2 uur gereden. Op zaterdag hebben we ong. 35 km afgelegd en zijn we van 11 tot 19 op pad geweest. Toen ben ik bitloos aan een halster op pad geweest. Onderweg tijdens de pauze heb ik mijn paard los (ja niet erg verantwoord maar wel handig) in het gras geparkeerd en ben ik met mijn mederuiter op het terras lekker iets gaan drinken en eten. Zondag, maandag en dinsdag zijn we ook nog een halve dag gaan rijden. Rens is superbraaf geweest. Behalve toen we weer naar huis moesten en hij weer niet de trailer op wilde. Dit moeten we echt opnieuw gaan herbevestigen.

Er waren wel onwijs veel muggen.... om gek van te worden. En teken. Ik heb er inmiddels 14 bij Rens verwijderd en moet nog op de goed verborgen plekken gaan voelen en zoeken.
Snap zoweiso het nut van die stomme beestjes niet, maarja.

Al met al voor herhaling vatbaar. Volgende week staat de TREC wedsstrijd in Eersel op het programma. Hoplijk krijg ik ';m dan wel makkelijk geladen.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2011 4:08 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee Natas,

Klinkt wederom super zeg! En ja die nieuwe omgeving e.d. doet toch altijd meer met je paard dan je erger in hebt. Dat wisselende trailer laden komt mij ook bekend voor. Ik gebruikte vaak een erg lang touw zodat ik er achter kon lopen en hem er zo in kon geleiden, nu is het juist zo dat als ik dat touw er aan doe er juist opstand komt. Dus we hebben nu de appeltjes tijd die wel als hans en grietje in een pad de trailer in leggen haha haha.

Maar leuk dat jullie zoveel ondernemen, heerlijk als je zo'n paardje hebt. En dat los laten grazen, ach ja, zolang er gras is zal rens wel niet van zijn plek willen haha. Ik doe het zelf ook hoor na een rit, quinoa is dan onverstoorbaar.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2011 11:13 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Eigenlijk wil ik gewoon dat mijn paard zelf de trailer op loopt, de stang sluit en de klep omhoog doet... Vandaag maar eens gaan oefenen want zo heel erg soepel ging het de laaste keer niet. Na de eerste vlekkeloze trailerlaad momenten snapt mijn paard nu dat hij ook gewoon kan besluiten om het niet te doen. Stomme keuze natuurlijk van meneer wijsneus. Nieuwe uitdaging voor mij dus. Ipv de discussie en het gevecht aan te gaan wil ik gewoon dat hij er zelf uit vrije wil op loopt.

Een stelletje bij ons op stal ging op wedstrijd en ik mocht hun trailer even gebruiken om te oefenen. ruim 3 meter voor de laadklep ging de rem er al op. Pff.....stomme knol. Ruim een half uur zitten oefenen met oefeningen. (wie beweegt wie, wijken voor druk, warmer kouder ). Uiteindelijk ben ik geeindigd met de voorbenen op de klep en toen moesten de stalgenoten toch echt vertrekken richting hun eigen wedstrijd. Hopelijk lukt het vrijdag een beetje fatsoenlijk, want dan moeten we naar Eersel. Lijkt me vreselijk als je echt weg moet en je staat dan zo te modderen. Dat is niks voor mij. Deze week probeer ik nog eens te oefenen. Of het helpt weet ik niet, want mijn vriendin brengt mij weg en die heeft een vrachtwagen.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 8:16 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Een paard wat zo één twee drie de trailer op staat is meer uitzondering dan regel. Ik zie op mijn werk regelmatig paarden die geladen moeten worden en de uitkomst is altijd dat rust je enige redding is.
Probeer met Rens in ieder geval een trailer o.i.d. te regelen waar je ruimschoots de tijd voor hebt, anders kan je het nooit goed afsluiten.

Ik heb quinoa er wel is voetje voor voetje in moeten zetten, dan de achtervoetjes optillen en naar voren verplaatsen, dan weer de voorvoeten pffff. Nu doe ik een lang touw over de voorste balk heen en loop achter hem langs, zo kan je hem naar binnen takelen, maar teveel druk werkt bij quinoa averechts. Ik kan beter even gaan babbelen met iemand, dan loopt hij er zo zonder moeite in :-).

Succes ermee.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 10:34 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Nou dat laden dat herken ik. Mitxa gaat ook 3 meter voor de trailer al in staking.
Hij verzet werkelijk geen stap meer. Hoe meer druk wij op hem uitoefenen hoe verder hij achteruitloopt pffffff.
Echt heel vermoeiend.
Er staat al weken lang een trailer klaar om te oefenen.
Ik ben echt moed aan het verzamelen en moeten echt met 3 man zijn 1 de trailer in en 2 achter de trailer.
Meneer is er nl. al een keertje teruguit gesprongen.
Ik heb wel zoiets klep naar beneden betekend wel erin en niet halverwege stoppen omdat hij er niet in gaat.
Dan geef ik denk ik een verkeerd signaal naar hem af. Dan gaat hij de volgende keer weer in staking want
de keer ervoor werkte het ook zo, dan hoeft hij er niet in.
Dus binnenkort een bak voer, een lange lijn (voor achter zijn kont) en dan erin (hoop ik).
Maar ja merensen zijn supereigenwijs.
Hebben jullie verder nog tips?
Ze zijn van harte welkom.
gr, Jeannette

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 11:36 am 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Het is frustrerend en je wordt er zo moedeloos van, als je paard niet in de trailer wil. Of de ene keer wel en de andere keer het heel lang duurt. Geduld is dan zeker belangrijk. Maar ik heb vroeger er uren en weken aangespendeerd om een merrie de trailer in te krijgen en nog lukte dat niet soepel. Allemaal redenen voor, maar wat een gedoe en een marteling. Hoe en wat doe je verkeerd, je paard krijgt een slechte naam, niet alle hulp helpt (zeker van de mensen die dat ongevraagd doen) of ze maken het juist nog erger.
Gelukkig zijn er wel cursussen voor om een paard te leren laden. Maar ieder paard is anders en bij extreem gedrag van een ander paard zou je het trailerladen dan misschien weer onder begeleiding moeten doen.

Van het stelletje dat ik hier nu heb staan, liep vorig jaar 1 merrie er heel moeilijk in. Deze merrie heb ik als veulen gekocht.
Daar moet ik nodig mee gaan oefenen. Nu weet ik dat zij als veulen ook al niet makkelijk de trailer in ging en dat ze erin getild moest worden. Daar baalde ik toen al van.

In mijn ogen en inmiddels ervaring, is goed oefenen als ze klein zijn, een hele grote winst.
Natuurlijk moet er daarna niets raars gebeuren, want dan is de kans groot dat ze het vertrouwen weer kwijtraken.

Even dus voor de fokkers: ik zet bij al mijn veulens als ze ongeveer 2 maanden oud zijn, de trailer in de poortopening van de wei en daar laat ik de trailer een paar weken staan. Ik leg daarin hooi en als ze krachtvoer krijgen dan geef ik het in de trailer. De Welshjes hier vinden die trailer erg interessant en meestal staan ze er dan binnen een half uur in en kijken wijs om zich heen. Ook maken ze er vaak een spelletje van om erin te rennen of er juist keihard weer uit te springen. Het is een risico maar op deze manier huppelt het jong zo achter mams aan. De Mérens veulens zijn iets afwachtender, maar na even een paar dagen oefenen en ook afwachten van mijn kant, staan ze er opeens zo in.

Ook als volwassen dier lopen ze er dan makkelijk in. Ik gebruik dan altijd wel een bakje voer, maar dat is dan meer als beloning.
Ik heb het voordeel hiervan gemerkt toen ik 2 jaar geleden twee jonge hengsten uit de opfok gingen halen. De eigenaar van dat bedrijf had er een hard hoofd in om ze erin te krijgen, totdat ik zei hoe ik ze als veulen met de trailer had laten kennismaken. Toen riep hij meteen, dat ze dat niet vergeten konden zijn en het klopte ook - ze liepen er zo in.

Het achteruit gaan van de trailer is bij een enkeling dan wel een probleem, maar ik heb een 2-paards en daarvoor heb ik lange stangen laten maken, zodat het tussenschot erbij mij uitkan. Die paarden die dat moeilijk vinden, mogen van mij dan draaien. Dit is niet goed en moet ik gaan oefenen, maar tja - het ontbreekt hier nogal eens aan tijd.

Ik heb namelijk voor mijn Mérens een KWPN-merrie gehad, waarvoor ik een rode longeerzweep (anders werden die elke keer gejat) had en na een ferme tik sprong ze dan de trailer in. Ik zat er helaas vaak tussen het schot en de merrie in. Lekker gevaarlijk dus. Gelukkig is het altijd goed gegaan, maar wat een gedoe als we op pad moesten. Deze merrie moest veel naar de paardenkliniek en dat soort ritjes - zonder de leuke naar het bos bijvoorbeeld - zorgen ervoor dat een paard de trailer ook steeds minder aantrekkelijk gaan vinden.
Ik heb met deze merrie ooit een cursus freestyle gedaan, en daar zat ook trailerladen bij. Zij was heel moeilijk en sloot zich helemaal af voor dit onderdeel. Ze gebruikten een soort van parcours om een trailer na te bootsen. Al die hindernissen heeft ze omver geworpen en doorelkaar gegooid. Zij heeft toen met het touwtje een tik op haar neus gehad - om haar wakker te maken. En dat lukte. Op dat soort weekenden wordt nooit geslagen of geschopt. Maar ze was zo diep weg en niet te bereiken dat 1 tikje voldoende was. De volgende dag liep ze er na 5 minuten zo in. Ik stond toen bijna te janken - heb zoveel uren aan trailerladen vooraf gespendeerd dat ik hier heel blij mee was.
Ze doen dus eerst veel grondwerk en ook een soort van longeren op een hele kleine volte vlak voor de trailer, zodat ze ook van opzij over de klep moet lopen en dan na een tijdje stuur je ze de trailer in. Dus drijf je ze van achteren erin. Ik zag laatst op bokt nog iemand die dat aan het doen was op deze manier.
Met hindernissen en ander materiaal kan je de trailer nabootsen. En dan zie je ook dezelfde reactie als ze laten zien bij de trailer. Deze cursus heeft mij veel geholpen met haar. Helaas alweer bijna 11 jaar geleden, dus de finesses ben ik inmiddels een beetje kwijt.
Ik ga dus waarschijnlijk met die merrie die er nu moeilijk in wil (als de rest er makkelijk in loopt, is 10 minuten modderen voor mij nu al lang) ook een cursus volgen. Zij is qua karakter heel onrustig en ik beken eerlijk dat ik daar niet altijd begrip voor heb. En wil dit probleem niet verder laten escaleren. Nu loopt er een veulen bij, dus ik ga het eerst in de wei proberen. En hopelijk helpt haar veulen haar hierin. Dat zou heel mooi zijn.

(by the way: tijdens dat weekend 11 jaar geleden heb ik voor het eerst een Mérens meegemaakt en ik was zo onder de indruk van het dier, dat ik een klein jaar later mijn 1e Mérens heb gekocht).

Ik heb ooit een paard van iemand anders moeten laden. Die liep er zo in, maar rende er nog veel harder weer uit. Levensgevaarlijk en paard was niet tegen te houden.
Iemand die we hebben opgetrommeld, zei dat we moesten proberen de voorbalk los te doen, zodat de merrie niet tegen de balk aankwam bij naar binnen gaan. Zodra ze er dan instond, eerst de achterbalk dicht doen, dan een stap weer naar achteren - zodat de voorbalk weer dicht kon. Dit werkte heel goed (na 2 uur worstelen). Maar het beste merkte we toen de merrie na een paar weken weer terug moest - gewoon een pony in de trailer en mevrouw liep er zo in en bleeft netjes staan.

Succes allemaal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 11:42 am 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Oh en Jeannette, misschien de oude eigenaar van je paard vragen om een keer te komen helpen en te laten zien, hoe zij het al die jaren deed?
Tenminste als hij bij hen er wel makkelijk in ging.

Nogmaals succes & ook sterkte.
Het komt vast goed !!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 10:19 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Natuurlijk is belangrijk waarom je paard er niet meer in loopt. Angst of koppigheid vraagt al een hele andere benadering naar je paard toe.
Ik doe ook idd veel grondwerk waarin ik een soort van parcourtje maak waarin eea nagebootst wordt. Maar dat snapt Rens best wel. Hij wil gewoon niet er in. Hij wil niet weg van stal en hij stelt mij weer op de proef. Wie leidt wie? En ook de voltes rijden voor en bij de trailer doe ik. Dat heeft weer te maken dat jij je paard beweegt en hij niet jou ook al is dat niet in de trailer.
Morgen ga ik weer oefenen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. De een wat lastiger, of langer dan de ander. Mijn streven is de makkelijkste weg.
Paard moet zelf erop lopen en het liefst ook nog zelf de stang vast maken en klep omhoog doen.

Ik probeer het volgens de methode van Eddy Modde: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/a02022011nl
De meeste dingen herken ik daar al in met mijn grondwerkoefeningen, dus ik vind dit een prima ingang.

Wel irritant zoiets. Wordt mijn geduld weer aardig op de proef gezet. En eigenlijk had ik deze week nog willen oefenen voor de Trec wedstrijd van komend weekend.
Maarja, als hij niet die trailer op gaat, heb je zowieso geen wedstrijd.
'
Iedere keer als ik denk dat het goed gaat, zoals het gaat, verzint meneertje wel weer iets om mij bezig te houden. Het schatje.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 8:04 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Ik zou zeggen: stug volhouden !!!!

Maar ja, het is niet aardig - maar ik ben nu heel blij dat ik even niet in jouw schoenen sta.
Ik heb helaas wel weer andere dingen aan mijn hoofd wat grote twijfels met zich meebrengen en hoe en wat te doen om de juiste weg te nemen.
Maar die hebben (gelukkig) niet met laadproblemen te maken.

Ik heb al aangegeven dat ik - zoals jij het doet - ook zo zou doen, dus mijn tips zijn helaas op. Sorry !!!
Misschien zijn er nog anderen die nog iets nuttigs voor je weten?

Rest mij niets anders, dan nu voor jou heel hard te gaan hopen dat hij er vrijdag of zaterdag (ik bedoel dus de dag dat je weg moet) zo de trailer in loopt en achterom kijkt, of je niet wat sneller die klep omhoog kan doen !!!
Je weet het maar nooit.

Succes en natuurlijk ook voor je wedstrijd. Hou ons s.v.p. op de hoogte !

Groetjes,
Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 5:12 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Deze mooie woensdag maar eens besteeds aan trailer laden volgens de Eddy Modde methode. En dat werkt. Je moet er wel even de tijd voor nemen maar dan heb je ook wat.
Na al het grondwerk en het warmer kouder spelletje begon Rens al vrij snel te snappen dat de enige plek waar hij met rust gelaten werd in de trailer zou zijn.
En uiteindelijk liep meneertje er zelf op terwijl ik nog aan de klep stond. Dit hebben we tig keer gedaan, uitgebreid beloond enz. enz.

Ook al diverse keren met de stang gerammeld. Dat is dan vaak weer zo;n moment dat ze er toch weer af gaan.
Zo ver zo goed. Wist ook wel dat het zeverzakkerij van ;m was en dat ik gewoon creatief moest zijn. Na vele op en afladen in de trailer wat laten knabbelen aan het hooi. Braaf in de trailer is rust.

Uiteindeiljk stond hij er weer braaf op en heb ik de stang dicht gedaan. Ik was nog niet klaar om naar voren te lopen en hij zet terug tegen de stang aan. Toen hij voelde dat die niet meer meegaf begon hij min of meer te panieken. Hij stond zo te duwen en te duwen, alsof zijn leven er vanaf hong. Ik schrok me rot. Had deze reactie helemaal niet verwacht. Zeker niet na alle ritjes met de trailer die we al gemaakt hebben zonder problemen. Ik wist ook eigenlijk niet hoe ik dit op moest lossen. Stang weer los gemaakt en opnieuw begonnen.

Tja en daar sta je dan met alle goede oefeningen. Hier weet ik het ook niet meer. Ik was zelf geschrokken en was bang dat ie onder de stang door zou schieten, zo klein als ie is. En Rens is zo op mij gericht dat ie wellicht mijn angst zijn angst gaat versterken.

Het ging zo goed, maar eindigde echt in een baal moment. UIteindelijk wil ik alleen weg met zo'n trailer. En waarom hij zo doet? Ik kan het niet plaatsen.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 6:25 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee Natascha,

Wat balen zeg, helemaal na dat het zo goed ging.

Hoe gaat het altijd met uitladen? Is het dan stang er achter weg en Rens gaat meteen naar achteren?

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 11:10 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
- ochtend trailerladen oefenen, - Nistelrode Merens wedstrijd, - Eersel oefen trec , - Rijsbergen wedstrijd trec- allemaal geen probleem met laden of lossen. Liep er zo op en ook braaf rustig weer af.
weekendje Limburg, laden met emmertje brok omdat hij er anders niet op wilde maar verder geen probleem. Wel merk je dat je paard al terug gaat zetten op het moment dat de stang los gemaakt wordt en niet wacht op de aanwijzing, maar hij liep er wel rustig af.

Afgelopen weekend op stal met oefenen ging ver voor de trailer de rem erop. Vandaar de trailer oefensessie vanochtend. Dan had ik de tijd om alles rustig te doen. Heeft ook wel even geduurd voordat hij in de buurt van de trailer kwam en erop ging. Maar uiteindeijk ging het wel.
En vanochtend bleef hij er wel steeds snel terug aflopen maar dat ging heel rustig. Erop eraf erop eraf. Totdat de stang er achter vast had gezeten. Toen ging hij er wel heel vlot af en bleef ook niet meer braaf staan als hij erop was. Hij vertrouwde het meteen niet meer.

Voorheen dus nog nooit zo'n reactie op die stang gehad. Echt bizar. Vandaar ook dat ik me wezenloos schrok.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 8:28 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Wat ik eigenlijk bedoel is dat heel veel paarden gelijk in de achteruit gaan zodra de balk achter wordt verwijderd.
Het is misschien een idee om Rens juist te leren wachten met de bal er achterweg zodat jij rustig naar zijn hoofd kan lopen en hem er dan rustig uit laat lopen op jouw aanwijzing.

Waarschijnlijk gaat hij dan ook minder heftig op de balk reageren als die er wel achter wordt gedaan.......

Is maar een ideetje hoor ;-). Quinoa moet bij mij in ieder geval altijd wachten als de balk er achter weg is totdat hij rustig staat en dan mag hij er pas uit.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 9:40 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
zo hoort het eigenlijk ook. Het paard moet braaf wachten totdat jij hem eraf vraagt en niet omdat hij getriggert wordt door het weghalen van de balk.
Maar hoe leer je dat? Als de balk weggaat en 500 kilo komt naar achtereren hou ik het niet tegen. Lastige materie.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 10:16 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik heb gewoon lekkere voertjes bij me (appeltje, worteltje etc.).
Hij moet dan eerst een stapje naar voren doen (hij doet wel standaard een stapje achteruit) en dan krijgt hij het snoepje.
Als ik het touw los maak en hij gaat weer een stapje naar achter, moet hij eerst weer een stapje naar voren... snoepje... en ik ga weer verder met mijn touw.
Quinoa weet het inmiddels wel en blijft rustig hooi staan eten totdat ik hem los heb gemaakt en samen met hem achteruit loop.
Ben zelfs wel is vergeten het balkje er achter te doen, klep open en quinoa bleef keurig staan haha, het maakt voor hem dus niet uit en wordt niet getriggerd door de balk.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling