MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 10:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Noumea
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2011 6:50 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Hoi Hoi Allemaal,

Noumea is vandaag gescant, en ze is drachtig!!!!
Dus als alles goed gaat hebben we volgend jaar hopelijk een mooi, lief en gezond veulentje:)!
Ben echt super blij, mijn dag kan in ieder geval niet meer stuk!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2011 7:21 pm 
Offline
Stamboekkantoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2004 10:50 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Brummen
Ik vind het toch wel erg jammer dat het geen merensveulentje is :(


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 9:32 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Tsja voor Noumea is het beter zo en ging het beter zo en naar mijn idee is er niets mis met een Merens X Tinker, iedereen heeft zo zijn eigen mening erover haha, ik zelf denk in ieder geval dat er een heel leuk en mooi veulentje uit komt.
Ben er zelf in ieder geval echt super blij mee:).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 9:51 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Natuurlijk ben jij hier blij mee en dat is ook goed te begrijpen.
En hopen wij voor jou dat er volgend jaar een gezond & leuk veulen uit gaat komen.

Maar vanuit onze functies bij het stamboek betreuren wij deze kruising wel en zijn wij hier niet verheugd over.

Ook is ons niet helemaal duidelijk waarom de keuze op het insemineren met een Tinker hengst de voorkeur heeft gekregen, dan het insemineren met (diepvries)sperma van een goedgekeurde Mérens hengst. Begrijpelijk is dat een natuurlijke dekking voor jouw merrie te belastend zou zijn. Maar het enige verschil tussen diepvries- en vers sperma is het secuurder en hierdoor iets vaker scannen van de merrie op vruchtbaarheid.

Daarbij probeert het stamboek (waarvan dit forum een essentieel onderdeel is) op alle manieren het ras te promoten en mensen te overtuigen en stimuleren om juist met een goedgekeurde dekhengst hun merrie te laten dekken. Zodat er echte Mérens geboren worden. En het ras in Nederland zijn bestaansrecht heeft en houdt. Het aantal Mérens in Nederland mag altijd meer zijn dan nu het geval is.

Daarbij meld je dit op het forum van het Mérens Stamboek Nederland.
Dit is geen algemeen forum (zoals andere paardenfora), maar hangt aan een bepaald ras en in deze dus "de Mérens".
En het stamboek zal nooit kruisingen tussen een Mérens en een ander ras aanmoedigen. Eerder ontmoedigen.
En iedereen mag dit als negatief of vervelend ervaren, maar alle stamboeken in Nederland denken er zo over (anders zouden er geen stamboeken en diverse erkende paarden- of ponyrassen bestaan).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 10:40 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Zoals ik wel vaker aangegeven heb, is mijn merensmerrie ontzettend angstig, voor mensen(vooral vreemde mensen) en voor dingen die van achteren komen of gebeuren vandaar mijn voorkeur niet voor diepvriessperma, omdat ze dan vaker gescant moest worden, dat wilde ik haar niet aan doen, ik vind het welzijn van mijn merrie belangrijker(ik heb haar nu 6 jaar en weet zelf wel wat het beste voor haar is) dan het fokken van een raszuiver veulen, neem aan dat dat ook te begrijpen moet zijn, en mijn dierenarts raadde t mij ten zeerste af zowel natuurlijk dekken als diepvriessperma.
Nu snap ik dat jullie voorkeur uit gaat naar Merens X Merens zodat het ras zuiver blijft en dat respecteer ik ook.
Maar ieder heeft zo zijn eigen mening, net zoals ik eerder al zei, is dit beter voor Noumea, en ik vind gewoon dat er niets mis is met een kruising, naar mijn mening is een Merens fantastisch en een Tinker vind ik ook een mooi ras, vandaar de voorkeur om haar met een Goedgekeurde Tinker dekhengst te kruizen.
En nu snap ik ook dat dit een Merensforum is en geen algemeen forum.
Maar ga er vanuit dat ik dit best mag vertellen hier aangezien Noumea een Merens is en iedereen mag van mij zijn mening erover geven, geen probleem:).
En snap ook dat jullie het ras willen promoten, want het is een fantastisch ras, heb zelf niet voor niets 3 merensen:).
Maar wat ik voor mezelf fok is toch mijn pakkie aan? Daar heeft toch niemand last van? Zou niet inzien wat dat iemand moet boeien? Fok namelijk nooit voor de verkoop:) en als ik dat wel zou doen zou ik dat met een van die 2 andere merensen doen die ik heb en dan zal ik zeker raszuiver fokken:).
Maar die 2 merensen mankereren ook niets, punt 1 zijn ze gezond en punt 2 hebben ze geen last van angst:).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2011 3:54 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Van harte gefeliciteerd. Nu ben ik wel benieuwd of effen zwart of juist bont dominant gaat zijn.
De tijd zal het leren :-?

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2011 7:39 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Op de eerste plaats proficiat met het drachtig zijn. Natuurlijk respecteren we jouw opvatting en we hopen allemaal dat je een gezond veulen krijgt.
Neemt niet weg dat ik het standpunt van het stamboek volledig onderschrijf. Bij ons op stal worden veel veulentjes geboren en een erkende dekhengst (meestal de tinker) is dan de vader. Maar we hebben op paar haflingers en twee merens na, bijna geen ras zuivere veulentjes (en dus ook oudere paarden) die geboren worden, want naar ras zuiver fokken kijkt eigenlijk niemand. Dus er loopt na al die jaren van dit fok beleid volgen, nogal een allegaartje rond bij ons op stal en als ik heel eerlijk ben dan verbaasd me dat en ik vind het ook jammer. :(
Enfin iedereen zijn keus want we leven in een vrij land. Heb alleen heel duidelijk aangegeven op stal dat ik absoluut niet wil dat mijn merrie per ongeluk gedekt wordt door welke hengst dan ook want als ze gedekt zou moeten worden dan zoek ik een mooie erkende merens hengst uit zodat we een echt merens veulentje zouden krijgen. Die boodschap is gelukkig goed aangekomen want mijn merrie staat altijd buiten maar de hengstjes gaan als ze buiten mogen komen achter hoog schrik draad ver uit de buurt.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2011 8:42 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Djw Marjolein:), ben zelf ook erg benieuwd, wat ik heb begrepen, hebben we 25% kans op Zwart, 25% kan op Silverdapple, 25% kans op Zwart bont en 25% kans op Silverdapple bont.

Djw Pauline:), begrijp jouw standpunt ook echt en respecteer die ook, ieder heeft zo zijn eigen ideeen over bepaalde dingen he:).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling