MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di maart 19, 2024 12:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een paar dagen Frankrijk
BerichtGeplaatst: di jun 15, 2010 1:26 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Even een verhaaltje vooraf waar het allemaal om gaat en hoe het is gekomen.

Mijn vader had al lang plannen om een pelgrimstocht vanuit NL naar Santiago de Compostella (Spanje) te fietsen. Met die tocht zou hij langs Saint Jean Pied de Port komen een plaatsje waar Mitxa vlakbij is geboren.

Hij zou wanneer het niet te veel moeite zou kosten een poging wagen om de fokker op te zoeken met de vraag of hij misschien nog wat foto's zou hebben uit die tijd.

Begin mei was het dan zover, ik fietste het eerste stukje naar Galder mee waar mijn vader zijn eerste stempel ging halen en waar hij zelfs gezegend werd O:-)
Daarna namen we afscheid van elkaar en vervolgde hij de weg alleen.

Ruim 3 weken later kreeg mijn moeder een verassend telefoontje, hij had met heel veel toeval de fokker van Mitxa gevonden. Hij liet daar wat spullen achter die hij met de terugweg (wij zouden hem ophalen) op kwam halen. Met andere woorden, ik zou de fokker van Mitxa dus ontmoeten. Hij kon niet beloven dat hij foto's had van Mitxa als veulen. Wel van zijn moeder Guimauve de Sie. Nou daar was ik al enorm blij mee, want lang niet iedereen kan aan een foto komen van de moeder van zijn/haar paardje.

Vorige week kreeg ik een smsje, mijn vader was al in de buurt van Santiago, of wij hem dat weekend op konden halen. Donderdag-avond zijn wij vertrokken. Ik heb vooral de nacht gereden en Jan de dag erna. Uiteraard met voldoende rust tussendoor. We kwamen vrijdag-avond rond 20.30 aan in Santiago na een rit van ruim 1900 kilometer!

Daar op de camping aangekomen, tentje opgezet en maar gaan slapen, zo'n reis is behoorlijk pittig! Zaterdags zijn we eerst even in Santiago gaan kijken. Erg leuk stadje waar enorm veel pelgrims liepen! We zijn daarna door gereden naar Bilbao, plaatsje aan de kust ongeveer 200 kilometer voor Saint Jean Pied de Port, waar we onze volgende nacht bleven slapen.

Zondags zijn we dus vertrokken richting SJPdP, eerst weer het leuke oude stadje daar bezocht en daar heerlijk gegeten.

Afbeelding

Daarna zijn we naar Gamarthe gereden een plaatsje net ernaast naar de fokker van Mitxa. We werden er heel gastvrij ontvangen en hebben er heerlijk gebabbeld over Mitxa. Het eerste wat ik wilde vragen was hoe je Mitxa nou eigenlijk uit zou spreken, ik heb altijd Mietsja gezegd en het klopte nog ook :D
Mitxa betekend vonk in het Baskisch. De achternaam van Mitxa (d'Uhartegain) is een berg daar in de buurt.
De naam vind ik iig perfect bij hem passen! Ze vertelden ook dat de moeder van Mitxa destijds wat mooie prijzen in de wacht had gesleept, ze lieten een hele mooie grote beker zien! Ik had hun wat filmpjes van Mitxa laten zien, dat vonden ze erg leuk!

Toen kwamen de foto's, 1 foto stond de moeder met veulen op. Hij wist alleen niet of die Mitxa zou zijn of een half zusje. Toen ik de foto thuis wat beter bekeek zag ik dat deze in 2000 was afgedrukt, het jaar wanneer Mitxa is geboren. Ik denk dus voor 99,9 procent dat dit dus Mitxa is!!!
Afbeelding

De fokker heeft momenteel geen paarden meer, wel 600 schapen. Hij melkt ze en maakt zelf schapenkaas. We hebben daar nog een rondleiding gehad en natuurlijk hun kaas geproeft. Erg lekker! Na daar nog een stuk van te hebben gekocht zijn we door gereden richting Foix.

Ik wilde namelijk heel graag mérens in de pyreneeen op de foto zetten. Na contact te hebben gehad met Annebel wist ik waar ik ze ongeveer moest zoeken.

Helaas zat het weer behoorlijk tegen. Het was bewolkt in de bergen en regenachtig. Het gaf wel een apart sfeertje, en ach dit is een mooi excuus om er een keer terug naar toe te gaan ;)

Hier de foto's van wat mérens in de pyreneeen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op een gegeven moment kwam er ineens wat actie in de kudde, ik hoorde niet veel later ook bellen. Dit kwam ook nog even op bezoek :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een filmpje waar je de bellen goed kan horen
http://www.youtube.com/comment_servlet? ... Fj4D_ZZTx0

Ondanks het slechte weer, toch nog een zeer geslaagd weekend!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 15, 2010 2:04 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
wat gaaf! niet iedereen met een frans gefokte merens krijgt de kans om veulenfoto's te zien en om de fokkers te ontmoeten!
Moet zeggen dat de vertaling van mitxa's naam (vonk) wel erg toepasselijk is.

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 15, 2010 7:56 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Heel leuk verhaal Lucia en prachtige foto's. Ben ook nog even op bezoek geweest bij de koeien. Ben weer helemaal uitgerust door dat vrolijke bellen getingel :)) Geweldige ervaring heb je gehad. En zeg nou zelf dat veulentje lijkt toch sprekend op jouw vonk. Toepasselijke naam.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jun 18, 2010 7:42 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee Lucia,

Wat onwijs gaaf zeg dat je de roots van Mitxa zo heb ondervonden. Ook echt super gaaf dat je ook een veulen foto van hem hebt, dat zijn er niet veel die dat kunnen zeggen ;-).

Ook de mérens in de bergen, errug mooi. Ik vind die mist wel wat bijzonders hebben, maakt ze een beetje mysterieus @-)

Dat filmpje echt geweldig, dat die koeien niet helemaal stapelgek worden van het lawaai.......... [:)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 19, 2010 10:58 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 25, 2007 10:52 pm
Berichten: 232
Woonplaats: Purmerend
Jeetje Luc wat gaaf dat je dit hebt kunnen doen en nog foto's hebt van je Mitxa als veulen! Das toch wel heel bijzonder!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 23, 2010 8:40 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Heerlijk om te lezen. Erg leuk hoe je dit hebt mee gemaakt.
Back to the roots....van je paard.
Leuk idee trouwens...de fokker van je paard op zoeken.......... :-/ Dat zou ik eigenlijk ook wel eens willen doen.

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 8:16 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Erg leuk verhaal :)) . Nooit bij stil gestaan dat het bereinteressant kan zijn om te weten waar je paardje vandaan komt.... De mijne heb ik gewoon hier in Nederland opgehaald bij zijn geboorte adres. Lekker spannend dus O:-) .

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling