MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 11:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 12:38 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Misschien is het al een keer eerder gevraagt maar ik doe het gewoon nog een keer, Kan het topik niet vinden.hha

Gisteren heb ik in de bak gereden en eigenlijk ging het niet goed. Hermoso was niet voor uit tebranden. (heb er een zweep op stuk geslagen , normaal hoef ik dit niet te doen hoor) Ik kon zo hard slaan en schoppen als ik wilde maar er kwam totaal geen tempo in. Heb er ook nog iemand anders op laten rijden en ook dat was niet echt veel beter. Ik voer hem 1 kilo wortels per dag als ik ga rijden en als ik les heb gereden een halve kilo muslie, verder krijgt hij gewoon zijn hooi enz. Ik rij 2 x in de week les van een uur en 2 a 3 x per week gewoon voor mijzelf.
Kan het zijn dat ik meer energie voor in mijn paard moet stoppen of dat hij mineralen/ zout mist? Hebben jullie dit probleem ook of herkennen jullie dit? Mijn collega had het ook over bloedarmoede, zijn zelf had dat gehad met haar tinker en dit verhaal van mij klonk haar bekent in de oren. Graag jullie reactie.... Alvast bedankt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 1:00 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Hoi, ik denk dat het een stukje paard eigen kan zijn, maar ik denk dat je best wat meer energie kan geven in de vorm van brok.

Nirvana krijgt standaard 3 kwart kilo sportbrok en 1 1/2 kilo onderhoudsbrok per dag. Hij krijgt 2x per dag kuil.
Daarnaast krijgt hij als hij goed zijn best heeft gedaan nog een flinke schep ( zo'n gele voer schep) muslie. En ik koop regelmatig een zak van 25 kilo wortelen en daar krijgt hij er dan ook nog een paar van per dag. Hij heeft altijd zo'n minerale steen in zijn box hangen. Hij staat op stal.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 1:08 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Maar knalt jou paard niet uitelkaar van die sport brok, want daar ben ik zo bang voor. Hermoso staat ook op stal hoor, ik heb nu een mineralen blok gekocht en een zout blok


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 1:30 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Nee dat valt erg mee. Ik zelf vindt hem wel wat te dun, hij mag van mij zelfs wat dikker, maar dat komt omdat ik wel van een stevig paard hou. Volgens andere is hij precies goed zo.

Maar hij wordt 4 á 5 keer per week onder het zadel bereden ongeveer een uur. Soms 2x per week omdat ik op maandag en donderdag les heb ( half uur per keer). Sinds afgelopen vrijdag heb ik ook nog eens op vrijdag privéles een hafl uur. Op woensdag staat hij voor de kar omdat mijn man dan 'savonds les heeft en overdag op woensdag hebben we wel eens een poets/knuffel/rij dag met Dylan en vriendinnetjes. In het weekend is het afhankelijk van het weer of we met de kar gaan of dat we onder het zadel rijden.
Als het mooi weer is gaan we vaak een lange rit maken met de kar of onder het zadel en nemen we drinken en eten voor onderweg mee.
Zie de foto's in mijn picasa onder :
http://picasaweb.google.com/nance1970/N ... pBuitenrit

Hij doet dus ook best veel.
Nirvana is wel altijd al een heel erg voorwaarts paard geweest dus ik denk dat hij daardoor ook wel veel energie verbruikt.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 1:52 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Nou super, ik ben erg blij dat er een klankboord is zoals dit. Want dit is mijn eerste paard en bij ons op de manege zijn eigenlijk alleen maar kwpn-ers en haflingers, onze manege is wel erg op wedstrijd rijden gericht en dan voeren ze ze toch anders. Ik ga het gewoon ook proberen om wat sportbrok erbij te geven en dan zien we wel of de energie wat meer wordt.

Maar meer reactie is nog altijd welkom, want ik ben erg nieuwschierig wat iedereen doet met zijn/haar merens.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 1:53 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
O ja, erg leuke foto's nance


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 2:59 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
sandra: ik begrijp dat hermoso nu geen brok krijgt????? Om eerlijk te zijn zou ik dan niet gelijk met sportbrok beginnen maar eerst eens te kijken hoe hij reageerd op 2x daags een halve basisbrok, grote kans dat je daarop alverschil merkt.
Hier bv krijgen alle paarden (merens op 1 na) 2x daags een halve basis, na werk aangevuld met een bakje meusli. Mocht ik echter merken dat er een door het werken wat minder in conditie komt zeg maar dan pas voer ik meer. (quira bv krijgt nu driekwart per keer vanwege haar groei en omdat ze inmiddels ietsje meer doet)

Niet om nance aan te vallen maar ik heb in het verleden ook sportbrok gevoerd en merkte toch dat daar te veel in zat
( o.a eiwit), hou er rekening mee dat een merens andere behoeften heeft dan een rijpaard, ze zijn veel 'anders' in gebruik van mineralen en voornamelijk opletten met eiwit gehaltes!!!!)

succes!!!

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 3:52 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Ingrid ik begrijp het. Maar ik heb zelf weinig keus, want ze voeren alle paarden inprinciepe hetzelfde, tenzij speciaal voer nodig is voor een paard.
Ik ben bv. in het begin lang bezig geweest met vragen voor extra kuil en dat kreeg ik ook niet. Nu is de mogenlijkheid om 2x per dag ipv. 1x per dag kuil te krijgen door bijbetaling en dat heb ik ook gelijk gedaan vanaf 1 januari.
Dat komt omdat het best een grote manege is waar hij staat. (150 paarden)

Als ik hem thuis zou hebben staan, zou ik ook anders voeren door bv. onbeperkt of 3x per dag kuil/hooi te geven en dan onderhoudsbrok voor de vitamine en mineralen van een goed merk en dan nog muslie en wortels en slobber bijvoeren.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 4:00 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Hermoso krijgt nu een 2 x daags een handje basisbrok en een handje mais. Maar dat kan ik natuurlijk ook eerst gaan proberen om er wat meer basisbrok in te stoppen. En als dat niet helpt wat ander gaan proberen.

Maar ik vind het fijn dat jullie gewoon mee denken. En ik begrijp natuurlijk ook dat de merens ander in elkaar zit dan de kwpn paarden. Maar toch bedankt voor de tip.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 4:11 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 10:18 pm
Berichten: 362
Woonplaats: almere
de paarden op de manege krijgen wel sportbrok maar het is niet DE sportbrok, voor sportpaarden. het is iets zwaarder als basisbrok, maar lichter als de gewone sportbrok

ik heb vorig jaar namelijk een verslag moeten maken over het voer dat op lies beuker wordt gegeven.
ik heb de gegevens voor je opgezocht, misschien kun je er iets mee.
als je naar http://www.vancooten.nl gaat en dan naar producten, en dan naar masters.

http://www.vancooten.nl/popup01/masters03.html
http://www.vancooten.nl/popup01/masters02.html

_________________
B+13, L1+10, L2+10 januari M1 !!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 4:17 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Mag ik vragen waarvoor de mais dient en wat voor mais geef je? maismeel of gebroken mais?

Ik heb zelf wel eens gebroken mais gegeven omdat ik vond dat nirvana wel wat dikker mocht worden, maar later hoorde ik weer dat het voor jonge dieren ( nirvana was toen 4) niet goed was voor de spieren/botten (weet even niet meer welke), dus ben ik daar maar mee gestopt.

Moeilijk is het af en toe hoor, de één zegt dit en de ander dat, je zit soms in een web van allerlei adviezen.

Ik denk niet dat het jou wat uitmaakt wat er op onze manege gevoerd wordt en hoe licht of zwaar de sportbrok is, maar ik denk net als Ingrid al zegt dat je het beste het voer wat je geeft iets kan opbouwen en dan kijken of het effect heeft en anders een andere brok geven die wat meer energie heeft.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 4:22 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 10:18 pm
Berichten: 362
Woonplaats: almere
het is vooral kijken wat je paard aangeeft wat hij nodig heeft. en dan hoef je natuurlijk niet speciaal dat ene voer te geven wat ik liet zien, die keuze ligt geheel aan jezelf. ik heb met ushi ook gekeken wat ze aankon, beetje bij beetje meer geven, en dan kijken hoe ze erop reageerde. misschien voor jou ook wel handig, gewoon kijken.

ik heb vorig jaar een presentatie gehad over voer (wel van pavo) en die man vertelde ons dat paarden die hele mais eten, er niets mee doen. gebroken mais wordt wel opgenomen, hele mais niet.

_________________
B+13, L1+10, L2+10 januari M1 !!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 5:05 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
nance toch snap ik ergens niet dat er bij jou maar 1x per dag ruwvoer gegeven wordt, dit is juist 10x belangrijker dan het krachtvoer, alleen al om de tijd te doden en nog belangrijker tijdens het eten wordt speeksel aangemaakt, dit speeksel zorgt o.a voor goede vertering van het voedsel. Krachtvoer (brok) kun je vergelijken met het eten van een mars, hap slik weg, dus het paard maakt weinig kauwbeweging, weinig speeksel, hele snelle vertering doordat alles in brok is voorgekauwd als het ware, bij ruwvoer moet het paard meer kauwen, meer speeksel dus betere vertering en opname van de stoffen. Om nog maar te zwijgen over de tijd die een paard bezig is om het op te eten, brok is in een mum weg, hooi of kuil doen ze veel langer over. Lijkt me toch erg belangrijk voor paarden die niet echt veel buiten komen??????
Ik weet dat je manege heel groot is maar is het zo veel moeite om 2x met de hooikar langs te gaan????? Zoals je weet heb ik zelf op grote stallen gewerkt en daar voerden we toch echt 2x kuil........bij 1 bedrijf (70paarden) voerden we zelfs 3x, aangezien deze paarden allen op krullen stonden voerden we daar 2x kuil en 1x stro, puur voor het bezig zijn (en de voeding natuurlijk)

Nogmaals nance ik val jou niet aan maar een beetje het bedrijf :twisted:

Sandra: succes met uitzoeken wat het beste voor jou en hermoso werkt!!!!

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 9:58 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Ik ben het ook helemaal met je eens Ingrid, daarom heb ik ook toen er de keuze was voor extra kuil, dat ook gelijk genomen. Dan maakt die 15 euro extra ook niet meer uit.

Ik zou het zelf ook beter vinden als ze meer ruwvoer krijgen, juist omdat ze binnen staan en niet de hele dag kunnen grazen en bewegen. Al is het maar om de verveling tegen te gaan.
Gelukkig staan ze op een hele dikke laag stro waar Nirvana dan ook wel wat van eet. En Nirvana komt gelukkig ook meerdere malen zijn stal uit.

Het zijn toch dieren die lekker horen te grazen.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Niet voorwaards
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 8:04 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Wij hebben van dat gemalen mais. Bij ons krijgen de manege paarden en somige eigenpaarden mais. Op onze manege wordt dan meer mais gegeven en een klein beetje brok. Hermoso krijgt een klein handje mais omdat hij dan niet vergeten wordt, want als er gevoerd wordt gaat iedereen schoppen en hinniken zo van vergeet mij niet. Bij ons wordt ook 2 keer hooi/kuil gevoerd.

Ik heb nu overlegd met mijn instructriese dat ik Hermoso een halve tot een kwart kilo brok per voerbeurt ga geven en dan moeten we gewoon even kijken hoe hij daar op reageert. Als dit niet helpt kon ik eventueel muslie met meer energie gaan proberen waar ze dan ook weer niet dik van moeten worden.

Maar het is waar, je wordt soms overstelpt met advies van hoe je het moet doen. Bij ons op de manege zijn eigenlijk alleen maar kwpn'ers en die zitten toch anders inelkaar. Daarom vond ik het belangrijk om dit even aan jullie te vragen. Bedankt voor de adviezen!!

Sandra


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling