MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ramos d'Oeter
BerichtGeplaatst: vr aug 24, 2007 6:11 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 2:38 pm
Berichten: 104
Woonplaats: Baal, België
Hallo,
Wij zullen ons dan ook maar eens voorstellen.
Hoewel we al enige tijd dit forum op de voet gevolgd hebben, hebben we toch gewacht tot we onze eigenste Mérens hadden voor we ons ook geregistreerd hebben. En dat is nu eindelijk gelukt.
Wij zijn Linda & Wim uit België en hebben in Neeroeteren (vlak bij Maaseik en de Nederlandse grens) een pracht van een paardje aangeschaft: Ramos, een 2-jarige ruin. Ramos was nog wel hengst toen wij gingen kijken, maar aangezien wij geen van beiden superruiters zijn en ook graag met het koetsje op stap willen vonden we dat het best.
Ramos staat nu een dikke week bij ons in de wei en het is een schat van een paard. Voorlopig gaan we alleen nog maar knuffelen, borstelen en nu en dan een beetje stappen aan de hand. Van mensen die al verschillende paarden opgeleerd hebben hadden we gehoord dat je met Mérensen best wacht tot ze 3 à 4 jaar zijn voor je ze opleert. Dit zou zijn omdat ze uit zich al zware beestjes zijn, en dat je ze best de kans geeft om hun energie te gebruiken om op te groeien ipv te werken. Als we het zo horen lijkt ons dat wel logisch, maar wat is jullie (als mérenskenners) idee hierover?

Groetjes

Wim & Linda


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 24, 2007 8:15 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Hallo en welkom, leuk, weer Merens enthousiastelingen erbij :D .

Ik heb zelf niet specifiek veel ervaring met jonge Merensen, wel met andere jonge paarden. Zo wie zo geld altijd dat het ene paard vroeger volwassen is dan het andere. De ene Merens zal er wat eerder aan toe zijn. Wij hebben een 4,5 jarige die als 3 jarige is ingereden en deze vindt het allemaal erg leuk. Maar we doen wel rustig aan. We proberen haar leergierig te houden, niet moe te maken, en veel afwisseling (hardlopen naast je paard is ook erg gezellig en goed voor de conditie := )
Een jong paard beleren en er rustig mee verder leren is iets anders dan ze hard laten werken. Dat is naar mijn mening voor geen enkel jong paard goed.

Dus; kijk naar je paard, beleer ze rustig, laat ze dan rustig de "kleuterschool" doorlopen en ga pas harder werken als ze 6 zijn. En de kleuterschool is alles eens een keertje meemaken, op stap gaan, indrukken opdoen, vertrouwen krijgen, spelen, grondwerk, wennen aan verkeer etc etc.

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 24, 2007 8:21 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Afbeelding op dit forum!


Nou je timing is perfect wat het beleren wat jonge paarden betreft, er zijn een aantal Q'tjes (paarden van 2004 die op het moment bezig zijn met het beleren) dus je kan daar veel ervaringen uit halen denk ik.. Zelf heb ik ook een Q'tje Quinoa, die ben ik op het moment rustig aan het inrijden, nou ja een beetje stappen en draven door het bos, lekker relaxed en geen moeilijke of zware dingen.

Wat dat betreft heeft trieneke het al verteld, ga veel grondwerk, spelletjes, wennen aan situaties e.d. doen. Ten eerste is het heel leuk en ten tweede is het heel goed voor jullie vertrouwensband wat later alleen maar positief kan zijn voor het inrijden.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2007 9:40 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 06, 2006 4:20 pm
Berichten: 245
Woonplaats: Nuenen
Hoi Beide,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. Leuk dat jullie ook eerst t forum hebben doorgespit en pas aan hebben gemeld toen jullie een paard hadden, ik heb dat net zo gedaan.

Geniet van jullie dier!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 30, 2007 11:24 am 
Offline
**
**

Geregistreerd: ma maart 07, 2005 10:16 pm
Berichten: 644
Woonplaats: gaillac-toulza
Welkom op het forum prachtig paardje hebben jullie zeg!
Ik heb de foto s ook net bekeken!
Wat inrijden betreft denk ik inderdaad dat het ook goed is naar het paardje zelf ter kijken.
De een is een stuk eerder volwassen dan de ander.
Wij rijden met drie jaar in omdat er altijd jonge paarden wedstrijden worden gehouden op model en onder het zadel.
Maar soms Zijn ze dan nog erg jong terwijl andere al meer volgroeid zijn.
\\Groetjes en veel plezier met jullie prachtpaardje
.Annebel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 30, 2007 11:37 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 10:18 pm
Berichten: 362
Woonplaats: almere
welkom op dit forum, leuk dat er weer een paar enthiousiaste mensen bij zitten. ik wens jullie veel geluk met jullie nieuwe aanwinst. voor mij geen merens als ik ooit een eigen paard zou aanschaffen, omdat ik toch meer een echte dresuur spring ruiter ben, en je er met de merens toch eigenlijk niet helemaal mee komt.

maar om buiten te rijden en endurance te doen zijn ze in 1 woord top!!!!
heel veel plezier, en wat annebel al zei, kijk naar je paard!

_________________
B+13, L1+10, L2+10 januari M1 !!!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling