MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 11:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 2:50 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Hoi, Ik heb even een vraagje voor jullie,

Wat moet ik doen bij beginnend rotstraal. Mijn hoefsmid zegt hoefteer er op smeren??

Hebben jullie nog meer tips of ervaringen

Groetjes Sandra .... en alvast bedankt


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 3:24 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Hier zijn ook veel meningen over denk ik. Mijn behandeling sinds jaren bestaat uit teren, teren, teren. Goed schoon en droog houden. En ik vraag de hoefsmid de hoef zo bij te snijden dat ik er goed bij kan.
Ooit een "opknap-pony" opgeknapt :? (het woord zegt het al, maar ja) en daar stopten we stukken watten met teer in het gat dat ontsaan was. Maar dat was echt een zielepietje, ter geruststelling; ze is er goed doorheen gekomen en heeft een goed tehuis gevonden.

Ik gebruik tegenwoordig ook wel een speciaal goedje ervoor maar dat staat op stal, zou zo even niet weten hoe het heet. (eh, Paris had vorige winter 1 sopvoet, gaat nu goed, maar ze kunnen hier nu de wei niet in vanwege het zwembad effect van het moment).

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2008 3:55 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Wat voor mij een probleem is met het goed schoonhouden en teren is dat Moos zijn benen niet zo goed wil geven, kan er met al mijn gewicht aan gaan zitten maar dat is gaat niet 1, 2, 3. Moos kan nu ook niet in de wei, wij hebben een beetje een drijfzand effect met dit weer.

Ik ga het gewoon proberen denk ik..... ten zij er nog mensen andere tips hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2008 11:33 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 17, 2003 2:55 pm
Berichten: 564
Woonplaats: Zoetermeer
Hier vandaan ook geen andere tips, behalve het "teren, teren en nog eens teren"! Is echt de beste oplossing. Bij een pony'tje hier op stal ook gedaan, die was door rotstraal de helft van zijn straal "kwijt" en liep dus op het leven van de straal. Nu, na 14 dagen teren is het al zoveel beter.

Deze pony hebben we overigens gewoon wel buiten in de modder gezet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2008 8:31 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Bij rotstraal sterft het zachtere hoefweefsel langzaam af. Uit onderzooek is gebleken dat het hoefmechanisme te weinig doorbloeding heeft. Je kunt dit weer herstellen door de ijzers van het paard te halen zodat de hoef weer kan uitzetten en dat het bloed hierdoor voldoende gepompt wordt door de hoef.
Je zult zien dat het been van je paard koud aanvoelt en nadat je de ijzers eraf hebt gehaald weer warm aanvoelt. Om verder herstel te bevorderen wordt Formaline aangeraden.
Het kan ook zo zijn dat je paard op stal staat en door te weining natuurlijke beweging krijgt de hoef te weining bloedtoevoer.
Als het kan, de wei op!

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2008 11:27 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Wat Corinne zegt dat klopt helemaal, maar goed dat moet natuurlijk wel haalbaar voor je zijn.

Wat de formaline betreft: is een ontzettend bijtende stof, heel pijnlijk voor je paardje (ook aangezien de veiligheid voor jezelf i.v.m. slaan); is voor jou kankerverwekkend en ik geloof sinds kort in nederland verboden.

Ik zou 't ook op teren houden en de hoeven goed droog proberen te houden, maarja probeer dat maar is met dit weer.
Hou goed de straal in de gaten, als er losse flodders aan zitten kan je die het beste (laten) afsnijden, zo voorkom je dat er rommel tussen gaat zitten.

Hier staat wat informatie en producten die goed werken tegen rotstraal
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6520

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2008 11:57 am 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Mijn ervaring is dat rotstraal voorkomt bij paarden/ponies die op stal staan, maar ook die 24 uur buiten in de wei staan.
Volgens mij ligt het voornamelijk aan de kwaliteit van de hoeven en dat is bij ieder dier toch verschillend. En bij wel of geen ijzers merk ik geen verschil.
Wat ik op advies van mijn hoefsmid doe, is eerst de hoef goed schoonmaken met een borsteltje en wat water. Dan even laten drogen en daarna spuit ik de onderkant in met een gelige vloeistof (wordt groen op/in de hoef) uit een groen flesje genaamd Hipposol van Frey. Dit verhardt de straal. Dit weer even laten drogen en dan insmeren met teer, zodat je de hoef 'afsluit' en er geen ammoniak of water meer via de onderkant van de hoef kan binnendringen. En dit een paar keer in de week herhalen (dus als de straal weer zacht aanvoelt en er zit bijna geen teer meer op). Zodra de straal/hoef weer hard aanvoelt, stop ik hiermee en hou het daarna goed in de gaten.

En verder gebruik ik nooit iets van teer of vet of olie, als er niks mankeert aan de hoeven. Alleen tijdig bekappen en/of beslaan.
En bij paarden/ponies die snel rotstraal hebben, elke dag de hoeven uitkrabben. Als de rotstraal door de ammoniak van de mest/urine komt, dan het zand van de wei of bak in de hoef laten zitten als het paard weer op stal gaat.

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2008 4:16 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 20, 2006 9:16 am
Berichten: 131
Woonplaats: Groningen
Dank je wel voor jullie advies.

Ik heb alleen beginnend rotstraal aan de achterhoeven. Deze hebben we nu afgelopen vrijdag ingeteerd. Gisteren heb ik even gekeken en nu zijn de stralen hard. Ik begrijp dus dat zodra het weer zacht wordt ik weer opnieuw moet gaan teren. De voor hoeven zijn erg hard en deze staan op ijzers, achter niet. Onze paarden staan nu gewoon op stal en komen er overdag uit in de rijbak want ons land is helaas veel en veel te nat. Ik vind het wel een rot klus want Hermoso tilt heel slecht zijn voeten op, maar het is wel een beetje fitness voor mij :D :D :D .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2008 5:05 pm 
Offline
Stamboekkantoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2004 10:50 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Brummen
Waar zouden we zijn zonder Google....

-behandeling rotstraal paarden- en je komt weer een heleboel te weten.

Ook het voor en tegen van teren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling