[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - Leeftijd Merens

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di apr 16, 2024 7:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 11:27 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Hallo Allemaal.

Mijn naam is Francis, bén nog geen Merens eigenaar, maar ben wel op zoek naar een paardje en merk dat ik toch iedere keer weer Merensjes uit kies om te gaan kijken (ik zoek niet specifiek een Merens maar een bepaald 'type' paardje waar de Merens blijkbaar góed aan voldoet ;) )
Momenteel ben ik 'bezig' met een paardje van 15 jaar. Hoe ik het had weet ik niet (momentje van verstandsverbijstering of seniorenmomentje ofzo :roll: ) ik zocht tot nu toe alleen naar paarden jonger dan 10 maar op één of andere vage manier heeft het 1993 in de advertentie (wat ik dus ook écht wel gelezen heb) zich in mijn grijze massa omgezet naar 5 jaar en ik was dus echt in de veronderstelling dat ik naar een 5 jarige ging kijken... Toen de leeftijd daar ter sprake kwam moest ik dus even slikken en bedacht ik me ''draai ik me om en ga ik weg, of kijk ik gewoon even'. Nou ja, 'k had er een uur voor in de auto gezeten dus dan ook 't paard maar bekijken, niet?
En het blijkt precies wat ik zoek... ik wil TREC gaan rijden, zoek een lekker ongecompliceerd no-nonsence paard en dat is deze gewoon... doet braaf z'n werkje voor je (naar wat me verteld is, ik heb nog niet op hem gereden, daar was het die dag te nat en glad voor, dat ga ik heel binnenkort nog wel doen) en ondanks dat dit paard volgens de eigenaar een typische merens is en dús héél éénkennig en niks van vreemden moet hebben, mocht ik hem direct aan z'n hoofd zitten, iets wat volgens de eigenaar een ander nooit mag, en liep hij binnen 10 minuten met z'n neus in mijn kontzak... Paard koos mij dus eigenlijk min of meer uit...

Zit ik dus met het dilemma van zijn leeftijd... Ik besef heel goed dat je nog héél lang plezier kunt hebben van een paard van 15, heb ook legio voorbeelden in mijn kennissenkring. Had ik m'n eerste paard niet verkocht, dan was die nu 18 geweest en die loopt nu elke dag braaf d'r lessen op een kleine westernstal, dus wat dat betreft weet ik dat het geen bezwaar hoeft te zijn.
Ik zou alleen graag ervaringsverhalen van Merensen willen horen... Lopen er nog 'veel' oudere Merensen lekker in welke tak van sport ook (hoeft geen hoog niveau, maar gewoon lekker dagelijks aan't werk zeg maar). Hoe zit het met slijtage, zijn ze snel 'op' of zijn ze echt zo taai als de rasbeschrijving doet geloven (moderne fokkerij wil nog wel es voor een afwijking zorgen in de oude rasbeschrijving van een ras, is mijn ervaring).
Kortom... laat maar horen..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 2:26 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Beste Francis,

Als je dit paardje gaat kopen zou ik hem voor zes weken op proef nemen en dit zwart op wit zetten. NL de eigenaar geeft nogal wat zaakjes aan als eenkennigheid enz en verbaasd zich over het contact dat het paardje met je zoekt. Voor vrienden hebben wij een keer een merens bekeken en bereden die tot verbazing van de eigenaar super braaf was. Vanwege die verbazing heb ik geëist dat het paardje zes weken op proef kwam..............gelukkig maar, wat een etterig drammerig paardje was deze dame. Ondanks de deskundige begeleiding waaronder dit paardje stond, altijd buiten, mocht voor de wagen, sober in het voer ging dat dus fout. Hoppa retour eigenaar die niet echt verbaasd was dat de dame terug kwam. Dus op proef nemen, dat is mijn belangrijkste tip.
Dan de leeftijd van het paardje. Onze Hercule is 14 jaar en oogt jong (paar grijze haren :) ), is zeer vitaal, helemaal bevestigd in het werk onder het zadel en voor de wagen en daar zou je zeker regelmatig mee kunnen rijden en ook een Trec. Hercule loopt met mijn man twee keer een butenrit per week van en paar uur. Ik verwacht dat hij nog zeker 10 jaar mee kan en dan zou ik zeer teleurgesteld zijn als hij niet meer kan lopen of nog erger, er niet meer zou zijn. Merens paarden kunnen oud tot zeer oud worden. Omdat wij nog een vijfjarige hebben waar ik regelmatig op rijd, want zij moet nog alles leren, heeft Hercule het wat rustiger.
Of je een Merens elke dag moet gaan rijden weet ik niet. Volgens mij vinden de meeste 5x per week meer dan zat. Maar daar kom je zelf wel achter. Dus als het paardje goed bevestigd is, dan kun je hem vanuit het oogpunt van leeftijd zeker kopen. Als er nog veel werk aan zou zitten, dan zou ik voor een jongere Merens gaan. Succes. Ben benieuwd wat het wordt. Hou je ons op de hoogte?

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 5:45 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Het ligt er volgens mij ook aan wat je precies in je paard ziet. Is het een kameraad door dik en dun waar je straks moeilijk afstand van kan doen :cry: ?? Want dat krijg je toch binnen 10 jaar dan.....Mag ie bij jou zijn oude dag slijten??
Of wil je maar eenmalig een paard aanschaffen en daar de rest van je leven mee doen??? Dat weet je natuurlijk nooit zeker......., maar ik heb daarom de gok genomen en 9 maanden geleden een 1 1/2 jarige gekocht en hoop daar dus 20 jaar mee te doen!!
Wat is de voorgeschiedenis?? Veel verhandeld?? Waarom wordt ie verkocht en eenkennig :roll: ?????? Merens???????
Goed nadenken hoor!

Succes! Karin :D

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 8:14 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Paard moet onder zadel verder braaf zijn, is in de omgang ook heel braaf, zou alleen normaal terughoudender zijn naar vreemden dan dat hij naar mij was. Maar verder moet het gewoon een braaf dier zijn wat ze ookal stond hij al een half jaar stil onlangs nog gezadeld heeft voor een vriendin zodat ze samen een buitenrit konden maken. Haar verbazing was dus puur om het feit dat hij direct zo naar mij trok terwijl hij normaal naar vreemden afwachtender en terughoudender is.

Karin, ik heb in Januari mijn 'kind' verkocht, Paintmerrie van 7 jaar die ik zelf gefokt hebt en waarvan ik dacht mee oud te worden. Maar dingen veranderen, waardoor een paard ineens niet meer bij je kan passen en dan moet je soms, hoeveel pijn dat ook doet, toch afscheid nemen van zo'n dier... omdat dat eerlijker is voor het paard dan het houden en beiden ongelukkig zijn. Je kúnt het dus niet zeggen waar je over pak em beet 5 jaar of 10 jaar staat... Tuurlijk koop ik een paard met de intentie dat hij oud bij mij mag worden, ook als ik er niet meer op kan. Mijn merrie was 7 maar heb door omstandigheden alles bij elkaar misschien maar een half jaar op haar kunnen rijden. Dat kon me niets schelen.. het paarden hóuden is wat bij mij hoort. Rijden vind ik leuk, maar als dat niet meer kan is alleen dat paard om mij heen al genoeg... Maar juist omdat ik dus al 7 jaar nagenoeg niet gereden heb, wil ik nu geen jong paard maar een die goed ingereden en onder zadel is... ik wil nu graag wel weer es kunnen rijden.

Feit blijft dat je - gemiddeld genomen - langer plezier hebt van een 5 jarige dan van een 15 jarige... maar goed... ook daar zijn legio voorbeelden van het tegendeel te verzinnen...
Het gaat mij dus een beetje om het 'algemene' verhaal. Als mensen mij vragen naar de 'levensduur' van een Quarter, kan ik zeggen dat die gemiddeld genomen vroeg 'op' zijn... een Quarter van 15 is óud en zou ik níet zo snel kopen als bijv. een Merens van 15... snap je? Daar ging het me een beetje om.. de 'gemiddelde levensduur' en hardheid...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 9:41 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Tuurlijk, dat snap ik, de match voor het leven, dat weet je nooit van te voren, de praktijk zal dat leren.
Maar de gemiddelde hardheid, hoe lang ze mee gaan........dat ligt er denk ik toch aan, en dat geldt voor ieder soort, hoe er mee om wordt gegaan.
Wordt een dier eerlijk en correct behandelt en goed getraind, dan kan zo'n dier natuurlijk lang mee. Maar ik ken het voorbeeld van een merens uit mijn directe omgeving, die te vroeg te hard aan het werk is gezet en daar toch nu op 4 jarige leeftijd al behoorlijk last van heeft. Vandaar mijn vraag naar de voorgeschiedenis. Ik denk dat jouw kennis en gezonde verstand je voldoende kan helpen om de juiste beslissing te nemen en zoals al werd gezegd, op proef nemen. Succes!!

gr Karin

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 11:01 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Van de voorgeschiedenis weet ik helaas niet veel... alleen van de laatste paar jaar. Hij is western gereden de laatste drie jaar, moet ooit M dressuur gelopen hebben en in z'n paspoort stond een stempel van het stamboek dat hij in 1999 prestatiepony was (wat dat ook mag betekenen). Meer weet ik niet...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 8:05 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 16, 2006 9:06 am
Berichten: 144
Woonplaats: kruisland
rocaille is nu 25 en daar rijden we sinds een jaar op. voorheen werd ze niet bereden of voor de wagen. als ik merk wat zij nog allemaal aankan op haar tempo denk ik dat een gezonde merens van 15 toch ook nog wel zeker 10 jaar moet mee kunnen met rijden. ookal denk ik dat je een merens echt niet elke dag moet rijden maar een keer of 4 per week is voor de meeste genoeg. maar denk dat afhankelijk is van het paardje en wat je ermee doet. of het paardje daar veel lol aan heeft.

_________________
groetjes chantal en een kopstoot van rocaille


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 11:14 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
't Gaat mij er ook niet om dat ik elke dag wil rijden (doe ik zowiezo al niet) maar ik bedoel gewoon dat ze met grote regelmaat gereden worden. Niet eens in de zoveel tijd even de wei uit voor een boshobbeltje, maar gewoon regelmatig 'aan het werk' (of dat dan training is of een buitenrit doet er niet toe).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 11:55 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Het is natuurlijk een feit dat een paard van 5 jaar normaal gesproken langer mee gaat dan een paard van 15 jaar. Maar....... een paard van 15 heeft al de nodige levens ervaring en als die ook al een jaar of 10 bereden is zonder problemen verteld het je ook dat het paard niet tot nauwelijks problemen zal krijgen (op ouderdoms kwaaltjes na natuurlijk ;) ).

Als ik de paarden in frankrijk zo zag die 14/15 jaar zijn, nou dan kan je daar nog jaren plezer van hebben en heb je zeker een paard die heel wat werk aan kan.

Waar ik me wel een beetje over verbaasde in je verhaal het éénkennige wat dan typisch mérens zou zijn ??? :roll: daar heb ik toch echt m'n vraagtekens bij.
Misschien kan je een beetje in het verleden spitten van het paard en kom je zo het één en ander te weten.

Maar qua leeftijd zal ik zo'n paard zeker niet uitsluiten, hij heeft nog een heel leven voor zich ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 3:10 pm 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: za mei 28, 2005 7:33 pm
Berichten: 75
Hallo,

Ik vind leeftijd niet zoveel zeggen. Mijn merens is nu 9 en die kan nog wel even mee. Mijn andere paard Dorus is nu 23 jaar. Geen merens, maar toch. Ik heb hem gekocht toen hij 14 jaar was. Als je kijkt wat vooor lol ik ermee heb gehad en nog steeds. Ons eerste paard hebben we ook op zijn veertiende gekocht. Die hebben we tot op hoge leeftijd kunnen rijden. Ik vind het voordeel van een ouder paard dat ze al wat gewend zijn. Ik heb met Lordi veel meer moeite gehad dan met die andere twee. Als het de match van je leven is zou ik niet lang nadenken. Hij moet natuurlijk wel gezond zijn.

Groetjes Hester

_________________
Lordi d'en Garcie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: vr aug 29, 2008 1:43 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Het ligt er natuurlijk ook aan wat deze 15 jarige allemaal kan. In een trec moet je toch ook wat proeven doen, door water, over bruggetje etc.?
Een 15 jarig paard heeft natuurlijk al wat ervaring maar is hem/haar dit ook bekent en is het aan te leren?
Ze kunnen best koppig zijn......Een ouder paard laat zich niet altijd een,twee,drie, iets nieuws leren....
Nu, ook bij een jonger paard niet altijd maar ik heb wel het gevoel dat een jonger paard nog veel meer naar je hand te zetten is en een oudere niet meteen.

Een ouder paard heeft altijd wel iets aan zich dat je niet gaat bevallen en dat kun je ondervinden door hem op proef te nemen.
Is het dan nog af te leren of valt het allemaal wel mee? Qua leeftijd denk ik dat een 15 jarige normaal belast kan worden, maar goed, er zijn genoeg trec "kenners" op dit forum die je daar meer duidelijkheid in kunnen geven denk ik.
Ik kijk op die leeftijd meer naar wat voor karakter heeft het paard, wat zijn zijn goede en slechte eigenschappen en kan ik daar iets mee.
Dat weet je alleen als je hem een poosje mag observeren en de dingen kan doen die je in een trec tegenkomt.

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: ma sep 01, 2008 11:28 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Nou, iedereen bedankt voor advies, tips en ervaringen... maar 't is em toch niet geworden... niet daarom overigens, maar omdat ik eindelijk, na veel wel/niet/wel/niet, nu toch eindelijk vrijdagavond te horen heb gekregen dat ik mijn 'klikpaard', óók een Merens, waar ik al vanaf April mee bezig was, maar die ik maar niet 'in de vingers' kon krijgen, en waarvan ik juist op de TREC wedstrijd in Wieringermeer te horen kreeg dat'ie definitief ergens anders bleef wonen, alsnog mag komen ophalen!
't Is een projectje (hoewel, laat dat 'je' maar weg) en velen zullen me voor gestoord verklaren dat ik er aan begin, maar ik wist vanaf het eerste moment dat ik em zag dat ik dit paard wilde hebben en dat ik hem weer 'goed' kan krijgen. Ik ben blij dat ik nu de kans krijg om hem die kans te geven...

Wie het is komt later... ik wil - mede om privacy redenen van overige betrokkenen - ook niet alles op internet zetten, maar hopelijk kan ik hem vrijdag gaan halen en dan kan ik er waarschijnlijk ook iets meer over vertellen.
Dan zal ik mezelf ook even fatsoenlijk voorstellen trouwens... *bloos*


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Leeftijd Merens
BerichtGeplaatst: ma sep 01, 2008 8:43 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Leuk, spannend en we horen van je!

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling