MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 4:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2009 11:58 am 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:15 am
Berichten: 61
Hallo,
Tijdens de keuring in september moeten de veulens via een singel aan moeder worden vastgemaakt ijdens een rondje lopen voor de jury. Dat begrijp ik wel anders lopen ze waarschijnlijk niet netjes mee en de hele bak door. Mijn veulen Victor kan ik overigens wel aan touwtje/halster leiden, moet hij dan toch aan de moeder vast? Ik ben dat al wel een beetje aan het oefenen met hem, aan een halstertouwtje aan een longeersingel aan de merrie maar nou vroeg ik me af hoe lang je het touw moet houden? Moet dat vrij kort aan de moeder of met juist een beetje lengte? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het klein beetje griezelig vindt, als er iets onverwachts gebeurt kan het veulen nergens heen en krijgt hij ontzettende rukken aan zijn kop? En moet je tijdens de keuring ook een stukje draven met de moeder (en veulen)? Ook dat is dus goed voor mij om een beetje te oefenen..
Alvast bedankt,

Groetjes, Alice


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2009 9:36 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Het is geen moeten om je veulen vast aan je merrie voor te brengen op de keuring.
Het is één van de methodes, die je kan gebruiken.

Met het opstellen voor de jury (voor de hindernisbalk) is het wel handig als het veulen vast zit aan een touw/lijn en dat de voorbrenger probeert het veulen netjes voor de jury neer te zetten. Staat en loopt het veulen los, dan wordt dat lastig corrigeren.
Daarna moet je met je merrie (anders loopt je veulen niet) en veulen tegelijk wegstappen - en daarbij zijn beiden aan een lijn.
Rechtsom - met de klok mee lopen en een grote driehoek om de pionnen heen.
Daarna zal de jury vragen om met beiden te gaan draven. Ook dan kan je veulen aan de lijn blijven, maar omdat de meeste veulens in de lijn gaan "stoten", is de kans groot dat ze dan hun gangen niet goed laten zien. Het veulen mag dan los en zal naast de merrie meedraven of vlak achter haar. Wel zorgen dat het veulen niet achter de voorbrenger gaat lopen, want dan kan de jury het veulen niet zien.
Ook dit moet je oefenen, anders spurt het veulen alle kanten op en sommige gaan alleen maar rennen. Dat is dus niet de bedoeling.
De jury moet het veulen stappend en dravend bekijken en beoordelen. Des te minder ze dat laten zien, des te moeilijker het wordt om goede punten aan deze onderdelen toe te kennen.
Daarna stel je het veulen weer op voor de hindernisbalk. De merrie er vlakbij, zodat het veulen rustig blijft.
Soms is het handig om een aanjager/helper te hebben, die met een zweep of rammelbakje je paard(en) goed aan het lopen houdt. Dat is eigen keuze - maar ook dit zou je moeten oefenen, zodat je weet hoe heftig je paard(en) op dit soort dingen reageert.

Bij de Mérens is het zo, dat na het keuren van het veulen, de merrie gekeurd gaat worden. Dus een helper pakt het veulen naar het midden of zijkant van de ring (tijdens het lopen van de merrie). En de voorbrenger stelt de merrie voor de jury op. En de rest is hetzelfde als bij het keuren van het veulen.

Daarna zal de jury aan de voorbrenger verzoeken de ring/binnenbak te verlaten.

Als alle veulens in jouw categorie zijn geweest, kom je met zijn allen op nummervolgorde de ring weer in en blijf je rechtsom stappen totdat de jury de definitieve plaatsing heeft gemaakt. Zorg ervoor dat de paarden actief meestappen. Dit is nog steeds een belangrijk onderdeel van de keuring. Hierin kan nog het nodige beslist worden door de jury.
Tijdens deze gezamenlijke ronde heb je de merrie en veulen beiden weer aan de lijn. Zodat geen paarden/veulens door elkaar gaan rennen en het een rommeltje wordt.

In de laatste Nouvelles staat ook veel informatie en ook in het ABC staan veel gegevens over de keuring, het voorbrengen, primering etc.

En mocht er de komende weken ergens in jouw buurt een keuring zijn van een ander ras, dan raad ik je aan om te gaan kijken.
Elke keuring is weer anders, maar in grote lijnen hetzelfde. Dan krijg je wel een beeld wat voorbrengen inhoudt en dat het niet zomaar een rondje stappen/draven is. Maar dat wel degelijk de voorbrenger moet proberen het beste van je paard(en) te laten zien.
Het is een momentopname en bij de Mérens heb je meer tijd, dan andere rassen op hun keuringen hebben. Maar toch zijn het maar een paar minuten.

Succes met oefenen.

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 30, 2009 10:36 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
Christel: heerlijk duidelijk opgeschreven!

Vergeet ook niet dat veulens vaak voor het eerst op vreemd terrein zijn en het zo spannend vinden dat ze steun zoeken bij de moeder.

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 31, 2009 10:27 am 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:15 am
Berichten: 61
Harstikke bedankt voor deze duidelijke beschrijving! Gelukkig heb ik ook nog helpers genoeg waarvan 1 met genoeg keuringservaring.. (ben zelf tegen die tijd zo'n 30 weken zwanger dus ik kan het voorbrengen helaas helaas misschien niet meer zelf doen (vooral het draven gedeelte dan!).
Ik ben blij dat het veulen niet verplicht aan de merrie moet vastzitten want hij kan al heel goed zelf geleid worden aan halstertouw en is al heel zelfstandig (niet snel bang en gaat op ontdekkingstocht buiten het zicht van de moeder). Nu moet ik nog het trailerladen en het draafgedeelte met moeder in de bak gaan oefenen en dan komt het helemaal goed!

Tot 20 september, groetjes Alice


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling