MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu vr maart 29, 2024 1:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2008 4:34 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Hallo,

Ik overweeg om een merens hengst van 3 jaar te kopen.
Gezien het feit dat ik hem op een pensionstalling moet stallen zal hij dan geruind moeten worden.

Als hij geruind is groeit hij dan nog in de hoogte en breedte?

Ik heb alleen maar ervaring met hafliners en KWPN'ers.

Hoe makkelijk / moeilijk is het om zelf een Merens in te rijden en "braaf" ingewerkt te krijgen aan bv. de lange lijnen.
En hoe is de ervaring met het type Merens en verkeersmak?

bvd voor jullie antwoord.

Natascha

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2008 10:49 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Leuk dat je een mérens wilt kopen.

Over het algemeen is het zo dat als je een paard castreerd, de groeischijven langer open blijven staan (dit is hormonaal bepaald). Dit wil zeggen dat de paarden over het algemeen meer in de hoogte zullen groeien als in de breedte.
Maar toch vind ik dit per paard heel erg verschillend en aangezien jou hengst al 3 jaar is, zal hij al aardig wat breedte hebben opgebouwd denk ik.

Ja het zelf inrijden van een mérens gaat bij de 'één heel gemakkelijk en bij de ander heel moeilijk, overigens net zoals bij kwpn'ers en andere rassen. De ene mérens is de ander niet.

Als ik even voor mezelf en Quinoa mag spreken, ging dat heel erg gemakkelijk, ik heb hem wel als veulen al gekregen, dus veel in de weer met hem geweest. Ook met lange dubbele lijnen e.d. ging dat heel gemakkelijk, hij was wel snel verveeld dus heel veel hebben we dat niet gedaan. Toch is het wel een echt uitgekookt paard, die z'n grenzen goed opzoekt (zie mijn berichten over galop leren en in rechter galop aanspringen).
Heb afgelopen weekend een schriktraining met 'm gedaan, nou dat was niet echt nodig, hij is zo bomproof als wat.
Met verkeersmak zijn e.d. is het gewoon een kwestie van oefenen als je het mij vraagt, tuurlijk schrikt de ene sneller dan de ander, maar hoe meer ze ermee in aanraking komen des te makkelijker wordt het natuurlijk.

Hoop dat je hier wat aan hebt

P.S.

Hier heb ik een filmpje van mij en quinoa op jonge paarden training, hij was hier toen net 3 jaar oud
http://www.youtube.com/watch?v=EfI8kFniVfM
Hij is heel relaxed, echt zo'n no nonsens paard. Maar zoals ik al vertelde, de ene mérens is de ander niet.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 16, 2008 8:12 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Dank voor je reactie Marjolein,

Heb inmiddels wat navraag gedaan en hetzelfde antwoord gekregen.
Ga van het weekend kijken, dus ben benieuwd wat ik te zien krijg.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 17, 2008 10:57 am 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Ik heb jarenlang een Merens-hengst op een pensionstal gehad. Ik reed ook gewoon tussen andere hengsten, merries en ruinen. Met sommige paarden was hij wat lastiger of als merries erg hengstig waren, dan wachtte ik even met rijden of bleef bij die paarden verder uit de buurt.

Ik weet dat sommige pensionstallen hengsten weigeren en dat is ook hun goed recht. Maar als het paard goed is opgevoed en iedereen houdt rekening met elkaar, dan kan dat makkelijk.

Ben zelfs met hem terug gegaan naar een grotere pensionstal van 90 paarden, omdat hij bij een vriendin achter het huis (met 3 andere paarden) aan het wegkwijnen was. Op die pensionstal staan de paarden in gangetjes met aan iedere kant 8 paarden op een rij en zijn box was achteraan. Met alleen de onderdeur dicht en geen hengstenrek, dus hij kon lekker met zijn hoofd over de deur alles in de gaten houden. En zonder dat andere mensen met hun paarden de hele tijd langs hem heen moesten (Of bijvoorbeeld de kans dat ze hun hengstige merrie voor zijn deur zouden gaan poetsen en dat bedoel ik ook met als iedereen rekening houdt met elkaar).

Hij staat inmiddels 5 jaar bij mij thuis en vorig jaar heb ik hem laten castreren (via de lies) - als 12-jarige. De reden hiervan was dat hij lastiger werd en veel meer mans dan daarvoor. Kwam ook doordat ik nu merries met veulens heb lopen. Hij ging een soort strijd aan met een ruin, die wel bij die merries wei mag. Als wij met die ruin langs hem heen liepen, dan probeerde mijn hengst die ruin aan te vallen en stond hij te stuiteren in de box. Op de pensionstal had hij dit gedrag niet.

Succes verder.
Christel

P.S. Castreren kan op verschillende manieren. Ik heb vorig jaar verschillende paardenklinieken in het hele land gebeld om te vragen wat zij adviseren (voor- en nadelen) en ook wat de kosten zijn. Ook de dierenartsen hebben verschillende voorkeuren, maar over het algemeen is het wel zo, dat de meeste een castratie via de lies adviseren. Maar dat ligt ook aan de leeftijd van het paard. Helaas is castratie via de lies (operatie op zijn rug) ook het duurste - maar wel begrijpelijk.

En wat mij ook geadviseerd is om na een castratie het paard het liefst dag en nacht in de wei te laten, zodat de wond schoner blijft (op stal is er meer besmettingsgevaar). En dan wel ervoor zorgen dat hij geen gekke dingen kan doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling