MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 7:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: asymetrie door inrijden
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 1:46 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 16, 2006 9:06 am
Berichten: 144
Woonplaats: kruisland
ik las laast een stukje op de manege (was gekopierd uit een blad maar weet niet meer wekle) dat doordat jonge paarden worden ingereden en altijd aan de linkerkant word opgestapt die spieren zich meer ontwikkelen dan die aan de rechterkant waardoor je een asymetries paard krijg qua spieren. beter zou zijn om altijd een opstapje te gebruiken tot ze volledige spieren hebben ontwikkelt of afwisseld rechts en links opstappen. heeft iemand hier al eens meer van gehoord? ook zou er trouwens meer slijtage aan de liker kant komen als je heel het actiefe leven van je paard links opstapt. dus eigenlijk altijd met opstapje opstappen zou beter zijn.

_________________
groetjes chantal en een kopstoot van rocaille


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 4:10 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Heb het nog nooit gehoord, maar ik vind er wel een kern van waarheid in zitten.

Zelf stap ik meestal met opstapje op, ook om het mezelf niet makkelijk te maken, stap ik vaak rechts op, vind ik altijd wel lachen :D

Maar ik denk zeker wel dat er een kern van waarheid in zitten en dat het ook zeker kan ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 5:53 pm 
Offline
**
**

Geregistreerd: ma maart 07, 2005 10:16 pm
Berichten: 644
Woonplaats: gaillac-toulza
Ik heb nog nooit van deze reden gehoord.
Ikzelf stap vooral met inrijden altijd links en rechtsom op.
Dit zodat het paard er aan went.
Stel je voor dat er eens een beginner is die per ongeluk'' aan de verkeerde'' kant opstapt.
Je moet het voor de grap maar eens proberen als je paard het niet gewent is schrikt hij!
Maar wie weet als je jaar in jaar uit aan dezelfde kant opstapt dat het schade aan kan brengen.
Ik denk zelf eigenlijk van niet ligt er ook aan hoe zwaar je bent en hoe je opstapt.
Ik kan me voorstellen als een manege paard vaak zware mensen draagt die niet al te soepel opstappen dat dat kan maar als je soepel en snel opstapt en niet al te zwaar bent heb ik ,mijn vraagtekens.

Annebel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2008 1:52 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 16, 2006 9:06 am
Berichten: 144
Woonplaats: kruisland
ik had er ook nog nooit van gehoord tot ik het last. ik heb wel zoiets van het zou wel kunnen maar denk idd ook dat het te maken heeft met hoe soepel je opstapt en hoe zwaar je bent. zelfs denk ik adt h door hoop dingen bij elkaar komt, spieren die zich ontwikkelen en ervaring van ruiter met opstappen/afstappen en ook rijden

_________________
groetjes chantal en een kopstoot van rocaille


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2008 2:38 pm 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:15 am
Berichten: 61
Ik denk dat het altijd goed is (jong paard of niet) om alle dingen zowel links en rechts van je paard te doen. Niet alleen opstappen, maar ook leiden, aan het zadel frutten etc. Als je alles altijd links van je paard doet, is je paard namelijk echt links georienteerd, moet je maar eens proberen aan de rechterkant van je paard te lopen, als je dat nooit doet dan vindt je paard en jijzelf het echt vreemd (laat staan opstappen). Ik denk echt dat het niet goed is als je paard zo links georienteerd is/wordt. groetjes, Alice


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 04, 2008 8:33 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Ik heb het dus wel vaker gehoord, bij ons op stal zijn er ook verschillende die om en om opstappen of een kruk/stoel gebruiken juist hiervoor met opstappen. Bij mij schiet het er wel eens bij in maar af en toe denk ik er wel aan en stap ik rechts op. Moet ik eigenlijk weer vaker gaan doen ;)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling