MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 10:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Starten met longeren
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 5:44 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hallo allemaal!

Binnenkort wil ik met Sebas (bijna 2,5) beginnen met longeren. Als ik ga beginnen wil ik dat 3 x in de week blijven doen tot hij ingereden gaat worden maar dat duurt nog een poos. Ik wil dat hij op de grond alles prima kan voordat ik erop ga.
Graag van jullie advies over jullie ervaring met het starten met longeren van jullie eigen jonge Mérens.
Onze andere pony longeer ik zeer regelmatig en doet alles op stem. Het longeren zelf is mij helemaal bekend, maar ik wil zo min mogelijk gebruik maken van de zweep.
Nou weet ik bijv dat ik Sebas moeilijk van me vandaan zal krijgen met longeren. Hoe leer ik dit aan zonder die zweep?
Longeren jullie eerst alleen met halster of gelijk met hoofdstel/bit (kent hij).
Maak je de lijn eenzijdig of aan beide zijden vast in het begin? Zet je een 15 x 15 cirkel af voor aanleuning? Kleiner/groter?
Wanneer start je met bijzetten als alles voorspoedig gaat, na een maand of 2?

Graag jullie advies uit eigen ervaring!

Dank je, Karin :D

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Starten met longeren
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 7:36 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Longeer je aan een lijn of in een afgezette circel zonder dat je 'm vast hebt?
Ik ben zelf nogal terug houdend met het longeren van zo een jong paard , zeker met de frequentie die je beschrijft. Het is namelijk best zwaar voor pezen, gewrichten etc. Merens of geen Merens, dat maakt niet uit.
Ik vind het persoonlijk veel en zwaar werk voor zo een jong dier.
Laat m nog even "kind" zijn.......

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Starten met longeren
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2008 8:31 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ikzelf longeer Quinoa nu pas echt (hij is 4 jaar) terwijl ik 'm al een jaar rijdt. Dit is voornamelijk om z'n rechter galop sterker te maken, omdat hij die buiging nog niet zo goed kan/wil.

Heb het voorheen natuurlijk wel is gedaan, maar hij snapte het niet en vond het niets aan. Het was psychisch (en misschien ook lichamelijk) te zwaar voor 'm, daarom heb ik het niet verder gedaan en ben ik er simpelweg mee gestopt. Ook is het erg moeilijk voor zo'n jong paard om "kleine" rondjes te lopen, op zich zijn lange rechte einden veel beter en gemakkelijker voor je paard.

Wat dat betreft vind ik de dubbele lange lijnen super, zeker voor longeren zou ik met dubbele longe longeren, maar in "menpositie" door de bak of buiten wandelen gaat helemaal super en is veel gemakkelijker voor je paardje, op deze manier kan je 'm ook laten aandraven op je stem, alleen hoeft hij dan geen moeilijke rondjes maar gewoon rechtuit.
Ik merk dat als ik in menpositie wandel ik geen zweep nodig heb, terwijl ik dat met op de longeercirkel lopen wel moet.

Persoonlijk zou ik er ook nog even mee wachten en zeker niet bij gaan zetten met hulpteugels, daar is je paardje echt nog veelste jong voor, echter als je goed kan longeren met dubbele lijnen, heb je geen bijzetteugel nodig. Quinoa loopt linksom keurig aan de teugel en doet z'n buiging steeds beter ;)

Maar goed, het ene paard is het ander niet, ik spreek voornamelijk uit m'n eigen ervaring ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Starten met longeren
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 1:35 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 16, 2006 9:06 am
Berichten: 144
Woonplaats: kruisland
wij deden jonge paarden pas gaan longeren vlak voor ze ingereden werden. en dan meestal maar 1 keer per week en niet te lang. om ze van degene die de longeerlijn vast had weg te houden en om ze te leren wat de bedoeling was liep er eerst iemand mee op de cirkel die het paardje moets gaan lopen uiteindeljk. wij gebruikte wel een zweep maar meer om aan te wijzen dan te slaan. door de zweep voor me uit te steken berijkte ik dat jonge parden bij me vandaan liepen en op de cirkel bleven. en hoe hoger ik de zweep hield hoe harder ze liepen wat tot gevolg had dat ik naast stem ook mn armen gebruikte om ze van stap naar draf en omgekeert te krijgen. eigenlijk was de zweep echt een verleng stuk van mn arm. en uiteindleijk lukte het vaak als het het goed snaprte om zonder zweep dezelfde reacties te krijgen als ik mn arm omhoog deed of omlaag. en mn arm naar voren betekende dat ze van me weg moetsen lopen en mn arm naast mn lichaam terug brengen dat ze moesten komen.

maar zoals al eerder gezegt zou ik idd niet gaan bijzetten bij zo'n jong dier. heb dat zelf nooit gedaan alleen bijoudere paarden. met 2 longerlijnen krijg je ze ook goed rond gebogen en is ook makleijker vind ik. dan leren ze ook gelijk wat sturen en hoeven is niet steeds rondjes te lopen.

_________________
groetjes chantal en een kopstoot van rocaille


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Starten met longeren
BerichtGeplaatst: za okt 04, 2008 11:29 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 17, 2003 2:55 pm
Berichten: 564
Woonplaats: Zoetermeer
De 2,5 jarige fjordenmerrie ( die samen met Sebas in de wei heeft gestaan) wordt nu ook af en toe gelongeerd. Nouja, longeren, het is meer grondwerken. Er wordt vooral geoefend op de commando's. Stap, draf, halt, van je af sturen, na je toe halen. Het is nooit langer dan 10/15 minuten en nog geen eens 1x per week. Ze vindt het wel erg leuk. Ook aan de hand "werken" vind ik altijd erg leuk met jonge beestjes. Wijken voor druk, achteruit en opzij. Maar ook dan het halthouden en weer voorwaarts stappen is goed voor zo. Vooral als je er duidelijk commando's bijgeeft, daar heb je zo aan de longe en onder het zadel veel profijt van. Zelfs met 15 jarige Fleur doe ik dit nog vaak in de bak.

Bijzetten aan de longe zou ik ook nog niet doen, gewoon eerst even los in een longeerring/roundpen/afgezette bak. Dan zou ik de volgende stap, aan het halster aan de lijn, pas nemen als stap en draf lukt op stem. En dan een keer aan het hoofdstel en dan als laatste pas bijzetten. Het longeren is vrij zwaar voor ze, het is op een cirkel en dat is voor de gewrichten best pittig.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het ene paard is inderdaad het andere niet! Succes


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling