[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - Eigenaren van Mérens met de "S" (2006) en de "R" (2005)

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di apr 16, 2024 11:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za nov 01, 2008 11:17 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat de jonge paarden eigenaren allemaal met hun paarden doen op hun nu 2,5/3,5 jarige leeftijd. Of natuurlijk ook van degenen die dat net een jaartje geleden doorlopen hebben :D .

Sebastian is gecastreerd en nu 2,5 jaar, is een lekker jong, gehoorzaam en relaxed.
Hij is wat grijnzerig als het slecht weer is en hij honger heeft.
Hij houdt wel van getut en gefrut, maar als ie t zat is is ie t zat.

Ik hoor van wat Mérens eigenaren dat ze de voorfase voor het beleren onder het zadel wel erg kort houden, omdat ze er snel genoeg van hebben, moeilijk aan de longe vooruit te krijgen zijn en je er redelijk makkelijk op kan, dus dat heeft dan gauw de voorkeur. Ik sta daar zelf anders tegenover....
Ik zou het leuk vinden om met elkaar wat ervaringen uit te wisselen hier op het forum en misschien hebben we tips en trucs voor elkaar.
Zaken als opvoeden, wennen aan dingen, starten met beleren, grondwerken, verandering van karakter als ze wat ouder (wijzer? rustiger? ) worden, groei in het 3de, 4de jaar enz....

Ben benieuwd naar jullie reakties/ervaringen,

gr Karin en Sebastian

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 1:28 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 18, 2008 11:27 am
Berichten: 146
Woonplaats: Nijmegen
Tja, ik heb Rocky niet zelf beleerd, maar hem heb sinds hij ca een maand onder het zadel is.

Hij loopt zeer door aan de longe, maar heeft uitbraak nijgingen als hij er genoeg van heeft. Daarom longeer ik hem alleen in de paddock of longeerd pieke hem, want hij kan hem houden. onder het zadel is hij heel braaf, als in; hij probeert je er niet af te gooien oid. Maar als iets saai is, zul je het weten ook :roll:
Met wennen aan dingen: Tja... gewoon doen, maar niet forceren. Hij is wel heel nuchter, maar ja, nieuwe dingen zijn wel eng natuurlijk. maar even "vragen" en dan gaat hij er overheen/langsheen etc. Maar moet wel zeggen dat we veel grondwerk met ze gedaan hebben en nog steeds doen en de band wordt hierdoor goed...

_________________


Waar kennis ophoud begint het moddergooien


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 5:30 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Beide hengstveulens van Ines heb ik in de opfok gedaan, Sourire en Tyranneau.
Ze staan in Winterswijk op een grote opfokstal tussen KWPN-hengsten van dezelfde leeftijd. Als veulens van rond de 5 maanden hebben we ze daarheen gebracht. En zo'n twee keer per jaar gaan we kijken. Ze zien er heel goed uit - echt Hollands welvaren (en dat voor een Frans ras).

Het enige wat nu met ze gedaan wordt, is bekappen, ontwormen en inenten.
Voor de rest groeien ze op in grote groepen jonge hengsten (Sourire in een groep van ong. 50 hengsten en Tyranneau in een groep van ong. 25/30 hengsten) - 's zomers 24 uur in de wei en 's winters in grote loopstallen met elke dag een paar uur in de paddock. De loopstallen zijn zo groot, dat ze zelfs daarin kunnen draven en galopperen.

Zoals het nu in de planning zit, komen Sourire en Tyranneau beiden in het voorjaar naar huis. Sourire zal dan onder het zadel beleerd worden en Tyranneau komt dan alvast 'als gezelschap' in de wei mee. En dan besluiten we, of we deze twee op de voorkeuring in september 2009 gaan aanbieden. Of gecastreerd en/of verkocht gaan worden.
Dus volgend jaar zullen we wel merken of we in 2006 de juiste beslissing hebben genomen (voor ons gevoel tot nu toe, wel).

De merries blijven zoveel mogelijk bij ons thuis. Sophie, als veulen gekocht in 2006, staat in een groep met 4/5 merries en een ruin. En nu de veulens nog niet afgespeend zijn, even alleen met een Welsh Cob ruin = haar maatje.
Wij doen met haar nog niet zoveel. Natuurlijk wel dagelijks aandacht. En ook hier enten, ontwormen en regelmatig bekappen.
Ik heb bij haar ook niet echt het gevoel dat ze al aan het 'werk' toe is. Al is ze het afgelopen halfjaar wel meer volwassen qua uiterlijk geworden.
Sophie heeft sinds een paar maanden flinke bulten onder haar kaken en ook bovenop haar neus zie je dat het gevuld is = de nieuwe kiezen komen eraan. Ook dat is voor ons een reden om haar nog wat met rust te laten.

Ons merrieveulen van dit jaar, Une Page, moet nog afgespeend worden en zal ook hier in de groep opgroeien.
Onze kleine Hippix - palomino Welsh A hengstveulen - hebben we ook nog en eigenlijk is het de bedoeling dat hij weg gaat/moet. Maar als dat niet gebeurt, dan gaat hij komende winter samen met Une Page, Hawaii - zijn zwangere halfzus en Ragebol - een zwarte shet waar de eierstokken van zoek zijn, op de wei. Vooral met Ragebol heeft hij dolle pret en zij moet het regelmatig ontgelden als Hippix vindt dat het speeluurtje is aangebroken. Dat is allemaal niet zo erg, want Ragebol mag wel wat meer beweging hebben.
En als hij vroeg geslachtsrijp zou zijn, kan Hippix in dit groepje geen 'kwaad' aanrichten. En zien we in het voorjaar wel, wat er met hem gaat gebeuren.

Iedereen succes verder met het jonge grut.

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 9:02 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Ik doe veel met Sauvage maar beperk dit tot een keer per week. Er is altijd wel iets om te doen, wandelen of ze gaat als handpaard mee, hoeven bekappen, grondwerk een half uurtje, trailerladen, ik verzin steeds iets anders.
Ik ben ongeveer een half uurtje per week met haar bezig en ze is heel erg graag bij me. Als ik mest sta te scheppen in de wei komt ze bij me staan. Hugo, mijn man was vandaag aan het klussen in de wei. Hij stond op een ladder om dakplaten te bevestigen boven de hooibak zodat het hooi niet nat wordt als het regent.
Sauvage begon zich te schuren aan de ladder waar Hugo bovenop stond.
Hij liet daarom een dakplaat op de grond vallen aan de andere kant van de ladder maar Sauvage stapte geen centimeter opzij, ze schrok dus echt niet. Ze is wat dat betreft erg braaf maar soms wat te brutaal. Ik moet haar soms uit mijn eigen ruimte zetten.
Als Sauvage drie jaar is ga ik beginnen met longeren. Ik heb me ingeschreven voor een cursus en krijg straks ook les in het longeren. Vervolgens wil ik eerst mijn dochter op haar zetten terwijl ik longeer. Hierna wil ik buiten gaan wandelen met mijn dochter op haar rug en uiteindelijk, als ze 4 jaar is ga ik zelf op haar rijden.
Mijn bedoeling is om met longeren, zowel 1 lijn als dubbele lijnen al veel aan te leren.
Zo af en toen hangt mijn dochter op haar rug, enkele seconden en Sauvage laat dit allemaal toe. Ze heeft graag alle aandacht en dus mogen we eigenlijk alles met haar doen.
Ik merk nu wel verandering bij haar als ze een ander paard ziet. Ze gaat opeens erg verzameld lopen, maakt zich groot en staat te snuiven als een hengst. Dan is ze wel erg mooi om te zien :D

Normaliter maakte zij zich ook wel groot als ze een ander paard zag maar gisteren was ze wel heel erg aan het imponeren.
Vandaag zijn we gaan wandelen en nu was ze weer een stuk rustiger als er ruiters langs kwamen gereden.
Als ze iets niet vertrouwd moet ze even kijken wat er aan de hand is. Vooral koeien in de wei vindt ze nog altijd erg raar. Als ik haar even de tijd geef om haar goed te laten kijken is het goed en loopt ze weer lekker verder.
Ik vind het heerlijk om haar zelf op te leiden en ik kan haar een beetje "kneden" zoals ik het graag wil hebben. Dat vind ik het grote voordeel van zelf paarden opleiden van jongs af aan.

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 10:46 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Wat leuk dat jullie zo uitgebreid reageren :D !
Ik wil volgend jaar rustig aan met Sebastian beginnen. Was het eerst eerder van plan, maar gun hem z'n plezier met zijn 3en hier op de wei zonder dat er nog vanalles moet. Ik zou al wel met hem langs de weg kunnen wandelen, maar ben daar wel huiverig voor. Als ie 'm peerd als hij schrikt, dan sta ik mooi te kijken met alle evt gevolgen van dien. Zijn jullie zomaar langs de straat gaan lopen? Gaat dat makkelijker als hij ouder is?
Ik denk dat ik in het voorjaar met hem aan de gang ga qua longeren. Stap en draaf nu naast/met hem in de bak. Dat doet hij keurig, maar wel wat met de oren naar achteren. Volgens mij is hij nog niet zo dol op al die inspanning..., maar het is wel vast handig om hem wat commando's te leren die je straks aan de longe ook gebruikt en ik merk aan hem dat hij dat wel oppikt.
Ik heb Sebas nu een jaar en geniet ook enorm van het samen met hem telkens een stapje verder te komen en de klik die hebben we zeker. Zogauw ik de bak inloop, komt hij direct en altijd bij je als je aan het rommelen bent. Dat is volgens mij een goed teken.
Het is ook mooi om te zien hoe hecht hij met de twee anderen is, Sproet en haar veulen Parel (kleine Welshjes), en hoe ze een bepaalde rangorde hebben onderling. Sebastian zit mooi in het midden.
Laat ie dit jaar nog maar lekker doorgroeien en dan zien we in het voorjaar of hij er al aan toe is!
Ik zou het wel heel leuk vinden om jullie "beleren' verhalen verder te volgen!
Vast bedankt! :D

gr Karin

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 1:39 am 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Als je niet alleen met hem wil of durft te wandelen op de weg, kan je toch je 2 Welsh-jes meenemen? Volgens mij gaan jonge paarden er dan niet zo snel vandoor. Als ze iets eng vinden, dan zoeken ze vaak steun bij hun maatjes - zeker als die dan rustig blijven. Een nadeel, je moet dan met meerderen zijn (wel gezellig).
Tenminste zo zou ik het doen. Ik ben ook niet zo'n held op de weg. Je hebt dan geen controle op de omgeving (hier grote tractoren, gelukkig niet op zondag of van die crossmotoren/brommertjes).
En ik zou ook altijd dan een longeerlijn of van die lange freestyle-touwen gebruiken. Als ze een sprong nemen of even wegschieten, dan kan je ze iets de ruimte geven. Scheelt weer schouderblessures bij jezelf.

Succes met Sebas!! Ik volg jouw verhalen met hem ook met veel belangstelling. Sourire en hij stonden als veulen naast elkaar op de keuring. Sebastian was toen behoorlijk onder de indruk van mijn rakker - Sourire wilde neuscontact, maar Sebas stond alleen maar onderdanig naar hem te happen, zoals veulens/jonge paarden doen. Terwijl Sebas toen naar mensen toe geen doetje was en een echt hengstje.

Zou je het niet leuk vinden om jouw eerste jaar met Sebas in de komende Nouvelles te zetten? Dan lezen alle leden jouw ervaringen - niet iedereen zit namelijk op het forum. Een beetje nazoeken wat je eerder allemaal geschreven hebt.
Laat dit mij maar weten.

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 8:44 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hai Christel,

Dat is denk ik eigenlijk wel een heel leuk idee! :)
Voor wanneer moet ik wat aanleveren?
Leuk dat je Sebas kent! Het is een flinke kerel geworden hoor! en dominant was ie zeker, maar dat gaat nu helemaal prima!

Goed idee om met mama Welsh mee op stap te gaan, dat is de koelheid zelve!
Gaan we een keer op zondag proberen! Woon hier in Maas en Waal, dus even het maiskneuzen :roll: afwachten, maar dat is bijna klaar!

gr Karin :D

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 3:29 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Hoi,

Ik heb Rens nu een week of 3. Hij is een maand geleden gecastreerd en van zijn geboorteadres verhuisd naar een pensionstal hier in de buurt. Tot zijn verhuizing is er nog niets mee gedaan. Ik heb het paard dus erg groen ontvangen. De eerste week heb ik 'm met rust gelaten om te wennen. Inmiddels zijn we nu gestart met grondwerk en communicatie. Bij mij houdt dat vanalles in. Halt houden, stappen, stil staan, voetjes geven, leren borstelen, handdoek in de stal op zijn rug, op zijn hoofd, kruiwagen om uit te mesten in de stal, wandelen in het bos, wandelen over de weg, met een plastic zak klappen en poetsen. Iedere week verzinnen we weer een stapje erbij en herhalen we wat we al gehad hebben. Iedere dag doen we een andere oefening en soms is die oefening niet meer dan in de wei het paard opzoeken, belonen en weer met rust laten. Veel afwisselen anders is meneer het snel beu. Over een weekje of zo is de stapmolen de volgende stap en dan over 2 weken begin ik langzaam met een longeerlesje. Ben nu weer nieuwe dingen aan het verzinnen. Pionnen in de bak, over een zeil lopen, paraplu mee met wandelen enz. Mei volgend jaar wordt hij 4 en dan wil ik ;m toch net zadelmak hebben. 1x per 2 weken heb ik en mijn paard een les in grondwerk. Hiermee bouw je duidelijkheid op en een band naast je paard. Indien het paard het aankan wil ik ook starten met werken aan de dubbele lijnen. Als ik volgend jaar maart wil beginnen met zadelmak maken heeft hij al zo veel geleerd, dat het zadel nog maar een afronding is. Dat hoop ik tenminste ;)Wat ik vooral niet doe is het paard te veel betuttelen, poetsen en snoepjes geven. Echt goed poetsen doe ik nu 1x per week, als oefening. Ik leer hem wel overal aangeraakt te worden en zo kan ik ;m ook nakijken op wondjes enz. Maar ik geloof dat je met te veel tutten niet de leider laat zien in het begin die je wilt uitstralen.........

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 4:39 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hoi Natascha,

Rens is dus ruim 3 nu. Leuk om te lezen wat je met hem doet en hebt gedaan. Ik vind het heel herkenbaar. Eigenlijk doe ik met Sebas nu hetzelfde behalve de straat/bos op/in. Dat komt de komende tijd. Sebas is natuurlijk nogwel een jaar jonger dan Rens. Oefenen met grote ballen, vlaggetjes pionnen en zeil vind hij allemaal prima. Hij heeft als paar maanden oud veulen bij Daisy ook al een soort schriktraining gedaan.
Wat voor oefeningen doen jullie verder met grondwerken, ook wijken voor druk ed?
Ga je Rens zelf inrijden?

gr Karin :D

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 5:31 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Voor het plaatsen van stukjes en foto's in de nieuwe Nouvelles - zie topic Nouvelles op dit forum.

Want dit geldt natuurlijk niet alleen voor jou, Karin - maar voor alle leden die het leuk vinden om hun ervaringen met de lezers van de Nouvelles te delen.

Succes met het schrijven.

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 2:53 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Hoi Karin,

Heb pas 1 les gehad en eind volgende week les 2. Nu is het vooral halt houden en stappen aan de lange lijn. En nu ook langzaam aan de lange lijn richting met je lichaam proberen te geven. De bedoeling is dat ik strakjes kan longeren zonder de hulp/ steun van een longeercirkel en dus ook stukjes rechtuit kan longeren. Verder ben ik nu aan het "poetsen" met een zweep en volgende week met een lange zweep. Dit om het paard te laten wennen aan de zweep. Hij was er in het begin wat bang van en om de zweep goed te kunnen gebruiken als aanwijsstok moet ik ;m helemaal laten wennen aan de zweep. Ook doen we oefeningen met wijken voor druk. Achterwaarts en om zijn de beginnende oefeningen en straks is het ook zijwaarts. Nu doen we dat met druk, strakjes mischien met alleen een commando of een gebaar. Als ik nu naar zijn borst wijs en het commando geef, gaat hij al achterwaarts... dus de druk heb ik daar al niet echt meer nodig. Het geheel sluiten we vaak af met een wandeling aan de lange lijn door het bos. In het weekend gaat mijn man mee en dan loop ik voor of achter Rens met een plastic zak die van tijd tot tijd een hoop kabaal maakt. En zo verzinnen we steeds nieuwe kleine stapjes.
Volgende week wil ik proberen om ;m in de stapmolen te laten lopen. Ze komen met het natte weer nml. steeds minder buiten (helaas, helaas, de pensionhoudster wil de wei wat sparen en Rens staat dus vaak op stal) en dan krijgt hij in de stapmolen toch wat beweging. Hopelijk pakt hij dit goed op, want half december zijn we 3,5 week met vakantie en dan ligt alles zo'n beetje stil. Het zou fijn zijn als hij dan toch in de stapmolen kan. Verder haal ik veel info uit de boeken van Emile Voest en de oefeningen van Parelli.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling