[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - pensionstalling

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu wo apr 17, 2024 12:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: pensionstalling
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 10:49 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hallo allemaal,

Quinoa en Jerez lopen in april 3 jaar achter ons huis. We hebben daar een ruimte van 70 m bij 20 m. Het idee was om weidegang te vinden, maar dat is totop heden niet gelukt. Kortom de paarden lopen in de bak en krijgen min of meer onbeperkt hooi.
Wij vinden dit geen optie meer, het is voor de paarden te klein en het huis in voor ons te groot.

Kortom we gaan verhuizen en zoeken voor Quinoa en Jerez een pensionstalling, Jerez is inmiddels verkocht aan degene die hem altijd rijdt (ikzelf rij nooit meer op hem) maar we willen ze wel graag samen in pension hebben.
Nu is niet de vraag "wie weet een goede pensionstalling" maar hebben jullie tips waar je op moet letten e.d. Aangezien veel paarden in een pension staan vraag ik de ervaringsdeskundigen ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 12:03 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Poeh, waar moet je op letten... dat ligt helemaal aan je eigen eisen. Stel allereerst voor jezelf een 'eisenpakket' samen, op volgorde van belangrijkheid. En ga dan gewoon stallen af en ga turven... Welke eisen voldoen ze aan en welke niet en hoeveel concessies wil je doen. Want één ding is zeker: als je gewend bent alles zelf te doen en ze bij huis te hebben, zul je bij ELKE pensionstal concessies moeten doen (da's tenminste mijn ervaring, je kunt het gewoon nooit zo doen als je zelf het lieft zou willen. Lukt het je een stal te vinden waar dat wel kan.. zuinig op zijn! Mij is het nog niet gelukt).

Je schrijft dat je ze in pension zet wegens eigen gebrek aan ruimte, dus je zoektocht begint al met een stal waar ze ruim voldoende grond hebben om paarden buiten te zetten. Dan moet je gaan kijken hoe láng de paarden buiten staan. Meeste pensionstallen hebben nl. niet voldoende ruimte om álle paarden de héle dag buiten te zetten. Dat betekent dat je paard waarschijnlijk maar een deel van de dag buiten staat. Hoe lang is dat en is jou dat lang genoeg? En mogen ze 's winters ook naar buiten (veel stallen zijn dusdanig zuinig op hun weides dat dat 'swinters dan niet kan. Wat is dan het alternatief? Paddock, bak, stapmolen, niks? En vind jij dat een acceptabel alternatief. Het 'winterseizoen' duurt wat weilanden betreft namelijk wél 5 of 6 maanden per jaar (weideseizoen van April t/m September, of Oktober als je geluk hebt).
Dan, hoe vaak krijgen ze te eten... Ikzelf kán nu even helaas niet anders dan maar 3 voerbeurten maar éigenlijk vind ik dat te weinig. Toen ik m'n paard thuis had kregen ze 4 á 5 voerbeurten. Daar stond ze trouwens ook in een paddock, die was 25 bij 25 en daar stond ze samen met een shet de hele dag in. Ik zie ze persoonlijk liever de hele dag buiten in alleen een buitenbak dan maar 3 á 4 uurtjes per dag op een wei van een halve hectare en verder op stal. Dat is nl. wat de meeste pensions bieden. Maar goed, er zijn ook stallen waar maar 2 keer gevoerd wordt. Vind ik persoonlijk onacceptabel.
Dan, wát wordt er gevoerd en hóe. Wordt er naar individuen gekeken of krijgt alles standaard "1 schep onderhoudsbrok", mag je zelf de hoeveelheid bepalen, is het mogelijk eigen voer te voeren en zo ja, wordt dat dan in prijs in mindering gebracht (vaak niet).
Hoe en hoe vaak wordt er uitgemest, waar staan de paarden op en is een andere bedding eventueel mogelijk (als alles op stro staat maar jouw paard eet dat te veel of is allergisch voor stro, mag hij dan op wat anders... mag nl. niet overal). Is het mogelijk zelf te mesten en zo ja, wordt dat in prijs in mindering gebracht?
De bak.. wie maken daar naast de pensiongasten nog meer gebruik van? Worden er lessen gegeven waardoor de bak vaak bezet is zodat'ie in de vrije uurtjes ook vaak te druk is, mag je eigen instructie laten komen (mag lang niet overal)?
Je schrijft dat je dagtochten wilt gaan maken... Uitrijmogelijkheden zijn dan wel belangrijk lijkt me, dus is daar ook gelegenheid voor of moet je dan voornl. langs de weg (is dat acceptabel voor je en kan dat daar veilig genoeg)?
Hoe wordt er omgegaan met ontwormen, alles tegelijk of ieder voor zich.. wordt daar op gelet? (jij kunt je paard fijn goed ontwormen, maar als je buurman d'r niks aan doet kost het jou alleen maar meer geld om je paard worm'vrij' te houden). Zelfde geldt voor enten...
Hoe zit het met je spullen, kunnen die achter slot en grendel, eigen zadelkast of gemeenschappelijke zadelruimte?

goed, en dan vind je een stal waar de faciliteiten en zorg in jouw ogen acceptabel zijn, dán moet je nog gaan 'voelen' hoe de sfeer is... Kan ik me hier thuis voelen. Want niet alleen jouw paard moet er leven... jij brengt er ook een groot deel van je vrije tijd door. Staan er mensen waarbij jij je op je gemak/prettig voelt of op z'n minst mee overweg kunt. Want sfeer op stal is heel belangrijk.. als jij als vrijetijdsruiter op een fanatieke dressuurstal komt te staan, dan is de kans groot dat je je daar op den duur niet thuis zult voelen.
Dan kán het zelfs zo zijn dat een andere stal, die éigenlijk mínder aan je eisen voldoet maar qua sfeer wél heel prettig voelt (en meestal voel je dat gelijk wel als je er binnen komt en/of door de stallen loopt), de stal van jouw keus wordt.
Dus uiteindelijk zijn al die eisen die je vantevoren opstelt nog heel relatief ook. Maar hou vast aan je top 3 aan eisen (of top 5, naar gelang hoe belangrijk je dat ook nog vind) en doe geen concessies aan je belangrijkste eisen, dat gaat je nl. uiteindelijk opbreken.

Succes! Ik sta noodgedwongen 'in pension' maar heb m'n paarden eerder altijd thuis gehad... ik blijf 'zelfzorg' nog steeds het prettigst vinden, ondanks alle gesleep met voer en hooi en gebondenheid die je dan hebt (want laten we wel wezen, 't is natuurlijk heerlijk dat je ook gewoon een keer thuis kunt blijven als dat zo es uit komt.. of dat je geen oppas hoeft te zoeken als je op vakantie wilt... wat er ook gebeurt, als't goed gaat de zorg voor je paard door, of jij nu ziek bent, geen zin hebt of onverhoopt niet kunt). Ik ben dus nog steeds druk op zoek naar een weitje met afdak of stalletje dicht in de buurt, waar ik 't weer lekker helemaal kan doen zoals ík dat wil...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 9:35 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Belangrijkste in een pension is dat de paarden niet overvoerd worden, want de soberheid van de merens is vaak nog onbekend. Ook dat andere gasten uit goeïgheid niet gaan voeren (hadden wij veel last van met alle gevolgen van dien)Tevens dat merens elke dag buiten komen, zeker als ze dat gewend zijn en die twee dan gewoon bij elkaar.
Wel heb ik als vraag waarom je de buitenbak geen optie meer vindt? ONze paarden staan ook met container in de buitenbak en krijgen hooi + müsli. Als ik kijk naar onze pensionpaarden vind ik dat die van mij het beste staan. Als ik kijk naar weidepaardjes bij ons in straat zie ik dat hun wei net zo'n bagger is als de paddock van onze paarden. Het grasseizoen is gewoon over. Succes met zoeken.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 10:42 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Bedankt voor jullie reacties, heb ik zeker heel veel aan :D

Ik vind deze manier geen optie meer omdat ik vind dat ze toch weidegang o.i.d. moeten hebben. Ook zitten wij op het veen en in de winter wordt 't simpelweg niet meer droog en hebben we in de bak een valhtermonds meertje :?

Ben al bij een stalling geweest, daar liepen ze dag en nacht buiten, onbeperkt hooi, schuilstal............. leek allemaal super. Totdat ik er kwam, ik kan het niet helemaal ergens op baseren maar het gevoel was simpelweg niet goed.

Ik heb nu misschien wat gevonden in Valthe (waar je super goede bossen hebt en uitrijmogelijkheden), mensen hebben een pension stalletje met 6 pension gasten en 4 eigen paardjes (ijslanders). Toen ik merens zei, werd ze meteen enthousiast (ze kende het ras tenminste). Ze komen daar nu dagelijks buiten, of in grasland of in ruime paddocks. Ik ga er volgende week heen om te kijken, ben benieuwd.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 11:19 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Idd Pauline, ik vond dat mijn paard op d'r 25 bij 25 zandpaddock het ook heel wat beter had dan veel pensionpaarden in de omgeving. Zolang de paddock groot genoeg is dat ze een sprintje kunnen trekken als ze daar zin in hebben en je voert ze meerdere keren per dag goed hooi... Ik vind het juist wel lekker dat ik op een zandpaddock precies kan controleren wat ze binnen krijgen. Op gras moet je't altijd maar weer afwachten.. hoeveel voeding zit er in, hoe is't fructaangehalte, moet ik op gaan passen... De nederlandse weides zijn lang niet altijd geschikt om je paard maar zo onbeperkt op te zetten vind ik.
Ik wilde dat ik nu een buitenbak voor Ben had. Zoals hij nu staat is echt vér beneden mijn peil, helaas heb ik gewoon echt even geen andere optie. Zoek hard maar d'r is hier niet zoveel betaalbaars wat dan ook nog geschikt is voor een paard wat nog niet in de hand is. Maar d'r moet snel wat veranderen want zoals het nu is waar hij staat (minipaddock met alleen maar kogeldiepe drek waar de mest niet meer uit te scheppen valt... 't wordt één dikke 'drijfmestdrap' zo... Beetje modder vind ik echt niet erg maar ze moeten wel droog kunnen staan).

Precies wat ik dus bedoelde Marjolein... iets kan er op papier heel goed uit zien maar toch voelt het dan niet goed. Waar je nu gaat kijken klinkt ook goed. Kleinschalig vind ik zelf een pré, hoe groter de stal, hoe minder er vaak mogelijk is. Op een kleinschalig stalletje of privé stal is meestal wel ruime voor individuele wensen en eigen inbreng. Hoop voor je dat 't wat wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: wo dec 10, 2008 6:11 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 10:18 pm
Berichten: 362
Woonplaats: almere
je moet natuurlijk ook je zelf denken, ook een stal vinden waar jij je dus prettig bij voelt ;) waar je jezelf kunt zijn en waar niemand op je neer kijkt.
en uiteraard waar je paarden zich ook goed voelen en goed bij staan ;)

_________________
B+13, L1+10, L2+10 januari M1 !!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: do dec 11, 2008 9:34 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Hoi Marjolein,

Wat Francis aangaf in haar eerste reactie is so Right. Daarin heeft zo goed als alles samengevat. Vraag goed door is inmiddels mijn eerste ervaring. Vooral in de dingen die je belangrijk vind. Ik had mijn pensionstal gekozen omdat ie tegen het bos aan ligt en vooral omdat er dagelijks weidegang in het contract stond. Inmiddesl is dat dagelijks in oktober als naar een halve dag gegaan, half oktober na om de dag een halve dag en sinds eind oktober staat ie nog maar 2 uur per dag met z'n 3en in een kleine paddock. Verder wordt er 2x per dag wat brok en kuil gevoerd, en vooral die kuil zit me ook niet lekker. Te weinig buiten, geen wei en kuil. Funest voor een Merens. Inmiddels zijn ze aan het uitbreiden met de stallen (van 30 naar 40) en is er van 1 wei een springwei gemaakt. Dat houdt in dat het volgend jaar nog minder wei per paard is......Ik ga in het voorjaar op pad voor iets anders. Heb nu mijn belangrijkste wensen (weidegang of buiten zijn en een buitenbak) op een lijstje gezet en weet nu ook een klein beetje wat ik kan verwachten op een pensionstalling. Goed doorvragen als je weidegang belangrijk vind, wat er gebeurt in de winter en bij slecht weer!! En idd wat voeren ze en mag/kan je dat veranderen. Dat houdt dus in dat ik ga inleveren op alle andere dingen die ik daar heb... zoals een binnenbak (die toch altijd vol is), een buitenbak (waar ik toch niet met lange lijnen in mag), een longeercircel (die toch altijd een zwembad is). Maar ik vind de basis voor mijn paardje belangrijker heb ik gemerkt. Succes. ;)

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: do dec 11, 2008 4:24 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Ja hoor, de basis voor je paard blijkt ALTIJD belangrijker (uh.. als't goed is tenminste, anders kun je beter gaan squashen ofzo).
Daarom doe ik het zo graag zelf allemaal. Weitje huren met stalletje d'r bij en zelf voor alles zorgen. Je sjouwt je het leplazerus, gesleep met hooi, zaagsel, mest. Door weer en wind er door, veel gedoe... Maar je paard staat goed, krijgt de verzorging zoals JIJ dat wilt en dat vind ik erg belangrijk.

Zelfs al denk je het goed uitgezocht te hebben, dan nog blijkt de praktijk vaak anders. Let op als er nog dingen gerealiseerd moeten worden.. dat kan wel es langer duren dan vooraf gezegd wordt.
Bij mij nu bijv... De stallen duurde eerst al een tijdje. DAt was geen probleem, Ben mocht zo lang op de wei. Ik kon daar wel niks met hem doen, maar ach.. hij moest nog wat bijkomen enzo.. geen probleem.
Nu staat'ie op z'n paddock (nou ja.. alleen z'n stal en stoeppie dus) en kan ik nog niks omdat we verzuipen in de drek. Ik ga niet oefenen met pakken in de paddock als ik bij de eerste de beste stap m'n laars al kwijt ben en bij de volgende stap languit in de drek aan't zwemen ben...
In plaats van alles gelijk góed te maken, zijn stallen en paddocks snel in elkaar gezet en is alles er om heen nog niet af en kómt het ook voorlopig niet af, omdat ze met zoveel klussen bezig zijn. Alles is nog steeds improviseren en 'schipperen' en ondertussen ben ik bang dat m'n paard rotstraal/whitelinedisease/mok staat te krijgen en krijgt hij ook nauwlijks beweging. Schuur waar onze spullen en hooi konden komen bijv. ligt nog vol zooi. En toch wil ik volgende week baaltjes droog hooi kunnen halen (in plaats van de voordroog die we nu hebben) dus waarschijnlijk komt het er op neer da ik zelf die schuur leeg kan gaan ruimen. Nu ben ik écht niet te beroerd om m'n handen uit de mouwen te steken, ook niet om een stalhouder uit de brand te helpen, maar als ik niet krijg wat afgesproken is, ik ook hun werk moet doen en wél de volle mep moet betalen, dan wordt het me toch een beetje te gortig. Zeker als je stalgenoot het zelfde betaalt maar in plaats van 'zelfzorg' (wat dus de bedoeling was daar) zo'n beetje 'volpension' staat. Ze komt maar een keer of 2 per week en verder wordt het paard gevoerd, stal wordt gewoon niet gedaan (ligt niks in en stront wordt gewoon maar 2 keer per week weg gehaald) en stalhoudster zet em als ze overdag thuis is zelfs af en toe op een knabbelweitje (en da's meer dan Ben heeft, die kan ik door alle drek niet leren gepakt te worden en dús kan Ben niet naar het knabbelweitje). En ik ben dan ook nog zo gek om het hooi elke dag klaar te leggen - voor béide paarden dus - zodat stalhoudster makkelijker kan voeren. Maar als stalgenoot een keer wél komt, dan zal ze dat niet voor mij doen... Ik ben degene die elke dag de boel aanveegt, ik ben degene die elke keer een nieuwe 100kg baal naar binnen kan rollen, ik ben degene die de mest naar achter schept in de 'mestkiepbak'... Maar zij was wel degene die van de kuub zand die er lag, 3/4 in haar paddock had geschept en maar 1/4 voor Ben's paddock had over gelaten. Vandaar dat die van Ben dus ook natter is dan die van haar paard.
Al met al dus ergernis over vanalles en nog wat. Puur omdat ik niet genoeg doorgevraagd heb vantevoren, geen strak omlijnde afspraken gemaakt heb en dingen vanzelfsprekend geworden zijn. En dan sta ik er nog maar pas 3 maanden, stalgenoot nog maar 2...

Bovenstaande dus even ter lering. Maak GOEDE afspraken, óók eventueel met stalgenoten als je dingen samen doet, neem niet aan dat het wel goed gaat want er is altijd wel iemand die zich er makkelijk van af maakt.
Zegt de eigenaar dingen toe die jij gevraagd hebt, zet dat dan even op papier of zet er in ieder geval een termijn op, waarop je'm kunt aanspreken als het niet gebeurt.. dus niet -om maar een voorbeeld te noemen - 'we gaan binnenkort nog even een hooiruif ophangen' maar 'voor 't eind van de week hangt het hooiruif er'.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 1:22 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Bedankt voor al jullie tips en ervaringen.

Ik heb (zoals ik er nu over denk) een super pension stalling gevonden. Ze hebben er 6 stallen van 3,5 bij 4, elke dag weidegang en anders een paddock met schuilstal.

Vanaf 3 januari gaat quinoa daarheen.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 2:05 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Fijn dat je iets geschikts gevonden heb. Klinkt ook wel erg goed.. maar 6 stalletjes dus lekker kleinschalig, schuilstal bij de paddock... ideaal.

Ik ben inmiddels ook fanatiek zoekende en ga vanmiddag bij een nieuw te starten pensionstal in Stroe kijken.
Ben het door vanalles en nog wat zat waar ik nu sta, 't is gewoon niet zoals ze beloofd hadden en werkt op deze manier niet. 't Is me ook te ver weg voor zelfzorg, de dagen dat ik werk kan ik m'n kind pas tegen 8 uur eten geven. GA ik zelf eerst eten breken de paarden de boel af omdat ze al sinds 's ochtends niks gehad hebben en dat vind ik ook niet goed.. vind het al niks dat ze overdag niks krijgen...
Dus toch maar weer op zoek naar iets anders... In Stroe begint nu iemand met een kleinschalig iets waar Ben weer volop de ruimte zou kunnen krijgen. Wordt voor mij wel weer lastiger met oefenen maar dat moet dan maar. Ik wil dat Ben gewoon goed staat en z'n energie kwijt kan.. nu kan' ie nog niet eens een rondje draven en is 'buiten staan' ook echt buiten STAAN. Daarnaast bespaar ik me alleen al een dikke tank benzine per maand omdat die stal veel dichterbij is... ook niet onbelangrijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 10:52 am 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: za mei 28, 2005 7:33 pm
Berichten: 75
Hallo,

Ik vind dat een stal bij je moet passen. Wij hebben onze paarden aan huis. Dat is perfect. Lordi heeft ook twee jaar op een grote manege gestaan. Hij heeft het daar werkelijk prima gehad. Er zat geen weidegang bij, er werd kuil gevoerd enz. Hij functioneerde prima. Het heeft ook heel veel te maken met de leiding van een stal. Groot of klein maakt dan niet uit. Als je maar afspraken kunt maken en als ze die maar nakomen. Verder zijn wij eigenaren soms ook niet makkelijk. We willen het beste voor ons paard. Samen met al die andere eigenaren.

Groetjes Hester

_________________
Lordi d'en Garcie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 2:00 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Wij hebben ook ruim 3 jaar op een manege gestaan en hadden het er ook erg naar ons zin en nirvana ook, maar nu ik heb van het begin af aan al problemen gehad met weide grond. Dat was er ook niet. Alleen zomers kon je een stukje huren voor een godsvermogen en dan mocht hij daar dan in staan. Behalve als het regende of als het te warm was. :evil: Nou dan hou je weinig over in nederland.
Omdat ze zo weinig stukjes grond hadden, moesten we ze ook nog gaan delen en dat was voor mij onder andere het grootste probleem geworden. De paarden mochten niet bij elkaar want ze zouden elkaar kunnen bezeren, dus mocht je paard nog maar een dag deel naar buiten. Ook werdt er met 2 maten gemeten omdat sommige wel een weitje voor hun alleen hadden.
Dit jaar hadden wij het weitje met zijn 3tjes gedeeld en ik ben toen gaan kijken naar andere stalling.

Per 1 augustus zijn we dan ook verhuisd. Nu worden ze zomers, smorgens vroeg al buiten gezet en blijven ze de hele dag buiten met 1 of meerdere andere paarden. Je kan er zelfs voor kiezen om in maanden april t/m oktober weide grond alleen te nemen, dus zonder stal. In de winter hebben ze paddocks waar je je paard een paar uur buiten kunt zetten of laten zetten zonder dat je er bij hoeft te blijven.

ik merk aan nirvana dat hij het hier erg naar zijn zin heeft, hij was soms best heftig en nu is hij veel rustiger geworden op af en toe en bui na dan hihi.

Dus ik weet wat je doormaakt met het zoeken naar een stal die voor jezelf en voor je paard goed is.

Hoop voor je dat quinootje en jezelf het er erg naar jullie zin krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 2:12 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 11:59 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Oooh heerlijk zeg!!! Ik kom een keertje naar je toe en gaan we samen een ritje maken.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: pensionstalling
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 10:01 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Helemaal goed nancy, gaan we zeker doen :D

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling