MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 11:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: do feb 05, 2009 7:48 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Gisteren was ik bij iemand die vertelde dat hij ooit voor 200 gulden een fries paard van de slager had gekocht en met de merrie gefokt had. Ziedaar het inderdaad prachtige resultaat. Want ze konden toch niets met het paard want Friese paarden hebben zwart vlees en dat verkoopt niet (nog donkerder als rookvlees op het zwarte af). Dus ik vroeg gelijk of een merens ook zwart vlees heeft. Niet dat ik mijn paarden ooit wil laten slachten (integendeel) maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Dat wist hij niet en we moesten alletwee lachen omdat we het wel een interessante vraag vinden. Weet iemand of het praatje van zwart vlees klopt en hoe dat dan bij merens zit? :?

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: do feb 05, 2009 8:13 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Ik heb enkel gehoord dat robuustere rassen (koudbloeden) idd minder mooi vlees hebben, en dat ze dit vlees gebruiken voor frikandellen en dergelijke

Ik ben benieuwd of hier iemand meer van weet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 12:43 am 
Offline
Stamboekkantoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2004 10:50 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Brummen
Vanavond net gehoord (bij omroep Max) dat Beckers sinds 12 jaar geen paardenvlees meer in de frikandellen doet..
Toch eens even de verpakking erop nakijken.

De frikandel bestaat 50 jaar, daarom hadden ze de verkoopleider uitgenodigd.
Wat er wel allemaal in gaat....? nou dat wil je ook niet weten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 12:58 am 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Ik weet wel dat mora paardenvlees bevat, staat ook op de verpakking. Wat ik ook gehoord heb is dat afgekeurde paarden waaronder ook de merens( die bv. vos kleurig zijn of te veel wit bevatten) naar italie worden gebracht en daar in de salami gaan. brrrrr het idee alleen al. Gelukkig hou ik niet zo van pizza.
Het schijnt ook weer zo te zijn dat als er teveel merens zijn ze ook naar de slager gaan, alleen al om het ras exclusief te houden.

Daarmee is niet je vraag beantwoord of het zwart vlees is.

Heb je misschien al op google iets gevonden hierover?

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 9:31 am 
Offline
Stamboekkantoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2004 10:50 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Brummen
In Frankijk krijgen ze nog subsidie als ze fokken net als hier met schapen, de ooipremie (of is dat nu afgeschaft).
Heel veel gaat ook naar Spanje.
Om het ras exclusief te houden, dat denk ik niet.
Je hebt gewoon boeren/fokkers die fokken (subsidie) en het dan gelijk laten opkopen per kilo.
Ze kijken dan na het spenen of er iets bijzit wat misschien leuk uitgroeit en de rest hup weg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: vr feb 06, 2009 7:19 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
De kleur van het vlees zit puur in de voeding, doorbloeding, ras, leeftijd, textuur.

Zwart-vlees is denk ik een soort van uitdrukking, want dit vlees is absoluut niet zwart!! Het kan inderdaad wel heeel erg donker rood van kleur zijn en dat is per paard en per ras zeer verschillend. Dit heeft voornamelijk met de leefomstandigheden en de voeding te maken en niet zozeer direct met het ras. Het is dus absoluut niet zo dat een zwart paard of wat voor dier dan ook "zwart" vlees produceert.

Denk maar aan de kistkalveren, die heb je in wit, rose en rood vlees. Dit heeft alles met voeding en beweging te maken, bij wit vlees krijgen de kalveren alleen maar melk te drinken, krijgen geen ruwvoer en hebben geen penswerking, simpel gezegd krijgen ze bloedarmoede omdat ze niet de goede bouwstoffen krijgen. Zo heb je dit ook met rose en rood vlees, de een krijgt eigenlijk betere voeding dan de ander en in het geval van de kalfjes, hoe beter ze het hebben gehad, hoe roder het vlees.
Tuurlijk hebben rassen wel invloed op de textuur en soms ook op de kleur van het vlees, maar huidskleur heeft hier geen tot heel weinig invloed op.

Nou zo is het eigenlijk net zoals bij paarden ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2009 8:12 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Ik hoop toch niet dat een Merens die voskleurig is naar de slacht moet vanwege zijn uiterlijk.
Mocht er ooit in Nederland zo'n paard vanwege die reden weg moeten dan zou ik het graag willen weten. Voor mij is een Merens een zwart paard maar bruin in net zo welkom. Mij gaat het voornamelijk om het karakter. Ik zou het heel erg vinden als een paard om die reden geslacht moet worden.
Maar goed, dat was even een reactie op het salami verhaal

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zwart vlees
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2009 4:20 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 25, 2007 10:52 pm
Berichten: 232
Woonplaats: Purmerend
Tjah Corinne, dat gebeurt bij zoveel rassen dat als het niet helemaal aan de rasstandaard voldoet hup naar de slager. Je ziet het met name bij shets en andere minder exclusieve rassen veel. Haflingers, fjorden enz. Ze zijn qua verkoopprijs al niet zo duur, raken ze de jonge beestjes niet kwijt dan is ook vaak het alternatief slager. Opfok is voor handelaren en fokkers gewoon niet rendabel.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling