[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - Wat vinden jullie van koud beslag?

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di apr 16, 2024 11:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 7:38 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Vandaag kreeg ik toch wel een kleine schok. Hercule was weken geleden al beslagen door de nieuwe smid waar door velen zeer veel reclame voor was gemaakt. Hij liep stukken beter en de hoefjes zagen er beter uit, zeker voor zijn doen. Vandaag was Polie aan de beurt en daar ben ik liever nog bij vanwege de jeugdigheid. Het ging fantastisch vond de smid. "Dat klopt" zei ik, "maar wacht maar tot het vuur aan gaat". Toen kwam ik er dus achter dat hij niet alle paarden warm beslaat. Als er orthopedisch beslag nodig is dan doet hij dat wel want meestal zit er dan iets tussen het ijzer en de hoef. Ook als mensen persé warm beslag willen dan doet hij dat, hij heeft het gewoon bij zich. Soms heeft hij het nodig als er erg veel aan het ijzer veranderd moet worden, maar dat is zelden. Maar bij Hercule doet hij het liever niet, want de hoeven van Hercule lijden dan nog meer (Het ventje heeft geen top hoeven en ze groeien dank zij de silicea tabletjes nu stukken beter) en eerlijk is eerlijk , de hoeven van Hercule zien er goed uit en de ijzers zijn er fantastisch onder geslagen. Bij Polie maakt het niet zo veel uit omdat zij zo'n goede sterke hoeven heeft, maar hij zegt als ik koud besla dan heb ik er weliswaar meer werk aan, maar het is niet nodig warm te beslaan en voor de hoeven is het beter. Ik doe het gewoon liever niet, want ik vind koud gewoon beter. Ook Polie staat beter op haar hoefjes die hij nu aan het corrigeren is, in fases, en dat is nodig. Ze gleed heel veel uit en hij heeft me laten zien dat dit komt door hoe ze op de ijzers is gezet door de vorige smid. Na het beslaan zette ze haar hoeven beter onder zich, de stand is nu wat rechter waardoor ze minder de neiging heeft om te glijden. Ik kon dat heel goed zien.
Nu vond ik het toch wat schokkend, heb dit ook gezegd want ik heb altijd begrepen dat warm beslag beter is. Dus ik ben heel benieuwd wat hierover de meningen zijn?

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 7:53 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
Je smid heeft wel gelijk dat bij warm beslag de voet meer te lijden heeft, hou zelf maar eens een heet puntje tegen de top van je nagel, dan kun je zien/voelen wat er met een hoef gebeurd. Een ander nadeel van warm beslag is dat een smid hier door 'slordiger' KAN bekappen omdat de rest wel weggebrand kan worden, ook hier heeft een voet onder te lijden. Wel ben ik zelf van mening dat warm beslag vaak wat vaster zit dan koud, MAAR een goede smid kan beide, warm en koud, een goede smid zal kijken wat de voet aankan, een goede voet kan ie warm doen, een voet wat al minder van kwaliteit is zal beter af zijn met koud beslag. En tja nog liever op blote voeten natuurlijk, maar dat moet dan wel kunnen

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jun 25, 2009 11:06 pm 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Nirvana heeft ook een tijdje met koud beslag gelopen, maar dat was dan niet omdat zijn hoeven niet goed waren, maar hij werdt erg onrustig van de rook en het gesis van het hete ijzer. Toen heeft de hoefsmid met koud beslag gewerkt en dat ging heel goed. Nu loopt hij al 2 jaar zonder ijzers en dat bevalt goed.
Dus ook om niet medische redenen kan koud beslag nuttig zijn.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jun 26, 2009 10:36 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Zie mijn oude topic ove Mitxa z'n losse hoefwanden viewtopic.php?f=4&t=1659

Mitxa heeft tot vorig jaar dus ook altijd warm beslag gehad zijn hoeven brokkelde als gekken met losse hoefwanden tot gevolg. Tot ik een keer met een uitstapje een ijzer verloor die een andere orthopedische hoefsmid er weer onder legde, hij vertelde mij dat die losse hoefwanden en brokkelhoeven wel eens het gevolg kon zijn van het warme beslag. Niet ieder paard zou daar goed tegen kunnen -> hoeven die snel uitdrogen. Ik ben er meer over gaan lezen en was overtuigd dat ik toch echt het koude beslag eens wilde proberen om te kijken of het idd verschil uit maakte.

Ik met mijn eigen hoefsmid overlegd en hij had een hele andere mening. Alhoewel hij toch nog wel zei dat er wel iets over uitdroging in boeken werd beschreven. Nouja ik gevraagd of hij koud wilde beslaan en dat deed hij dus normaal echt nooit en was dus ook echt niet blij met mijn vraag. Na aandringen moest het wel want ik wilde geen warm beslag meer onder Mitxa. Het lukte hem niet, hij gaf het wel eerlijk toe. Ik diezelfde dag een andere hoefsmid gezocht die wel koud wilde beslaan, dat is ons super bevallen. Mitxa zijn hoeven zien er weer super gezond uit!

Ik ben dus echt van mening dat niet ieder paard tegen warm beslag kan! We hebben met koud beslag alleen vorig jaar in het begin 1 keer een ijzer verloren maar nu zitten ze iedere keer 8 weken steenvast eronder.

Mijn hoefsmidje is me nu goud waard :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 27, 2009 5:34 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, ik ben toch wel wat gerustgesteld. Vanochtend dus voor het eerst met de nieuwe ijzers van Polie een buitenrit gemaakt. Opvallend was dat ze helemaal niet gleed ondanks dat ik voelde dat ze vanuit de gewoonte haar achter hoeven schuivend weg wilde zetten. Hiervoor had de smid gewaarschuwd dat dit vanzelf overgaat en zeker als ze nog een keer beslagen is, vanwege de correctie die dan bijna volledig zal zijn. We hebben dus weer eens ouderwets over de weg kunnen stappen en ook voelde ik me safe met oversteken van de wegen. Ik vertrouw het zeker na jullie antwoorden ook.
Groeten.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 11:04 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Jee, dit is nu ook wat. Mitxa heeft sinds een aantal weken echt enorm last van brokkelhoeven ik zoeken in dit forum, blijkt dat hij dat al eerder heeft gehad in 2008 met als gevolg een losse hoefwand. Oeps! Hij werd toen warm beslagen en het zou daaraan liggen nu, ik had meegekregen dat Mitxa alleen koud beslag mag. Maar dat deed ik altijd al ook mijn mijn andere paard. Dus nu ondanks het koude beslag toch enorme brokkelhoeven en Mitxa verliest om de haverklap zijn ijzers. Met gevolg dat er elke keer nieuwe nagels in moeten wat zijn hoeven zwakker maakt (volgens mijn hoefsmid).
Ik heb al biotine in bestelling staan.
Hebben jullie nog tips ??????

Ik begin bijna radeloos ervan te worden.

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 16, 2011 9:13 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
hey,

Toen lag het idd echt aan het warme beslag. Tenminste, met de andere hoefsmid die koud besloeg ging het altijd super!

Is het geen idee om de ijzers eronderuit te halen, zodat de voeten weer wat kunnen groeien en aansterken? In de winter liep hij bij mij altijd ijzerloos en dat ging prima.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 16, 2011 9:47 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik heb geen ervaringen met beslag überhaupt, Quinoa loopt zijn leven lang al op blote voeten :D . Laatst was een bekapper bij mij om mijn werk te controleren en hij had nog nooit zulke dikke hoefwanden gezien ;;) .
Dus misschien in het geval van Mitxa zou ik misschien de ijzers er ook een tijdje onderweg halen zodat de hoef zich kan herstellen.
Je moet er altijd wel bij stil staan dat er gewoon flinke gaten worden gemaakt in de hoef, niet elke hoef is daar altijd even goed tegen bestand en heeft soms een herstel periode nodig.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 11:39 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
@ Lucia bedankt voor je reactie. Mijn hoefsmid wijt het ook een beetje aan het natte, drassige land. Wij hebben kleigrond hier. Gisteren heeft Mitxa toch een nieuw ijzer gekregen achter de smid dacht eerst dat het niet ging maar het is hem toch gelukt. Maar nu vandaag zag ik dat zijn andere hoef achter ook weer heel slecht is precies boven de nagels van het hoefijzer begint zijn hoef horizontaal te scheuren. Ik meteen vanmiddag de smid weer gebeld. Maandag worden nu zijn ijzers eronderuit gehaald. Dit betekent uiteraard wel dat ik niet meer buiten kan rijden met Mitxa.
Ook bij mij heeft Mitxa zonder ijzers gestaan van de winter, dus ja erg vervelend. We wachten af hoe het gaat.
@ Marjolein, wij realisereren (mijn smid zegt ook eigenlijk verzieken wij hoefsmeden de hoeven van paarden door er telkens gaten in te slaan). Hij is er normaal ook absoluut voorstander van om paarden op blote voeten te laten staan. Maar omdat Mitxa's hoeven zacht zijn vond hij het toen beter om er ijzer onder te doen. Maar zoals je misschien hebt gelezen worden nu toch aanstaande maandag zijn ijzers er onderuit gehaald.

Ik las hier ook iets over silicea-tablettjes voor harde hoeven ???
Weet iemand wat het is en of het werkt?

Alvast bedankt groetjes Jeannette

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 20, 2011 12:53 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Waarom zou je niet meer buiten kunnen rijden? Als je dat voorzichtig opbouwt en in de bermen rijdt moet dat volgens mij prima kunnen blootvoets. Natuurlijk zullen zijn hoeven nu wat zwak zijn van de nagelgaten, maar als die er straks zijn uitgegroeid en de rijdt wat meer buiten zouden zijn hoeven normaal gesproken juist alleen maar sterker moeten worden. Heb je zelf een vijltje? Als wij een scheurtje of iets dergelijks zien (bij paarden die op blote voeten staan, nu bij Davina dus) vijlen we gelijk voorzichtig een beetje bij/af zodat het niet verder scheurt/brokkelt (ik ben alleen bang dat je aan die horizontale scheur zelf maar weinig kunt doen ;) ).

Geef Mitxa maar een dikke knuffel van mij :x

A. Vogel tabletjes sta ik om eerlijk te zijn een beetje sceptisch tegenover, nog nooit geprobeerd dus ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 20, 2011 7:52 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Hi Lucia, na verloop van tijd zal ik idd wel weer buiten kunnen rijden. Maar de hoefsmid denkt dat zijn hoeven nu wel eens gevoelig zouden kunnen zijn. Dus duim maar voor me dat hij maandag niet kreupel loopt ;) Een vijltje heb ik "nog" niet maar valt te kopen natuurlijk, wel een idee. In oktober gaan we met een aantal van stal 4 dagen naar Ede op de Veluwe om te rijden. Dus hopelijk zijn Mitxa hoeven dan weer helemaal pico bello. Gelukkig zat zijn ijzer net nog vast, heerlijk gereden en even buiten uitgestapt hahaha. Ik zal Mitxa morgen zeker een knuffel van je geven!

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2011 10:19 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Mitxa staat sinds vandaag weer op blote voeten. Hij liep "nog" niet gevoelig maar dat zou nog kunnen komen.
Maar zijn hoeven zien er in elk geval al beter uit wel gaten van de nagels maar verder is alles netjes bijgewerkt.
Even afwachten hoe Mitxa morgen loopt.

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2011 4:29 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
De vraag over silicea tabletjes kan ik wel beantwoorden . Wij hebben deze twee jaar geleden aan Hercule gegeven en dat werkte zo goed. Zijn hoeven gingen zeer goed groeien dus na paar weken daarmee gestopt. We gaven gewoon de korrels in het eten. Dit op advies van onze smid. Daarna zijn we manenvet (konden we bij een andere smid kopen) op de kootrand gaan doen. Ook dat gaat goed en onlangs zijn we daar weer mee gestopt. Door de korrels zijn de hoeven structureel goed gaan groeien en door het vet wordt te veel droogte voorkomen.
Nu doen we al een hele tijd niets meer op advies van de smid. en het gaat goed. Koud beslag, daarna silicea korrels, daarna niets, toen weer silicea korrels afgewisseld met weken niets, toen manen vet op de kootrand van de hoef en nu weer niets. Al jaren gaat het heel goed met de hoeven van Hercule aangestuurd door de smid. Mijn smid heeft aangeboden dat als de paarden volgend jaar mee gaan naar Frankrijk dat hij hercule wil overdragen aan de franse smid want hij is bang dat deze van achteren van de hoef "nagel" gaat verwijderen. Mijn smid die erg tevreden is over de hoeven van Hercule gaat dus het nuttige (vakantie bij ons op het terrein) als dat goed te plannen is voor hem combineren met het nuttige (overdragen van paard aan smid).
Succes met hoeven van Mixta, en tja als ondergrond lemig is of erg nat dan worden de ijzers als het waren van de hoeven gezogen en dan wordt het moeilijk, dus altijd of veel nat staan is ook weer niet goed voor de hoeven.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 29, 2011 6:55 pm 
Offline
Beheerder Website
Beheerder Website
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 16, 2003 8:38 pm
Berichten: 1777
Woonplaats: Ede

_________________

~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
voor recreatie en endurance artikelen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 11:39 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Mitxa's hoeven zijn nu opeens errrgg aan het brokkelen. Dus het is nu weer uitkijken geblazen. Veel in rijbak en weinig op t harde (deed ik toch nog niet echt, alleen uitstappen).
De silicea tabletjes ga ik in overweging nemen. Waar zijn deze te koop???

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling