MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 4:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sneeuw
BerichtGeplaatst: do jan 14, 2010 9:14 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hallo allemaal,

Ik zie van die mooie foto's in de sneeuw, maar hoe doen jullie dat??
En dan bedoel ik niet de foto's maken, maar met je paard in de sneeuw.

Mijn paardje kan gelukkig wel in de paddock, maar voor de rest doet hij al 4 weken niet veel.
Na 3 stappen in de buitenbak kleven er grote klompen sneeuw/ijs onder zjin hoeven dat ik hem echt moet redden met een hoevenkrabber.
Buiten op het pad is het 1 grote ijsbaan, en voordat ik met Bambi op het ijs sta, ga ik dus maar niet.

Invetten zodat de sneeuw niet blijft plakken helpt niet.
Ja hij staat op ijzers en die kunnen er af, maar ze zitten er net op en zoveel weken sneeuw en ijs heb ik de laatste 15 jaar niet meegemaakt.
Af en toe 1 of 2 dagen hooguit 1 week, maar dit blijft maar doorgaan.
Van mij mag het dus warm water gaan regenen.

Heeft een van jullie een tip om uit te proberen? Zodat ik ook kan gaan genieten van mijn Merens in de sneeuw.
Bedankt alvast voor jullie reactie.

Groetjes van Dees


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: do jan 14, 2010 10:40 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
sneeuwpret met ijzer kan ook hoor! Al zul je daar waarschijnlijk wel even de hulp van je hoefsmid voor nodig hebben.

Wat een beetje helpt is de ijzers goed insmeren met (lauwwarme) vaseline of als dat niet voorhanden is hoefvet, dit voorkomt (tijdelijk) klompen en slippartijen. Een sok over de voet wil ook wel even helpen maar die slijten vrij snel door.

Het enige wat echt werkt als je ijzers hebt is sneeuwbeslag, ijsnagels en stiften (proppen, kalkoenen of hoe ze die dingen overal in nederland ook noemen)
Sneeuwbeslag zorgt er overigens alleen voor dat de sneeuw niet onder de voet gaat klonteren, dit helpt niet voor het glijden aangezien dit niet meer is dan een speciale rubberen ring die in/onder het ijzer gezet wordt.

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 12:05 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik ga ook niet in de sneeuw rijden met quinoa.
De ondergrond is bij ons zo hobbelig dat ik bang ben voor blessures (misschien ben ik wel een zeikerd met mijn paardje hoor ;)).

Laatst reed ik nog een keertje met quinoa over de sneeuw, toen zakte we zo door een stuk ijs heen (wat voorheen een plas was). Gelukkig hebben vrienden van mij een binnenbak dus daar kan ik onbeperkt gebruik van maken, maarja niet iedereen heeft die luxe.

Quinoa heeft geen ijzers en wordt natuurlijk bekapt, bij hem blijft er helemaal geen sneeuw in de hoeven hangen, ik gebruik hier niets voor.

Maar er zijn genoeg die wel gewoon met hun paard door de sneeuw gaan hoor, dus het zou wel moeten kunnen l|:^|

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 10:51 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Mijn paard heeft ook geen ijzers. De sneeuw is dan ook geen enkel probleem, de slechte ondergrond des te meer.
Heel hard, ongelijk en vooral spiegelglad onder de sneeuwlaag, ontdooit en weer opgevroren.
Ook wij zijn dus, helaas, veroordeeld tot de binnenbak.

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: za jan 16, 2010 10:23 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Toevallig heb ik de ijzers van Mitxa een tijdje terug eronderuit laten halen. Doe ik eigenlijk bijna iedere winter. Vandaar dat wij geen problemen hebben.

Ik heb van een vriendin (die opleiding tot hoefsmid doet) gehoord dat zij te tip kreeg bij de hoefsmid waar zij stage loopt om purschuim te spuiten onder de hoef. Af te plakken met plakband met een snee in het midden en wanneer het uitgehard is de restanten weer netjes vlak snijden. Kunnen er iig geen klompen onder de hoef ontstaan. Hoever dit gezond is voor de hoef? Ik denk dat dit eenmalig niet zoveel kwaad kan... Maar zou het ook niet teveel doen.
En dan in de ijzers stiften/kalkoenen draaien tegen het uitglijden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: zo jan 17, 2010 11:37 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Bij ons op stal hebben enkele sneeuwbeslag toegepast. Zo''n rubberen ring. Dat voorkomt dat er sneeuw onder het ijzer blijft zitten, maar voorkomt niet dat je kunt glijden.
Degene die het gedaan hebben hebben hiervoor gekozen zodat hun paard toch de wei op kon zonder dat de sneeuw ging klonten. Voor zover mij bekend waren ze er wel tevreden over.

Toen de eerste sneeuw gevallen was en wij buiten wilden gaan rijden zijn Rens ik na 15 minuten terug naar stal gelopen omdat we te veel uitgleden. Bij de volgende sneeuwperiode zijn we een paar keer buiten gaan rijden en dat ging heel goed. Volgens mij hangt het ook een beetje van het soort sneeuw af. :-/
De grond is wel hard bevroren dus we hebben alleen maar gestapt. Sommige paden waren erg ongelijk, maar als je in het bos bij ons wat andere paden nam was het prima te doen, heel erg mooi, maar berekoud als je in stap erop zit. Rens heeft geen hoefijzers en is de volledige sneeuwperiode gewoon de wei op gegaan. Gelukkig is dat tot nu toe goed gegaan, alhoewel zijn hoeven hier en daar wel wat geleden hebben van al die opgevroren ongelijke grond. Aan de voorkant zijn er toch wat stukjes af hier en daar waar hij ergens tegenaan gelopen is.
Met hoefijzers heb ik nog geen ervaring.
Verder hebben wij idd ook de luxe van de binnebak die we kunnen gebruiken. Nu het aan het dooien is vind ik het buiten wel weer wat gevaarlijker, maar hopelijk is dat over een paar daagjes over.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 11:55 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Onze paarden hebben nu weer nieuw beslag. Nu met gaten erin voor de kalkoenen. Ik heb voor Polie vrij platten kalkoenen met widea puntjes zodat ze kan wennen. Polie is onbekend met kalkoenen. Dan heb ik de midden lange kalkoenen voor op het gras met en zonder widea puntjes en voor de sneeuw heb ik lange kalkoenen voor Hercule en voor Polie pak ik demidden met widea puntjes. Wij gaan dus experimenteren en beginnen a.s donderdag in het natte gladde bos. Omdat Hercule de neiging heeft tot sloffen (beginnende ruiters) krijgt hij niet de kalkoenen met widea puntjes. Polie is diegeen die erg snel kan zijn dus extra veiligheid voor Haar.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 1:21 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
@ pauline: ben je niet bang voor blessures dan als je wel over de straat rijd met deze wideapunten? Om nog maar te zwijgen over de tijd dat ze op de weide staan en liggen?

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 1:30 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Op de wei hebben ze beslag zonder kalkoenen. Ze hebben schroeven die de smid wat groter heeft genomen zodat deze glijden tegen houden in de paddock. Als ze kalkoenen onder de ijzers hebben dan komen ze amper op de weg 200 meter en dan is het al erg veel. We kunnen vrijwel overal in de berm rijden. Voor Polie zou het weinig uitmaken zelfs al gaat ze over de weg want zij heeft kalkoenen die ook de politie gebruikt voor op de weg. Ik heb voor haar de minst hoge gekocht zodat ze kan wennen. De wat hoge kalkoenen worden alleen gebruikt als er echt een pak sneeuw ligt dus dan raken ze niet de weg zelfs als ze over de weg gaan.
Nee ik ben daar dus niet zo bang voor. Wij rijden ook niet zoveel. Maar omdat we de laatste weken helemaal niet kunnen rijden heb ik deze investering gedaan. Ik wil voorkomen dat Hercule net als vorig jaar zo stijf als een plank uit de winter komt. Want hij begint al bij de ouderen te horen en dan roest rust.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2010 6:20 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Zoals beloofd zou ik jullie nog op de hoogte houden van het rijden met kalkoenen. Vandaag hebben we heerlijk in de sneeuw gereden. Maar ik vind het lang duren voordat we vertrekken. Als tip had ik gekregen om een soort schroefjes in de ijzers te draaien die je er uit haalt met een inbus sleuteltje. Dat zou erg veel tijd schelen. Nou ik vind het een heel gedoe. Bij Hercule duurde het heel lang voordat we alle schroefjes er uithalen en bij Poli ging het vlugger want die had ik zelf oppervlakker erin gedraaid. Maar dan nog duurt het erg lang dus hebben we na het rijden de schroefjes om de gaten schoon te houden er niet in gedraaid.
In de winkels weet men eigenlijk niet welke kalkoenen voor welk weer geschikt zijn. Laat ik het zo stellen: de meningen zijn nogal verdeeld. Dus hadden we voor de harde ondergrond kalkoenen met een punt aan de onderkant. Het paard zal dan zelf door de bevroren grond zijn hoef duwen is de redenatie. OK wij braaf gekocht, maar vanochtend bij het erin willen draaien bleek dat daar een aparte sleutel bij hoort :B Balen dus, was niet verteld. Dus toch maar de mindere spitsen kalkoenen gepakt en inderdaad Polie liep als de ondergrond soms hard was teveel op de teentjes. Zij zet als een hertje haar hoefjes neer dus daar zit weinig kracht achter. Hercule is barokker en wat lomper en die had dan ook geen enkele problemen met deze kalkoenen. Die kreeg ze gemakkelijk door de harde ondergrond geduwd. Daar hebben we dus van geleerd.
Maar mensen, wat was het gaaf. Ik heb heerlijk over de akker kunnen galopperen en draven door de bossen. De natuur was een plaatje en ongerept. Na afloop haalden we de kalkoenen er zeer snel uit, dus dat ging goed. Nu maar hopen dat de volgende keer met de spitse kalkoenen we alles snel ingedraaid hebben. In de winkel vertelden ze namelijk dat we de gaten niet zo schoon hoeven te hebben want er zit een aparte schroefdraad in de kalkoenen waardoor je vanzelf het vuil er uit draait. We hebben nu alle soorten kalkoen van platte tot grote van kalkoen met een punt groot tot klein. Een hele investering vind ik het maar ja het is dan ook voor altijd.
Moraal van het verhaal, als je geen ijzers nodig hebt dan rijdt het goed in de bossen op de kale hoef. We kwamen iemand tegen zonder ijzers en dat ging goed. Heb je wel ijzers dan is kalkoenen erin doen een goed alternatief om in de winter lekker door te rijden. Onze paarden vonden het geweldig, met name Hercule was zeer in zijn sas. Polie vond het gewoon leuk. En wij vonden het ook erg fijn.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneeuw
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2010 8:15 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
pauline: wat ik vroegah altijd deed bij kalkoengaten was deze volproppen met vette watten, deze watten kun je vrij snel er weer uit peuteren en dan zijn je gaten altijd schoon en beschadigt het schroefdraad niet.
Als je nl je stiften/kalkoenen iedere keer in 'vuile' gaten draait wordt het schroefdraad "lam" en kukelen je stiften er heel snel weer uit (beter gezegt je kunt ze dan niet meer vastdraaien)

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling