MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 10:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: di nov 30, 2010 9:23 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Ieder jaar heb ik een discussie op de pensionstal.
Mijn Merens is namelijk de enige op stal die geen deken op heeft.
Overdag staat hij met 10 andere paarden in een grote paddock, tussen 16.00 en 17.00 wordt hij binnengehaald en staat 's nachts op stal.
Ze zoeken zelf een plekje uit de wind op langs een windsingel.

Hij heeft een prachtige dikke langharige vacht. Hij glimt tegen je op en heeft geen kale plekken.
Ik poets alleen het zand en de prut eraf en verder niets.
Maar de vraag is heeft hij het koud?
En dan geloof ik niet zo zeer van de temperatuur die onder de o graden is, maar door de harde wind of regen.
En straks natuurlijk weer de combinatie van wind en regen.

Vandaag werd mij toch aangeraden een regendeken o grams te kopen en deze op te leggen.
Dat wil ik best als hij dat lekkerder vind, maar is dat zo?
Gaat zijn vacht dan niet plat liggen en gaat daardoor de isolerende werking achteruit?
Krijgt hij schuurplekken?
Vind hij het 's nachts op stal met zijn dikke vacht en regendeken niet veel te warm en gaat hij staan zweten?

Ik heb geen ervaring met dekens, omdat ik altijd dacht dat hij de temperatuur zelf kon regelen.
Ook met regen en wind, maar omdat iedereen op stal (22 paarden) met dekens bezig is, begin ik nu toch te twijfelen.

Na het rijden staat hij binnen en blijft hij binnen tot hij helemaal opgedroogd en afgekoeld is.
Dan zou ik een zweetdeken op kunnen leggen.

Ik wil graag jullie ervaringen weten?
Bedankt alvast voor de tips.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: wo dec 01, 2010 5:30 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hai Dees,

Je laatste opmerking dat hij op stal staat tot hij helemaal droog is vind ik de belangrijkste in je verhaal. Want daar gaat het dus om in jouw geval waarin je gekozen hebt om geen deken te doen. Een zweetdeken kan hem helpen om het vocht wat eerder af te voeren, zodat je niet te lang hoeft te wachten. Hebben wij jaren gedaan met Hercule die jaren niet geschoren was en geen deken op had. Mijn advies is ga kijken NU met deze harde wind (gevoelstemperatuur - 15 graden) of zijn haren omhoog staan. Als dat namelijk het geval is dan heeft hij het waarschijnlijk koud en zou je een 0 grams regen deken kunnen overwegen. Als hij het gewoon niet koud heeft dan zou ik het niet doen want omdat je niet begonnen bent met een deken heeft hij gewoon een hele dikke vacht. De herhalingkijk test kun je ook doen als het regent en gevoelstemperatuur is laag. Als hij zich goed voelt, zijn haren staan niet echt omhoog en hij rent niet dan is het volgens mij OK en niets aan de hand.
Het deken verhaal is bij KWPn-ers wat anders want die hebben het vaak koud of ze zijn geschoren. Wij hebben met onze twee merens dit jaar gekozen om op tijd dekens op te leggen zodat ze niet al te dik in de haren komen omdat ze altijd buiten staan. Dit omdat wij veel en hard werken met ze en zweten vanwege dikke vacht lastig is en riskant. Neemt niet weg dat Polie vandaag na de les erg zweterig was. Met die gure wind wordt ze vanuit de binnenbak met twee dekens (zweetdeken onder het zadel en inrijdeken over haar kont waar de wind pal op stond de terugweg) naar huis gereden waarna ze ook nog anderhalf uur in de container staat met dikke deken op, bak eten en hooi zodat ze haar kop binnen de container houdt (wind staat op het oosten dus blaast zo de container in). Ondanks dikke dekens gaan ze vanacht voor het eerst deze winter met flink pak hooi in de container met bovendeur zelfs dicht. Daarmee wil ik dus in jouw geval aangeven dat als het heel erg koud is je ook een dag kunt kiezen om hem binnen te laten en hem gewoon alleen te rijden. Een deken kopen is gelijk zo duur en inderdaad heeft ook nadelen voor de nacht (zweten wellicht of zich onplezierig voelen). Hopelijk heb je hier iets aan. Succes ermee.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 9:32 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 07, 2010 2:49 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Krommenie
Ik heb mijn pony´s ook zonder deken staan. Ze lopen overdag met dit weer ongeveer 2 uurtjes buiten en dan doe ik ze savonds met mesten nog buiten. Die van mij hebben het absoluut niet koud, wel zorg ik er altijd voor dat ze buiten genoeg hooi hebben dat ze zich ook "warm" kunnen houden.
Snachts staan ze op stal en is de bovendeur nog maar een kiertje open, de wind staat bij ons nu schuin in de stallen, dus met de bovendeur op een kier open staan ze mooi uit de wind.
Ik ben van mening dat als je paard geen dekens nodig heeft dat je er ook niet aan moet beginnen, zeker nu niet meer, nu ze al een mega vacht hebben ontwikkeld.

Je zou inderdaad kunnen kijken of hij het koud heeft, maar ik denk het niet hoor. Ze zijn gelukkig niet van suiker en kunnen echt wel wat hebben.
Je zou eventueel voor snachts een fleecedeken op kunnen doen als het heel koud is/word.

_________________
Gent & Vival, 2 harige donders..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 1:50 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Ze kunnen prima zonder deken mits ze kunnen schuilen en goed te eten krijgen, ze zijn erop gemaakt (in de Pyreneen is het 's winters nog wel een slag erger dan bij ons).
Maar..... ik denk persoonlijk dat als je vaak en/of redelijk intensief rijdt dat je dan wel goed moet bedenken wat beter is.
Als ze dan wat korter in het haar blijven heb je minder problemen met zweten en vooral nazweten. Ik vind dat ook eerlijker naar het paard toe.
Een deken is een uitgaaf ja, maar je kan beter in 1 keer een goede kopen, dan heb je er langer plezier (volledig uit ervaring helaas).
Je moet dus goed voor jezelf bedenken wat je wil, met dit weer moeten ze echt goed droog zijn voor je ze weer buiten kan zetten.
Als je geen last hebt van alle bovengenoemde problemen lijkt mij dat er geen enkele reden is om hem een deken op te doen!
En iedereen sterkte in de kou, brrrrrrrr.

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 8:07 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hoi Pauline, Gentil en Trienke,
bedankt voor jullie reactie.

Gisteren ben ik niet bij hem geweest ivm hele dag werken en een avonddienst er achteraan.
Maar vandaag ben ik weer geweest en ik was blij te zien dat er een sneeuwdek op zijn hals,rug en kont lag.
Met de isolatie zit het dus wel goed. Onder de sneeuw en de bovenste haren was hij droog.
Hij is vrolijk en zoals altijd gek op eten dus volgens mij heeft hij het niet koud.
Hij stond om 3 uur alweer binnen.

Bij een ander onderwerp/reactie uit 2005 bij verzorging wordt verwezen naar een site van natuurlijk paarden houden en daar staat ook een heel verhaal over de vacht van een paard en of een deken nu wel of niet noodzakelijk is.
Ik hou het voorlopig nog maar even bij niet noodzakelijk. Het kan altijd nog en de beste deken is toch zijn eigen vacht.
Ik rij 3 of 4x per week en dan blijft hij daarna binnen dus dat is ook geen probleem.

Omdat die KWPNers, Friezen en Arabieren zo verwend worden begon ik te twijfelen, maar geen van allen heeft ook zo'n vacht als mijn Merens.
Ik hoop dat het dekenloos nog even blijft lukken, scheelt een boel gedoe.

Ik wens jullie veel warmte en plezier de komende periode.
groetjes Dees


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 8:51 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Merens paarden ontwikkelen een geweldige vacht en kunnen prima zonder deken de hele winter door. Je hebt gelijk wat betreft die isolatie werking van de wintervacht. Mijn Merens staan altijd buiten zonder deken maar hebben wel een schuilstal en krijgen onbeperkt hooi. Ik moet dus rekening houden met mijn rijden en mijn paard niet geheel in het zweet rijden.
Na een rit moet ik toch een zweetdeken opleggen om haar te laten opdrogen want zweten doen ze altijd wel wat, vooral met een dikke vacht. Met de zweetdeken op ga ik wandelen en jij kan je paard dan met zweetdeken op, in de stal zetten. Wanneer mijn paardje weer droog is gaat ze weer zonder deken de wei op.
Zou je paard veel werken kan ik me voorstellen dat je anders te werk gaat (scheren en wel dekens) maar ik pas mijn rijgedrag nu aan op de tijd van het jaar of hou altijd tijd over om haar goed te laten drogen voor ze weer terug de wei op gaat. Het is een keuze die je maakt.
Alle andere rassen die bij mij staan, een Arabier, een New Forrest en een Quarter doen het precies zo en dat gaat prima.

Mocht het nu kouder worden dan -15 dan leggen we de Arabier en Quarter wel een winterdeken op. Deze paarden hebben lang niet zo'n dikke vacht als de Merens.
Toen wij twee jaar geleden( of 3 ik weet het niet precies) een nacht -25 hadden toen liep Chanty nog zonder deken rond. Je merkte niets aan haar. Mijn andere Merens die toch een dunnere vacht heeft heb ik toen wel een deken opgelegd.

Ik denk echt dat een paard dat niet geschoren is en op stal een deken op heeft het te warm krijgt. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn en daarom heb je die discussies.
Toch succes ermee

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2010 12:33 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Je moet inderdaad kijken naar je paard en het werk dat wil doen.
Mijn bibbermuisje staat momenteel onder 500 gram hihi. Maar die heb ik vanaf het begin direct ingepakt omdat ik haar kort in het haar wil houden. Ik hoef dan ook niet te scheren. (ik heb dus een KWPNer). Puur praktisch dus.
Vorig jaar had ik geen gote plannen, ze was toen niet helemaal in orde, toen heb ik haar eerst wat meer vacht laten krijgen en ben de winter op een 300 grams doorgekomen.
We zitten nu volop in training en in de wedstrijden en dan vind ik een dunne vacht prettiger, want ook al zet je ze onder een deken , ze moeten eerst droog zijn voor de regendeken er weer op kan anders blijven ze daar nat onder, wordt weer koud etc etc.
Mijn Merens scheerde ik indertijd wel in de winter.
Doe gewoon waar jij en je paard zich goed bij voelen, en leg evt uit dat je een heel ander soort paard hebt, meer onkunde dan onwil al die discussies denk ik. We komen met z'n allen een beetje van de natuur af te staan...

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: za dec 04, 2010 12:21 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Wel of geen deken? Een keuze met beide voor en nadelen. Om te beginnen met een deken wellicht wat laat, want de dikke vacht is er al. Vorig jaar ben ik zonder deken goed de winter doorgekomen. Ik ben de enige bij ons op stal die geen dekens op zijn paard heeft. En ik maak de meeste kilometers, ik weet het zeker. Vorig jaar heb ik er totaal geen problemen mee gehad maar toen zat ik nog in de opbouw met rijden. Dit jaar merk ik dat ik Rens sneller in het zweet rij en dat hij een ongelooflijke berevacht heeft gekregen. Waarschijnlijk rij ik nu toch een stuk actiever. Maar toch kies ik voor geen deken. Ik sta op een pensionstal en kan dus niet snel even dekens wisselen. Er is trouwens geen enkele deken die Rens fatsoenlijk past. Rens staat in de zomer van 8-8 buiten en soms dag en nacht, net zoals het uitkomt en hij zin heeft. Nu staan ze, mits de wei niet te nat is, van 10 -15 buiten en daarna binnen. Als iedereen overdag binnen blijft ivm sneeuw gaat Rens nog naar buiten. Die staat gewoon zijn tijd uit te staan op stal, dus de pensionhoudster weet dat ze Rens gewoon buiten kan zetten. Die scharrelt de hele dag wat in de wei rond. Ik hou er in de winter wel rekening mee in mijn rijden. In de zomer spuit ik Rens af als hij kletsnat is en zet hem terug in de wei als het lekker weer is. Nu ga ik aan het einde van de dag rijden of 's avonds. Als hij dan zweet, staat hij tenminste binnen, evt. even onder een zweetdeken. Ga ik overdag rijden en rij ik Rens in het zweet, zet ik hem niet terug in de wei, maar eerst binnen om goed op te drogen. Dat doe ik niet zo graag, want om mij een uurtje te plezieren kan hij daarna dus niet naar buiten. Rens heeft dus geen deken, maar ik hou er wel rekening mee met rijden of binnen / buiten zetten na het rijden. Wil ik dat hij terug naar buiten gaat, doen we een rondje bos in stap of doen een keer grondwerk. Ik ben ongeveer 5x per week met mijn paard bezig, dus er wordt best veel mee gedaan. Wij hebben bij ons op stal nog een koudbloed 24/7 buiten in container staan, en die dames hebben hem een deken opgedaan, omdat zij het zelf zo koud hebben...... En hoe meer mensen je naar hun mening vraagt, zoveel krijg je er ook, zeker van paardenmensen. Ik laat me altijd goed informeren als ik het zelf niet meer weet, en trek daarna mijn eigen plan uit alle adviezen. Zet voor jezelf alle voor en nadelen naast elkaar en overweeg wat bij jou en je paard past. Succes.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: za dec 04, 2010 11:24 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hai,

Mijn Sebas is nu 4,5 jaar en zit prachtig in zijn eigen dikke teddyjas. Geen gedoe met dekens, voor deze soort vind ik het tegen-natuurlijk. Maar, ik heb makkelijk praten want hier staan de pony's bij huis en ben ik niet afhankelijk van anderen qua afhalen dekens enz.
Overdag vroeg de wei op en daar eten en dollen en 's avonds de stal op, alleen voor de nacht. Hoeft eigenlijk ook niet eens, maar de anderen gaan graag naar binnen dus hij gaat mee.
Ik rij dan eind van de dag pas met deze kou, alleen even 45 min een zweetdeken op en dan gewoon zonder deken de nacht op stal. Als je een goede zweetdeken hebt zijn ze na 25min droog en warm en ligt het vocht echt flink bovenop de deken. Sebas heeft het echt niet koud.
Hij krijgt trouwens geen onbeperkt hooi hier, gewoon 's ochtends en flinke plak met een halve schep brok/struco en 's avonds een flinke plak en een winterwortel of 6. Ze lopen hier met z'n 4-en bij elkaar en daarom heeft onze warmbloed voor het eerst in 7 jaar (nu half jaar bij ons) ook niet eens een deken op want er wordt veel gedold en gesteigert en ik ben bang dat ze met hun benen in dekensingels zouden blijven hangen. Die warmbloed krijgt dan wel nog extra eten op stal 's avonds, want die heeft duidelijk meer nodig, ook om warm te blijven. Hij kwam laat en slecht in zijn wintervacht, net of zijn lijf dat niet kende door altijd maar onder dekens te lopen. Nu heeft ook hij een stoere vacht en ik kan als ik zo naar hun gedrag kijk buiten, met mijn hand op mijn hart zeggen dat ze het echt niet koud hebben!
Maar goed, ik rij geen wedstrijden, en ik kan me voorstellen dat als je dat wel veel doet, dat het dan anders is en dat dekens dan wel de voorkeur heeft.

gr Karin

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Deken ja of nee??
BerichtGeplaatst: za dec 11, 2010 10:26 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Quinoa staat ook als enige op de stalling zonder deken.
Heb er een paar redenen voor, hij is ten eerste een ontzettende deken sloper en hij krijgt vaak een drukplek op z'n schoft van een deken (dit is ook omdat ik geen dure dekens koop i.v.m. z'n sloop gedrag). Hij doet het prima zonder deken, hij krijgt wel veel hooi om te verbranden en dus warm te blijven.
Na het rijden krijgt hij een zweet deken op maar dat is ook het enige.

Ik heb totaal niet het idee dat hij het koud heeft.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling