MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu vr maart 29, 2024 12:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za maart 14, 2009 4:40 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Ik reageer hierbij op de reactie van Francis en Pauline over het organiseren van bijeenkomsten met leden en eigenaren van Mérens paarden. Ik begrijp jullie verhaal en ideeën absoluut.

Maar ik heb dit al wel eens vaker gezegd:
wij zijn een stamboek, en geen veredelde rijverening of verening voor recreatieruiters (die bestaan allebei al - en dat door het hele land). Het rijden van wedstrijden is in het verleden ontstaan om het ras te promoten en om elkaar te treffen.
En wat bijvoorbeeld de wedstrijden betreft: geprobeerd wordt en dat is ook het doel, dat de wedstrijden financieel quite spelen en dat het stamboek hier geen extra kosten aan heeft. Helaas zijn we hier aan wat officiële regels van de KNHS gebonden, vandaar ook bijvoorbeeld de grote wedstrijd met andere rassen in de zomer.

Het organiseren van evenementen, gezellige dagen, ritten etc. kosten allemaal geld en vaak meer dan we denken.
Als de leden willen dat we landelijk en op regionaal niveau iets gaan organiseren, dan zal dat altijd voor een klein deel van de leden zijn.
Daarom probeert het stamboek nu al de verplichte evenementen centraal te houden en daarvan is de opkomst ook niet altijd wat wij ervan hopen.

Voor het stamboek zijn eigenlijk de belangrijkste taken en doelen:
het organiseren van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering,
het informeren over het ras en het verspreiden van informatie (Nouvelles),
het zorgen voor registratie van raspaarden,
het zorgen voor fokkerij-mogelijkheden en
het organiseren van een jaarlijkse keuring eventueel inclusief een hengstenkeuring.
Dit allemaal onder de vlag van het Ministerie van Landbouw.

Alle andere evenementen en dagen zijn dus extraatjes.
Het zorgen van bovenstaande kost al veel tijd en neemt bij de huidige bestuursleden en stamboeksecretaris al veel tijd in beslag. Dit naast een fulltime baan of eigen bedrijf en de zorg van een eigen paard of meerdere.
Gelukkig heeft het stamboek na herhaaldelijk vragen, er nu weer een paar vrijwilligers erbij en daar zijn we heel blij mee.

In het verleden heeft het stamboek (bestuursleden en vrijwilligers) meerdere malen het initiatief genomen voor het regelen van gezamenlijke standritten, bosritten, ritten met menners en ruiters samen of apart.
Erg leuk en gezellig, maar er is een grote maar. En dat is het vele werk, de aanmeldingen, afzeggingen en het geregel op de dag en weekend zelf. Je kan het eigenlijk al zien aan de vele pagina's die nodig waren om het afgelopen weekend te organiseren.
Nancy heeft het eerder ook al een keer aangegeven - zij heeft vorig jaar geprobeerd een clinic dag te organiseren en dat helaas door het verzetten van de datum en allemaal afzeggingen, geen doorgang heeft mogen vinden.
Wij merken zelf bijvoorbeeld bij de wedstrijden of het organiseren van clinics, dat een heleboel mensen het heel leuk vinden, maar vaak door omstandigheden toch niet meedoen.

Als stamboek voelen wij ons niet geroepen om nog meer te organiseren, maar wij juichen natuurlijk elk initiatief van leden toe (over het hele land verspreid).
Vorige weekend is georganiseerd door een paar leden, is doorgegaan en een groot succes gebleken.
Hieraan is niemand van het stamboek aan te pas gekomen en zoals ik het bekijk, is dat ook niet nodig gebleken.
Dus wat mij betreft - zeker voor herhaling vatbaar (zie mijn voorstel om het volgende weekend in Drenthe bij Marjolein te houden).

Als wij tijdig van jullie informatie krijgen, dan kan er altijd in de Nouvelles of op de homepage van de website een oproep geplaatst worden (eventueel met verwijzing naar het topic op het forum).

En nog een tip van Annelies:
zet bijvoorbeeld op het forum dat je van plan bent om een week of twee weken later ergens te gaan rijden en nodig iedereen daarbij uit om naar die plek te komen. Wie weet, hoe groot de groep dan wordt.
Misschien is dit makkelijker te organiseren omdat het kort dag is en ook vrijblijvender - zeker bij onverhoopte ziekte van mens en dier. En qua kosten - je kan het dan zo duur maken als iemand zelf wilt.

Rest mij om jullie succes te wensen met het organiseren. Als ik het zo lees, gaat dat jullie goed af. Chapeau !!!

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 14, 2009 10:59 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Duidelijk verhaal Christel ;) en ik kan me alles erg goed indenken.

Eind deze zomer ga ik de meeting voor volgend voorjaar in drenthe op poten zetten, dan pik ik een datum en de locatie, daar ga ik dan niet meer over corresponderen. Dan kan het inderdaad in de nouvelles komen en kan iedereen zich opgeven :D

Ik vind het super dat afgelopen weekend zeer geslaagd is en organisatorisch leren we er allemaal weer van en bedenken we hoe het beter en soepeler kan de volgende keer :D

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling