[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - Waarom keuren?

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu wo apr 24, 2024 6:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom keuren?
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2004 11:30 pm 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: di jan 06, 2004 9:58 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Terwolde
Een aantal van jullie zijn teleurgesteld op de keuring. Daar kan ik in komen, het is helemaal niet leuk om achteraan te staan of te horen wat er niet goed is aan je paard. Helaas, er kan er maar 1 winnen, dat kan ik niet voor jullie veranderen, maar misschien helpt wat uitleg en achtergrond informatie.

Waarom keuren we eigenlijk?
We keuren om te toetsen of de paarden die we hebben lijken op de paarden die we willen fokken, op onze ideale Mérens. Die bestaat uiteraard niet, maar we proberen om steeds dichter bij dat ideaalbeeld te komen. Als je weet wat er nog moet veranderen om bij het ideaalbeeld te komen, kun je daarmee rekening houden, bijv. bij de selectie van dekhengsten.

Het lijkt misschien abstract, daarom een plastisch en oneerbiedig voorbeeld: we willen de ideale fiets ontwerpen, van het type mountainbike. Knappe koppen hebben uitgerekend hoe de ideale fiets eruit moet zien om de beste prestaties te leveren en nog mooi te zijn bovendien: bandenmaat, bandentype, model en hoogte van stuur en zadel, materiaal, frame, kleur, etc. Op de fietsenkeuring vergelijken we alle fietsen met het ontwerp van deze ideale fiets, en alle afwijkingen noteren we op een formulier: te kleine wielen, ander profiel op de banden, zadel te hoog, stuur te klein en te laag, fletse kleur etc. De fiets die het meest lijkt op het ideale model wint de eerste prijs.
Deugen de andere fietsen niet? Natuurlijk wel, je kunt er prima op fietsen! Maar misschien vragen ze wat meer onderhoud, kracht of inspanning, of zijn ze gewoon minder mooi.

Zo moet je ook proberen te kijken naar de uitslag van de keuring: we hebben een ideaalbeeld voor ogen en toetsen de werkelijkheid aan dat beeld. Het lastige is dat dat ideaalbeeld steeds wijzigt: als de werkelijkheid in de buurt komt maken we het ideaalbeeld weer een stukje mooier. Dus een paard dat 10 jaar geleden aardig op ons ideale plaatje leek, staat daar nu een eindje vanaf. Niet omdat dat paard veranderd is, maar omdat ons ideaalbeeld is bijgesteld.

Een jury probeert het paard heel objectief te bekijken: alsof het een ding is. Het karakter komt hierbij niet aan bod, dit in tegenstelling tot andere proeven waarbij we juist wel naar het karakter proberen te kijken. Eigenschappen die in het gebruik het allerbelangrijkst zijn, worden op een exterieurkeuring dus niet beoordeeld, het gaat echt alleen om het uiterlijk. Een soort fotomodellenwedstrijd. Een keuringsuitslag geeft daarmee een heel beperkt beeld van je paard, alleen het uiterlijk wordt gewogen. In het gebruik kijk je daar het minst naar, daar gaat het erom of het dier trouw is, gehoorzaam, dapper of juist aandoenlijk bang, vaak ziek, lief hinnikt als je eraan komt, en ga zo maar door. Waarvoor is de keuringsuitslag dan wel belangrijk? Voor de fokkerij, om te weten welke punten verbeterd kunnen worden (daar kun je de hengst op selecteren), en voor de ruiter/koetsier, om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en beperkingen. Denk hierbij bijv. aan de clinic die Els de Wijs afgelopen winter in Hulten gegeven heeft. Door te kijken wat je paard van nature wel kan, kun je proberen te compenseren wat het niet kan. Hiermee voorkom je een hoop frustratie, ellende en soms ook dierenleed.

Wat op onze keuring lastig is, is het feit dat we ons zoveel mogelijk moeten (en vaak ook willen) conformeren aan Frankrijk. Dit om uitwisseling van gegevens mogelijk te maken. Nu hebben de Fransen afgesproken dat een 5 een voldoende is, terwijl een 5 in Nederland een onvoldoende is! Als je paard dus enigszins overeenkomt met de huidige standaard, dan scoor je op alle onderdelen een 5. Dat is dus best goed, want een vijf is voldoende.
Een voorbeeld: de Mérens heeft van oudsher een korte rechte schouder. Voor een meer sportief gebruik is dat een nadeel, het voorbeen kan niet ver naar voren. Dus wordt het nieuwe ideaal een schuine lange schouder. Stel nu, je hebt een enigszins schuine redelijk lange schouder, dan scoor je daarop een 5. Is de schouder kort, maar al wel een beetje schuin, dan gaat er een punt af, is die kort en recht dan gaan er twee punten af. Is die behoorlijk lang, en enigszins schuin, dan krijg je er een punt bij (een 6 dus), is die mooi lang en mooi schuin, dan kom je al aan een 7.
Op die manier probeert de jury zo consequent mogelijk te punten. De eerste jaren was dat heel moeilijk, en hadden we grote verschillen. Nu gaat dat gelukkig beter. Het uitgangspunt is dus altijd een 5, dat is een voldoende.
Hoe de ideale Mérens eruit ziet staat beschreven in de standaard. Een dier dat goed gezond is, goed gespierd, niet te dik en niet te mager is op zijn best. In die conditie zal het de hoogste punten krijgen. Als het dier ongetraind is, krijg je bij hals, rug, en kruis meestal de bemerking "arm bespierd", hiervoor wordt een punt afgetrokken. Als het dier veel te vet of te mager is, is dat een gegeven, hiervoor worden niet specifiek punten afgetrokken, maar het dier zal op veel onderdelen slechter uit de verf komen. In extreme situaties zal de jury het dier niet kunnen beoordelen. In slechte conditie en ongetraind zal het ook vaak zijn gangen niet optimaal tonen, er zit geen kracht in de passen. Dit zijn dus zaken die je in meer of mindere mate zelf kunt beïnvloeden. Bij zogende merries is het lastig, sommige veulens zijn net vampiers, en een merrie die elk jaar een veulen heeft, moet heel intensief getraind worden wil je haar mooi in model houden. Daarom worden bij het primeren de oudere en de jongere merries gesplitst, de oudere zouden anders bijna geen kans maken op een eerste premie en dat is niet terecht. Als een zogende merrie ondanks voldoende bijvoeren mager blijft, accepteer dan dat ze op de keuring niet in optimale conditie is en dus niet haar maximale score zal behalen. Als je vaker dekt kun je proberen eerder te beginnen met bijvoeren, maar soms helpt dat ook niet. Accepteer dat en bedenk dat de merrie wel weer bijkomt als het veulen afgespeend is.

Nog even over de punten: de beoordeling bestaat uit vier delen:
1. Algemene indruk = eerste indruk
2. Type in het ras = is het duidelijk een Mérens (compact, expressief hoofd, sterk, mooi behang, ...)
3. Exterieur onderdelen (14 stuks)
4. De gangen.

Elk van deze onderdelen telt voor 25% mee in het eindcijfer. Je kunt dus op heel verschillende manieren aan het zelfde eindcijfer komen. Hoge cijfers op exterieur en gangen gaan vaak samen, maar niet altijd. Het is soms verbazingwekkend hoe goed een theoretisch "slecht" in elkaar zittend dier kan bewegen. Hier zie je heel goed hoe sterke punten de zwakkere kunnen compenseren, zeker in combinatie met training.
Bij het primeren wordt vooral gelet op de gangen. Sommige dieren gaan na een tijdje beter of juist slechter lopen, vandaar wisselingen van plaats.

Een lang verhaal, hopelijk wordt het wat duidelijker. Heb je nog vragen, laat het me weten.

Vergeet nooit dat je paard niet anders wordt van een hoge of lage score!

Margot Tadema


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2004 2:20 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jun 04, 2004 12:05 am
Berichten: 152
Woonplaats: De Bult
Een heel verhelderend stuk wat je hebt geschreven, zelf ben ik niet met paard naar de keuring geweest, maar als ik dit lees dan krijg ik wel een idee wat er van je paard gevraagd word. Dit kon ik nl nergens vinden. En het schept helderheid als ik een keus zou willen maken wat voor hengst ik voor mijn merrie wil. Alleen zou ik dan ook de uitslagen en punten van de hengst moeten hebben. Ik ben nl een leek op vok gebied en als ik weet wat voor " gebreken" mijn merrie heeft zou ik moeten weten welke sterke punten de hengst dan heeft om dit te verbeteren. Jizza is eerder prestatie merrie geworden, maar kreeg als opmerking dat haar rug slap en niet bespierd is. Ook is ze nogal schrikkerig, ik zou dus ook goed naar het karakter moeten kijken. Waar kan ik dit dan vinden?
Ik zou het dan ook te gek vinden dat juist op zo'n dag de hengsten er ook zijn om veulens te vergelijken met pa, en je kunt een indruk krijgen hoe hij zich gedraagd. (deze lokatie was voor mij ook stukken dichterbij).
Wie weet volgend jaar ook maar weer een keer met jizza verschijnen op de keuring om te kijken hoe zei beoordeeld word.[/i]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2004 5:51 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 05, 2004 12:13 pm
Berichten: 113
Woonplaats: Westerhoven
Hoi Margot,

Bedankt voor het verhelderende stuk! En het is inderdaad waar wat je zegt: je paard veranderd niet van een hoge of lage score. Alleen op het moment dat de dingen over je paard gezegd worden komt het even hard aan. Bedankt voor de uitleg en tot de volgende Merensdag, want aan de dressuurwedstrijden blijven Danny en ik zeker meedoen!

Groetjes Merel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Keuring
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2004 7:00 pm 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: di jan 06, 2004 9:58 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Terwolde
That's the spirit !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2004 9:09 pm 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: vr jan 30, 2004 10:18 pm
Berichten: 100
Woonplaats: almelo
Hallo Margot,

Aha!
Dit stuk is inderdaad wel erg verhelderend. Ik wist bijvoorbeeld niet dat een 5 nog voldoende was. Maar toch vind ik dat de manier waarop iets gezegd wordt wel subtieler kan! Als jullie willen dat er meer mensen naar de keuring komen kunnen de negatieve punten ook op een andere manier gezegd worden en niet zo hard dat iedereen kan meegenieten. Ik voelde me in ieder geval erg ongemakkelijk met al dat negatieve commentaar. Natuurlijk is het een keurig en moet je wel een eerlijk beeld hebben van je paard. We hadden volgend jaar nog wel met een van de andere paarden willen komen, maar dat lijkt ons nu niet meer zo'n goed idee. Misschien dat dit ook een leerpunt is. Naar mijn mening kun je commentaar in ieder gaval wat subtieler brengen.
Natuurlijk ga je, zoals je al zei, met hetzelfde paard naar huis. En daar ben ik erg tevreden mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2004 10:50 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 16, 2003 10:57 pm
Berichten: 414
Woonplaats: De Bilt
Ik zit even te aarzelen of ik dit nu wel of niet moet opschrijven.
Ik begrijp natuurlijk heel goed dat negatief commentaar op je paard niet leuk is. En ik wil iedereen daarin een hart onder de riem steken. Dat heb ik ook direct bij Merel gedaan.

Maar: het is en blijft een keuring. Margot heeft het over een fiets verbeteren. Ik vergelijk het met een badpakken show op de buis. Dat is toch ook een ordinaire vleeskeuring? Je weet denk ik waar je voor gaat op zo´n dag, nl dat je paard beoordeeld wordt op diverse punten.
Ik ga zelf ook geen badpakken show lopen. Ben tevreden met mezelf, maar ik ga niet voor de 9 en 10 en! :D

Dus je paard krijgt ook punten. En een 5 is dus voldoende begrijp ik. Ik denk wel dat je tegen het soort spanning moet kunnen dat er kritiek zou kunnen komen.

Ik kan niet tegen wedstrijd stress. Van nature ben ik al een stresskip en dat wordt alleen maar erger als ik met paard iets wil laten zien. Er mag dan niets misgaan, want ohwee, iedereen kijkt mee, ze vinden me niet meer aardig , ik rij slordig, noem maar op. Dat wil ik mezelf besparen (nog afgezien van praktische problemen rondom vervoer). Ik weet dat ik in gespannen situaties slecht tegen kritiek kan.
:#)

Nou, ja, wilde ik toch nog even vermelden.

_________________
An is the man


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Keuring
BerichtGeplaatst: vr sep 17, 2004 11:05 am 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: di jan 06, 2004 9:58 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Terwolde
Ik wil graag nog even reageren op de suggestie dat de jury zachter moet praten.
In mijn dromen wordt het paard gekeurd door de jury, en worden de bevindingen opgetekend maar ook meteen verteld en uitgelegd aan de eigenaar die erbij staat. Eventueel kan ook de fokker erbij, iedereen wordt er nl wijzer van. Ik wil dit voor volgend jaar voor gaan stellen aan de foktechnische commissie en het bestuur.
Als we zachtjes gaan praten lijkt het snel geheimzinnig, los van het feit dat je dat echt geen dag vol houdt.

Het publiek zou het normaal gesproken niet moeten kunnen horen, zo dichtbij kunnen ze meestal niet komen. Hoewel er ook wel wat te zeggen valt voor een beoordeling en public door de microfoon, maar dat is echt toekomstmuziek!

Groetjes,

Margot Tadema


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 18, 2004 11:09 am 
Offline
Beheerder Website
Beheerder Website
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 16, 2003 8:38 pm
Berichten: 1777
Woonplaats: Ede
Ik heb dit topic van VvdD even naar Fokkerij&Afstamming verplaast. Daar is ie beter op zn plek.

_________________

~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
voor recreatie en endurance artikelen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2004 2:43 pm 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: vr jan 30, 2004 10:18 pm
Berichten: 100
Woonplaats: almelo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Keuren in twee groepn
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2004 10:03 am 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: di jan 06, 2004 9:58 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Terwolde


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling