MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di maart 19, 2024 12:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 06, 2006 11:49 am 
Offline
Stamboekkantoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2004 10:50 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Brummen
Helaas is onlangs weer gebleken dat het paspoort niet bij het paard (een ruin)hoorde, heel vervelend.
Dit paard was 1 jaar geleden uit Frankrijk geimporteerd en verkocht.
Na een jaar komt het paard naar de keuring, het paspoort moest nog gevalideerd worden
Het signalement werd gecontroleerd en week dermate af dat er een afstammingsonderzoek moest komen.
Dit is via bloedmonsters gegaan richting Frankrijk.
Men heeft daar alles vergeleken en hieruit kwam dus naar voren dat het paard niet bij het paspoort hoorde.

Als het een merrie met een veulen was geweest, waren de problemen nog groter geweest want dan was het veulen niet opgenomen voordat er zekerheid was omtrent de moeder.

Welk paard er dan bij zou horen is moeilijk te onderzoeken, welk DNA moet je erbij pakken, er lopen er zoveel in die kuddes.....
In Nederland hebben we bijna van alle paarden haarmonsters, Frankrijk kent geen haren DNA, daar gaat alles nog via bloedmonsters.

"Frankrijk"houdt het paspoort en de eigenaar zit dus zonder.
De eigenaar heeft dus een grote financiele strop, het paard zou terug moeten naar de verkoper, maar men kan wel zo aan het dier gehecht zijn dat dit emotioneel erg naar is.
Het is nu echter "een gewoon zwart paard", met een desbetreffend prijskaartje.

Hierbij komt nog dat men een paard niet mag houden/vervoeren/verkopen zonder paspoort.
Al met al een hele vervelende kwestie.

Op de site wordt naar de aanschaftips verwezen, maar gezien het bovenstaande wordt de verkoper toch vaak maar op z'n blauwe ogen vertrouwd.

Het is dus heel belangrijk dat men zelf het paspoort met het paard vergelijkt, de kruintjes worden echt heel precies aangegeven.
Als bv zo'n kruintje op het hoofd in het midden getekend is dan is dat ook het midden en niet iets naar links of naar rechts.

Ik weet ook wel dat het paspoort voor "leken"misschien moeilijk te lezen is, het is tenslotte allemaal in het frans.
De verkoper(s) kunnen echter wel goed frans en het is ook hun verantwoording om paarden met de juiste paspoorten te verkopen.

Het is een heel verhaal geworden maar het is ook heel belangrijk.


Laatst bijgewerkt door Annelies Koppel op wo dec 06, 2006 3:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 06, 2006 12:38 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Jeetje zeg, dit is echt heel erg vervelend. Je kan dan ook hoog of laag springen het wordt er niet anders van, het enige is dan nog geld terug krijgen.

Nou ja dat valideren is bij mij ook niet gelukt, elke keer kreeg ik het weer terug dat nog een lijntje niet goed was, ik heb de moed opgegeven.
Gelukkig is quinoa wel DNA getest, er zijn natuurlijk veel dubieuze mérens handelaren in frankrijk en spanje, waar ik zelf ook heb gekocht (toen nog niet wetend natuurlijk).

Ik hoop voor deze mensen dat ze een beetje over de schok heen komen, maar je voelt je zo wel flink belazerd.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 06, 2006 6:46 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:58 pm
Berichten: 6
Woonplaats: Sønder Omme, Denemarken
Daar heb je er dus weer zo een. Ik kreeg destijds een heleboel commentaar omdat ik niet goed de papieren van mijn "merens" had gecontroleerd. Want die heeft dus wel een "paspoort" maar het blijkt nu ook een gewone zwarte pony te zijn. De papieren kloppen wel bij het paard. Het bleek bij de merrie van mij dat er geen geboortedatum en geen ouders vermeld stonden. Afstamming onbekend maar in het frans is dat gewoon : O.I. Dat moet je ook maar weer weten. Die merenspapieren zien er wel altijd heel erg officieel uit. Stempels en zo, noem maar op. Je moet blijkbaar echt elk lettertje op elke vierkante centimeter van die papieren controleren. Zeker bij bepaalde "verkopers" . Ik heb zo'n vermoeden dat het hier zelfs gaat om dezelfde persoon. Waarom weet ik niet. Het ligt dus gelukkig niet alleen aan mij. Daar heb je wel een heleboel geld voor neergelegd. Ik ben nog steeds bezig, nu na ruim 2 jaar om geld terug te krijgen. Kan dit een oproep worden aan medegedupeerden om ons te verenigen? Dit soort toestanden kan toch niet. Dat doet de merens absoluut geen goed lijkt me om dit soort verkopers te spekken. De paardjes hebben hier helemaal niets mee te maken, laten we het leuk houden want ik ben zelf helemaal aan dit ras verslaafd. Ik heb er nog 2 en die zijn gelukkig wel echt. En je ziet het er echt niet aan, het lijkt echt een merens die ene merrie van mij. De gedupeerden van dit geval wens ik succes. Blijven volhouden dat doe ik ook.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling