ik ben normaal niet iemand die nieuwsberichten klakkeloos van internet af plukt en deze ergens op een forum plaatst maar dit artikel bezorgde mij toch enigszins kippevel aangezien veel van onze merensvriendjes 24/7 of een groot gedeelte van de dag lekker buiten staan.
Gelukkig heb ik er zelf niet mee te maken maar helaas ken ik 1 persoon wat haar paard hoogstwaarschijnlijk hierdoor is verloren.
Vorige week overleden bij Kolham (Groningen) twee paarden aan gifstoffen in hun weiland, veroorzaakt door een schimmel die in het gras te vinden is. De schimmel, die zorgt voor afbraak van de spieren, kwam de afgelopen jaren nauwelijks voor. ,,Deze herfst gedijt de schimmel beter dan voorgaande jaren”, zegt dierenarts Fred Smit uit Schildwolde. Omdat niet bekend is welke schimmel de vergiftiging veroorzaakt, is er weinig tegen te doen.
,,Vorige week waren twee paarden dusdanig vergiftigd dat ze niet meer te redden waren. Ernstig vergiftigde paarden sterven vaak binnen drie dagen”, licht Smit toe. Uit contacten met collega's blijkt volgens Smit dat er dit jaar in het hele land veel meer meldingen zijn dan voorgaande jaren, met mogelijk rampzalige gevolgen. De diergeneeskundige faculteit van de universiteit in Utrecht en de Universiteit van Luik doen onderzoek om de schimmel te traceren. Smit: ,,Het is te hopen dat er snel resultaten zijn zodat we de schimmel kunnen bestrijden.”
Bron: DVHN