MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu zo aug 19, 2018 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2007 9:26 pm 
**
**

Ik zal even het hele verhaal opschrijven.

Met Fleur gaat het iets minder, ze had eigenlijk nadat we op Les Chevaux waren geweest even een tijdje rust gehad. Ze stond lekker 24/7 op het land, was een beetje ingevallen dus genoot van een welverdiende vakantie. Ik was toch veel aan het werk. Toen het weer een stuk rustiger was had ik eigenlijk wel weer zin om wat te doen. Dus ik wilde weer rijden. Ik poetsen, had ze een dikke bult op haar pees. Maar ik zou over 3 weken een endurance wedstrijd hebben, dus wilde het zeker weten of het niet haar pees was. Het zat me niet lekker. Zaterdag zou er toch een DA op stal komen, dus hem ook maar naar Fleur laten kijken. Hij vermoedde haar pees inderdaad, maar om dat echt zeker te weten moesten we maar even naar de kliniek komen. Dus een afspraak gemaakt.

Het was dus alleen niet haar pees. Na de buigproeven en draven op het harde en zachte werd duidelijk dat ze rechts op het harde niet zuiver kon draven. Rechtervoet verdoofd en ze liep helemaal rad rechtsom. Ik heb haar nog nooit zo goed zien lopen rechtsom. Rechtsvoor is altijd al een slecht punt geweest. Nu ging ze alleen linksom kreupel lopen. Advies was om foto's te maken van allebei haar voorvoeten. Ijzers eraf en toen zijn er foto's gemaakt. Op die foto's was een duidelijke verbening van het hoefkraakbeen te zien. Ze had amper tot geen artrose en ook haar hoefkatrol zag er prima uit. ( voor meer info: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm en dan verbening hoefkraakbeen )

De DA vroeg wat ik met haar deed. Ik wil voornamelijk met haar Endurance gaan rijden. Ik heb nu 2 wedstrijden gereden en wil dat ook zeker vaker gaan. Vinden we allebei onwijs leuk.

Conclusie van de DA was, dat het een prima paard voor Endurance is. Vooral rechtuit en lekker bewegen. Ik moest vooral geen Anky willen worden. Verder vond hij het eigenlijk niet zo bijzonder, had ik het idee. Hij raadde wel aan om haar gewrichten in te spuiten, om alles in de hoeven weer een beetje soepel te laten bewegen. Tijdens het inspuiten kwam er wat gewrichtsvloeistof naar buiten, en dit was net als water, wat gewoonlijk een soort stroperige vloeistof is. Aldus de DA.

Toen ik thuis was heb ik wat op het internet gezocht en daar werd ik eigenlijk niet zo vrolijk van. Vooral dat paarden er pas kreupel van gaan lopen, als het al in een wat verder stadium is. En dat loopt ze dus al. Niet altijd, maar vooral in bochten, tijdens longeren en op het harde dus.

Ik mocht nadat ze ingespoten was een week stappen of eventueel rustig longeren. Daarna gewoon weer rustig opbouwen. Helaas ging ze alleen maar slechter lopen. Zelfs slechter dan dat ze ooit gelopen heeft.
Toen we na 3 weken op controle mochten hebben we weer alle kreupelonderzoeken gehad. Weer verdoofd, ook iets hoger. Ze bleef iets kreupel. Bij de buigproeven ging het rechtsvoor helemaal fout, het deed haar echt onwijs veel zeer. Links gaf ze geen kick. Nog eens 5 foto's van haar hele been gemaakt en van allebei haar voorbenen scans van haar pezen en banden in haar voeten. Bij die scan was alles in haar voet goed, maar in haar been zaten toch 2 peesblessure's. Waar ik dus eigelijk de eerste keer voor naar de kliniek ging. Het check ligament en een aanhechting van een pees op haar bot is geblesseerd. Bij de aanhechting is het ook al aan het woekeren, dat is ook een wat oudere blessure. Dat zag je ook op 1 rontgenfoto. De rest op de foto was heel goed voor een paard van 14!

Vandaag, een maand stappen later mochten we weer op controle komen. Been was nog wel op een plekje dik, maar niet echt een zwelling, dus ik was heel benieuwd.

Check Ligament was zeer goed verbetert, ik had goed m'n best gedaan zei hij! Ben wel blij om, want heb eigenlijk veel meer gestapt dan mocht volgens mij (vond het zo onnatuurlijk om haar maar zo kort uit haar stal te halen) en ze heeft gewoon lekker in de paddock gestaan.

De aanhechting van haar pees was nog wat onrustig, maar wel verbeterd. Dat is ook al een wat oudere blessure die al wat aan het woekeren was. Verder deed ze nog steeds achtelijk met de buigproef rechtsvoor. Haar knie doet nog duidelijk veel pijn. Waarvan? Pees kan niet echt zegt de DA. De aanhechtig die geirriteerd is zit wel onder haar knie, tussen de griffelbeentjes in. Maar om daar nou zo van over de zeik te gaan kan eigenlijk niet. Dus waarschijnlijk zit daar ook een irritatie in, op foto's was niets te zien namelijk. Hij heeft hem ingespoten op 2 plaatsen om het gewricht een beetje te helpen. Nu een week stappen doordat ze ingespoten is en dan mogen we rustig beginnen met Joggen tot ong 10 minuten lang! En verder lekker stappen en in de paddock spelen.

Ze was weer super braaf, maar toen ik moest voordraven dacht ze volgens mij: JEEH! Ik mag weer! Met al gevolg dat ik er bijna skie-end achteraan ging! Hahaha, ze is zoo braaf geweest de afgelopen maand, dat ik het helemaal NIET erg vond! Gek beest.

Wel weer over een maand op controle, en dan zullen we meer zien! Zo zit je er nooit, en zo al 3 x in krap 2 maanden tijd..

Iemand hier ervaringen met Verbening van het hoefkraakbeen en/of peesblessure's? Pas als haar pees en haar knie weer beter zijn, kunnen ze meer zeggen hoe de verbening "is". Op foto al in een vergevorderd
stadium, maar in het "echt"? Dat is de vraag, waar loopt/liep ze nou toch zo kreupel op?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2007 10:00 pm 

Jee Daisy wat een verhaal, vervelend zeg dat je zo met fleur in de lappenmand zit.

Zo te horen ben je er ook nog niet zomaar vanaf, pezen herstellen zich altijd heel erg langzaam.
Heeft ze ook temperatuur verhoging? je zou natuurlijk ook aan een peesonsteking of een gewrichtsontsteking kunnen denken, is ook heel pijnlijk en niet te zien op foto's.

Misschien helpen voedings suppelementen (zoals glucasamine en chondrotine) haar om de gewrichten beter te (laten) smeren, dat is altijd heb proberen waard, baat 't niet schaad 't niet.

In ieder geval heel veel succes en sterkte

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 13, 2007 9:19 am 
starter
starter

wat een vervelend verhaal. ik doe momenteel vrijwilligerswerk op een dressuur stal en daar spuiten ze ook geregeld een paar paarden omdat ze anders niet goed lopen en dat gaat goed, ook staat er nu een met een peesblessure en volgens mn "baas"gaat dat minimaal een half jaar duren voor hij weer normaal kan lopen zonder pijn, moet ook erg rustig opgebouwd worden.

rocaille krijgt ook een voedingspuplement met glusamine en msm, en nog wat meer maar die 2 zijn voor haar gewrichten soepel te houden en het werkt wel, ze is nietmeer stijf na het liggen en met lopen gaat het ook veel beter. niet dat ze echt problemen had maar ik voelde dat ze minder goed liep dan eerst en vandaar dat ik dat spul geef. mn hond krijg ook zoiets met glusamine en die kan nu ook weer spelen en lopen zoals voorheen zonder mank te lopen erna. dus het helpt wel.

heel veel sterkte met fleur en ik hoop dat ze goed geneest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 13, 2007 2:24 pm 
**
**

wow meid wat een verhaal...

helaas heb ik uit het verleden meer dan eens te maken gehad met paarden met peesproblemen en een met een vergevorderd stadium van verbening.

Peesproblemen gaan eigenlijk alleen over met rust en aangepaste training, dwz opbouwend stappen aan de hand, later onder de man. Om een voorbeeld te noemen.
jaren geleden een van mijn sportpaarden een peesblessure door een slechte landing tijdens het parcours (L) Deze merrie is door een stap/draf/rust programma er weer volledig doorgekomen en loopt nu met haar nieuwe eigenaresse in het ZZ springen. Wel heeft de hele revalidatie van haar ongeveer een jaar in beslag genomen. Oftwel neem de tijd overhaast niets ookal lijkt het na een maand of wat heel goed.

Nu verbening: op dit moment heb ik een 20jarige draver op stal met zo'n beetje alle beenproblemen die een paard kan hebben, ik ga hier verder niet op in dat zou een te lang verhaal worden.
Dit paard functioneerd nog het beste door gedoseerde beweging en goede voeding met alle mineralen en wat toevoegingen aan zijn voeding voor het soepelhouden van zijn gewrichten. Hij oogt zonder pijn te zijn en ziet er dan ook glanzend en goed uit, af en toe zelfs nog een lekkere speelse bok.

Heel kort: vaak bij verbening rust roest en bij peesplessures is niet altijd stalrust de beste remedie!

Heel veel succes met Fleur en ik hoop echt dat ze weer goed erboven op komt!

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 14, 2007 2:34 pm 
**
**

Poeh, niet leuk. Beterschap gewenst.
Ik heb jaaaaaaaaaren geleden ooit een paard met dat soort problemen gereden maar ik weet niet meer precies hoe en wat. Ik weet wel dat ze daarna nog heel lang prima en met veel plezier gelopen heeft. Wel met speciaal beslag maar medische dingen zijn altijd weer anders, is vaak moeilijk te vergelijken.
Maar succes ermee +:)+

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 14, 2007 4:41 pm 
**
**

Speciaal beslag had ik inderdaad ook veel over gelezen. Het maakt bij Fleur niet uit, het zou de eventuele verergering van de verbening niet tegen houden!

Supplementen ben ik ook voor aan het rondkijken, maar wil nou eigenlijk eerst even afwachten hoe ze het zonder gaat doen. Ze krijgt wel druppels om haar pees een beetje te helpen.

Nu gewoon lekker verder wandelen en joggen en eerst maar eerst haar pees en haar knie weer rustig krijgen. Dan kijken hoe ze dan loopt met verbening! Als het bak werk niet meer kan, dan gaan we gewoon lekker door het bos banjeren!

Ik ga maar eens goede hardloop schoenen kopen, want op van die lompe paardenschoen rennen dat lukt me nooit zo elegant. Lijkt wel een olifant met zware benen dan. Hahaha. :+

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2007 6:53 pm 
**
**

Even een update!

We mochten vandaag weer terug naar de kliniek. Ze liep gewoon weer braaf met mij mee de trailer op. Terwijl we de laatste tijd alleen maar minder leuke dingen doen met de trailer.

Daar aangekomen even met de DA gepraat, over hoe het ging. Toen mochten we even op de zachte bodem stap draf en een stukje galopperen. Eerst linksom, dat ging goed. Ze liep lekker los door haar lijf! Vooral na de galop, dat had ze al sinds augustus niet meer gedaan! Dus een jolig bokje erbij en gaan! En ook rechtsom deed ze het super!

Toen even op het harde. Ook dat ging goed, alleen blijft je linksom toch nog wat zien soms. Een klein knikje met haar hoofd. Maar dat was niet om me zorgen over te maken. Dit komt ws gewoon door de verbening in haar hoeven. Dat blijft toch een beperking. Maar verder liep ze onwijs zuiver.

Toen de buigproef, daar was het nog het zenuwachtigst voor. Die was vorige keer beroerd. Zelfs het buigen lukt niet. Maar vandaag liet ze zonder ook maar op of om te kijken haar been dubbel vouwen en na het wegdraven herstelde ze zich heel snel.

Hij heeft haar niet gescant, omdat hij haar wel weer goed vond. Nu eerst maar opbouwen en dan kijken hoe de pees zich dan houd. Dus we mogen nu stap, draf onder het zadel weer in de bak, en stap, draf galop aan de longe. Vooral ook stukjes galop, omdat haar linkerheup wat stijver is. Ze vond het moeilijk om te galopperen.

Ben wel blij dat we weer in de bak kunnen. Vooral met dit weer.. BAH!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2007 7:39 pm 
*
*

Zo, dat is toch weer goed nieuws, elke keer een stukje beter!!

:wave:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2007 7:54 pm 
**
**

hej dat is toch wel redelijk goed nieuws niet waar?
wel balen dat nu je weer mag rijden het weer niet echt meewerkt.....

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2007 8:31 pm 
**
**

Zeker goed nieuws! En dat weer vind ik juist niet erg, ik mag nu weer in de overdekte binnenbak stappen, ipv buiten op het asfalt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2007 1:11 pm 
**
**

Fijn dat het beter gaat. En met die buien van de laatste dagen is een binnenbak dan toch wel prettig :D
Maar hoe gaat het nu je weer wat meer met haar doet?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]