MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 3:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Atypische Myopathie
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 4:23 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Zojuist in mijn mailbox een bericht via Vereniging Eigen Paard ontvangen over Atypische Myopathie:

Afgelopen weken zijn er veel gevallen gemeld van ‘atypische myopathie’ de voor paarden dodelijke spierziekte. Al eerder werd door onderzoekers van de Universiteit Utrecht de biochemische oorzaak van atypische myopathie vastgesteld: een verstoring van de vetverbranding, in de humane geneeskunde bekend als ‘MADD’ (Multiple Acyl-CoA Dehydrogenase Deficiëntie). Hierop werd een diagnostische test voor de aandoening ontwikkeld op basis van urineonderzoek. Tevens leidde het onderzoek tot het idee dat er toch een onbekende ‘toxische trigger’, een als katalysator werkende stof, betrokken moest zijn bij het ontstaan van de verstoorde vetverbranding. Esdoornbladeren met een endofyt (symbiotische schimmel) erop lijken de boosdoener te zijn.

Veertien paarden die verdacht werden van atypische myopathie in de herfst van 2009 en lente van 2010, zijn uitgebreid onderzocht door wetenschappers van de Universiteitskliniek Paard, faculteit Diergeneeskunde. Bij zeven van deze paarden werd na urineonderzoek de diagnose atypische myopathie gesteld. In de weides waar de paarden stonden zijn bij al deze dieren esdoornbladeren en/of esdoorntakjes gevonden. Uit het Nederlands epidemiologisch onderzoek bleek het eten van esdoornbladeren met een endofyt erop een rode draad te zijn in het optreden van atypische myopathie. Mogelijk is de wat zoete smaak ervan voor paarden aantrekkelijk.

Ziektebeeld atypische myopathie
Bij atypische myopathie (die bij mensen erfelijk is, in tegenstelling tot bij paarden) werken enkele belangrijke enzymen van de vetstofwisseling niet meer. Daardoor komt er een ophoping van schadelijke stofwisselingsproducten en een tekort aan de stofwisselingsproducten die energie leveren. Hierdoor krijgen paarden stijve spieren, waarneembaar in een afwijkende gang of het met veel pijn gaan liggen van het paard. De spierenzymactiviteit in het bloed is erg hoog door het spierverval, de urine wordt donker (roodbruin) doordat de afvalstoffen van de spierafbraak uitgeplast worden.

In de regel sterft 70-90% van de betrokken paarden aan deze aandoening, vaak binnen 72 uur. De ziekte is niet besmettelijk, maar komt wel voor in uitbraken. De grootste uitbraak tot nu toe was in de herfst van 2009 toen in meer dan tien landen in Europa 371 gevallen werden geregistreerd waarvan 265 dieren (71%) stierven.

FAQ

Loopt mijn paard risico?
Paarden die op weides staan met esdoornbomen in de buurt lopen mogelijk gevaar. Het belangrijkste op dit moment is het voorkomen van opname van (mogelijk met schimmels besmette) esdoornbladeren en twijgen. Het beste is om de paarden naar een weide te brengen waar goed gras is zonder bladeren of takjes. Als dit niet mogelijk is, is het noodzakelijk de weide te ontdoen van esdoornbladeren en twijgen. Het tijdens het weideseizoen opstallen van uw paard(en) is niet in het belang van het dierenwelzijn.

Wat kan ik doen ter preventie?
De gezondheid van uw paard(en) begint met een goed afweersysteem. Ontworm en vaccineer de paarden tijdig en geef ze een schuilstal om te voorkomen dat ze langere tijd nat en koud staan. Voer de paarden bij, zodat ze geen vreemde dingen eten. Leg dit voer liefst in de stal of op een droge plek en niet op de grond, want dan kan er schimmel op het voer ontstaan.

Wat moet ik doen als ik vermoed dat mijn paard atypische myopathie heeft?
Een paard met atypische myopathie moet direct op rust. Zet het paard op stal als het daar dichtbij is en dek het met een deken warm toe. Geef het voldoende te eten en te drinken. Dwing het paard niet te lopen; dit maakt de klachten erger.

Neem meteen contact op met de dierenarts. Ga niet met het paard reizen, maar laat de arts naar het paard komen. De dierenarts kan het paard infusen geven en proberen de afvalstoffen uit het lichaam te spoelen. De dierenarts kan ook de vetstofwisseling ondersteunen met carnitine en de glucosestofwisseling activeren met glucose infuus met insuline. Het paard heeft pijnstillers, onstekingsremmers en spierontspanners nodig.

Wat kunt u doen voor het onderzoek naar deze ziekte?
Als u een ziek dier heeft, kunt u uw dierenarts vragen bloed(plasma) af te nemen en urine op te vangen (hier zijn kosten aan verbonden). Daarnaast kunt u blad of takjes die in de weide liggen verzamelen. Hierna kunt u samen met uw dierenarts de enquêtes invullen op http://www.myopathieatypique.be. Bloeduitslagen, urine, materiaal uit de weide en een print van de enquêtes stuurt u op naar:

Faculteit Diergeneeskunde
Universiteitskliniek Paard
Afdeling Inwendige Ziekten
T.a.v. Han van der Kolk / Cornélie Westermann
Yalelaan 114
3584 CM Utrecht

Het kliniekteam van Inwendige Ziekten Paard , Universiteitskliniek Paard hoopt u hiermee voor het moment voldoende geïnformeerd te hebben. We werken hard aan het wetenschappelijk onderbouwen van onze vermoedens over de rol van esdoorn met endofyt bij atypische myopathie en zullen u opnieuw informeren wanneer er meer bekend is.

Bron: Faculteit Diergeneeskunde Utrecht

Voor foto's van de Esdoorn, klik hier
http://www.bomengids.nl/esdoornfamilie.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Atypische Myopathie
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2010 5:25 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Wist niet dat dit onderwerp weer helemaal "hot" was.

Bij ons op de kliniek hebben we geen gevallen meer gehad na de grote uitbraak.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Atypische Myopathie
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2010 12:44 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 25, 2007 10:52 pm
Berichten: 232
Woonplaats: Purmerend
Fijn dat er nu geconstateerd is dat esdoornbladeren de boosdoeners zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Atypische Myopathie
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2010 8:38 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Ik weet het nog niet zeker want er zijn paarden dood gegaan aan deze ziekte waar geen Esdoorn stond. MOgelijk kan de wind schimmels hebben overgewaaid. Ik heb voor de zekerheid de stroomdraad heel ver van deze boom gezet.
Ben wel blij dat men zoveel onderzoek heeft gedaan.

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Atypische Myopathie
BerichtGeplaatst: di mei 18, 2010 4:39 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Polie krijgt voortaan haar voer in een grote plastic teil voor alle zekerheid. Ze gooide de emmer en het afwasteiltje met voer altijd en om en at dan haar eten van de grond. Leek me niet zo'n probleem. Hercule eet binnen in afgesloten ruimte en Polie kan dan op haar gemakje zonder weggejaagd te worden buiten eten. Ik schrok dus wel van dit bericht van Christel en heb gelijk alle voerders op de ton gewezen. En ja verder er staat geen esdoorn in de buurt en de paarden staan altijd buiten. Je probeert toch het beste te doen. Dus hopelijk gaat het goed nu er niet meer van de grond wordt gegeten. Maar tja het hooi in de ruif wordt altijd door de paarden op de grond gegooid. Gelukkig is daar inmiddels een soort terp ontstaan omdat hooi op hooi valt. Lijkt me weinig kans op schimmel. Moeilijk hoor om het goed te doen.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling