MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 10:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vervelende hoefzweer
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2012 5:19 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Nu zo'n 5 weken geleden ging ik buiten rijden met Quinoa. Het ging allemaal prima maar er waren wel veel losse stenen op de weg. Dus zoals gewoonlijk struikelde hij regelmatig. Na een tijdje draven werd hij ineens stok kreupel rechts voor. Ik ben afgestapt en heb gekeken of er een steentje onder zijn hoef zat die irriteerde, dit was het geval. Dus steentje verwijderd en verder gegaan, in stap geen probleem in draf stok kreupel.

De volgende dag (maandag) had Quinoa ontzettend veel pijn in zijn voet en lag hij alleen maar in zijn stal, hij kon geen stap verzetten. Mijn stalhoudster had alvast de dierenarts gebeld die een hoefzweer vermoedde en hem in een nat verband heeft aangelegd. Mijn stalhoudster was wat in paniek en dacht dat het erg slecht ging met Quinoa, toen ik langs kwam haalde hij de snoepjes nog uit mijn jas dus ik was er niet zo bang voor haha. Woensdag ging het nog niet veel beter en heb ik de hoefsmid gebeld, die heeft een flink gat in de zool gemaakt, maar de hoefzweer was zo hoog dat hij er niet goed bij kon. Hij vertelde me ook dat Quinoa ontzettend goede en harde hoeven heeft en dat dat nu een beetje in zijn nadeel werkt. Hij heeft mij een paar nagels gegeven zodat ik wat in het gat kan pulken hopende op een opening naar de zweer. De volgende dag natuurlijk in de biotex en in het gat lopen pulken, er kwam wat waterig pus uit gelopen en Quinoa liep alweer 100 % beter.

De week erna liep hij in stap helemaal zuiver maar in draf nog steeds stok kreupel. Overlegd met de hoefsmid en die verwachtte dat de zweer bij de kroonrand uit zou breken en ik dus geduld moest hebben. Nou ik kon mij daar wel in vinden dus gewoon afwachten en veel laten bewegen.

Na een aantal weken nog niet veel verbetering en weer de hoefsmid gebeld, die zag niet echt een andere optie dan afwachten. Een andere mogelijkheid zou zijn om de gehele hoefwand aan de voorkant eraf te halen, maar dat wordt een hele operatie. Ik heb toen even op de site van de paarden drogist gekeken en heb op aanraden van hun Zwavel voedingssupplement besteld. Dit heeft Quinoa een week gehad en je zag al veel verbetering. Vandaag loopt hij helemaal goed, ook in draf op het harde.

Echter is de hoefzweer niet uitgebroken, dus ik ben benieuwd wat het nou werkelijk is geweest. Quinoa is klinisch weer helemaal goed en dat is het voornaamste.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vervelende hoefzweer
BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2012 7:55 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Wat vervelend Marjolein.

Merk je nog iets aan je zwarte monster of denk je dat het nu over is?

groetjes,

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vervelende hoefzweer
BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2012 8:57 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
De hoefzweer is nog steeds niet uitgebroken en ik twijfel of dat nog gaat gebeuren. Klinisch is hij helemaal goed en heb afgelopen zondag een buitenrit gemaakt. Hij loopt probleemloos over kiezelstenen en asfalt. Dus ik denk dat hij weer genezen is :-D

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vervelende hoefzweer
BerichtGeplaatst: do mei 17, 2012 11:36 am 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Gelukkig Marjolein !!!
En hopelijk komt het ook niet meer terug.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vervelende hoefzweer
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 5:18 pm 
Offline
starter
starter

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:15 am
Berichten: 61
Mijn pony heeft ook es hoefzweer gehad die ik er niet heb zien uitbreken en toch was het over na een tijdje. Ik heb het er bewust niet laten uitsnijden omdat ik dan altijd bang ben dat zo'n (diep) gat nog langer nodig heeft om te genezen. Wel in biotex en nog een ander spulletje van de bekapper gebruikt om het er proberen uit te drijven. (aan de onderkant dus)
Dat werkte niet want ik zag op een gegeven moment juist een verdikking dicht bij de kroonrand en ik dacht: nu gaat het gebeuren! Echter maar heel klein beetje pus gezien en niet veel later liep ze weer als een zonnetje.

Dus misschien komt het wel vaker voor dat ze een hoefzweer hebben maar dat die er niet (zichtbaar) uitbreekt. En misschien lost het paard het dus van binnenuit vanzelf op.

Dag, Alice


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling