MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 10:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 11, 2013 11:19 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Vorige week dinsdag reed mijn dochter in onze wekelijkse rijles. Bleek tijdens de les dat Mitxa niet goed liep niet echt heel zichtbaar kreupel maar niet zuiver. Advies stoppen met de les in de rijbak. Mijn dochter heeft Mitxa uitgestapt op het harde. Besloten om vervolgens maar te gaan stappen met hem, wellicht was het een spiertje. Vrijdag aan de longeer gekeken samen met een stalgenootje die ook dierenarts is. Wij konden niets zien in draf liep goed links-en rechtsom. Vervolgens zaterdag toch nog een dagje rust gegeven. Zondag is onze dochter weer gaan rijden alles goed ze voelde niks ik zag niks. Aldus ik maandag gestart in onze wekelijkse rijles. Bleek dat Mitxa in de hoeken niet goed liep en tijdens de verruimde draf liet hij kreupelheid zien. Eerste maal de draf op de diagonaal verrruimd niet goed, langs de lange zijde 1e maal niet goed toen merkte ik als ruiter het ook, de 3e maal werd het nog erger. Dus maar weer gestopt met de les. Onze instructrice kon niet zeggen of het links-of rechtvoor was, helaas. Alle benen bevoeld ook door mijn dierenarts stalgenootje niks geks te voelen. Omdat een DA toch als advies eerst 2 weken stappen geeft, maar gesloten om dit alvast te gaan doen. We gaan over 3 weken met vakantie, lastig dus. En helaas, en heel sneu voor onze dochter is dat ze deze 3 weken nog volop van Mitxa kan genieten alvorens ze voor 11 maanden in Canada zit, maar helaas dus nu niet meer onder het zadel. Ik hoop dat Mitxa weer oké is als ik eind augustus terugkom.
Maar wat is dit lastig niet stokkreupel maar ook niet goed lopen.......pffffff....wat moet je ermee...?
Morgen komt mijn hoefsmid, Mitxa's hoeven zijn opeens ook weer flink aan t brokkelen (vooral voor)heeft het 1 iets met het ander te maken....?
Ook heeft hij veel verstand van paardenbenen dus laat ik hem maar eens nadenken en kijken.
Ook is het zo dat hij met 3 andere ruinen in het land staat en ze momenteel bij tijd en wijlen lekker bezig zijn met elkaar (een aantal heeft ook bijtwonden, ook Mitxa).
Dus wellicht is het daarvan...
Ik had nog even overwogen om hem uit de kudde te halen maar denk bij nader inzien dat Mitxa daar ook niet beter van wordt.
Ik vindt het een lastig verhaal.......en weet niet wat wijsheid is.......jullie?

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 12, 2013 11:48 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Hoefsmid is geweest het zit niet in zijn hoeven. Ze zien er nu gelukkig wel weer mooi uit :-).
Hij denk dat het vanuit zijn linkerschouder voor komt.
Ook vond hij Mitxa te dik ik ook maar ja, hij staat 24u op de wei en krijgt verder niks bij (alleen mineralen en vitaminenbrokjes, 100gr).
Dus nu besloten om Miets een muilkorf te geven maar het is zoooo zielig en sneu. Maar ja eventueel hoefbevangen is nog veel zieliger.
Hij kan alleen maar eten de hele dag en hoeft verder niets te doen dus jaaaa, geen andere optie lijkt me, helaas voor Miets.
Volgende week komt de hoefsmid weer.

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 13, 2013 10:32 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Een muilkorf is inderdaad een goed idee, ik heb Quinoa die vorige zomer ook om gedaan.

Persoonlijk zou ik even de vakantie afwachten, het zit in ieder geval niet in de hoef dus dan zou je al meer richting spieren, pezen en gewrichten moeten zoeken. Meestal is rust (maar dan geen stalrust) een goede eerste optie. Ik zou hem persoonlijk niet uit de kudde halen.

Mocht het na de vakantie niet beter zijn of juist slechter dan is het denk ik een goed idee om een echo/foto te maken van het kreupele been. Succes

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 13, 2013 1:09 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Hoi Marjolein,
Bedankt voor je reactie!
Jou idee is ook helemaal mijn idee, fijn om bevestiging te krijgen.
Ik wacht inderdaad tot na de vakantie, ik ga er vanuit dat het dan over is.
Zo niet gaat hij naar de kliniek voor foto's e.d.

groet,
Jeannette

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 16, 2013 3:34 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Vervelend hè, als de paarden wat mankeren. Wordt daar soms zo moe van.
En ook hoe elk paard weer anders reageert op het stal- en weidemanagement.

Het kan heel goed mogelijk zijn dat hij last heeft van het gras (te dik, te veel eten etc.).
Ik heb mijn paarden dit jaar heel kaal staan en vooral met 1 merrie moet ik oppassen.
Ik heb een paar zomers het middel Hypo Ex-Laminitis gegeven en daar reageert zij heel goed op. Deze merrie kan dus snel hoefbevangen raken, is altijd veel te dik (ook van alleen maar hooi en mini-grassprietjes !!!), maar op het moment dat ik zie dat ze niet goed loopt (gevoelig), dan ga ik dit meteen weer geven.
Dit middel heeft haar al 2 zomers er doorheen getrokken en dan geen gevoeligheid in de hoeven meer. Vorig jaar zomer had ik het niet besteld en toen heeft ze de hele zomer lopen rommelen (ook omdat ze stiekem het rijke gras voor de koeien naast haar kale wei aan het stelen was).
Ik weet niet wat het precies doet, maar bij haar werkt het. Ik heb dit middel ooit op een paardenkliniek in de medicijnkast zien staan en gevraagd of het een goed middel was, maar dat was toen nog niet bekend, aangezien het nieuw was.
Ik heb het inmiddels al weer een tijdje in huis, maar tot nu toe nog niet hoeven te gebruiken.

Het kan ook zijn dat hij een fikse trap tegen zijn schouder heeft gehad of is uitgegleden bij een van die dolle acties.
In maart hier ook eentje flink lopen dollen met een andere ruin en prompt 2 dagen later kreupel. In stap te rustig lopen voor zijn doen (niet kreupel), maar in draf zakte hij finaal door zijn achterhand. Ik schrok, want zo erg had ik het niet verwacht.
Ik heb de dierenarts niet gebeld. Deze is niet zo makkelijk bij de dierenarts en dan ook nog een achterbeen. En pijn? Ik voorzag een vliegende dierenarts en daar had ik weinig zin in.
Ik heb dit dier gewoon elke dag in de wei gelaten en gekeken of er verbetering in zat. De hoefsmid kwam na een paar weken en ik had reactie verwacht bij het bekappen, maar geen krimp.
Daarna is het langzaam overgegaan.
Normaal ben ik wel van meteen bellen met de dierenarts, maar bij deze maar even goed over nagedacht.
Ik zou Mitxa zeker niet uit de wei halen. En kijken hoe hij naar jullie vakantie is.
Een paar weken weiderust kan hem goed doen om van een kleine blessure te herstellen. Daarna niet, dan grondig na laten kijken.
Wel jammer van je dochter (maar wel leuk 11 maanden naar Canada - wauw !!).

En met zo'n graasmasker krijgt hij toch minder binnen - dus wie weet. Helpt alles bij elkaar.

Recent nog een andere, die niet lekker liep. Ook niet echt kreupel, maar niet meekomen met de rest in de wei. Heel stijf. Dat ook aangekeken en helaas kon diegene niet, die hier al een paar keer de paarden gemasseerd heeft (dat is geen pretje voor de dieren, want zit er een knoop in de spieren, dan doen de paarden er alles aan om aan de behandeling te ontkomen - gaan ze staan slapen, dan zijn de spieren in orde !!).
Maar binnenkort laat ik haar dus wel komen om hem nog een keer goed na te lopen. Merkt zij iets op, wat verdacht is - dan ga ik naar de dierenarts.
Bij deze ook niet meteen de dierenarts gebeld, omdat hij in het verleden gecontroleerd is geweest en toen werd wel wat gevoeld, maar moest ik de manier van trainen aanpassen (rustig aan opbouwen, en meer galopperen dan draven).

Succes en hopelijk loopt hij snel weer als een zonnetje. En anders even contact opnemen met Lucia. Wie weet, kan zij jou meer vertellen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 4:22 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hai Jeanette,

Jeetje wat vervelend dat je Mix aan de sukkel is. Inderdaad sluit ik me aan bij Christel om Lucie even te bellen. Ik weet dat in het verleden Mixta ooit serieuze hoef (wand??) problemen heeft gehad ik weet alleen het fijne er niet meer van. Is te lang geleden en het is toen helemaal weer over gegaan. Ik meen tenminste dat het Mixta was maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van.
Mocht het toch iets met te dik zijn te maken hebben dan zou je phytodolor van Steigerwald kunnen proberen. Wij hebben dat altijd op voorraad want onze Hercule die hoefbevangen is geweest in het verleden en spierbevangen doet het daar erg goed op. Ik heb een 100 ml flesje en gebruik het bij echte acute hoefbevangenheid om de 2 uur 1ml, bij minder heftig of aan de betere hand 3 x dgs 1 ml, dan naar 2x dgs 1 ml en klaar is het.
Het middel van Christel ken ik niet maar het is altijd fijn om meer achter de hand te hebben waar mensen goede ervaringen mee hebben.
Graasmasker is sneu maar beter dan uit de groep halen.
Sterkte hé en toch goede vakantie.

Groeten en ik kijk uit naar updates en dan hopelijk beter nieuws.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 19, 2013 12:56 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Hoi Christel en Pauline,

Bedankt voor jullie lieve reactie's!
Met Lucia heb ik al contact gezocht.

Ik heb besloten om Mitxa lekker in de wei te laten bij zijn vrienden met zijn muilkorf op (alhoewel ik het nog steeds sneu vindt om te zien). Maar Mitxa zelf is er relaxt onder en doet niet moeilijk als ik hem om doe. Zijn grasbuik is hij wel kwijt :). Hij krijgt lekker elke dag zijn portie aandacht lekker uit de wei mineralen/vitaminebrokjes (100gr) en een appeltje en biotine. Even lekker een stukje stappen onder het zadel met de barebackpad of lekker aan de hand. Ook daar geniet hij van, wordt hij fris van in zijn hoofd. Als wij met vakantie zijn heb ik lieve verzorgers die hetzelfde met hem zullen doen. En dan zie ik het wel hoe het met hem is als ik terug ben. Dan rij ik hem wel weer in de les en dan kan de instructrice zeggen wat ze ervan vindt. Is het niet goed dan gaat Miets naar de kliniek voor fotot;s e.d. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het dan weer helemaal goed is met hem, beetje positief mag wel, toch....?

Ik hou jullie op de hoogte!
En....ik wilde eigenlijk heel graag 22 september naar de Mérens keuring komen met Mitxa. Ik heb nu een trailer en mijn E-rijbewijs dus niks staat me meer in de weg alleen......juist ja moet Mitxa wel goed lopen.
Dus duimen dat het goed gaat met hem. Wij doen ons best meer kunnen we niet doen.

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 24, 2013 10:15 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Hier weer een nieuwe update.
Mijn dochter heeft vandaag laatste buitenrit met Miets gemaakt voor ze voor 11 maanden naar Canada vertrekt.
Gezellig op pad met 2 andere paardjes van stal. De bedoeling was alleen stap maar tussendoor hebben ze toch een klein drafje gedaan.
En..Miets vond het geweldig en vooral er was niks geks te merken.
Dus....hopelijk gaan we de goede kant op en loopt hij na onze vakantie weer als een zonnetje.

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 24, 2013 10:42 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Super, fijn om te horen :-D.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 27, 2013 1:21 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Fijn Jeanette! We hopen met je mee dat het allemaal goed blijft gaan.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling