MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu wo dec 12, 2018 2:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2005 6:50 pm 
starter
starter

Mijn veearts zegt ook dat het te maken heeft met de explosieve groei van het gras.
Hopelijk gaat het met Vienne verder goed.
Pru kan geen deken op, hij trekt alles er af en maakt de dekens stuk, helaas. Daarom smeer ik hem in. En doe hem maar beperkt naar buiten.
Gelukkig hoeft hij niks meer te doen en vindt hij het niet vervelend op stal.
Mijn buurvrouw doet de paarden alleen 'snachts naar buiten. Dat schijnt ook te helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2005 9:35 pm 
starter
starter

Arjanne schreef:
@ Carolina; Mijn boett ademt wel goed. Of heb jij een ander merk dan de boett?

Ik had vorig jaar ook een ander merk maar die beviel slecht vanwege de schuurplekken op haar borst en die mocht ik toen omruilen voor onze tweede "echte" Boett. Maar het valt me op dat haar manen vrij plat gedrukt worden door de deken en ook al ademt de Boett dan wel goed er komt natuurlijk veel minder lucht bij. (denk ik dan....) En haar manen zien er dun uit, met veel lege plekjes. Maar niet zoals vorig jaar open en ribbelig. Ik zal wel even een foto maken van de manenkam dan ben ik benieuwd wat jullie daarvan zeggen.
Gelukkig staat Genette op een schraal stuk wei. Daar hadden we al om gevraagd omdat de buurman (met springpaarden) ons laatst ook al weer gevraagd had of we echt wel zeker wisten dat ze niet drachtig was. }:) Terwijl ze eigenlijk helemaal nu niet zo dik is......

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard; een ander veel zwakker dier op zijn rug laat rijden.
Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 12:03 am 
starter
starter

25 mei 2005

De pot met leverpillen is op, we zijn nu bezig met de vierde Eczit kuur. Deze was niet voorzien, maar moet de zaak weer kalmeren. Vienne ziet er super uit, maar heeft toch nog af en toe jeuk. Ze schuurt een minuut of twee en dan is het weer over. De huid is niet kapot, de manenkam is weer dun en zacht geworden. Dus, waar klaag ik over?

Groetjes,

Margot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 10:02 am 
*
*

Jeetje Margot, dat klinkt goed!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 10:25 am 
starter
starter

Zo langzamerhand ben ik wel nieuwsgierig naar meer mensen die ervaring hebben met de L.Taal behandeling. Zou dit nu eindelijk een doorbraak betekenen voor alle exceempaarden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 1:07 pm 
starter
starter

Ik verwacht dat dit het begin van de doorbraak wordt, het is tot nu toe het enige logische verhaal. Maar er is meer: suikers in het gras, entingen en ontwormen die complete afweersysteem plat leggen, en wie weet nog wel mee. Uit telefoongesprekken met Leen Taal weet ik dat hij hier onderzoek naar aan het doen is.
Met name ontwormen heeft mij de ogen geopend, want ik heb steeds gezocht naar een verandering die de explosie van Seme van de laatste jaren kan verklaren. En de samenstelling van de wormpasta blijkt veranderd en schijnt ook steeds sterker te worden . . .
Ook vraag ik me af wat het effect is van de hormoonpreparaten die de meeste veeartsen voorschrijven. Dan nog een antibiotica kuurtje erbij en het is gebeurd.
Volgens mij hebben de eigenaren van de Semepaarden alles al gedaan om het paardenleven zo natuurlijk mogelijk te maken: denk aan laag eiwit voer, zelfs biologisch voer, weinig of helemaal niet het weiland bemesten, weinig hardvoer en veel ruwvoer. Het enige wat je hiernaast misschien nog zou kunnen doen is het afweersysteem optimaal laten werken. Zou bijv. Echinaforce voor paarden ook werken? Of die zeewierpillen, (Spirulina of zo)? Voor de rest zijn we toch echt afhankelijk van de wetenschappers!

Groetjes,

Margot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 3:39 pm 
starter
starter

Ik juich alle onderzoek i.v.m. de ontwikkeling en het bestrijden van Seme natuurlijk uiteraard toe :D Maar denk wel dat je moet oppassen met het opstellen van hypotheses en dan daaraan gelijk conclusies moet gaan verbinden. Een vergelijking met b.v. de wormpasta's is snel gemaakt. Maar is dit terecht?? Dan moet je gaan kijken naar de feiten en naar de alternatieven. B.v. wat is het effect van het niet of onvoldoende toepassen van wormpasta's. M.a.w. waar kun je een schadelijker effect op lange termijn van verwachten...... De toename van het aantal exceempaarden (terwijl dit nog niet bewezen is) of juist de schade's die de div. wormen aanbrengen door de geringere bestrijding. Als ik verder kijk naar de mens bijvoorbeeld dan zie je dat o.a. COPD en div. soorten exceem explosief toenemen. Daar word al vele jaren onderzoek naar gedaan en toch blijken allerlei hypotheses keer op keer toch niet te kloppen terwijl het aanvankelijk zo logisch leek.
Wat ik maar wil zeggen is dat ondanks het feit dat ik zelf ook geneigd ben om maar allerlei conclusies te gaan trekken uit ervaringen er pas na goed onderzoek de juiste conclusies getrokken kunnen worden.
groetjes,
Carolina

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard; een ander veel zwakker dier op zijn rug laat rijden.
Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 3:43 pm 
starter
starter

Margot Tadema schreef:
25 mei 2005

De pot met leverpillen is op, we zijn nu bezig met de vierde Eczit kuur. Deze was niet voorzien, maar moet de zaak weer kalmeren. Vienne ziet er super uit, maar heeft toch nog af en toe jeuk. Ze schuurt een minuut of twee en dan is het weer over. De huid is niet kapot, de manenkam is weer dun en zacht geworden. Dus, waar klaag ik over?

Groetjes,

Margot

Sorry hier had ik nog niet op gereageerd.... Ik ben heel erg blij voor je en vooral voor Vienne dat het zo goed gaat!!  :):)

En weet ook zeker dat omdat het met Genette allemaal niet zo goed lijkt te gaan dit jaar dat ik komende winter de kuur ook zal gaan starten. Ik had toch goed begrepen van je dat je moest starten op het moment dat de exceem rustig was.
groetjes,
Carolina

Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 3:49 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Ik ben het wel met Carolina eens. Ik ben wel benieuwd wat er uit de onderzoeken komt. En niet ontwormen en enten zie ik niet zitten.

Vorig jaar; Domi kreeg antibitotica ivm dr hoef die kapot was. Ik heb hierna geen verslechtering gezien maar juist een verbetering van de manen en staart!

maargoed ik ben, zoals jullie al wisten, nog niet overtuigd van de theorie van Taal, dus wil me er niet te veel mee bemoeien [smilie=shutup.gif]

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 5:14 pm 
starter
starter

Er zit wel wat in wat Margot zegt, al vind ik ook dat er meer onderzoek zou moeten komen. Het is wel duidelijk dat veel chemische toevoegingen in het voer of op andere wijze gekregen, denk maar aan luchtvervuiling etc. niet bepaald bevorderlijk zijn voor de toestand van mens en dier.
Ik geloof niet meer zo in het feit dat het alleen de mugjes zijn die het doen. Ik ben zelf heel erg allergisch en heb daarvoor een desensibilisatiekuur ondergaan van vele jaren, ik heb altijd gedacht dat dat misschien ook de oplossing zou zijn voor paarden, maar wie maakt dan de oplossingen in de juiste concentraties. Ik ben er wel mee geholpen. En ik heb nu het idee dat Leen Taal wel degelijk op de goede weg is.
Om nou je paard altijd verstopt onder een deken te laten lopen of op stal te zetten is eigenlijk ook niet de bedoeling. Op het moment dat je gaat rijden staat het dier toch weer bloot aan de invloeden die hem eczeem bezorgen. Ik ben erg benieuwd naar meer resultaten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2005 6:29 pm 
starter
starter

Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat je niet moet ontwormen cq enten, cq antibiotica moet geven, maar vraag me wel af of - als het inderdaad zo is dat deze producten het afweersysteem ondermijnen - het niet anders kan. Het is wel vaker gebeurd dat bestrijdingsmiddelen en medicijnen onbedoelde neveneffecten hadden. En voor wat betreft Leen Taal: het lijkt te werken, met de nadruk op lijkt, want het is nog veel te vroeg om te juichen.

Volgens mij doen de paardeneigenaren alles wat ze kunnen, en moet er snel veel meer wetenschappelijk onderzoek komen. Wat dat betreft ben ik blij met de enquete van Wageningen, maar waarom ze dat niet twee jaar geleden al gedaan hebben, is me echt een raadsel.

Groetjes,

Margot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2005 1:38 pm 
starter
starter

8 juni

De vierde Eczit kuur is bijna op, vrijdag komt de dierenarts bloed prikken voor het tweede bloedonderzoek. Ik ben erg benieuwd, want we zijn nog niet tevreden. Vienne ziet er nog steeds heel goed uit, maar ze schuurt regelmatig, niet tot bloedens toe maar wel tot op de huid. De manenkam is niet keihard, maar ook niet zo zacht als een tijdje geleden. Ze heeft ook weer wat vertikale ribbels op haar hals. Ook niet zo erg als eerder, maar toch.
Ik hoop dan ook dat de uitslag van het bloedonderzoek duidelijkheid geeft. Leen Taal heeft aan het begin gezegd dat ze waarschijnlijk ook een maag-darm kuur moet volgen, dus wie weet.
Ik verwacht over ongeveer twee weken de uitslag te hebben, en zal het laten weten.

Groetjes,

Margot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2005 4:04 pm 
starter
starter

Heel erg spannend := Heb je misschien ook een foto van de manenkam. Ik zag net dat ik er zelf ook nog een moet maken.

Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2005 11:54 am 
starter
starter

Hoi Margot,

Ik ben eigenlijk wel razend benieuwd hoe Vienne de zomer en (warme)herfst is doorgekomen. Wat zijn de plannen voor volgend jaar.
groetjes,
Carolina

Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2005 12:05 pm 
starter
starter

Ik zag net op de site van Leen Taal dat hij ook een wormkuur heeft ontwikkeld heb je die misschien ook al gebruikt?

Peter Gray uit 1928

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]