MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu za sep 22, 2018 10:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leemkuur
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2005 12:24 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Rosemarie in het topic over zomereczeem schreef:
Toen ik in het najaar begon met de leem-kuur was ze binnen twee weken heel soepel door het hele lijf heen. Ik had dit resultaat niet verwacht en lette er ook niet op, maar het viel gewoon zo duidelijk op! Dus nu maar hopen dat die kuur ook afvalstoffen afvoert die de eczeem veroorzaken!

Over de leemkuur: heeft Laresse geen chip dan? Die kan ook afgeveord worden door een leem kuur.

Mij is ook aangeraden om Domi ivm de eczeem en mok een reinigingskuur te geven, maar dan niet met leem omdat ze gechipt is.

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Laatst bijgewerkt door Arjanne op di maart 01, 2005 3:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 28, 2005 4:03 pm 
starter
starter

Arjanne, een gewone leemkuur (groene leem) is idd niet aan te raden bij een gechipt paard. Maar Schindele's leem heeft kennelijk een minder heftige reiniging en dat kan wel bij gechipte dieren. Ik koop het gewoon bij de reform-drogist in de buurt. Ik zou het toch een keertje proberen hoor Arjanne!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 28, 2005 7:33 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Ik had al wat info gekregen via http://www.natuurlijkinbalans.nl

Ik ben afgelopen zaterdag aan die Schindele's leem-kuur begonnen bij Domi! Toevallig!
Ik ben heel benieuwd wat het uithaalt!

www.sportmerens.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 01, 2005 3:11 pm 
starter
starter

Arjanne schreef:
Ik had al wat info gekregen via http://www.natuurlijkinbalans.nl

Ik ben afgelopen zaterdag aan die Schindele's leem-kuur begonnen bij Domi! Toevallig!
Ik ben heel benieuwd wat het uithaalt!

Ik had van die site ook de informatie en heb het toen gewoon bij de winkel gehaald. Ook daar kreeg ik nog wat informatie. Het werkte zo goed dat ik zelfs denk dat ik zelf de volgende kuur ook meedoe (heb regelmatig maag en darmklachtjes). Ik begin volgende week weer (Laresse is pas geent vandaar). Ik deed het bij Laresse door het voer, maar toen wilde ze niet echt meer eten, dus nu ga ik het door een sobere slobber doen. Een klein beetje maar en dan een dubbele portie 1x per dag, ik hoop dat ze het dan beter eet. Ik ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 01, 2005 3:26 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Ik wil, als ik nog over heb na Domi's kuur ook een kuur zelf doen ;)

Domi eet het gewoon door de muesli. Gaat goed dus. Gister was ze wat rillerig, maar dat kan ook gewoon door de kou komen. Toen ik haar in het zonnetje gezet had was er niks meer aan de hand.

www.sportmerens.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 02, 2005 11:42 am 
starter
starter

Arjanne,

Kun je misschien wat meer vertellen over de leemkuur. Het is nl voor mij de eerste keer dat ik er wat van hoor en ik kan er niet veel over vinden. En op die site lukte het mij niet om de infofolder te downloaden. Wel de prijslijst... Hoeveel geef je, voor hoelang etc. Ik voel er nl ook wel wat voor om Genette er een te geven. Baat het niet het schaadt ook niet dacht ik..??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 02, 2005 8:35 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Ik zal even een stukje van de info kopieren.

Citaat:
Reinigingskuren voor dieren

Een reinigingskuur verwijdert alle lichaamsvreemde stoffen, zoals resten van inentingen, antibiotica kuren, reststoffen van gewasbeschermingsmiddelen en zware metalen.
Als de opslagruimte in het lichaam te vol wordt, kan dat zich onder andere uiten in een verminderde weerstand en huidproblemen (eczeem, schilfers, doffe vacht, e.d.) Een reinigingskuur ruimt op, maar brengt ook belangrijke mineralen,enzymen en sporenelementen het lichaam binnen.

Men kan de reinigingskuur structureel tweemaal per jaar geven (bv. voor- en najaar) of incidenteel als het dier kwakkelt met steeds terugkomende klachten als diarree, verkoudheid etc. Het kan zijn dat het dier zich tijdens de kuur wat grieperig voelt, immers het lichaam is aan het werk om alle gif- en afvalstoffen af te voeren. Dit is dus een goed teken, maar houdt wel in dat het dier niet overbelast mag worden tijdens de kuur. Echter er zijn ook dieren waarbij je niets merkt of die juist al tijdens de kuur energieker worden.

Er zijn meerdere soorten reinigingskuren.
Bijv:
Schindele’s mineralen: dit is een leem die niet alleen reinigt, maar ook 34 soorten mineralen en sporen aan het lichaam toevoegt. Dit mag ingezet worden bij een gechipt dier. Een 10 daagse kuur kost €9,90. Pony 1 maal daags 1 eetlepel, paard 2 maal daags 1 eetlepel, opbouwen (eerst halve eetlepel per dag tot de gewenste hoeveelheid is bereikt), dan na 10 dagen weer afbouwen tot 14 dagen. Honden 2 maal daags een theelepel bij grote rassen en 2 maal daags een halve the lepel bij middelgrote/kleine rassen.

3.Vita Chlorofyl: deze reinigingskuur is vloeibaar en kan ook ingezet worden bij gechipte dieren. Het is gemaakt op basis van chlorofyl (groen pigment uit planten) Chlorofyl heeft als eigenschap om allerlei zware metalen als kwik, lood etc in zich op te nemen en af te voeren. Vita Chlorofyl bevat ook andere mineralen die zorgen voor de afvoer en de verbetering van de conditie.
Een fles van 500 ml kost € 24,75 en is zeker goed voor 2 a 3 keer.

Verder zijn er nog diverse reinigingskuren specifiek voor lever, nieren en lymfen (detoxificatie).

Na een wormkuur of antibiotica kuur (of andere medicijnen) altijd 3 weken wachten voordat de reinigingskuur ingezet wordt. Tijdens een medicijnkuur kan een kuur niet gegeven worden, het voert dan tenslotte ook de werkzame stoffen van de medicamenten af! Dieren die altijd een onderhoudsdosering prednison o.i.d. gebruiken, kunnen geen reinigingskuur ondergaan, omdat dit afgevoerd wordt en klachten weer naar boven komen!

Ik vroeg om een kuur die ik zelf kan geven elke dag 1x. Ik heb geen tijd om 2x per dag naar stal te gaan. Dit adviseerde ze:

Citaat:
ik stel voor de Schindele's leem, want die reinigt niet alleen maar voegt ook belangrijke mineralen en sporen toe! Eenmaal daags een afgestreken eetlepel over het voer (begin eerst 2 dagen met een halve, dan 3/4 en dan pas de afgestreken eetlepel) zo ook na een dag of 12 afbouwen.

Voedingssupplementen etc maakt niet uit, dat wordt meteen door het lichaam opgenomen. Wormkuur en antibioticakuren hebben zo'n 3 weken nodig om door het lichaam verwerkt te worden en dan zijn ook alle werkzame stoffen gebruikt, daarna is het afval. Dus daarmee moet je dan wel 3 weken mee wachten.

Wel moet je er rekening mee houden dat een paard wat slomer KAN worden, ik heb ook vaak meegemaakt dat ze juist erg energiek worden! Maar dat verschilt gewoon van paard tot paard, je moet het tijdens de kuur even aankijken en niet overvragen als je merkt dat het een wissel trekt op haar lijf.

www.sportmerens.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 03, 2005 2:42 pm 
starter
starter

Bedankt, ik heb inmiddels ook een kuur besteld. Ben erg benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2005 1:25 pm 
*
*

Even dit topic weer naar bovenhalen.. de kuur die we Genette gegeven hebben heb ik zelf niet erg veel van gemerkt.. ;(

Ik weet niet wat Carolina er zelf van vindt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2005 1:34 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt verschil gemerkt heb.
De mok was daar niet van genezen/verminderd en het zomerexzeem ook niet. Vooral voor de mok heb ik het geprobeerd.

Ik heb via een vriendin, die in het laatste jaar zit van de school voor homeopatie voor dieren, een tijdje terug korreltjes gekregen na uitvoerig informatie gegeven te hebben over Domi. De mok was best heftig. Alle 4 de benen, het werd niet minder, wat ik er ook opdeed.
Die korreltjes hebben onwijs geholpen! De huid is weer netjes! de sokken haal ik er nog wel af om de koot mooi schoon en droog te kunnen houden. Naar de keuring gaat ze toch niet. ;)
na het zwemmen op de sportdag was het wel weer even 2 dagen erger geworden, maar zonder er ook maar iets aan te doen is het weer weggetrokken binnen een paar dagen.

Maar die leemkuur heb ik niks aan gemerkt. Ik dacht er t weekend nog aan toen ik het pakje zag staan.

www.sportmerens.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2005 1:46 pm 
*
*

Ik zag vorige week ook de lepel liggen, vandaar dat ik eraan dacht :D

Genette haar zomerexceem is er niet minder om geworden, soepel in het lijf is ze ook niet geworden. Actiever wel, maar naar mijn idee heeft dat er mee te maken dat ze liever op het land staat dan op stal. En ik geef haar geen ongelijk :D

Zijn er nog meer mensen die de leemkuur gebruikt hebben?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2005 9:34 am 
starter
starter

Sanet schreef:
Even dit topic weer naar bovenhalen.. de kuur die we Genette gegeven hebben heb ik zelf niet erg veel van gemerkt.. ;(

Ik weet niet wat Carolina er zelf van vindt...

Ik ben het helemaal met je eens :D Ik heb absoluut niets gemerkt aan veranderingen bij Genette. (helaas niet...)

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard; een ander veel zwakker dier op zijn rug laat rijden.
Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2005 3:04 pm 
starter
starter

Ik heb deze keer ook niet echt een verandering gezien, maar nu was zo ook niet stijf ofzo en deed ik het meer als preventie. Ik heb het idee dat ze afvalstoffen van eiwitten niet goed kwijt kon (sloeg duidelijk op de spieren) en dat die kuur haar daarbij heeft geholpen. Als er geen gifstoffen zitten, dan valt er ook niets te reinigen! Van Josefien (van de bewuste website/winkel) begreep ik ook dat je het meer moet zien dat het lichaam dan schoon is om de tegen zomereczeem te gebruiken middelen dan beter hun werk kunnen doen.

Voor de zomereczeem: Laresse staat nog steeds zonder hoofdkap (wel met boett-deken) en ik smeer 2x (soms 3x) per week fenonolf op de plekken. Is loeiduur (35 euro voor flesje van 500 ml) maar ik doe er ook best lang mee (begonnen in april en nu half leeg). En de plekken zijn wel schilferig, maar niet droog en ze schuurt er niet of nauwelijks aan. Alleen aan de staartwortel heeft ze 3x geschuurd (waarvan 1x echt goed: kale plek op de staartwortel, gelukkig goed gemaskeerd door de andere haren). Daar ben ik dus echt tevreden over.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]