MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu ma okt 22, 2018 6:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 21, 2005 4:18 pm 
**
**

Bij Kiki is vandaag droes geconstateerd. Ze had al een paar dagen dikke klieren, en vandaag toen de DA kwam, zag ik dat er al 1 bult open was. Ik heb nu een soort trekzalf gekregen, en dat moet ik smeren, zodat alles goed open gaat.

Maar naar mijn weten, is ze niet onwijs ziek geweest. Ook de mensen van de opfok hebben helemaal niets aan haar gemerkt, van het weekend stond de ook gewoon te grazen, en een appeltje luste ze ook. Ze stond ook gewoon tussen de groep, en was niet lusteloos o.i.d Vandaag had ze ook maar 37,5, dus geen koorts. Ik heb ook niet eerder gemeten, omdat ik elke keer de thermometer was vergeten, en ik dacht dat het gewoon dikke klieren waren, van het eten van kort gras, tot gisteren, het was nu echt dik, en knoerdhard.

En waarschijnlijk is ze zo goed al zeker verkocht, en wordt ze in augustus opgehaald. Maar nu wilde ik ook nog weten, hoelang ze besmettelijk blijft? Is dat zodra alles over is, of duurt dat nog een paar weken, nadat alles weer mooi dicht is?

Ik heb een hoop informatie al gevonden op Internet, maar toch kon ik op deze vragen geen antwoord vinden!

Misschien dat hier mensen ervaringen met Droes hebben! Het is iig geen pretje!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 21, 2005 6:20 pm 
starter
starter

Daisy,

Ik weet alleen dat droes heel besmettelijk is, en wil je adviseren je dierenarts te vragen hoe lang ze andere dieren kan besmetten. Als je zijn advies opvolgt kun je in ieder geval nooit problemen achteraf krijgen.

Groetjes,

Margot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 21, 2005 6:27 pm 

Ik heb ook wat info gevonden bij de paardendrogist. Misschien heb je er iets aan.

Veel sterkte ermee.

Droes is een bacteriële infectieziekte in de keel die wordt veroorzaakt door de streptococcus equi, een bacterie die ruim een jaar in leven kan blijven en waarvoor vooral jonge paarden en pony's vatbaar zijn.
Droes is een besmettelijke ziekte die wordt overgebracht door direct contact tussen paarden, maar ook via mensen, dekens, emmers, enz.

Symptomen van droes zijn: pijn met slikken (veroorzaakt door gezwollen lymfeklieren), hoge koorts, niet willen eten en afscheiding van dik taai slijm uit de neusgaten. Vaak geneest droes binnen ca. 10-14 dagen uit zichzelf; de ontsteking breekt dan door naar de keel of naar buiten. Er ontstaan abcessen met pus. Deze kunnen voorkomen rond het keelgebied, maar ook via de lymfeklieren in het hoofd. De bulten zitten dan overal op het hoofd en breken daar door. Als de abcessen eenmaal zijn doorgebroken, herstelt het paard zich vaak snel. Er kunnen zich bij droes wel complicaties voor doen. De zwelling in de keel is dan zo groot dat het paard nauwelijks adem meer kan halen. In dat geval dient direct een dierenarts gewaarschuwd te worden om het paard te behandelen.

Bij enige twijfel aan de diagnose en het verloop van de ziekte, dient u altijd een dierenarts te raadplegen. Ter ondersteuning van de lichamelijke weerstand kunt u uw paard of pony extra anti-oxidanten geven. Ook een product met echinacea kan het immuunsysteem van uw paard ondersteunen. Wij adviseren bij droes een combinatie van D-tox (10 dagen 50 gram) en Immuforte (10 dagen 40ml).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2005 10:27 pm 
**
**

De paarden van mijn beste vriendin hebben gehad, vorige zomer. Het blijft nadat het over is nog 3 maanden besmettelijk. (Als ik het goed heb onthouden, weet je DA ook wel) Bij hun is het naar binnengeslagen, dus hoe lang het duurt voordat het dicht is weet ik niet.

Maar zorg dat je echt alles goed wast! Het is echt heel besmettelijk. Ook heeft het zijn voordelen, als ze het eenmaal hebben gehad zijn ze imuum. (Hoewel ik ook weleens heb gehoord dat een paard het vaker heeft gehad.) Dus heb je weer wat minder waar ze later last van kunnen krijgen.

Onze DA zei dat we de paarden extra moesten verwennen met slobber, omdat het slikken erg pijnlijk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2005 9:18 am 
starter
starter

Ik hoorde dat het hier in de buurt "hoogvliet " broes is uitgebroken ,
aangezien dat amber daar gevoelig voor is hou ik haar heel goed in de gaten !!

de manege in hoogvliet ontkende het !
toen had mijn vriendin gebeld met de mededeling dat ze haar paard daar wou stallen en toen vertelde ze het .....raar he ?? :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]