MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu zo aug 19, 2018 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom paardentandarts??
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 10:47 am 

Bij mij op het werk vragen ze allemaal wanneer quinoa en jerez komen om hun gebit te doen.

Maar ik vraag me af waarom ik dat zou moeten doen als ze beide nergens last van hebben. En hoe gaat het dan anders met de wilde mustangs ????

Zijn er mensen die ook niet met hun paard naar de tandarts gaan, en als ze wel heen gaan wat dan de reden was?

groetjes marjolein

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 11:22 am 
*
*

soms denk je dat een paard er geen last van heeft, en merk je het in het begin ook zeker niet. maar zodra de haken groter worden gaan ze hard in hun mond worden als je er op rijd, en met eten kunnen ze ook pijn krijgen.

de paardentandarts bij ons komt geloof ik 1 of 2x per jaar, de controle is gratis als er een behandeling moet worden gedaan betaal je wel.

ik zou in ieder geval mijn paarden als ik die zou hebben :D wel elk jaar in ieder geval naar de tandarts sturen

ik rij op een haflinger en die was 3 jaar niet naar de tandarts geweest en werd steeds vervelender in zijn mond. toen bleek dat hij giga haken had en is hij naar de tandarts geweest, nu gaat het stukken beter, alleen is hij doordat wij gewoon fanatiek door reden wel bang geworden voor het bit en durft hij het niet meer aan te nemen waarschijnlijk bang voor de pijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 11:27 am 

Nou ik werk zelf op een grote dierenartsenpraktijk die ook veel paarden doet. De meningen onder de dierenartsen daar verschillen ook sterk. Een paard heeft op zich de zelfde kiezen als een cavia/koe/konijn. Ik ben zelf van mening als er nooit iets aan het gebit is gedaan (vanaf veulen af aan) gaat er ook niks mis, tenzij het paard een afwijkende gebitstand heeft, dat de kiezen niet goed op elkaar aansluiten, want als de kiezen niet precies op elkaar passen kunnen er juist haken ontstaan.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 12:00 pm 

hoi marjolein,

Wat ik begrepen heb, is dat als ze kauwen ze een draaiende beweging maken en daardoor hun tanden niet gelijk afslijten. Nirvana wordt elk jaar na gekeken en er zijn ook wat haken afgevijld bij hem. Vooral bij jonge paarden kunnen ook nog wel eens wolfstanden voor komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 12:09 pm 
starter
starter

de meningen zijn over het algemeen zeer verdeeld of je paard naar de tandarts moet of niet, rocialle is nog nooit geweest en die is nu 23 maar ik zit er wel over te denken om haar gebit eens na te laten kijken gewoon om zeker te zijn dat het in orde is. ik denk dat het voor jonge paarden niet echt noodzakelijk is omze te kontroleren alleen wel als er natuurlijk iets aan de hand zou kunnen zijn (vervelend in mond met bit, slecht eten enz) maar naarmate ze ouder worden moet het toch geregeld gekontroleerd worden. denk ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 12:43 pm 

Chantal schreef:
maar naarmate ze ouder worden moet het toch geregeld gekontroleerd worden. denk ik.

Nou dat ben ik zeker met je eens dat oudere paarden wel gecontroleerd moeten worden ook met los zitten van kiezen en tanden. Ik heb zelf een fjord gehad die ook nooit naar de tandarts is geweest haar hele leven en had nooit problemen, zo doende dat ik me het afvraag.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 1:34 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Bij ons gaan ze, zeker Domi, elk jaar. Even nakijken door de DA als ze geent worden.

Domi heeft een gebroken en ontstoken kies gehad. Kies is operatief verwijderd. Tegenoverliggende kies groeit dus maar door! (wisten wij eerst niet, en die kies was een paar jaar terug dus 8 cm ongeveer, vanaf toen kreeg domi halfjaarlijks een behandeling, en nu jaarlijks)

Cyclame krijgt gewoon controle, en is er meestal vrij weinig mis.

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 6:05 pm 

Ja dat doe ik verder ook wel even door de DA laten kijken tijdens de enting maar verder ook niet.
Dat komt idd wel heel veel voor ontstoken kiezen bij paarden, ik zie ze vaak op m'n werk.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 31, 2006 8:54 pm 
*
*

hoi,
ik haal de tandarts pas bij mijn paarden als ik zelf denk dat er iets niet goed is. als ze b.v. niet goed eten er niet goed uitzien of vervelend in de mond zijn met rijden. ik denk dat je zelf wel merk waneer je paard ergens last van heeft. wel is het raadzaam om je paard te laten controleeren nadat hij zijn tanden/kiezen heeft gewisseld, er kan wel eens een oude tand of kies blijven zitten waar ze dus best last van kunnen krijgen.
ik vind dat sommige paarden er echt baat bij hebben als ze door een tandarts behandeld zijn, maar je kunt het ook overdrijven... en als een paard een goede stand van zijn kaken heeft krijgt hij ook geen haken.
groetjes ceciel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 01, 2006 9:40 am 
starter
starter

Mijn haflinger ging tijdens het rijden tandenknarsen. Toen de DA kwam om te enten heb ik hem er meteen naar laten kijken. Hij had inderdaad haken en flinke ook. Met voeren merkte ik hier niets van.
Hij is pas 5 jaar, dus het hoefte niet perse alleen bij oudere paarden voor te komen, wat je vaak van veel mensen hoort. De toen driejarige fries van mijn vriendin had er toevallig ook last van.

Ik zou je dierenarts er anders gewoon naar laten kijken als hij/zij er toevallig is, als je verder niets aan je paard merkt dan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 01, 2006 12:34 pm 

ceciel schreef:

en als een paard een goede stand van zijn kaken heeft krijgt hij ook geen haken.
groetjes ceciel

Nou dat denk ik inderdaad ook, het gaat puur om het niet correct slijten van de kiezen dat ze dan haken krijgen. Ik denk dat er idd heel veel paarden zijn met een niet geheel correct kaakstand. Soms zijn er natuurlijk ook andere factoren die mee spelen, zoals ongevallen o.i.d.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]