MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di aug 21, 2018 11:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zomereczeem?
BerichtGeplaatst: vr jul 07, 2006 11:36 am 
Voorzitter Stamboek

Mijn Merens Hiawatha heeft al jaren last van zomereczeem. Nu ik op de Veluwe woon, is het ook erger geworden (warmer, minder wind en ook meer ongedierte).

Van alles al geprobeerd:
vlak na de verhuizing en het 1e jaar volledig in de Boett-deken en voor 16.00 uur in een geblindeerde stal (hij kreeg toen over zijn hele lijf kale plekken/wondjes - ook zijn benen lagen open).
Vorig jaar naast homeopatische snuifflesjes ook de behandeling van Leen Taal gedaan - niet geholpen natuurlijk.
Wel ben ik aan het denken gezet door o.a. zijn visie over de overgevoeligheid en blokkades vanuit het dier zelf en over de hoeveelheid suikers/melasse in het gras/voer. En of zo'n dier dat allemaal wel of niet makkelijk kan lozen.

Ik ben er achtergekomen, dat Hiawatha naast het gevoelig zijn voor vliegjes en mugjes etc. ook duidelijk meer last heeft als hij op de wei heeft gestaan. Maakt niet uit of het een paar uur is of een hele dag (als het ongeveer 15 graden of warmer is).
Dit jaar geef ik geen kuren of speciale middelen aan hem - alleen af en toe spuit ik zijn stal met anti-vliegenspray, een kwartier voordat hij zijn stal ingaat.

Omdat hij toch weer flink schuurde en het resultaat ook al goed zichtbaar was, heb ik hem sinds anderhalve week alleen in de buitenbak/paddock staan (tot een uur of acht 's avonds!). Met een flinke plak goed hooi. Dus geen gras (heel jammer voor Hiawatha, want hij is GEK op zijn weiland).
Opvallend is dat hij nu bijna niet schuurt. En dat 'bijna niet' is het af en toe schuren wat mijn andere dieren zonder zomereczeem ook doen met dit weer.

Ik trek waarschijnlijk te vroeg mijn conclusies, maar ik wilde deze 'tip' jullie niet onthouden. Misschien helpt deze aanpak ook bij andere eczeem-gevoelige paarden.
Ik ben heel benieuwd of dit blijft werken als we in de 'heftige' maanden augustus en september (vaak benauwd en vochtig weer) zijn beland.

En zodra het weer omslaat en koeler wordt, mag hij zijn weiland weer op.

Ik hou jullie op de hoogte (zeker als mijn 'conclusie' niet klopt).

Christel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 07, 2006 6:25 pm 
starter
starter

Ik heb ook iets nieuws geprobeerd dit jaar, en tot nu toe is het succesvol (zegt natuurlijk nog niets).

1) Vanaf februari bijvoeren knoflookpoeder (1 el), gist (1/2 el) en appelazijn (50ml), iedere dag. Dit zorgt o.a. voor schoon bloed en natuurlijke afweer tegen vliegen.

Twee pony's schuurden af en toe, 1 heel erg en een met mate. Resultaat tot nu toe: 1 pony schuurt met mate, en drie niet. Ik vind dit bemoedigend.

2) De pony die nog een beetje schuurt, hebben we 24/7 buiten gezet in een weiland (we hebben geen paddock), zonder bomen of palen waaraan ze kan schuren.

Resultaat: de schuurplekjes zijn genezen, en ze loopt rustig in de wei. Ik heb sterk het gevoel dat je op de een of andere manier de vicieuze cirkel van jeuk/schuren/meer jeuk/meer schuren/... moet zien te doorbreken.

Al met al is de aanpak best bewerkelijk, maar niet duur en tot nu toe positief.

Margot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2006 9:18 pm 
**
**

Wat grappig dat je het met eigelijk "Huis tuin en keuken" middeltjes opkan lossen! Ik ga dit eens laten lezen aan een stagenootje. Haar paardje schuurt tot bloedens toe haar manen eraf!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 19, 2006 12:09 am 
Beheerder Website
Beheerder Website

Margot; zijn die middeltjes niet slecht voor paarden? anders ga ik het ook proberen!! Waar haal je gist (zegt de keukenprinses :D )?

Met Domi is het weer verschrikkelijk dit jaar. (ik was iets te laat met opdoen vrees ik. Volgend jaar gaat ie in februari al op!!)
Cyclame gaat eigenlijk wel goed onder haar Boett.
Domi schuurt gewoon door het schrikdraad heen helaas. Scheuren in de Boett deken en dus wonden, en jeuk, en jeuk, en jeuk.

Natuurlijk maken we de deken elke keer maar Domi weet haar huid snel kapot te schuren.

Morgen ga ik een deken erbij halen, zodat ik die op kan doen en de oude weer kan maken/wassen etc. Ik durf Domi nieteens 2 uurtjes zonder deken te zetten nu, om hem mee naar huis te nemen om te maken en weer terug te brengen.

Ze staan overigens op een echt heel kaal weilandje.

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 19, 2006 10:58 am 

Heb ik inderdaad ook gehoord van klanten bij ons op het werk, dat de paarden dus niet meer in de weide staan (hoe kaal dan ook) en dat dat veel beter werkt. Die zetten de paarden dus ook in een bak/paddock met hooi of kuil.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 19, 2006 1:30 pm 
starter
starter

Jizza heeft tot nu toe niet echt zomer-eczeem, maar de manen breken wel af, en op haar voorhoofd en in haar staart ontwikkelen zich wel korsten etc. Ik was haar nu met deze warmte om de twee dagen met shampoo voor eczeem gevoelige paarden, en na het rijden krijgt ze over haar granenmix ook altijd appelazijn. (voor het zuiveren van het lichaam). de plekjes smeer ik na het wassen ook in met aloe-vera zalf. Tot nu toe schuurt ze nog niet, maar ik denk wel dat ik volgend jaar een boettdeken aanschaf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 19, 2006 9:23 pm 
starter
starter

Arjanne,

Volgens onze dierenarts kunnen deze supplementen geen kwaad. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je paarden niet non stop knoflook moet voeren, maar waar dat op gebaseerd is weet ik niet. Ik wil in oktober wel stoppen, en dan in februari weer beginnen.

De appelazijn koop je bij de paardendrogist in tanks van 5 liter (uit mijn hoofd 13 euro per tank). Ik gebruik een wasbol om 50ml te doseren.
De knoflookpoeder halen wij bij de Makro voor ongeveer 3 euro per kg.
De gist koop ik bij winkels waar ze ook broodmixen verkopen, een blauw pak van 1 kg (ongeveer 5 euro per kg).

Het makkelijkst meng je dit door de slobber, die emmer is zo leeg.

Margot

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 19, 2006 9:26 pm 

Even een beetje off-topic, maar wat hebben veel mérens zomerecceem, terwijl het zo erfelijk is.
Of lijkt dat nu zo omdat juist die mensen met een zomerecceem mérens op het forum zijn.??

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 19, 2006 11:11 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Of het erfelijk is wordt nog steeds over gediscusieerd zover ik weet.

En of het er veel zijn, ik denk dat het toeval is. Ik denk niet dat dat meer is dan bij een ander ras.
Kijk maar eens om je heen; er lopen tegenwoordig meer paarden met dan zonder dekens.

Nou lopen er natuurlijk ook paarden met dekens tegen de dazen: Buitenrijden hoef je nu bij ons niet te proberen, want het stikt van de insecten. Nou heb ik een hele mooie deken voor het rijden, en we maken dan maar korte snelle ritjes. Dan kunnen die beesten ons niet bijhouden! haha!

www.sportmerens.nl

Profiel  

Berichttitel: eczeem
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2006 11:59 am 
Stamboekkantoor

Onlangs een brief gekegen van het Productschap (PVE) over de resultaten onderzoek staart en maneneczeem in 2005.

De enquete is terug te vinden op http://www.staartenmaneneczeem.wur.nl

Nb teveel knoflook schijnt bloedarmoede te veroorzaken, maar dat is als er dus teveel wordt toegediend.

Laatst bijgewerkt door Annelies Koppel op do jul 20, 2006 12:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2006 12:39 pm 

Arjanne schreef:
Of het erfelijk is wordt nog steeds over gediscusieerd zover ik weet.

En of het er veel zijn, ik denk dat het toeval is. Ik denk niet dat dat meer is dan bij een ander ras.
Kijk maar eens om je heen; er lopen tegenwoordig meer paarden met dan zonder dekens.

Nou lopen er natuurlijk ook paarden met dekens tegen de dazen: Buitenrijden hoef je nu bij ons niet te proberen, want het stikt van de insecten. Nou heb ik een hele mooie deken voor het rijden, en we maken dan maar korte snelle ritjes. Dan kunnen die beesten ons niet bijhouden! haha!
haha

Nou de paardendierenartsen op m'n werk zeggen dat het ontzettend erfelijk is vandaar........,

maar je ziet het inderdaad bij elk ras, en voor m'n gevoel ook steeds meer, maar dat kan natuurlijk ook komen door de mooie boett dekens tegenwoordig.

Quinoa en Jerez staan ook bij bomen in de weide, ze hebben wel dazen maar ik kan nou niet echt merken dat ze er last van hebben, ook tijdens het rijden niet.

Maar ik spray ze alsnog lekker in.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel: lijkt wel zo he?
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2006 1:37 pm 
*
*

hoi,
ja het lijkt zo wel dat er veel zijn met exceem, ik denk dat het ook komt omdat er veel over te vertellen is. over een "gezond" paard ga je natuurlijk niet schrijven dat hij zo gezond is...
wij hebben zo'n 50 merens en daar heeft er (gelukkig) geen een exceem van dus dan wordt de verhouding hier op het forum al weer een stuk beter ;)
over of er bij merens meer exceem voorkomt dan bij andere rassen, dat is denk ik ook niet zo, wel is het bij een merens natuurlijk storender omdat je bij een merens het liefst lange dikke manen ziet.
of het ervelijk is of niet weet ik ook niet maar ik zou inieder geval niet met een hengst dekken die ecxeem heeft.
succes allemaal en groetjes ceciel

Profiel  

Berichttitel: Re: eczeem
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2006 5:25 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Annelies Koppel schreef:
Nb teveel knoflook schijnt bloedarmoede te veroorzaken, maar dat is als er dus teveel wordt toegediend.

Dominique had dat vorig jaar. En ik hield me écht aan de doseringen!

www.sportmerens.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2006 5:26 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

marjolein schreef:
maar je ziet het inderdaad bij elk ras, en voor m'n gevoel ook steeds meer, maar dat kan natuurlijk ook komen door de mooie boett dekens tegenwoordig.

De paarden van boeren vroeger werden gewoon afgemaakt als ze zomereczeem hadden.

www.sportmerens.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 20, 2006 6:18 pm 

Arjanne schreef:
marjolein schreef:

De paarden van boeren vroeger werden gewoon afgemaakt als ze zomereczeem hadden.

Ja dat klopt inderdaad, er wordt nu ook veel meer over gesproken dus lijkt het ook zo dat het meer voorkomt, terwijl dat niet zo is.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]