MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu ma jun 18, 2018 4:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2006 7:53 pm 
**
**

Sinds een aantal dagen reageert Kadans enorm als ik met mijn vingers langs zijn ruggengraat ga. Het viel me begin van de week al op dat hij bij het poetsen een beetje begon te dreigen. Vandaag begon hij bij het uitkrabben van zijn linker achterbeen echt opzij uit te halen. (Dit wil niks zeggen, deed hij vroeger altijd en hij heeft soms nog zijn buien.) Als ik zachtjes langs zijn ruggengraat druk trekt hij zijn rug iets in. Wanneer ik bij zijn heupen druk, schiet hij echt naar beneden. Bij het rijden lijkt hij nergens last van te hebben.

Hij heeft een aantal maanden geleden een nieuw zadel gekregen, omdat hij toen ook al last had van zijn rug. Toen bleek zijn oude zadel verre van goed te liggen. Dit zadel heeft een goede zadelmaker bij hem gepast en ligt naar mijn idee ook gewoon goed. Ik denk dan ook niet dat het hier door komt. (Ik hoop het ook niet, want twee nieuwe zadels in een jaar heeft me veel geld gekost.)

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. :? Ik ben iemand die er graag meteen iemand met verstand bijhaald, maar wie is dat in dit geval? Een masseur?

Ik hoop dat jullie misschien wat tips en/of ideeën hebben!

Groetjes, Lianne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2006 10:53 pm 
**
**

jeejtje wat vervelend zeg;
Heeft hij misschien in de wei een rare glijpartij gemaakt? Dat kan natuurlijk snel gebeuren, na een buitje is gras superglad. Tenminste zo komt je verhaal bij mij over (heb zelf een soortgelijk iets gehad enkele jaren geleden nl, dit paard had een vreemde slipper gemaakt tijdens donderjagen met vriendjes op wei, de DA schreef mij toen voor om tijdelijk rustiger aan te doen, om de rug/heupen de kans te geven te herstellen, maak zelf maar eens een rare glijer)
Maar als je het niet vertrouwd gewoon de DA bellen, liever een keertje te vaak erbij dan een keertje te weinig niet waar.

Heel veel succes!

groetjes

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2006 11:16 pm 
starter
starter

Onze kwpn-er heeft scheve heupen, waardoor zijn wervels nogal eens scheef schieten. Dit kunnen wij inderdaad ook voelen door met de vingers langs de ruggewervel te glijden. Hij is dan ook meestal gevoelig net waar het einde van het zadel zit. Wij gaan dan meestal langs Dr Schriel in koekange,en die heeft het meestal in nowtime weer in orde. en een fisioterapeut kan dit ook prima.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2006 11:36 am 
Voorzitter Stamboek

Hallo Lianne,

Het is heel goed mogelijk dat hij een uitglijer in de wei heeft gehad of dat hij misschien heeft vastgelegen in de stal?? Altijd lastig, dat gissen waar iets opeens van komt - zeker als je het zelf niet gezien hebt.
Het kan ook al een tijdje geleden gebeurd zijn en dat hij er nu pas last van krijgt (door het vastzetten van spieren en het anders/verkeerd belasten van zijn lichaam).
Ik wil je wel aanraden om voorzichtig te zijn en goed te blijven kijken en voelen wanneer Kadans weer goed is.

Drie jaar geleden heeft Watha ook last van zijn rug gehad (wnl. door het onbesuisd springen tijdens het ruiterbewijs-examen).
En dat heeft helaas erg lang geduurd.
(Het is niet mijn bedoeling om jou bang te maken, maar ik wil jou informeren welke weg Watha heeft bewandeld om weer helemaal goed te worden).

Eerst een tijd regelmatig op controle bij de dierenarts en toen hij zei dat Watha weer goed was en gedoseerd aan het werk moest, heb ik een goede paarden fysiotherapeut erbij gehaald. Ik zag het niet zitten om Watha 'erdoor heen' te moeten rijden. Plus hij liep nog steeds erg kort.
De fysio is toen een maand of negen bijna elke week/2 weken met hem aan de slag gegaan. (dat is lang hoor!!!)
De behandeling stond uit het losmaken van zijn spieren rondom zijn heupen (was 1 blok beton) en daarna moest ik hem heen en weer stappen/draven aan de hand en later er weer op rijden. En met dat rijden gaf hij dan aanwijzingen om Watha beter te trainen.
Langzaamaan ging het steeds beter met hem.

Omdat de fysio na 3 maanden behandelen meer resultaat had verwacht, heb ik ook nog rontgen-foto's van zijn achterbenen laten maken en daarop was niks te zien. Dus weer verder met kneden en therapeutisch rijden.

We bleven echter het gevoel houden, dat we Watha niet 100 % kregen en toen heb ik op aanraden van de fysio Watha door de scintigrafie laten halen. Op die manier kunnen ze 'hot spots' in zijn lijf zien, die er niet horen (ontstekingen, overbelasting, verkrampingen etc.)
Hij bleek toen bij zijn SI-gewricht (achter het zadel) en bij zijn bekken hot spots te hebben en dat hebben ze dus twee keer behandeld met ontstekingsremmers (genaamd Tildren). Hij heeft tijdens die behandeling niet gewerkt en 5 maanden overdag in de wei gelopen.

Na een laatste controle bij de dierenarts mochten we het rijden meteen weer gaan oppakken (veel stap- en drafwerk).
De tweede keer onder het zadel bleek hij weer 'vervelend' te gaan lopen en toen heb ik een barebackpad (zo'n bontje) op zijn rug gelegd. Na een paar rondjes liep hij super.
Omdat een ander zadel een behoorlijke gat in je portemonnee slaat, heb ik Watha eerst een paar maanden door mijn instructrice op die barebackpad laten rijden. Zij rijdt beter en zij is ook een stuk lichter dan ik.
En toen ik een ander zadel had gekocht, ben ik hem zelf weer gaan rijden.
En hij loopt weer super. Gelukkig - eindelijk weer gewoon genieten van hem.

Succes en sterkte met Kadans (en als je meer wilt weten, dan moet je me maar een pb sturen).

Christel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2006 1:45 pm 

Nou ik zou gewoon de DA erbij halen en evt. een osteopaat, een rug daar heb je maar één.

Succes.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2006 3:05 pm 
*
*

toevallig heeft een paard bij mij op de manege last van zijn heupen tijdens het rijden zet hij zijn linkerhand vast. de eigenaar gaat naar een kraker inkootwijkerbroek, die is volgens heeeeeel veel mensen bij mij op stal heel goed en die kan in 5 minuten zien wat jouw paard mankeerd. je kan er altijd heen gaan zonder doorverwijzing van jouw DA en het is altijd goed om er langs te gaan. heeft hij niets dan heb je tenminste een gerustelling, heeft hij wel iets dan kunnen deze mensen je heel goed helpen, ik zou zeggen probeer het eens beter 1x te veel dan 1x te weinig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2006 4:12 pm 
**
**

Dank jullie voor jullie reacties! Ik ga straks weer even naar Kadans en hem een uitgebreide poetsbeurt geven. Ik ga dan alles langs en hoop dan te kunnen ontdekken waar precies de pijn vandaan komt. Ook leg ik mijn zadel er dan even op om te kijken of die echt nog goed ligt.

De dierenarts haal ik er liever niet bij, aangezien Kadans er als de dood voor is. En de dierenarts hem niet kan onderzoeken. (Steigeren, trappen enz. vanwege angst.) Ik ben al op internet wezen zoeken naar fysiotherapeuten voor paarden en die zal ik morgen dan ook bellen.

Ik heb twee adressen van paardenfysiotherapeuten die bij mij uit de buurt komen. En die mij wel goed lijken. De internet adressen zijn:
http://www.fysiotherapie-paard.com/
http://www.mayao.nl/
Heeft iemand toevallig ervaring met deze fysiotherapeuten?

Ik ga nu nog even op internet opzoek naar de kraker in Kootwijkerbroek waar Daphne het over had.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2006 4:21 pm 

Dat is jammer dat de dierenarts er niet bij kan.

Een fysiotherapeut is (meestal) super alleen voor een spierblessure, als het echt in de wervels zit kom je eigenlijk al op een osteopaat uit.

Maar is er geen andere dierenarts??

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2006 4:23 pm 

Mijn collega (dierenarts) verteld me dat dit een hele goede is.
komt ook bij jou in de buurt.

http://www.icreo.com/Nederl/nethanja.htm

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 15, 2006 12:55 am 
Beheerder Website
Beheerder Website

Bij Dominique is vorig jaar Pauline geweest: http://www.horse-hound-dierfysio.nl
Was ik erg tevreden over :) , maar weet niet hoever ze reist.

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 17, 2006 1:22 pm 
**
**

Dank jullie wel voor de aanbevelingen. Het is gelukkig niet nodig geweest. Maandagavond en dinsdag reageerde hij helemaal niet meer op druk langs zijn rug en heupen. Gister heb ik weer gereden, daarna en ook vandaag heeft hij nergens last van. Ik heb wel een afspraak met mijn zadelmaker gemaakt, zodat het zadel weer even door 'proffesionele ogen' wordt bekeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 4:56 pm 
starter
starter

Hee Lianne
Hoe gaat het nu met zijn rug??
Mijn haflinger heeft ook wat probleempjes gehad de laatste tijd. Ik heb er een vrouw bijgehaald die is acupuncturist en chiropractor en ze doet nog meer zelfs. Ze heeft hem behandeld met acupunctuur en hij heeft hier echt mega veel baat bij gehad. Het is echt bizar om te zien wat acupunctuur allemaal doet.
Als een paard loopt/draaft moet de huid op z'n rug helemaal los en beweegbaar zijn. Als dit niet zo is, zit er waarschijnlijk iets vast. Mijn vriendin der fries had een hele stijve rug en was hier heel gevoelig op. Na een paar behandelingen was z'n rug weer helemaal los. Dus mocht je nog iemand zoeken, is dit misschien wat voor je!?
http://www.home.zonnet.nl/animalhealthcare/index.html
Succes!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]