Hallo allemaal,
Nou, we hebben weer eens wat nieuws hoor! Het blijkt dat Laresse om een of andere reden haar kiezen stuk bijt op het bit. De voorste kiezen zijn helemaal afgesleten! Net nu ik het idee had dat ik met het Billy Allen bit super reed! Maar kennelijk werkt het toch niet zo goed als ik dacht

. Toen ik wat langer nadacht herinner ik me dat, toen ik op zoek ging naar een bit waarmee ze lekker liep, het rubber bit dat ik had gekocht binnen een week kapot had gekauwd maar ik heb er toen verder geen aandacht aan besteed. Nu ga ik dus toch voor bitloos (ik wilde al wel, maar durfde niet goed omdat mevrouw buiten zich soms gedraagd als tank!). Zelf heb ik een rijhalster/touwhalster maar daarmee kan ik dressuurmatig niet voldoende uit de voeten en buiten durf ik er niet mee te rijden. Ik heb met Petra Rosler (mijn instructrice) overlegd en zij geeft aan dat voor het niveau dat we momenteel hebben een bit toch duidelijkere en fijnere hulpen geeft dan welke bitloze optoming dan ook. Ik heb gisteren les gehad met mijn touwhalster en de teugels aan de zijkant vastgemaakt zodat het toch een beetje werkt als hackamore (druk op de neus) of sidepull. Dat ging heel aardig, maar ik verwacht dat we soms eventjes moeten fine-tunen om haar weer goed aan de hulpen te krijgen. Als ik met de juiste aanleuning rijdt, kan ze ook niet het bit tussen de kiezen nemen en dan is het probleem er dus ook niet. Maar ik wil ook met een losse teugel kunnen rijden zonder dat ze haar kiezen molt!
Wat ik nu dus wil proberen te vinden is een hoofdstel waar ik zowel bitloos als met bit mee kan rijden zodat ik in principe bitloos rijdt, maar als er even moet worden fine-getuned bij een training er toch even een bit in kan hangen. En dan zoek ik voor bitloos dus een fijn systeem.
Ik zou graag eens willen voelen wat een hackamore doet en hoe Laresse daarop reageert. Verder ben ik benieuwd of er andere bitloze systemen zijn waarmee ik buiten die tank tot stilstand kan brengen een hackamore is ten slotte een middel waarmee je extreem hard kunt inwerken (bij juist gebruik natuurlijk niet). Het is geen oplossing om een bit in te doen en met dubbele teugel te rijden want het probleem is juist dat ze zelf met het bit speelt en er letterlijk op kauwt en dat kan juist buiten omdat er dan vaak geen enkele druk op het bit staat.
Kortom: tips en spul om te lenen gevraagd!!! Wie kan mij helpen!!!
Groet, Rosemarie