MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 9:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2009 6:35 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hoi,

Ik rij al jaren met een Guichard zadel in de rondte en dat beviel eigenlijk prima.
Tot vorig jaar. Enrico kreeg last van zijn rug. Het gedeelte vlak achter het zadel.
Dit schijnen heel veel paarden te hebben, maar bij onderzoek door een holistisch dierenarts,tevens osteopaat kon het ook aan het zadel liggen.In het zadel zit je meer achterover en dan steun je dus op de kwetsbare plek.

Ik heb er nu een JC zadel op liggen en dat gaat eigenlijk goed voor Enrico, maar ik moet zo wennen omdat je op zo'n Guichard veel lekkerder zit en je daardoor ook wel zekerder voelt, vooral buiten.

Ik ben dus wat zadels aan het bekijken en ik kon een Barefoot Cheyenne lenen van een stalgenoot.
In stap zit dit zadel echt prima, je voelt wat er onder je gebeurt en ik had het idee dat hij nog ruimere passen nam.
Maar in draf gaat dit echt niet lukken. De pommel zit hopeloos in de weg. Hoe je ook gaat zitten en licht rijden allerlei manieren geprobeerd, maar het lukt niet.
Andere (met zelfde en of kleinere confectiematen) heb ik ook laten rijden en die hadden het zelfde probleem als ik. De pommel.
Als je de pommel eruithaalt ben je alle stevigheid kwijt en zakt het zadel erg ver over de schoft.

Ik ben me dus wat gaan verdiepen in de boomloze zadels.
Het zadel wat ik kon lenen was maat 1 op de site van barefoot staat dat dit wordt gerelateerd aan confectiematen en dat maat 1 tot maat 40 is.
Dat heb ik dus niet en krijg ik ook niet.
Maat 2 is een stuk langer en dus niet geschikt voor een korte rug.

Er staat op de site van boomloze zadels dat ze op ieder paard passen?!
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag jullie ervaring.
bedankt alvast voor je reactie.

groetjes van Dees


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 07, 2009 10:59 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik heb altijd met een barefoot gereden op m'n andere paardje Jerez. Daar lag het zadel als een huis op, maar ik had zelf altijd het gevoel dat ik zo uit het zadel lag.

Bij Quinoa lag het zadel voor geen meter en hij kreeg daardoor juist last van z'n rug, ben toen direct overgestapt op een boomzadel (wintec) en ik merkte direct verschil. Quinoa loopt met een boomzadel veel beter en ik zit ook steviger.
Maar ik ken ook mensen waarbij een barefoot uitstekend bevalt, dus ik denk dat je het per individu moet bekijken

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2009 5:33 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Hoi,
Ik heb deze week een barefoot testzadel uitgeprobeerd. Ik vind het prettig rijden en heb de indruk dat Renske wat vlotter loopt. Wij rijden western en doorzitten gaat prima, maar ook het licht rijden. Ik voel meer contact met Renske en voel me juist steviger zitten, met mijn benen om haar lijf, dan op het Billy Cook zadel. Dat lijkt wel een stoeltje en ik dacht steeds dat het juist veilig zat. Mijn balans en zit is echter sinds ik rij niet veel beter geworden. Nu voel ik meer balans. :)) Het werd tijd. We gaan er dus eentje kopen. Hugo heeft er wel aan moeten wennen, hij vond het eerst erg breed zitten. Nou ja, hij kan het Billy Cook zadel blijven gebruiken als ie dat wil.
Trudy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling