MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu wo sep 19, 2018 6:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: dressuur zadel
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2006 1:11 am 

hallo,

Ik denk erover om een dressuur zadel erbij te kopen, voor als ik in de bak aan het oefenen ben. Nou ben ik benieuwd wat voor dressuur zadels jullie hebben.
Ik heb bij divoza op een kiefer frysk gezeten, en die vondt ik wel lekker zitten. Het lijkt me lekker rijden met zo'n zadel waarin je opgeloten zit. Dus diepe zit en dikke wrongen.

Wat zijn jullie ervaringen.

gr. nancy

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2006 1:21 am 
Beheerder Website
Beheerder Website

Ik heb zelf een Cliff Barnsby Raven Dressage. Heerlijk zadel maar ze zijn duur. Je ziet ze wel eens tweedehands (het type AVG is kwalitatief minder). De Raven heeft een stiksel van boven naar beneden op de kniewrong.

Een stalgenootje heeft een KN en die zitten ook erg lekker.

Nog een tip: een Massimo! Dat zijn ook erg goede zadels en zijn heel goed passend te krijgen en in enorm veel boommaten te krijgen.
Te koop oa bij Country Mill in Nijkerk (Herman is een goede zadelpasser vind ik en ze hebben goede service), maar er zijn meer verkooppunten geloof ik. http://www.bluebalance.nl
De trailversie is ook erg geschikt voor dressuur. Je kan ze in allerlei kleuren krijgen en met of zonder ringetjes etc. Ze zijn daar heel makkelijk mee.

Als je niet zoveel te besteden hebt koop dan een tweedehands van een goed merk (daar heb je wrs meer plezier van dan van een goedkoop (merkloos) zadeltje)

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2006 1:29 am 

Ik had ook over een bates zadel gehoord. Die schijnt lucht gevulde kussens te hebben, wat weer beter is voor de rug van het paard.

Weet iemand daar meer over?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2006 11:23 am 
starter
starter

Maar Nancy, wat voor zadel heb je nu dan? Als je veelzijdigheid hebt, ben je voorlopig toch gered? Kun je voorlopig nog alle kanten mee uit, tenminste als ie goed ligt en zit. Is je werkelijke doel straks dan dressuur? Niet toch? Als je zelf ook verder wilt met endurance en trec is een dressuurzadel toch zonde van je geld? Bedoel dit niet negatief hoor.
Ik krijg van de week voor mijn draver een boomloos zadel en wil die ook bij Fool proberen. Ik heb voor Folie een heel goed zadel, die perfect ligt en zit. Maar boomloos geeft iets meer contact en is evengoed veelzijdig. Flash haar rug is kaarsrecht en moet nog iets krommen. Vandaar dat ik voor haar kies voor boomloos. Gaat wat worden hahaha, bonken van mijn draver.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2006 11:41 am 

Het lijkt me lekkerder om met een dressuur zadel in de bak te rijden. Daar kan je wat meer dressuurmatige oefeningen doen. volgens mij krijg je er ook een goede zit van. Ik heb van anderen gehoordt dat als je eenmaal een dressuur zadel hebt dat je niet meer anders wilt.
Ik wil mijn veelzijdigheids zadel dan gebruiken voor buitenritten en de endurance, en daphne mag hem dan ook gebruiken als ze een dressuurwedstrijd gaat doen.

Ik krijg eerst een dressuur zadel van de manege om even een paar keer mee te rijden, om te kijken of ik het wat vindt.
Ik hoef niet perse een hele nieuwe, maar wel eentje die goed op zijn rug ligt en die ik lekker vindt zitten, van een degelijke kwaliteit.

Profiel  

Berichttitel: hoi nancy,
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2006 12:03 pm 
*
*

hoi,
ik heb een bates veelzijdigheid met cair (dat zijn die lucht kussens) en met een verstelbare boom. heb hem nog nooit hoeven verstellen want de boom die er in zit past prima op al onze merens. ik denk er ook over om een bates dressuur te kopen. heel fijn zadel hoor!
ik denk dat je het beste zo veel mogelijk zadels moet probeeren gewoon van mensen bij je op stal, dan kun je goed bepaalen wat voor een type zadel je lekker vind. een dressuurzadel met erg dikke kniewrongen is voor iemand met dunne benen (niet lullig bedoeld hoor) erg fijn en ook moet je op de lengte van de zweetbladen letten, als die te lang zijn in verhouding tot je benen zit dit ook weer niet echt lekker.
ook moet je kijken naar hoevaak je het gaat gebruiken is dit maar 1a2 uur per week hoef je geen zadel te kopen van 1000/1500 euro. met een goed passende iets goedkopere kun je dan ook best af.
succes en groetjes ceciel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2006 12:10 pm 

Dat klopt wat je zegt ceciel. Ik heb bij divoza op verschillende zadels gezeten, om eens even wat te proberen. Ik vondt die anky erg mooi, maar die zweetbladen waren idd. veel te lang voor mij. De kiefer frysk paste het beste bij mij, en de kn vondt ik ook lekker zitten, maar de verkoopster vondt toch die kiefer het beste bij mij passen.

Ik kijk even wat voor zadel ze op de maenge hebben, die ik een kan proberen. Ze verkopen ook bij ons nieuwe en gebruikte zadels, dus ik kan altijd daar ook nog even kijken.

Maar ik ben even benieuwd wat voor zadels de meeste gebruiken die een dressuur zadel hebben, dan kan ik daar eerst even naar kijken, want het aanbod is zo groot.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2006 12:49 pm 

Heeft iemand nog meer suggetsties?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2006 4:52 pm 
**
**

Kentaur vind ik een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb een veelzijdigheid van kentaur voor Kadans, maar twee paarden die ik een tijd voor kennissen heb gereden hadden allebei een kentaur dressuur. Ik vind ze erg lekker rijden. Ik wil voor Kadans er nu ook een dressuurzadel bij. Ik twijfel op het moment tussesn een kentaur of prestige. Ik vind een prestige eigenlijk net wat lekkerder zitten.
Maar ja, het is eerst kijken welke merken op Kadans goed liggen en dan kan ik uit die zadels kiezen welke ik het lekkerste vind zitten.

Ik heb trouwens gehoord dat KN en kentaur met elkaar te vergelijken zijn. Dat ze niet veel van elkaar verschillen in prijs en kwaliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 02, 2006 8:20 pm 
Voorzitter Stamboek

Ik heb sinds september jl. een Daaleman dressuurzadel. De nieuwe versie - ik geloof nr III heet die.
Speciaal voor mijn Merens laten maken. Zit heerlijk.

Daarvoor had ik voor hem een Equestor dressuurzadel (speciaal voor barokke paarden - dus de bolle buikjes onder de paarden), maar die is erg grof en groot voor de korte rug van mijn knapperd. Plus was die erg breed gemaakt - je zit echt in gespreid.
Ik gebruik dit zadel nu voor mijn grote en ook zeer brede Welsh Cob.

Christel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 01, 2006 10:55 am 
starter
starter

Hoi Nance

Wij rijden Hercule met een Kn zadel.
Ik wil inderdaad niet meer anders en spring er ook weleens laag mee. Heb het gevoel dat ik heel stevig op zijn rug zit en dat is vooral fijn als hij es wil bokken.
Ik weet niet hoe groot jij bent maar ons zadel heeft extra lange zadelbladen en dat is erg handig als je lang bent zoals ik en mijn moeder zijn. Je hebt ze ook met een gewone lenge dus dat maakt niet veel uit.
Wij hebben hem tweedehands gekocht maar hij doet het prima en er is nooit iets mee.
Ook past hij goed op Hercule wat eigenlijk het voornaamste is.
Het voordeel is ook dat je volgens mij zelf al beter op je paard komt te zitten en dat je hem helpt om zijn gewicht naar de achterhand te brengen en dat is voor onze Hercule altijd moeilijk geweest. Dus als je hem dan met een zadel kan helpen waarom niet?
Veel succes er verder mee en probeer voorasl zoveel mogelijkzadels uit

groetjes Hadewych

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 01, 2006 1:35 pm 
Zelf heb ik voor Mascotte ook een Kentaur dressuur zadel: de allerbreedste :)
Bij Kentaur hebben ze smal, middel, breed en extra breed. Die laatste heb ik dus voor Mascotte. Voor mijn Haflinger Flash heb ik ook een Kentaur dressuurzadel, maar gewoon breed ipv extra breed. Voor Wianda (andere Haf) heb ik een Rossner dressuurzadel (is ook erg fijn zadel) en dan heb ik nog een westernzadel (die ik niet meer gebruik :) )
Maar Kentaur is mijn favoriet. Voor mijn KWPN-er moet ik binnenkort ook een zadel hebben en dan wil ik weer een Kentaur (of misschien een Prestige, die ken ik nog niet).

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 03, 2006 3:59 pm 
starter
starter

Is Mascotte ook zo'n "ronde" merens?

Heeft die Kentaur een diepe zit? Ik wil voor Folie ook een nieuw zadel. Heb voor Flash een Kieffer VZH gekocht, maar wil voor Folie toch een dressuurzadel erbij. Maar wel één met een hele diepe zit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 09, 2006 5:39 pm 
Ja, de Kentaur dressuur heeft een hele diepe zit en ja, Mascotte is vrij rond :)
Zonder zadel zit ook prima!

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 09, 2006 5:43 pm 
starter
starter

Kan ik daar ook eens naar kijken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]