MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu ma jan 22, 2018 4:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 9:21 am 
starter
starter

hoi,

Ik heb een vraagje: op welke leeftijd beginnen jullie met het inrijden van je Merens? Dus bijvoorbeeld ook longeren enzo? Sommige paardenrassen zoals een Haflinger zijn laat volwassen en worden ook later ingereden dan andere rassen maar ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met de Merens.

Groetjes, Ingrid

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 3:07 pm 
starter
starter

Hallo Ingrid,
wat mij betreft zijn alle paarden laat volwassen. Ik vind dat je er niet te vroeg mee moet beginnen. Een rug is een kwetsbaar iets en veel paarden hebben op latere leeftijd problemen. Laat ze eerst lekker groeien. Je kunt genoeg oefenen op de grond. Bijna alles is ze te leren zonder dat je erop zit en dan is het stapje naar het rijden echt heel klein en gemakkelijk.
Veel afwisseling in de beweging die je geeft. Dus niet te vroeg longeren , ga er maar naast lopen en er achter. Alle kleine bewegingen, zoals voltes, zijn slecht voor gewrichten in de groei. Maar een dekentje erop kan wel, dat weegt niks en ze wennen eraan dat er iets op de rug ligt en het is later gemakkelijk als ze aan een zadel moeten wennen.
Ik wens je veel geduld en wijsheid toe.
Vriendelijke groet,
Mieke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 3:19 pm 
*
*

Longeren is sowieso erg eenzijdig belastend, dus zou ik mee oppassen, beter is het werken met lange lijnen, bovendien erg leuk. Ik wil het zelf ook graag leren :D

Ik hoor vaak mensen die hun paard met 2,5/3 jaar inrijden, naar mijn idee veel te vroeg. 4/4,5 is meer iets wat mij aanspreekt. De rug van een paard is pas uitgegroeid wanneer ze 6 zijn. En voor die tijd berijden kan er dus voor zorgen dat de rug niet goed groeit... Echter is het wachten tot een paardje pas 6 is wel erg lang, en heb je dan misschien weer problemen met andere dingen, dat er juist weer niet genoeg bespiering is etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 10:09 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Hoe ik het graag zou willen:

Quinsie met 2.5/3 jr ongeveer zo nu en dan aan de lange lijnen het een en ander leren. Als ze goed 3 beleren we haar voor de kar en onder het zadel. Onder het zadel ga ik wrs niet zelf doen maar een lichter stalgenootje die ook in de vakanties Domi doet. Ze rijd goed maar is nog jong en echt een spiet. Zal ze minder hinder van ondervinden dan wanneer ik erop ga ;)
We rijden dan eventjes een paar weken zodat ze weet wat de bedoeling is en dan gaat ze lekker nog een poosje de wei in met tante Domi en tante Claam. En zo nu en dan een keer voor de kar en onder het zadel, maar vooral mag ze nog sterk en groot worden in de wei. Ik heb nog een gezonde pony dus laat haar zowiezo liever wat langer kind zijn.

Ligt er wel helemaal aan hoe ze uitgroeid en hoe ze kwa 'doen' is. Wellicht is ze dan echt nog een baby en vind ik het te jong. Misschien doet ze afgezien het eerste beleren wel nog een jaar helemaal niks!!

KIJK goed naar je pony. Geen pony is hetzelfde. Er is dus ook geen leeftijd te zeggen wanneer een pony er klaar voor is.

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 4:59 pm 

Hee Ingrid,

Ik ben zelf van plan om met quinoa beginnen te longeren als hij zo'n 2,5 jaar oud is, en ook veel met hulpen en dubbele longe (eerst dan nog even op cursus). Dan wil ik met de leeftijd van 3,5 jaar ongeveer kijken of ik er dan op kan gaan rijden. Ik ben zelf niet zwaar dus....
Maar het is ook precies wat arjanne verteld, de een is veel eerder volwassen dan de ander.
Zondag ga ik naar Emiel Voest, ik zal hem is vragen hoe hij hier over denkt.

groetjes marjolein

Profiel  

Berichttitel: beleren
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 10:04 pm 
*
*

hoi,
ik merk idd ook dat veel merens laat uitgegroeid zijn eigenlijk zijn ze als ze een jaar of 6/7 zijn pas echt volwassen( dit is bij veel andere rassen ook wel) maar vaak zijn ze als ze een 2,5 / 3 jaar zijn er wel aan toe om aan het werk te gaan en dan bedoel ik vooral om wat te leren. je moet zowiezo in het begin niet te lang en te zwaar werk met ze doen maar je kunt ze b.v. al heel jong naar je stemcomando's( ho , stap, staan) leren luisteren en daar heb je later erg veel voordeel van. als je je paard ook wil betuigen kun je dat ook eerst doen, het trekken van een wagentje is minder belastend dan dragen van een ruiter.
sucses
ceciel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2005 11:36 am 
starter
starter

Bedankt voor de tips!
Quenelle staat nu in Zwolle in de opfok. Is wel erg ver weg dus ik zie haar niet zo vaak (alleen op foto per mail). Ik denk dat we haar volgend jaar mei hierheen halen en bij ons in de buurt op het land zetten. Dan is ze 2,5 en kan ik vaak bij haar op bezoek en met haar gaan wandelen en wat oefeningen doen. Ik heb ook geen haast met inrijden want ik heb natuurlijk Joual om lekker op te rijden maar ik was even benieuwd naar jullie mening.

Groetjes, Ingrid

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2005 8:48 pm 

Hee Ingrid,

Ik heb vandaag Emiel Voest nog even gevraagd, hij zegt dat je met barokke rassen paarden, wel met 3 a 3,5 jaar kan gaan rijden. Hij is wat voorzichtiger met kwpners omdat die wat slapper zijn.

groetjes marjolein

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]