kunststof tuig?

Alles over aangespannen rijden met je Merens.

Moderator: Moderatorteam

kunststof tuig?

Berichtdoor Trudy op do maart 04, 2010 9:25 pm

We willen voor Renske en Kiki als ze beleerd zijn voor tweespan een tweespantuig van kunststof kopen. Is dat een goed idee? Het lijkt me lichter en behoeft minder onderhoud. Het is alles bij elkaar al werk genoeg om met twee paarden te gaan mennen. Onze enkelspantuigen zijn van leer. Eentje met koper, dat is helemaal veel werk. We gebruiken al neopreen onderleggers. Wie heeft ervaring met kunststof?
Trudy
*
*

Re: kunststof tuig?

Berichtdoor Pauline op do maart 04, 2010 10:37 pm

We hebben geen ervaring met kunststof tuig. We hebben leer. Wel weet ik toen ik aan het kijken was naar kunststof tuig, dit me ontraden werd. Kunststof zou te sterk zijn mocht je in de problemen komen en de boel los moeten snijden. Ik ben een keer met een ervaren instructeur die mende, in de problemen gekomen en ik was erg blij dat we de paarden zo los hadden gesneden. Toen de paarden letterlijk op hun bek lagen duurden die seconden erg lang. Dus als het waar is dat kunststof moeilijker is met doorsnijden zou ik het niet doen. Ik heb het echter alleen van horen zeggen.
polie en hercule ----> back in holland
Pauline
**
**

Berichtdoor Lucia op vr maart 05, 2010 12:03 pm

Ik denk persoonlijk dat wanneer je in de problemen komt leer ook niet zo makkelijk door te snijden is, zeker niet met paardjes die in paniek zijn. Daarvoor gebruiken wij paniekhaken en Quick release sluiting. Ik denk dat je uberhaubt al geen ongelukken met het aangespannen rijden mee wilt maken.

Ik heb zelf geen kunststof tuig maar ken wel diverse mensen die ermee rijden, zij zijn daar zeer over te spreken! Makkelijk in onderhoud en oer sterk.
Mitxa -> B+13 / L1 + 12 / L2 + 10 / M1 + 1 :D
Lucia
*
*

Berichtdoor Corinne Corten op zo jul 11, 2010 8:58 pm

Ik weet nog niet zoveel van mennen af maar wel van tuig en leer.
Kunsstof kan schuren over de haren daar waar het tuig iets heen en weer beweegt. Leer is wat dat aangaat iets zachter al zijn er ook zeker leren tuigen die schuren. Veelal heeft dan de achterzijde een scherpe rand.
Vooral bij tuigleer moet de rand aan beide zijden iets zijn afgesneden zodat het niet scherp inwerkt. Dat zie ik bij kunstof niet.
Het kan zelfs kale plekken veroorzaken doordat het warm wordt van de wrijving.

Een zeer ervaren menner heeft mij ooit gezegd dat hij kunstof tuig niet meer gebruikte omdat het niet veilig was en teveel schuurde.
Sauvage en Sauteuse (Chanty)
Corinne Corten
*
*

Berichtdoor Trudy op zo jul 11, 2010 9:18 pm

Bedankt voor de reactie. Maar we hebben inmiddels een leren tweespantuig gekocht waar we heel blij mee zijn. Zwart leer met een bruin randje langs de buitenkanten. Onze ervaren meninstructeur Wim Vos, is er erg over te spreken. Ik kan wel eens een foto op het Forum zetten, als het me nog lukt, maar nu ga ik eerst kijken naar de tweede helft van Nederland - Spanje!!!! [-o<
Trudy
*
*

Berichtdoor Annelies Koppel op ma jul 12, 2010 1:19 pm

Het lukte Trudy even niet.

Hierbij dan de foto van het mooie tuig.
Kiki en Renkse zijn inmiddels goed beleerd en lopen prima in 2 span.

Afbeelding

P.s.De koetsier is niet Hugo maar de meninstucteur.
Annelies Koppel
Stamboekkantoor

Berichtdoor marjolein op ma jul 12, 2010 5:06 pm

Mooi tuig zeg,

Wat ook een mooi stel mérens zo, ze zien er super uit!
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding
marjolein

Berichtdoor Natascha1970 op vr jul 16, 2010 10:53 pm

Heel leuk gezicht O:-) . En knap dat jullie dat nog allemaal zo doen. Heerlijk dat je zo kunt genieten samen van de paardjes.
En ik moet eerlijk zeggen.... ja het leer moet je poetsen maar het ziet er wel erg mooi uit.
Natascha1970
starter
starter

Keer terug naar [AdM] Achter de Merens