MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di dec 18, 2018 6:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: wat voor bit?
BerichtGeplaatst: zo mei 20, 2007 10:00 pm 

Ik ben druk bezig om quinoa klaar te stomen om voor de kar te lopen. Heb al een tuig e.d. aangeschaft.

Nu loop ik regelmatig met 'm buiten, in menpositie met de lange lijnen, dit echter nog aan een simpel touwhalstertje, waar hij super goed op reageerd overigens.

Ik zit nu een beetje in twijfel, of ik 'm wel met oogkleppen en stang bit wil gaan beleren, heeft iemand voor mij misschien uit ervaring gesproken wat tips en/of adviezen?

En zijn er mensen die zonder oogkleppen of misschien wel zonder bit mennen en wat is de reden hiervan?

Groetjes Marjolein

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 11:41 am 
starter
starter

Hallo Marjolein,

Wij mennen zonder oogkleppen. Toen wij het tuig en de kar overnamen zaten er geen oogkleppen bij het hoofdstel. We hebben er veel over gesproken met iemand die ook veel mende en toen tot de conclusie gekomen dat we het zonder wilden proberen. We hebben uiteraard ook naar het karakter van Genette gekeken. Zij is nl vrij snel in paniek als ze ons niet kan waarschuwen voor iets engs. Als je haar ernaar laat kijken (en tegen haar verteld dat het OK is en jij het ook gezien hebt) en dan dus rustig blijft is er niks meer aan de hand. Terwijl je met oogkleppen aan gezichtsveld voor een paard meer weinig overhoudt en ze hierdoor onzekerder kan worden.

Graag zou ik in de toekomst nog zonder bit willen mennen alleen durven we dat nog niet aan. (ook met rijden nog niet trouwens) Misschien geheel onterecht hoor...
Meer info zou je mischien kunnen vinden op de natural horse fora.

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard; een ander veel zwakker dier op zijn rug laat rijden.
Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 7:24 pm 

Hee Carolina,

Ik rij met m'n andere paard met een simpel touwhalstertje, het gekke is dat als ik hem met bit rij ik 'm niet achteruit kan laten lopen, terwijl ik dat met een touwhalster wel kan doen.

Maar goed, over quinoa, ik heb ook het idee dat hij sneller zou schrikken als hij dingen juist niet kan zien, soms als hij (nou ja heeeeel soms :D ) van iets schrikt draait hij direct z'n hoofd die kant op om te kijken wat het nou is geweest.

Ik ben wel van plan bitloos met 'm te gaan rijden, maarja dan zit je erop dat is toch wel wat anders dan mennen denk ik, maarja als je paard echt aan de kletter gaat helpt een bit ook niet.
erop zonder bit vind ik helemaal niet eng o.i.d. maarja mennen............

Nog meer ervaringen?

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2007 4:34 pm 
**
**

Ik men eigenlijk altijd met oogkleppen en stang.
Ik heb er niet veel ervaring mee en weet dat het zo hoort zeg maar.
Ik zie het hier overal en heb er ook nooit problemen mee gehad.
In het begin vinden ze het wel een beetje raar maar dat is gauw over.
Maar zonder oogkleppen kunnen ze inderdaad alles zien dat heeft denkl ik zijn voor en zijn nadelen.

Groetjes Annebel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2007 4:36 pm 
**
**

Nog even, waarom ik het ook met oogkleppen doe is omdat het vaak om paarden ging die verkocht werden!Of voor de hengstenkeuring en daar zijn oogkleppen handig.
En als je een paard verkoopt die ook voor de kar kan moet ie natuurlijk standaart voor de kar kunnen lopen dus met oogkleppen en stang.

Groetjes Annebel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2007 4:48 pm 

Ja ik denk toch ook maar dat ik gewoon traditioneel met 'm ga mennen, dus met stang en oogkleppen.
Zat me later te bedenken dat het niet echt handig is als meneer ergens naartoe draait als hij wat wil zien.

Ook heb je qua bit lang niet zo'n goed contact als dat je erop zit, als je erop zit kan je heel veel met je zit doen en zo aanwijzingen geven, dit is met mennen natuurlijk wel even wat anders.

Ik kijk wel even wat quinootje ervan vind, is heel lang geleden dat hij een bit in heeft gehad, maar wat lekkere stroop erop doen :D

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2007 5:15 pm 

Mijn verzorgpony werd onder het zadel oa bitloos gereden. Maar voor de wagen wordt ze traditioneel betuigd. Als er iets is heb je met een stang toch meer in je handen. En je hoeft alleen streng in te werken als t echt nodig is natuurlijk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2007 9:48 am 
Beheerder Website
Beheerder Website

Cyclame rijd ik ook bitloos onder het zadel. Voor de kar is ze gewoon betuigd met stang en oogkleppen. Wel zo veilig.

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2007 7:26 pm 
**
**

Volgens mij als je eens mee wil doen aan een wedstrijdje...moet je met stang en oogkleppen op rijden. Is erg leuk en leerzaam. Hercule reed voor de wagen met stang en voor de dressuur een apart heeeeeel zacht bitje (dik en dubbel gebroken). Dus hij heeft en had een zacht mondje en dan kun je met de pinkjes mennen. Hercule vond het wel prettig op de Strijbeekse weg (is super drukke weg met veel passerend vrachtverkeer) dat hij oogkleppen op had...onder het zadel reageerde hij wat hierop voor de wagen helemaal niet...........hij wilde er één keer in al die jaren vandoor (geschrokken van een grappen maker die al zijn lucht uit de vrachtwagen liet gaan toen ie passeerde) en met de hefboom stop volgens het achenbach systeem had ik hem gelijk terug.was me met een bitje nooit gelukt....dus wel zo veilig..........succes ermee.........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2007 8:42 pm 

Nou mensen, heel erg bedankt voor alle reacties.

Ik ben overtuigd, ik ga mennen met stang en oogkleppen en rijden met touwhalster (wat ik met jerez ook doe), mits 't natuurlijk allemaal voorspoedig verloopt haha.

Ik ga van 't weekend weer is een keertje op hem zitten, ben benieuwd of hij weer zo braaf is.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2007 9:00 pm 
starter
starter

Ik weet wel dat ik hiervoor op het totaal verkeerde forum zit :D maar ik ben er net achter gekomen dat onze natuurlijk bekapper met zijn Shires bit- en ijzerloos (maar wel volgens het Achenbachsysteem) aan het mennen is. Het kan dus wel, zal de volgende keer eens aan hem vragen hoe dat bevalt.

Maar ik geef je groot gelijk hoor Marjolein dat je zo begint, zeker als je nog eens wedstrijden zou willen rijden.

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard; een ander veel zwakker dier op zijn rug laat rijden.
Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2007 9:07 pm 

Carolina schreef:
Ik weet wel dat ik hiervoor op het totaal verkeerde forum zit :D maar ik ben er net achter gekomen dat onze natuurlijk bekapper met zijn Shires bit- en ijzerloos (maar wel volgens het Achenbachsysteem) aan het mennen is. Het kan dus wel, zal de volgende keer eens aan hem vragen hoe dat bevalt.

Maar ik geef je groot gelijk hoor Marjolein dat je zo begint, zeker als je nog eens wedstrijden zou willen rijden.

Wat is het Achenbachsysteem?? heb geen idee :?

Nou ik zit ook regelmatig op de natural horsemanship forums te kijken, maar in veel gevallen (gebruikers) wordt er gezegd, hup bitloos omdat een bit echt niet kan in hun ogen, nou dat vind ik iets te kort door de bocht ik denk dat er ook een tussenweg is. Vaak zijn 't ook mensen die zelf niet eens mennen.

Ik ben zelf ook veen met NH bezig maar sta absoluut open voor de traditionele dingen, ook op de cursus die ik met quinoa heb gedaan (die veel van de emiel voest methode doet) zeggen ze dat een bit helemaal niet erg is, sommige paarden hebben 't juist nodig om te ontspannen.
Met mennen mis je toch een groot stuk lichaamscontact en advieseren hun ook om eerst te beginnen op de traditionele wijze.

Maar ben wel benieuwd hoe dat met de shires bevalt en of hij voor die tijd ook eerst met bit heeft gereden.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2007 9:21 pm 
starter
starter

Weet even niet meer of je hier links mag plaatsen dus als het niet mag Arjanne dan verwijder je hem maar weer.
http://www.mencursus.net/
Dit vind ik een goede link waar ook info te vinden is over het Achenbachsysteem. Als je wat verder gaat spitten op Google dan kan je ook andere mensystemen vinden.

Volgende keer zal ik even aan Fred vragen of hij vroeger eerst met bit gereden heeft. En hoe het nu bevalt....

Peter Gray uit 1928

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2007 9:26 pm 

Carolina schreef:
Weet even niet meer of je hier links mag plaatsen dus als het niet mag Arjanne dan verwijder je hem maar weer.
http://www.mencursus.net/
Dit vind ik een goede link waar ook info te vinden is over het Achenbachsysteem. Als je wat verder gaat spitten op Google dan kan je ook andere mensystemen vinden.

Volgende keer zal ik even aan Fred vragen of hij vroeger eerst met bit gereden heeft. En hoe het nu bevalt....

Oke thanx, Heb even gekeken, ik wist niet dat het zo heette, maar zo heb ik ook menles gehad op de prakijk school in Oenkerk, dus ben bekend met het systeem.
komt Fred Kammer bij jou? (geloof dat hij zo heet), m'n bekapper is in de leer bij hem geweest. Remco Sikkel van Soest.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]