[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - zadeltype voor Merens met korte rug

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu wo apr 17, 2024 12:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 12:02 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 12:17 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
He Francis,

Dank voor je antwoord. Vraag ik het vrijdag gewoon nog een keertje na als ik les heb. Ben dan toch benieuwd naar het hoe en waarom.
Succes igg met je keuze en ik hoop dat het super zit :D en dat je een geschikte keuze kunt maken.

Ik zou het graag als testzadel willen proberen, maar zelfs met de shorty versie ga ik Rens nog op zijn nieren drukken. Er wordt weer navraag gedaan naar de mogelijkheden. Wordt vervolgd.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 1:44 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
de shorty is de korte versie van de Comfort en die is dus zelfs in shortyversie nog steeds 2 cm. langer dan de Delphin.
En voor de lengte van het zadel op de rug moet je er wel rekening mee houden dat het zadel langer is dan alleen daar waar'ie draagt. Ook aan de voorkant steekt een zadel voorbij het meetpunt wat jij aan gaf, het ligt altijd wat over de schouder.
De seat van de Delphin is 30 cm. lang... jij zou als je echt niet buiten die 38 cm. zou mogen komen maar 8cm. meer hebben dan de seat van een zadel. No way dat je zo'n zadel kunt vinden, de Delphin is al kort. En dan heb je een boomloos zadel waar mee je je nog iets kunt permiteren. Met een boomzadel valt minder te 'sjoemelen'... Ik heb nog geen korter zadel kunnen vinden wat aan mijn wensen voldeed. Alleen de Startrekk dressuur is nog twee cm. korter, maar alleen als je de 17,5" seat neemt.

Nou, hoe dan ook, succes met zoeken. Zal niet mee vallen. Zodra ik op de Delphin gereden heb zal ik verslag doen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 07, 2008 7:52 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
He Francis,

Je moet er wel rekening mee houden dat je voor een breed achterwerk (die van ons en niet van onze paarden ;) ) ruimte nodig hebt. Hoe dieper het zadel (en dat is vaak bij dressuurzadels) hoe krapper de zit. Rens is nogmaals opgemeten en ik heb idd 38 cm van het "boomdrukpunt tot en met de laatste rib". Trekkingssadles kan mij mischien een Jeremy Rudge zadel op maat leveren en dat is behoorlijk prijzig. De rest valt bij hun gewoon af. Ben nu in Breda geweest waar ze wat meer thuis zijn in IJslanders. Die hebben vaak ook een korte rug. En ook daar werd me verteld dat 38 wel heel erg kort is. Als je daar iets overheen gaat hoeft dat in sommige gevallen niet erg te zijn. Bijv. als je maar een paar keer per week een uurtje rijdt of niet al te zwaar bent. Maar ik wil Rens uiteindelijk een hele dag meenemen en ik ben een volwassene met een gewicht. Tzt ga ik dus wellicht problemen krijgen. Ze hebben al oplossingen voor paarden die tussen de 40 en 45 cm vallen, maar 38...... daar gaan ze dus nu naar kijken. Igg als het al kan wordt het nooit een zadel met een hele diepe zit. Hoe dieper de zit hoe meer lengte je nodig hebt. Krijg in januari (ben zelf volg. week met vakantie) te horen of er uberhaupt mogelijkheden zijn. En als die er al zijn is het op maat gemaakt. Prijzig dus. En je weet nu al dat het over 2 jaar niet meer past, want het paard gaat nog zoveel veranderen. Volledig boomloos is mij op diverse plaatsen al afgeraden, omdat volledig boomloos toch niet helemaal goed de druk verdeeld.
Maar succes jij met het passen van de Delphin. Zowel de Delphin als de Comfort lijken mij heerlijke zadels.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 12:34 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Poeh, 38 is echt wel kort ja. En vanaf welk punt op/bij de schoft is dan gemeten? (Officieel meet je van af het schouderblad toch?) En ja, dat je je kont ook kwijt moet in zo'n zadel weet ik... nu heb ik de 'mazzel' dat mijn overgewicht voornl. op m'n buik zit en minder op m'n kont. Ik moet m'n pens dus kwijt kunnen (vandaar dan Bob Marshall minder succesvol was, die knop staat niet goed op de pommel en bezorgde mij een blauw plek op m'n buik), maar m'n kont lukt meestal nog wel.

Zaterdag heb ik de Delphin binnen gekregen en gister kreeg ik al gelijk een aanbod voor een buitenritje, wat ik met dat weer van gister niet kon weigeren natuurlijk. En de Delphin natuurlijk mee. Ik heb op een Fjord gereden, niet te groot, wel rond maar met een mooie rechte rug, probleemloos zadelruggetje. En helaas... de Delhpin beviel niet. Op zich zit'ie lekker, maar hij dook voorover, ondanks dat we de pommel echt niet te breed afgesteld hadden. Hadden we die smaller gezet dan was'ie van voren gaan knijpen. Ik werd door het zadel dus sterk voorover 'gegooid' en 't koste me moeite om netjes te zitten, ik kon niet ontspannen zitten en niet op m'n kont.. zat meer op m'n 'doos' zeg maar :roll: Stugge stijgbeugelriemen hielpen me ook niet hoor, maar ik had het gevoel dat als de pony me maar een klein kontje zou geven, ik er voorover af zou duikelen. Ritje was op de Holterberg en 'berg af' was gewoon lastig, want ik zat van mezelf dus eigenlijk al 'berg af'.
M'n vriendin, die wel zag dat ik erg voorover zat, vooral toen we bij terugkomst in de bak nog even een drafje de en dacht dat het aan mij lag, ging in't zadel zitten en voelde direct het zelfde als ik. 't Was maar goed dat het een stapritje was want galoperen was waarschijnlijk al eng geweest. Ook veel te veel ruitergewicht op die manier op de voorhand.
En dit was dus op een recht ruggetje... Ben z'n rug is van zichzelf al 'berg af waards' gebouwd, ik ben dus bang dat het probleem bij hem alleen maar groter zou zijn.

Ik ga het zadel nog even op 't paard van een vriendin leggen, zij heeft een paard met een wat holle rug, wat meer vergelijkbaar met Ben's rug hoop ik, maar als de seat daar ook 'vlak' ligt, hoef ik er niet eens op om te weten dat 'ie dan niet goed ligt. Op één of andere manier is die seat niet goed opgebouwd waardoor je voorover komt.

De Delphin gaat dus hoogstwaarschijnlijk weer terug helaas. Andere zadels hoef ik nu niet te proberen, 't ging me er puur om dat de Delphin nu nog te testen was en binnenkort niet meer... andere zadels probeer ik wel als Ben eenmaal zover is.
De Comfort Shorty staat op 't lijstje, mits de seat groot genoeg kan. Deze heeft wel een wat minder diepe seat als de Delphin en daar paste ik wel nog net in (wel krap maar 't ging nog, dus wel mooie 'stok' om eindelijk weer es wat aan m'n lijn te gaan doen). Maar als 't helemaal niet lukt dan neem ik wel een Wintecje ofzo, dan maar geen trekking zadel...

Wat boomloos betreft, lopen de meningen over gewichtsverdeling gewoon erg uiteen. Niet zozeer dat boomloze zadels dat minder doen, dat is vrij logisch, maar 'hoe erg is dat'? Het is een feit dat juist het stuk rug achter de schoft het sterkst is en het meest gewicht aan kan en hoe verder je naar achter komt, hoe zwakker de rug is en minder geschikt om gewicht te dragen. Dus wíl je dat gewicht wel naar achteren verplaatsen.
Niet vergeten dat 'de boom' uit de tijd van oorlogsvoering te paard stamt, waarbij extra steun en stevigheid gerelateerd was aan het dragen van wapenuitrusting en een loodzwaar harnas. De 'gewone' man reed niet met een boomzadel, had dat ook niet nodig (tegenwoordig kunnen veel mensen niet eens meer rijden zonder zadel of op een slap boomloos zadel, zij ontlenen hun 'balans' aan de boom van het zadel, niet aan hun eigen 'onafhanklijke' zit). De boom was bedoeld voor stabiliteit tijdens een gevecht (je wilt als ridder in zwaar harnas niet van je paard gewipt worden, om terug op je paard te komen waren nl. takels nodig, op je rug op de grond was je ten dode opgeschreven), niet voor 'gewichtsverdeling'. Maar zoals zoveel dingen (links opstijgen bijv.) is men het blijven doen.. puur uit gewoonte. Er zijn intussen al zoveel mensen die al zo ontzettend lang probleemloos boomloos rijden waarbij de paarden vaak beter lopen, zich prettiger voelen en goed presteren (ook op niveau), dat ik niet meer zo in die gewichtsverdeling geloof... ik heb nu zelf al een tijd boomloos gereden en ik weet wel dat óndanks mijn niet geringe gewicht mijn paard héél veel happyer was met 't boomloze zadel.
Uiteraard moet ieder voor zich kiezen wat hij of zij prettig vindt, 't is niet zo dat ik 'anti'-boom ben, maar ik zie wel héél veel problemen ontstaan door een slecht passend boomzadel en helaas ook nog steeds héél veel gevallen waar bij problemen naar vanálles gekeken wordt, behálve het zadel. Terwijl een slecht passend boomzadel problemen kan veroorzaken door het hele lijf van het paard, niet alleen z'n rug. Ik zou dus wel graag willen dat 'men' wat eerder/vaker/beter naar de pasvorm van het zadel zou kijken dan dat nu vaak nog gebeurt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 1:12 pm 
Offline
Beheerder Website
Beheerder Website
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 16, 2003 8:38 pm
Berichten: 1777
Woonplaats: Ede

_________________

~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
voor recreatie en endurance artikelen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 2:04 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 4:23 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 10:18 pm
Berichten: 362
Woonplaats: almere
Ik rijd niet anders dan op een gewoon zadel met boom, maar dat komt misschien omdat ik gewoon een dresuurmuts ben.
en ik heb het idee dat als je op een boomloos zadel rijd, je daar niet je evenwicht en balans in kan vinden.

ik laat het bij, ieder zijn waardes en ieder zijn mening....

_________________
B+13, L1+10, L2+10 januari M1 !!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 7:06 pm 
Offline
Beheerder Website
Beheerder Website
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 16, 2003 8:38 pm
Berichten: 1777
Woonplaats: Ede

_________________

~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
voor recreatie en endurance artikelen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 10:10 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Fijn te lezen dat er toch ook wel groepen mensen zijn die verder kijken als er iets mis is. Nu vermoed ik ook wel dat de endrancesport wat dat betreft 'voorop' loopt. Kán ook niet anders, je paard KAN gewoon niet presteren als er iets niet goed is. Zéker niet bij zulke duursport. Een uur of twee uur een niet passend zadel op zal een paard vaak (veel te vaak, wat zijn ze toch vergevingsgezind die dieren...) nog 'verdragen' maar als je een hele dag op je paard zit en ook nog een topprestatie vraagt... ja, dan gaat het idd wel goed mis als je niet góed naar je paard luistert.
Je ziet het ook wel in de ontwikkeling van nieuwe lichtgewicht zadels e.d. Vaak komt die ontwikkeling vanuit de endurance sport.
Ik zag laatst trouwens een futuristisch ding! Had een of andere ontwerpwedstrijd gewonnen. 't Was een gebogen stuk kunststof, beetje met het zelfde princiepe als die hardloop protheses. Je 'zweefde' ahw boven je paard. Was eigenlijk wel érg nieuwsgierig of dat nou kan werken... volgens mij gaat dat zadel juist tegen de beweging in lopen 'veren' en kun je totaal niet meer voelen wat er onder je gebeurt. (zal zo es een plaatje zoeken).

NOu goed.. éigenlijk zijn we't dus gewoon eens... een zadel moet gewoon passen en níet hinderen, of er nu een boom in zit of niet.
Ik denk dat een góed passende boom ideaal is, maar boomloos altijd beter is dan een slecht passende boom. De pest is dat een écht goed passende boom bijna een utopie is, tenzij je geld genoeg hebt om vaak een ander zadel te kopen, vaak je zadel aan te laten passen, of meerdere zadels voor één paard kunt betalen.
Ik koos destijds voor mijn Paintmerrie na lang wikken en wegen tussen de Bob Marshall of custom, voor een custom gemaakt zadel en ben daar zó ontzettend mee 't schip in gegaan, dat ik met Ben, met z'n lastige rug en die zéker nog gaat veranderen als hij onder 't zadel komt, geen boomzadel meer dúrf te nemen. Vandaar dat ik nu de -in mijn ogen - 'veiliger' weg kies in een beter/stugger merk boomloos.

Edit: Nou, kan de foto's (meerdere detailfoto's) niet meer vinden maar wel deze: Als je goed kijkt zie je dat het één kunststof ding is wat op de rug ligt en dan vanaf de schoft terug buigt en de seat vormt. Daar tussen zit niks.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 08, 2008 10:49 pm 
Offline
Beheerder Website
Beheerder Website
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 16, 2003 8:38 pm
Berichten: 1777
Woonplaats: Ede
;)

Dat endurancezadel van van een ontwerpwedstrijd was deze:

Afbeelding

Ik weet ook niet precies wat ik daar van moet vinden om dezelfde redenen als jij. Daarbij lijkt het wel een springplank en denk ik dat je 'achter de beweging aankomt'.

_________________

~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
voor recreatie en endurance artikelen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 12:13 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Ja, dat zijn betere plaatjes..
Idd, springplank. één drafsprong en jij stuitert nog drie keer na ofzo.. :roll: Ik denk idd ook dat je achter de beweging aan komt, kan haast niet anders want er zit afstand tussen jou en je paard, dus vertraging. Ik zou trouwens als de dood zijn dat dat ding onder mijn gewicht zou knakken! :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 12:45 am 
Offline
***
***
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 03, 2005 12:22 am
Berichten: 1381
Woonplaats: Almere
Hoi,

ik heb zelf voor nirvana sinds afgelopen zaterdag een Kieffer Freestyle zadel gekocht.

In vergeleken met mijn vorige knight rider zadel heb ik het idee dat dit zadel ook veel korter is dat de knight rider.

Dit is wel een dressuur zadel dus weet niet of je daar in geinterresseerd bent.

Dit is een foto van het zadel.

Afbeelding

Dit is wat er over de freestyle geschreven wordt.

De freestyle bied met zijn brede kussens een optimaal draagcomfort voor het paard en voorkomen hierdoor rugproblemen.
De brede ruimte tussen de kussens bied zeer veel ruggengraatvrijheid aan het paard.
De uitermate zachte zit, de ergonomisch gevormde kniewrongen en de zadelboom, model 3000, bevordert een ergonomische rechte zit dicht bij het paard voor een harmonieus samenspel tussen ruiter en paard.

_________________
http://picasaweb.google.com/nance1970
http://bworms.come2me.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 9:52 am 
Offline
Beheerder Website
Beheerder Website
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 16, 2003 8:38 pm
Berichten: 1777
Woonplaats: Ede
Mooi zadel hoor Nancy!

Zo van de foto te zien, heeft het zadel keilkussens, waardoor je zo al weer een aantal cm 'verliest' doordat de kussens zo lang doorlopen/uitsteken na de zitting. Zou ik, bij een extreem kort paardje, niet snel voor kiezen. Je komt dat in een heel klein zitmaatje terrecht.

_________________

~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
voor recreatie en endurance artikelen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 8:07 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Dames,

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en alle welgemeende reacties! Super! Arjanne je hebt gelijk. Deze kussens lopen weer te ver door.
Voel me inmiddels bijna een zadelexpert. Heb afgelopen weken enorm veel bijgeleerd. Heb al heel wat echte korte zadels voorbij zien komen via diverse wegen en tips. Daarbij waren zadeltypen met een extra korte uitvoering. Die kwamen dan toch nog rond de 45 cm (startrekk, ijslanderzadels, massimo enz. enz.). Vele malen korter dan het gemiddelde merkzadel maar voor mij nog veel te lang.
Mij is verteld (en ik vind het aannemelijk klinken), dat een paar cm foetelen niet erg is als:
- je maar een keer of 3 per week een uurtje rijd, dat hersteld het paard waarschijnlijk wel
- je een kind op het zadel zet en geen volwassene met gewicht en kont
Ik ben een volwassene met kont, en wil uiteindelijk (als paardje braaf is ;) )dagtochten, weekenden met dit paard op pad gaan. En dan wordt toch sterk geadviseerd om niet over die 38 cm heen te gaan. Daar gaat het paard uiteindelijk dan last van krijgen bij een langdurige zware belasting. Waar ik geweest ben zijn ze al bekend met zadels maken tussen de 40 en 45 cm. En daar kom ik dan aan met mijn 38cm....... Cm winnen gaat dan idd zoals bijv. de kussens recht naar beneden maken, of het zwaartepunt van je zit zeker niet te ver naar achteren leggen en nog wat dingen waar ik nog nooit van gehoord had. Na mijn vakantie :D krijg ik te horen of zij me zoiets kunnen leveren op maat. En als het al kan.... dan is ie er binnen bepaalde tijd wel helemaal uitgegroeid. En dan de levertijd van 10 weken.. Jammer jammer, want ik wilde zelf gaan opstappen en beginnen met zadelmak maken begin januari. Hij is er klaar voor.

Maar nogmaals bedankt allemaal. Ik ga nu eerst op vakantie.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling