MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 11:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2009 8:42 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Ja door hooi te eten ontrekt dit vocht uit hun lichaam en drinken ze meer.
Helaas staat ons 1000 litervat nu in bevroren toestand. We slepen nu weer met jerrycans water.
Maar buiten dat is het een ideaal vat. Wij hebben hem op een kleine aanhangwagen in de wei staan.

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2009 11:03 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 17, 2003 2:55 pm
Berichten: 564
Woonplaats: Zoetermeer
Fleur staat hier nu overdag zoveel mogelijk in de paddock. Heerlijk nu, droog en zelfs af en toe nog een zonnetje. Verder staat ze gewoon op stal, maar dat is eigenlijk altijd zo. Ze doen nu alleen de deuren allemaal potdicht, want stel je voor dat het binnen in de stal ook vriest! Terwijl de haar buurruintje 2 dekentjes op heeft en Fleur lekker zonder dek, maar met berenvel in binnen staat. Zij heeft het dus zelfs soms nog een beetje warm. Dus als ik als laatste weg ga 's avonds, doe ik vaak de deur lekker op een kier!

Fleur staat dus in de winter altijd op stal, maar zodra het mag, gaat ze het land op. Soms doe ik dat door af en toe een middag te brengen en zo te wennen aan het gras. Maar eigenlijk doe ik dat de laatste jaren niet meer, ze gaat eigenlijk gelijk dag en nacht, tot en met half September ongeveer. Dan moeten we weer naar binnen. Ik vind het op zich een ideale oplossing, liever had ik haar natuurlijk in de winter ook op het land willen hebben, maar helaas. De ondergrond van het westen laat dat hier niet toe...

In de winter staat ze op stal en komt ze er overdag uit, dan gaat ze even in de stapmolen en lekker een paar uur in de paddock met haar vriendje! Ik kom dan vaak `s avonds om haar beweging te geven. Het scheelt dat we met 3 stalgenootjes een "deal" hebben gesloten, we halen allemaal elkaars paardje uit de stal. Zodoende komen ze soms, als we allemaal "los" van elkaar op stal komen, 3x per dag de box uit. Niet helemaal super, maar voor deze situatie wel ideaal.

Ohja, de waterleiding is wel bevroren, maar een GAMMA-kuip doet wonderen. Het valt nu inderdaad pas op hoeveel die paarden allemaal drinken...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2009 11:54 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Corinne, ik heb vrienden in Amerika die jaarlijks met dit soort toestanden te maken hebben en een van hen heeft ook niet de luxe van verwarmde drinkbakken buiten. Zij hebben een groot vat (waarschijnlijk vergelijkbaar met 't jouwe) voor de helft ingegraven in de grond, maar met rondom extra ruimte waar ze stro in gedaan hebben. Dat kun je tot bovenaan om de ton maken als je daar omheen weer iets van plastic of fabriekt. Zo isoleer je je ton behoorlijk en hoewel je'm bij écht hoge temperaturen nog niet ijsvrij zult houden, duurt het wel véél langer. Als ik haar mag geloven...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 6:36 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 26, 2008 7:13 pm
Berichten: 193
Woonplaats: Vlaardingen
Heerlijk, 24/7 naar buiten!
Maar als je werkelijk je stal kwijt bent...?! Moet ik weer denken aan:"Als ze even 'kreupelen''!? Of een ander pijntje...?!
Of ben ik een zeur...?!

_________________
Mensen en dieren behandelen, zoals jezelf behandelt wilt worden..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 10:26 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Nance waar ik op zou letten als je Nirvna buiten zet in april is om in het begin op koude dagen en 's nachts een extra (deken) op Nirvana te leggen. Onze paarden die altijd buiten staan hebben een dikke berenvacht maar Nirvana staat al jaren binnen. Dus hij is echte koude niet meer gewend. Ik verwacht wel dat je ventje ervan gaat genieten, zeker als er meer paarden buiten staan, dag en nacht. Zou ik ook even goed uitvragen. Schuilmogelijkheid is fijn. Onze paarden maken van de container alleen gebruik met noodweer en koude regen. Dus ze staan er bijna nooit in. Meestal staan ze links naast de container met de konten naar het westen gericht. Dus onder de bomen en in de luwte kont richting wind.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 8:25 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
Leuk Francis dat idee. Als de grond straks weer zacht is ga ik zeker jouw tip uitproberen. ( dan maak ik alles gereed voor volgende winter). Ik heb ook stro gelegd in de wei en ik zie ook aan het stro dat ze daar op liggen. In hun schuilstal liggen ze nooit. Ook al ligt die vol met stro en hooi. :?
Sauvage is ook niet te beroerd om met haar benen in de drinkbak te trappen om het ijs te breken. Gelukkig is het nu iets minder koud dan de afgelopen dagen, toen was het wel erg koud geweest.
Maar ja, voorlopig blijven wij nog maar met jarrycans water sjouwen, het is niet anders en we zijn er aan gewend.
We moeten toch s'winters twee maal per dag naar de wei om hooi te geven.

Ik hoop wel dat de insekten straks niet meer met zoveel aanwezig zijn als afgelopen zomer. Men zegt dat het deze zomer veel aangenamer zal worden.... Da's dan ook weer een voordeel van zo'n strenge winter :D

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 1:10 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 29, 2008 11:57 pm
Berichten: 221
Woonplaats: Garderen
Ja, d'r is een boel doodgevroren nu dus inderdaad minder vlieg en prikbeesten.

Bij ons op stal is nu ook de boel bevroren. Sinds eergisteren pas dus daar mag je eigenlijk niks van zeggen, een 'normale' winter is geen probleem voor die stal, maar dit was net even wat te extreem en te langdurig... Gelukkig gaan de temperaturen omhoog komende week en gaat het overdag dooien.
Kunnen we eindelijk al die vastgevroren mestbulten uit de wei halen ;) Ik brak vanmiddag zowat m'n teen om te kijken of een bult los zat. :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 9:03 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 2:28 pm
Berichten: 419
Woonplaats: Eben Emael
ja idd, heel veel mesthopen die dadelijk weg moeten. Dat zal wel een grote modderzooi worden als de wei gaat ontdooien....Zodra ik paaltjes in de grond krijg ga ik alvast twee plekken afzetten zodat die geen modderpoel worden. Ik hoop zo wat droge ligplekken te kunnen creeëren voor de nacht. Hoop ik.....

_________________
Sauvage en Sauteuse (Chanty)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Koud
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 7:28 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Het ligt aan de wei of ik het paard zomer/winter dag en nacht buiten zou laten. Renske staat in de winter op een duinwei van een paar ha., dus op zand, nooit natte voeten en er staan bomen en struiken om uit de wind te staan. Bovendien zijn er heuvels en kuilen om in te staan. "s Zomers staat ze ergens anders op klei en kale wei. Dan is het soms veel te nat eigenlijk en ben ik blij dat ze 's nachts bij ons op stal kan staan. Een kale wei met natte ondergrond zonder schuilstal lijkt me niet ideaal. :? En zoals Annelies ook schrijft, ze houden meer van kou dan van hitte, maar niet van nattigheid!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling